سرانجام مصالح رژیم صهونیستی سبب شد تا نخست وزیر افراط ی آن با مخالف دیرین خود همپیمان شود و اینچنین بنیامین نتانیاهو با زیپی لیونی که در پارلمان جدید اسرائیل شش کرسی در اختیار دارد برای تشکیل دولت به توافق رسیدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نهایت موفق شد به رکود سیاسی مذاکراتش برای تشکیل دولت غلبه کند و با زیپی لیونی، رئیس حزب حرکت که در پارلمان جدید اسرائیل شش کرسی در اختیار دارد به توافق برسد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل روزنامه لبنانی الاخبار، قرار است لیونی سمت وزارت دادگستری دولت نتانیاهو را بر عهده بگیرد و هم زمان مسئول مذاکرات سیاسی اسرائیل با فلسطینیان باشد. علاوه بر آن وی عضو دولت مصغر که تصمیم گیری بر سر امور سیاسی و امنیتی کشور را در دولت رژیم صهیونیستی بر عهده دارد، نیز خواهد بود. همچنین پیش بینی می شود، عمیر پیرتس، وزیر امور خارجه اسبق نیز وزیر محیط زیست دولت نتانیاهو شود.
به اعتقاد کارشناسان ائتلاف نتانیاهو با لیونی به این معنا است که وی برای تشکیل دولت راست گرای افراطی فراگیر شکست خورده و پذیرفته است که با ائتلاف با چهره های معتدل مثل لیونی دولتی میانه رو تر تشکیل دهد.
ائتلاف نتانیاهو با لیونی همچنین این پیام را به جامعه بین المللی می دهد که وی قصد دارد مذاکرات با حکومت خودگردان فلسطینی را از سر بگیرد و همان طور که فلسطینی ها می خواهند بر اساس تشکیل دو کشور مستقل با آنها پای میز مذاکره بنشیند. همچنین این پیام را می رساند که وی پذیرفته است که به سیاست های میانه رو متمایل شود و از اتخاذ سیاست های تندروانه پرهیز کند. احتمالا به این ترتیب مواضع نتانیاهو در قبال برنامه هسته ای ایران نیز نسبت به گذشته تعدیل خواهد شد.
این در حالی است که قرار است به زودی باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا نیز به زودی به اسرائیل سفر کند و تشکیل این ائتلاف پیامی روشن به امریکایی ها دارد که وی از سیاست های تندروانه سابق خود تا اندازه ای کوتاه آمده است.
به این ترتیب نتانیاهو یکی از مهمترین احزاب برای ائتلاف با هدف تشکیل دولت جدیدش را یافت و اکنون باید به دنبال حزب سومی باشد تا بتواند کابینه خود را تکمیل کند. احتمالا وی از میان حزب کار که مخالف سیاست های اوست و از وی برنامه اقتصادی می خواهد، حزب خانه یهودی و حزب برای آینده و همچنین حزب چپ گرای میرتس یکی را در نهایت انتخاب خواهد کرد.
49262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =