پزشکیان:با وجود تذکرات رهبری،بعضی نمایندگان کار خودشان را خواهند کرد/باید ببینیم قالیباف چه معجزه ای می کند؟

مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس در مصاحبه با روزنامه ایران، مهم‌ترین فراز بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مجازی با مجلسی‌ها را توصیه به تعامل و هماهنگی می‌داند.

بخشهایی از اظهارات او را می خوانید:

*اختیار مجلس برای طرح سؤال از دولتمردان، براساس مسئولیت نظارتی آن است اما، اختیار براساس توهین یا تهمت‎زدن و بی‎احترامی کردن به کسی نیست. گوش دادن و منطقی جواب دادن و خردمندانه سخن گفتن بیشترین توصیه‎ای بود که رهبر معظم انقلاب داشته‎اند.


* صبح یکشنبه پیش از شروع بیانات رهبری، به برادرانی که امضای استیضاح رئیس جمهوری را جمع می‎کردند گفتم که امکان ندارد رهبر معظم انقلاب اجازه چنین اتفاقی را بدهند. اصولاً اگر می‎خواهیم در جامعه‎ انتقادی کنیم، اگر در کنار آن پیشنهاد و جایگزینی نداشته باشیم، هرج و مرج ایجاد می‌شود و اگر عیبی وجود دارد، که دارد و اگر مشکلی هست که هست، دوطرفه است. یکطرفه نیست و برای حل مشکل، نیاز به ایجاد هماهنگی و رفع ابهامات و وحدت و انسجام است. وگرنه با استیضاح کردن چیزی تفاوت نمی‎کند. نه اینکه مشکلی حل نمی‎شود، بلکه هرج و مرج و ناآرامی و تشنج اجتماعی هم افزایش پیدا می‎کند.

*اگر این عزیزان پیام رهبر معظم انقلاب را درست برداشت کرده باشند، باید دست از این کار بردارند. اگر هم نه، نوع دیگری برداشت کنند، پس باید منتظر ماند که تعدادی از آنها همچنان به راه خود ادامه ‎دهند. آن‌وقت شاید رهبر معظم انقلاب مجبور باشند که مستقیم‎تر به آنها بگویند که دست از این کارشان بردارند. هستند تعدادی که نوع دیگری از بیانات رهبری برداشت کنند و بخواهند با روش‎های دیگری عمل کنند، ولی این را بدانید که تعدادی از نمایندگان همچنان به کار خود ادامه خواهند داد.
*در جنگی که با لشکریان معاویه بوده، تعدادی از لشکریان علی(ع)، به لشکریان معاویه فحش و ناسزا می‎گفتند. حضرت علی(ع) به آنان می‎فرمایند که من دوست ندارم شما از سبابین باشید. توجه کنید در یک جنگی که همدیگر را می‌کشتند، حضرت می‌فرمایند که دوست ندارم فحش بدهید. دعا کنید که خدا جان ما و جان آنان را حفظ کند و بین ما و آنها صلح ایجاد کند.

* در دنیا دنبال مقصر نمی‎گردند، دنبال راه حل می‌گردند. متأسفانه در مملکت وقتی مشکلی پیش می‌آید دنبال مقصر می‎گردیم. دنبال مسأله نمی‎گردیم که گیر کار کجا بود و چگونه باید مشکل را حل کنیم. خیلی کم هستند افرادی که می‎خواهند خیانت کنند ولی ما مدام دنبال این هستیم که خائن پیدا کنیم و همه چیز را گردن او بیندازیم. در سخنان رئیس مجلس هم بود که ما نقشه می‏‌دهیم و برنامه می‎ریزیم. خب بدهند. یک نسخه بنویسند که مشکل مملکت حل شود و از دولت بخواهند به آن عمل کند. اینکه بگوییم ما گفتیم آنها اجرا نکردند، که درست نیست. هر گفتنی یا برنامه‌ای را که قابلیت اجرا داشته باشد مطرح کنند به دولت پیشنهاد بدهند.

*مقام معظم رهبری   گفتند که آدم‌های توانمند در مجلس وجود دارند. ولی آیا بقیه از این توانمندی، براساس یک منطق علمی تبعیت می‎کنند تا این مجموعه تبدیل به یک نهاد واحد و ویژه شود و بتواند براساس آن وحدت عملی دربیاید؟ من خیلی خوش‌بین نیستم. چون وحدت و انسجام بین افراد با ساختار انتخاباتی ما همخوانی ندارد.
*خیلی از همین نمایندگان مجلس سابقه مدیریتی دارند. آقای قالیباف هم همیشه، مسئول بوده. حالا باید ببینیم که چه معجزه‎ای خواهد کرد؟ ان شاالله که بتوانیم معجزه کنیم.
نگرانی‎ای که وجود دارد این است که با عملکرد کمتر از دو ماه مجلس و اتفاقاتی که در این مدت در قبال رفتار نمایندگان با دولتمردان رخ داده، تنشی بین این دو نهاد رخ بدهد. چنین اتفاقی خواهد افتاد؟ تبعات آن چیست؟

*در باره اعتبارنامه تاجگردون بعد از اظهار نظر شعبه رئیس نباید اعتراض صحن را می‌پذیرفت. ولی متأسفانه تشخیص داد که این موضوع باید به رأی گذاشته شود. حالا اشکالی ندارد. آن را به رأی گذاشت و مجلس صلاح دانست که مجدداً بررسی شود. به کمیسیون تحقیق رفت و گروه تحقیق با ساعت‌ها وقت، تصمیم گرفت که این فرد تقصیری ندارد و آنچه که در رابطه با او گفته می‎شود، اتهامی بیش نیست. وقتی که گروه بررسی تصمیم می‎گیرد که این حرف‌ها اعتبار ندارد، به چه دلیل آن را به صحن آورد؟ می‎گویند این گروه تحقیق زمان کمتری داشته است. اگر این حرف درست باشد، پس مجلسی که در عرض یک ساعت تصمیم گرفته، چگونه زمان کافی برای تصمیم‌گیری داشته است؟ اینکه بدتر است. کار را می‎دادند به گروه دیگری تا با زمان بیشتری اشکالات را بررسی می‎کردند. به هر حال، نمایندگان از منظر سیاسی به وحدت رسیده بودند و تصمیم داشتند که تاجگردون را رد کنند.
1717
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =