«جمعهِ سرنوشت ساز» از نگاه حسن روحانی /۱۵ تیر به فکر ایران باشیم /اینجا خانه ماست، خانه مشترک همه ما...

با اینکه مناظره های انتخاباتی و حضور کاندیدا های پوششی آورده‌ای جز تخریب برای دولت یازدهم و دوازدهم و حسن روحانی نداشت، اما رئیس جمهوری سابق کشورمان، نه تنها انتخابات را تحریم نکرده بلکه مردم به مشارکت در انتخابات دعوت می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برای دومین بار در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایران، تکلیف صندلی «شماره یک» پاستور در مرحله دوم مشخص می شود؛ یا سعید جلیلی به قول خودش بعد از ۱۱ سال زنبیل گذاشتن راهی پاستور می شود یا مسعود پزشکیان.

اما فارغ از آنکه کدام کاندیدا پیروز رقابت خواهد بود،نکته مهم به میزان مشارکت باز می گردد. مشارکتی که در دور اول انتخابات همانطور که رهبری انقلاب فرمودند پایین تر از حد توقع بود و این پیش بینی وجود دارد که در مرحله دوم کمی این میزان مشارکت ۳۹/۹ درصدی بالاتر رود.

در همین راستا رهبر انقلاب روز گذشته دعوت به حضور در پای صندوق ها کردند و انتخابات مرحله دوم را مهم دانستند. دیگر شخصیت ها نیز مردم را به مشارکت در دور دوم انتخابات دعوت کردند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسبق کشورمان نیز طی روزهای قبل از انتخابات ۸ تیر و بعد از آن در چندین نوبت ضرورت مشارکت در انتخابات را مورد تاکید قرار داده است.

او در یکی از اظهارات انتخاباتی اش تاکید می کند؛« اگر مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم حدود ۶۰ درصد باشد، شاهد تحول خواهیم بود.»

این رویکرد روحانی البته مسبوق به سابقه است و در کوران رقابت های مجلس دوازدهم نیز به کرات بر ضرورت مشارکت در انتخابات تاکید کرد.

در ادامه مهمترین اظهارات حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، درخصوص مشارکت و حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌خوانید؛

تاریخ/ دیدار

اهم اظهارات روحانی درباره انتخابات

(۳۰ خرداد)

در دیدار با جمعی از وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

* اگر مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم حدود ۶۰ درصد باشد، شاهد تحول خواهیم بود. از مردم می‌خواهم با شرکت در انتخابات روز جمعه نگذارند بار دیگر اقلیت بر اکثریت حاکم شود. مردم می‌توانند در هشتم تیر، انتخابات ۹۲ را تکرار کنند چون در غیراین‌صورت انتخابات ۱۴۰۰ تکرار خواهد شد.

*در این شرایط ما باید به دنبال تفکری برویم که مردم را از تحریم نجات می‌دهد. باید دنبال تفکر و فردی برویم که معتقد است باید تحریم برداشته شود. باید دنبال کسی برویم که معتقد است باید با دنیا حرف زد؛ می‌شود مسائلمان را با دنیا حل کرد. باید با غرب و شرق رابطه داشته باشیم. برویم دنبال کسی که در زندگی‌اش صداقت دارد.

*اصلاً مشکل ما دروغگویی است؛ آمار دروغ دادن، حرف دروغ گفتن و تهمت زدن است. اساس صدق و راستگو بودن است. اصل وفادار بودن به منافع ملی، ملت، نظام و انقلاب است و شجاع بودن. فردی که شجاع نباشد نمی‌تواند کاری بکند.

*باید کسی را انتخاب کنیم که صادق و سالم است. ببینید فساد با ما چه کرده است، چه فساد دبشی! چنین فساد دبشی نداشتیم؛ فساد بود قبلاً اما نه به این دبشی.

*به این حرف‌ها هم گوش نکنیم که رئیس‌جمهور از قبل تعیین شده و اسمش معلوم است. ما باید کارمان را انجام دهیم. در سال ۹۲ به خود من هم می‌گفتند که تو برای چه تبلیغ و صحبت می‌کنی؟ رئیس‌جمهور که معلوم و تعیین شده است! نباید به این حرف‌ها توجه کرد. ما باید با امید جلو برویم و تلاش کنیم. به نظر من این تلاش می‌تواند نتیجه دهد.

( ۶ تیر )

در پیامی ویدیویی

*ما باید روز جمعه به کسی رأی بدهیم که مصمم است سایه تحریم را از سر مردم ایران بردارد. مصمم است شجاعانه این امضا را انجام دهد و برجام را احیا کند. به کسی رأی بدهیم که به دنبال آن خواهد بود به FATF ملحق شویم و در لیست سفید قرار بگیریم و مشکلات بانک‌ها و روابط بانکی را به حل‌وفصل برساند.

*به کسی رأی بدهیم که او همواره صادق بوده است؛ صداقت یک اساس است. نگذاریم کسانی دومرتبه در این کشور قدرت را در دست بگیرند که با مردم صادقانه سخن نگویند، آمار نادرست به مردم بدهند؛ افرادی که در همین مناظرات شاهد بودیم که بعضی‌شان متأسفانه آمار راستی را به مردم نگفتند و سخن راستی را با مردم مطرح نکردند.

*به کسی رأی بدهیم که شجاعت لازم را دارد. امروز اگر کسی شجاعت لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند دنبال اهداف و منافع ملی باشد و به خاطر نگاه غضب‌آلود این یا آن، به خاطر اشاره این جناح یا آن جناح، از منافع ملی عبور کند. ما به کسی رأی بدهیم که در به دست آوردن منافع ملی، از همه منافع شخصی و خانوادگی‌اش بگذرد.

*ما به کسی رأی بدهیم که وفادار باشد، به سخنانش، به قول‌هایش، به گفتارش؛ به منافع ملی کشور وفادار باشد، به منافع مردم وفادار باشد.

*همه ما به پای صندوق رأی بشتابیم؛ من از مردمی که خواهان تعامل سازنده با جهان و خواهان اعتدال در داخل کشور هستند، می‌خواهم که روز جمعه به دکتر مسعود پزشکیان رأی بدهند.

( ۱۱ تیر )

انتشار بیانیه

*میان آنان که موافق رأی دادن برای تغییر اوضاع هستند و آنان که به نیت تغییر دادن شرایط از رأی ندادن دفاع می‌کنند؛ نیت هر دو جریان یکی است (تغییر) اما یکی طرفدار مشارکت در انتخابات است و دیگری مدافع تحریم آن.

*من رأی دادن را قبل از آنکه وظیفه بدانم حق افراد می‌دانم. اما ما به جز حق، در برابر «کشور» خود (که فراخ‌تر از جناح و قوم و قشر و حتی حاکمیت است) مسئولیت و حتی تکلیف (مدنی) داریم.

*ایران خانه مشترک همه ماست و در برابر سیلی ویرانگر نمی‌توانیم بگوییم ما مسئولیت نداریم. در برابر سوراخ کردن این کشتی همه ما مسئولیم و نمی‌توانیم بگویم به ما ربطی ندارد. یا همه با هم غرق می‌شویم یا همه با هم به ساحل می‌رسیم.

*با سر کار آمدن یک دولت تندرو که ایران را به ورطه جنگ و تحریم و فقر و فلاکت بیاندازد همه ما ضرر می‌کنیم‌؛ چه رأی داده باشیم چه رأی نداده باشیم. تنها تفاوت این است که رأی‌دهندگان می‌توانند مدعی شوند که به قدر وسع کوشیده‌اند؛ اما تحریم‌کنندگان جزئی از وضع موجود خواهند بود.

*بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی در این انتخاب میان «مرگ و زندگی» و «جنگ و صلح» به معنای رستگاری نیست. هیچ کس ما را تشویق نمی‌کند که چه خوب! شما سبب سقوط کشور یا غرق شدن نظام شدید. هیچ کس به ما تضمین نمی‌دهد که آینده بهتر از گذشته باشد. تحریم انتخابات، تحریم سیاست است و تحریم سیاست، تحریم سرنوشت خودمان است.

*اینک جمعه سرنوشت‌سازی را در پیش داریم. در انتخاب این جمعه، این اشخاص نیستند که در معرض این همه‌پرسی ملی قرار می‌گیرند. انتخاب بین دو جهت‌گیری کاملاً متفاوت است که سمت‌وسوی حرکت کشور و جایگاه ایران در جامعه جهانی را معین می‌کند.

*یک جریان، وحدت و انسجام در داخل و تعامل سازنده در خارج را دنبال می‌کند. همه چیز را برای ایران می‌خواهد و همه ایرانیان را در عزت و کرامت و ثروت و سلامت، سهیم می‌داند.

* ملت عزیز ایران! امروز شما در برابر دو انتخاب قرار دارید: یکم. مشارکت یا تحریم (انتخابات) دوم. تحریم یا تعامل با جهان

*نتخاب بین پیشرفت واقع‌بینانه و یا عقب‌گرد خیالبافانه

انتخاب بین تعامل عزتمندانه یا تحقیر بین‌المللی

انتخابی که دو گزینه روشن و صریح در برابر شما دارد و با هر انتخاب؛ میان رأی دادن و ندادن

میان نامزد اول و نامزد دوم

می‌توانید سرنوشت حداقل یک دهه آینده خود را رقم بزنید.

( ۱۲ تیر )

پیام ویدیویی

*۱۵ تیر روز سرنوشت‌ساز برای همه ماست. خواهش می‌کنم آن‌هایی که ۸ تیر پای صندوق نبودند،‌ برای نجات ایران در برابر سیل ویرانگری که احتمالاً روبه‌روی ما قرار بگیرد، پای صندوق رأی بیایند و رأی بدهند.

( ۱۴ تیر )

پیام ویدیویی

* مردم روز ۱۵ تیر به فکر ایران باشیم، به فکر آبادانی ایران، به فکر این که ایران بماند. این ارثی که از هزارها سال نیاکان ما برای ما گذاشتند، ایران را حفظ کنیم برای آیندگان، برای نسل‌های آینده. نگذاریم به مردم اهانت کنند.

*بگذاریم امید به کشور برگردد، بگذاریم دانشجو به فکر این باشد که در دانشگاه بماند، در ایران کار کند، در ایران تخصص بیابد، پرستار ما، پزشک ما، دانشجوی ما. بگذارید کاری بکنیم سیر مهاجرت کاهش پیدا کند، کند شود و یا انشاءالله زمانی معکوس شود.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1927626

برچسب‌ها