ایسنا نوشت:

به مناسبت ماه مبارک رمضان، قرآن بايسنقري، بزرگترين قرآن خطي موجود جهان با حضور کارشناسان اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگي آستان قدس رضوي مورد بررسي حفاظتي و مرمتي قرار گرفت.
 

 

 هادي دهقان‌پور با بيان اين مطلب اظهار كرد: طي اين عمليات اوراق اين قرآن که در ابعاد 180 در 105 سانتي‌متر، در مخزن مخطوطات کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود، از محفظه مخصوص خود خارج شد و پس از تورق، گردگيري و پاکسازي، مورد بررسي حفاظتي مرمتي قرار گرفت.
وي خاطرنشان کرد: ‌طي اين روند و پس از انجام اقدامات حفاظتي، ‌اوراق در محفظه قرار داده شد و به منظور حفاظت بيشتر برگه‌هاي نازک کاغذ دست ساز بين ‌اوراق آن قرار داده شد.
استاد مرمتکار اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگي سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي، در مورد اين قرآن تشريح کرد: قرآن بايسنقري در قرن 9 هجري قمري توسط بايسنقرميرزا، فرزند شاهرخ تيموري و گوهرشاد آغاز به خط محقق کتابت شده است.
دهقان‌پور افزود: اين قرآن در چند صد برگ به کتابت درآمده که هم اکنون قطعات و برگ‌هايي از آن در شماري از کتابخانه‌ها و موزه‌هاي بزرگ ايران و جهان حفاظت مي‌شود و بيشترين تعداد و سالم‌ترين برگه‌هاي آن در کتابخانه آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود.
 گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با بيش از 16 هزار و 500 نسخه قرآن و جزوه قرآني خطي به عنوان يكي از غني‌ترين گنجينه‌هاي معنوي جهان اسلام، قرآن‌هاي بسيار ارزشمندي را از سده‌هاي اوليه اسلامي تا عصر حاضر در خود حفظ مي‌كند.
301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 235217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =