نشست پرسش و پاسخ فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» به عنوان شلوغ‌ترین نشست پرسش و پاسخ حسن ختام جشنواره سی و یکم فیلم فجر بود.

الهام نداف: نشست پرسش و پاسخ فیلم «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» به عنوان آخرین و شلوغ‌ترین نشست جشنواره سی و یکم فیلم فجر با حضور پوران درخشنده کارگردان، مریلا زارعی، طناز طباطبایی و امیر آقایی بازیگران، هایده صفی‌یاری تدوینگر و کارن همایونفر آهنگساز این فیلم در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.


در ابتدای این نشست درخشنده انگیزه اصلی خود را از ساخت فیلم، این گونه شرح داد: «فیلم «هیس، دختران فریاد نمی‌زنند» نتیجه سه سال کار، تلاش و دوندگی است. جرقه ساخت این فیلم سال 80 زده شد. در آن سال، فردی یک دفترچه را از کردستان برایم ارسال کرد که مرا به شدت تحت تاثیر قرار داد، آن سال‌ها دیدم نمی‌توانم آن موضوع را بسازم. سال 86 دخترخانمی مرا پیدا کرد و با نگرانی گفت که دوستی دارد که امشب می‌خواهد خودکشی کند و می‌خواهد قبل از آن مرا ببیند. گرفتار جشنواره بودم و نتوانستم با او تماس بگیرم و صبح دوباره نزد من آمد و گفت که چنین مشکلی برای من بوجود آمده است. او مساله‌ای را با من مطرح کرد که با شنیدنش مدت‌ها نمی‌توانستم بخوابم.»

 
او در ادامه عنوان کرد: «دوندگی بسیار زیادی برای ساخت «هیس، دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» کردم. از 700 دختر برای نقش اصلی فیلم تست گرفتم. در درون این 700 نفر اتفاقاتی افتاد که مرا تکان داد و احساس کردم اگر لازم باشد باید هرچه دارم را بفروشم تا این فیلم را بسازم. به همین دلیل برای پروانه ساخت اقدام کردم و 6 ماه طول کشید تا بنیاد سینمایی فارابی برای حمایت از پروژه موافقت کرد. در همه‌جای دنیا نگاه جنسیتی به زن به عنوان یک معضل مطرح است. سعی کردیم از کنار این خط قرمز‌ها به آرامی عبور کرده تا مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. من در تمام سالن‌های مردمی در اقصی نقاط شهر کنار تماشاگران نشستم تا برخوردشان را ببینم. خوشحالم که همه یک نگاه را داشتند و یک حس را منتقل می‌کردند.»


این کارگردان در خصوص هزینه صرف شده برای ساخت تازه‌ترین اثر خود توضیح داد: «در این فیلم به دلیل موضوع ملتهب، از بازیگران سر‌شناس استفاده کردیم که هر کدام از این چهره‌ها را مردم دوست دارند. در کل حدود 800 میلیون تومان برای ساخت «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» هزینه کردیم. هدف من فقط و فقط هشدار دادن است و امیدوارم ادامهٔ این فیلم در خانواده‌ها، اجتماع و... باشد، چون جامعه باید نسبت به چنین موضوعاتی آگاه باشد و نباید پنهان‌کاری در این زمینه انجام شود. پاک کردن صورت مساله در خانواده‌ها باعث می‌شود که فجایع زیادی به بار بیاید.»


درخشنده همچنین در خصوص مخاطب این فیلم که هدف وی بوده‌اند، گفت: «ما این فیلم را ساخته‌ایم که خانواده‌ها درباره چنین مسائلی آگاه شده و اجازه دهند فرزندانشان پس از پیش آمدن مشکلاتی بتوانند مسائل را با خانواده مطرح کنند. فکر می‌کنم فیلم باید برای افراد بالای 10 سال به نمایش دربیاید.»


او با دلخوری از آراء مردمی جشنواره سی و یکم و سختی کار بازیگران کودک در این فیلم، اظهار داشت: «همه ما از آرای مردمی ناراحت شده‌ایم. من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم، اما سوالی داشتم درباره اینکه چرا ما در 6 روز اول در صدر آرا بودیم و پس از آن‌6 روز سالن‌های‌مان پر‌تر از قبل شده اما در آمار پایین آمدیم. کسی که 5-6 ساعت در صف می‌ایستد رای منفی در صندوق نمی‌ریزد. سختی‌های زیادی برای تفهیم نقش به آن‌ها کشیدم. به عنوان یک فرد متعهد به اصول اخلاقی، خیلی وقت گذاشتم که چگونه چنین مساله ملتهبی را با بچه‌ها مطرح کنیم تا آسیب روحی و روانی نبینند. سعی کردیم اول شادی‌ها را فیلمبرداری کنیم و بعد کم کم سراغ صحنه‌های ملتهب رفتیم و به آن‌ها توضیح دادم که با ایفای این نقش به همسن‌های خودتان کمک می‌کنید.»


کارگردان «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» در خصوص بازی بازیگران و دلیل انتخاب آن‌ها برای حضور در این فیلم خاطرنشان کرد: «بابک حمیدیان یکی از بازی‌های فوق‌العاده‌اش را در این فیلم انجام داد. او با ‌‌نهایت عشق در فیلم بازی کرد. خیلی‌ها حاضر نمی‌شدند نقش ایشان را بازی کنند، اما بابک حمیدیان یک هنرمند به تمام معناست. همچنین عشقی که خانم زارعی و طباطبایی با خود به پروژه آوردند، برای من خیلی ارزشمند بود. آن‌ها تمام مدت برای نقش‌شان طراحی می‌کردند و زحمت می‌کشیدند. آقایان آقایی، هاشم‌پور، شهاب حسینی هم خیلی تلاش کردند.»


مریلا زارعی نیز هم درباره حضورش در «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» توضیح داد: «دغدغه‌ خاصی روی مسائل و معضلات اجتماعی دارم و واقعا سعی کردم لحظه‌ به لحظه در کنار خانم درخشنده باشم و آنجه در توانم بوده را ارائه کنم. خانم درخشنده صادقانه در جهت ارائه درست مفهومی که در ذهنشان بوده، تلاش کردند و من این صداقت را کمتر در همکارانم سراغ دادم. در شرایط فعلی که داریم، فیلمی به سختی به این نقطه می‌رسد. فکر می‌کنم درباره این فیلم، با توجه به موضوع و مسئولیتی که دارد، باید آن‌را فرا‌تر از کاندیداهای اعلام شده یا نشده، آرای شمرده شده یا نشده و جوایز گرفته شده یا نشده بدانیم.»


طناز طباطبایی بازیگر نقش اصلی «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» درباره حضور در این فیلم گفت: «امیدوارم که به فیلم توجه کافی شود اما خبر‌ها حاکی از آن‌ است که قرار نیست اتفاقات خیلی خوبی برای فیلم بیفتد. البته ما تمام تلاشمان را برای مردم کرده‌ایم. کارهایی که من قبول می‌کنم همگی سختی‌های خاصی دارند. زمانی که فیلمنامه خانم درخشنده را می‌خواندم به شدت دچار بحران شده بودم. احساس می‌کردم به لحاظ بحث روحی نمی‌توانم از پس کار بر بیایم. حضور شهاب حسینی و خانم درخشنده در طول دورخوانی‌ها مرا آماده کرد که بتوانم به سمت نقش بروم.»


در بخش دیگری از این نشست امیر آقایی دیگر بازیگر کوتاه درباره حضور در این فیلم عنوان کرد: «اولین بار بود که افتخار همکاری با خانم درخشنده را داشتم. به نظرم داشتن سیمرغ به تنهایی فضیلت نیست. امیدوارم گروه بازیگران فیلم به حقشان برسند.»
هایده صفی‌یاری، تدوینگر «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» با ستایش از  بازی بازیگران فیلم اظهار داشت: «برای اولین بار این فیلم را در جشنواره دیدم. همیشه دوست داشتم با یک کارگردان خانم کار کنم چون یک‌بار این اتفاق را تجربه کرده بودم. خوشحالم که با خانم درخشنده کار کردم. امیدوارم درباره موضوعاتی که نمی‌توان خیلی درباره آن‌ها صحبت کرد، بتوان فیلم ساخت.»


در پایان کارن همایونفر آهنگساز «هیس، دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» با گلایه از بیرون ماندن بهترین فیلم‌هایش از جشنواره سی و یکم گفت: «هر روز که در خانه نشسته‌ام و به کارنامه این 20 سال فکر می‌کنم بیشتر فکرم به سوی خداحافظی می‌رود. امیدوارم یا این شرایط هولناک تمام شود یا اینکه استراحتی طولانی کنم. امسال بهترین فیلم‌های من از جشنواره بیرون ماند اما خوشحالم که یکی از آن بهترین فیلم‌ها را در جشنواره شاهد بودیم.»

 

57246

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
    0 0
    آقا بحث را عوض نکنید لطفا . ما نون می خوایم ما کار می خوایم و ما امنیت می خوایم نه شعر و شعار ...