۰ نفر
۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۰

علی جنتی، سفیر سابق کشورمان در کویت، از جامعه شناسی شیعیان کویت می گوید.

علی جنتی، سفیر سابق کشورمان در کویت در گفتگویی با خبرآنلاین با موضوع بررسی نتایج انتخابات پارلمانی کویت که در آن شیعیان 16 کرسی بدست آوردند، در جامعه شناسی شیعیان این کشور گفت: در کویت شیعیان 30% جمعیت را تشکیل می دهند. اما شیعیان به گروههای مختلفی در سطح جامعۀ کویت تقسیم می شوند:
*بخشی از آنها به ایران نزدیک هستند و رسماً از امام و رهبری پیروی می کنند و در برخی از مساجد آنان رسماً تصاویر امام و رهبری را نصب کرده اند و ابائی ندارند از اینکه بگویند طرفدار ایران هستند و به صورت علنی از جمهوری اسلامی طرفداری می کنند.
*بخش دیگر گروهی هستند که به صورت علنی از ایران دفاع نمی کنند، اما در عین حال همۀ آنها با ایران به عنوان مرکز تشیع علائق خاصی دارند و در واقع شیعیانی که مخالف ایران باشند در کویت بسیار اندک اند، مگر برخی از نویسندگان و روشنفکران وابسته که سیاست های ایران را نمی پسندند.
جنتی افزود: از نظر جناح بندی سیاسی ، جناح های مختلفی در کویت فعالیت دارند؛ از جمله ائتلاف ملی-اسلامی که به ایران نزدیک هستند. گروه دیگر طرفداران مرحوم سید محمد شیرازی هستند که قبلاً از مراجع تقلید بوده است و در بین شیعیان کویت جایگاه و نفوذ خوبی دارد. برخی دیگر نیز طرفداران مرحوم سیدمحمد فضل الله، از مراجع گذشته لبنان هستند. دستۀ دیگر نیز گرایش سیاسی خاصی ندارند مانند مقلدان آیت الله سیستانی و یا شیعیان حساوی که اصالتا اهل احسا و قطیف عربستان هستند.
این کارشناس جهان عرب افزود: در انتخابات اخیر نکتۀ مهم اینست که این تعداد نمایندگان شیعه که هم اکنون در مجلس انتخاب شده اند، در تاریخ کویت بی سابقه است. در حوزه های انتخابیه کویت در گذشته معمولآً حداقل 4 نفر و حداکثر در یک دوره 9 نفر حضور داشتند. در یک دوره و آنهم بعد از آزادی کویت اتفاق افتاده که شیعیان 10 کرسی داشته اند. در واقع هیچگاه از این تعداد فراتر نرفته است و شیعیان به طور معمول بین 5 تا 6 نفر نماینده در مجلس داشته اند.
اما در این دوره با 16 کرسی که شیعیان بدست آورده اند، در واقع رکورد تاریخی حضور شیعیان در مجلس شکسته شد. ضمن اینکه حق طبیعی آنها نیز همین است، چرا که ثلث جمعیت کویت را تشکیل می دهند و باید به همین میزان نماینده در مجلس داشته باشند. در واقع از میان 50 نماینده، باید 15 نماینده متعلق به طیف شیعیان باشند. اما در گذشته دولت حوزه های انتخابیه را به گونه ای تقسیم بندی کرده است که شیعیان همواره تعداد اندکی از کرسیهای مجلس را اشغال کرده اند.

 

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با علی جنتی را اینجا بخوانید
26349
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    7 4
    به شیعیان عزیز کویت باید تبریک بگیم.خدا رو شکر که چنین پیروزی رو کسب کردن.به امید روزی که پیروزیهای مختلفی رو از شیعیان سرار جهان بشنویم. در ضمن بیایید برای آزادی 60 خانواده شیعه ای که توسط وهابیان در یکی از روستاهای اندونزی محاصره و حتی از آب و غذا هم محرم شدن دعا کنیم