رؤسای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با اظهار خشنودی از آغاز عملیات اجرایی مرحله پایانی خط لوله صلح، تکمیل این پروژه را به نفع صلح و امنیت و پیشرفت دو ملت و ملت‌های منطقه دانستند.

محمود احمدی‌نژاد و آصف علی زرداری در پاویون فرودگاه چابهار در دیدار کوتاهی بر ضرورت فعال کردن تمام ظرفیت‌های موجود دو کشور در راستای پیشرفت و رفاه دو ملت تأکید کردند.
روسای جمهوری ایران و پاکستان همچنین پروژه احداث خط لوله انتقال گاز ایران و پاکستان را موجب تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی تهران و اسلام‌آباد و کل منطقه دانستند.
ساخت خط لوله مشترک گاز ایران و پاکستان (صلح) در مرز ایران و پاکستان و در منطقه چابهار با حضور روسای جمهوری دو کشور تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود.
کلنگ خط لوله صلح با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران و آصف علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان در منطقه چابهار تا دقایقی دیگر به زمین خواهد خورد.
دراین مراسم علاوه بر روسای جمهور دو کشور وزیر امور خارجه ایران، وزیر نفت ایران، وزیر امور خارجه پاکستان، وزیر کشور پاکستان و همچنین سایر سر وزیران ایالت‌های پاکستان حضور دارند.
این خط لوله به منظور رساندن گاز تولید شده در منطقه پارس‌جنوبی کشور به پاکستان احداث شده است.
خط انتقال در داخل ایران به طول 1220 کیلومتر و با قطر 52 اینچ ساخته شده است و تاکنون با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد دلار تا شهر ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان ساخته و آماده بهره‌برداری است. قطعه نهایی این خط لوله نیز بطول 800 کیلومتر و قطر 42 اینچ در آینده ای نزدیک تکمیل خواهد شد.
عملیات اجرایی این فاز از سال 1385 آغاز و پس از عبور از مناطق صعب‌العبور در سال 1389 تکمیل شده است.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =