۱ نفر
۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۴
روزی که نقطه عطف تاریخ شد

غدیرخم، واقعه عظیم تاریخ برای مسلمانان جهان است ماجرای غدیر خم نه تنها از کتب اهل تشیع که از طریق اهل تسنن نیز ده ها مرتبه نقل و با اهمیت زیاد ذکر شده است.

پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ: نقش حادثه ی غدیر، در شکل گیری و روشن شدن مسیر متعالی اسلام بعد از پیامبر خاتم نقشی کلیدی است که باید آن را یک نقطه عطف تاریخ دانست. اگر چه در واقعه ی غدیر، تعیین امیرالمومنین(ع) مهمترین مسئله بود، لیکن آنچه در این روز تاریخی حائز اهمیت فراوان است، به واقع پایه گذاری اصول و قواعد حکمرانی اسلامی بود که نشان می دهد در جامعه اسلامی، اشرافیت، تکبر، ثروت و دنیا طلبی جایگاهی ندارد بلکه ملاک برای حکومت در اسلام، عدالت، برابری و پرهیزگاری است.

آن چه در این روز بیان آن ضرورت دارد، ویژگی‌های شخصیتی والای امیرالمومنین حضرت علی (ع) است. مولای متقیان با دارا بودن روحیه ی الهی و معنوی، آگاه و مشرف بودن به ابعاد وسیع حکمرانی اسلامی و همچنین برخورداری از ویژگی های برجسته انسانی بهترین گزینه خداوند برای امامت مسلمانان جهان بود که به دستور پروردگار از سوی پیامبر عظیم الشان اسلام معرفی شد.
سوابقی تاریخی در خصوص ایمان قلبی و عمیق علی (ع) و فداکاری های او در راه اسلام روشن و مستند است. چه آنجا که باید برای حفظ دین و مقابله با ضربه بر پیکره ی نو بنیاد اسلام در بستر پیامبر بخوابد و چه آنجا که شانه به شانه رسول خدا در جنگ ها دلاوری کند و چون دیگران تنهایش نگذارد همه جلوه هایی است عمیق که برای ما نه قابل درک و نه توصیف است.

لزوم گرامیداشت این عید بزرگ و الگو پذیری از شخصیت بی نظیر امام علی (ع) ضرورت امروز و فردای جامعه و جهان ماست. آنچه امروز باید در مسیر کمک به انسان ها و تسکین آلام مصیبت دیدگان و رنج کشیدگان انجام دهیم، در واقع همین بارزه های اساسی موجود در ذات پاک و نورانی علی (ع) است.

* نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1924240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =