شوک انتخابات ایران به نتانیاهو و ترامپ از نگاه جلایی پور:مشارکت بالای ۶۰ درصد می‌شود اگر.../علیخانی: به پیروزی یک نفر در برابر پنج نفر امیدواریم

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به نظر می‌رسد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری به پنجاه و پنج درصد برسد و اگر مناظره‌ها خوب انجام شود و بخشی از مردم ناامید پای صندوق رای بیایند، مشارکت از شصت درصد هم بالاتر می‌رود.  

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمیدرضا جلایی پور تحلیل‌گر مسائل سیاسی، در خصوص ارزیابی خود از کاندیداتوری پزشکیان و اقداماتی که جبهه اصلاحات باید در جهت حمایت از او انجام دهد، گفت: جبهه اصلاحات اقدامات لازم را انجام داد. اولا پزشکیان یکی از نامزدهای این جبهه بود. ثانیا پس از تایید صلاحیت آقای پزشکیان از سوی شورای نگهبان، جبهه اصلاحات پزشکیان را به عنوان نامزد جبهه اصلاحات به مردم ایران معرفی کرده است. ثالثا شخصیت‌های اصلاح‌طلب همگی مشغول دفاع از پزشکیان هستند و همه باید در این فرصت کوتاه تلاش کنیم.

حدس من این است که این روزنه‌گشایی به راهگشایی منجر خواهد شد

وی در گفتگو با ایلنا، افزود: در کنار جبهه اصلاحات، اصلاح‌طلبان «روزنه‌گشا» پیش‌قراول بودند و از مبارزات انتخابات اسفند ١۴٠٢ فعال شدند و از میانه‌ها و در راس آن از آقای پزشکیان دفاع کردند و شکل‌گیری پدیده‌ میانه موثر در مجلس می‌تواند به کمک دولت آقای پزشکیان (در صورت آمدن مردم به پای صندوق رای و رای آوردن پزشکیان) بیاید. حدس من این است که این روزنه‌گشایی به راهگشایی منجر خواهد شد و به تعداد افراد میانه در مجلس سیزدهم افزوده خواهد شد.

با افزایش مشارکت مردم، نتانیاهو و ترامپ به عزا می‌نشینند

جلایی‌پور در پاسخ به این سوال که حضور پزشکیان چه تغییری در فضای انتخابات ایجاد خواهد کرد، گفت: در درجه اول انتخابات ١۴٠٣ رقابتی می‌شود. ثانیا مشارکت در انتخابات از ۵۵ درصد بالا می‌رود. ثالثا در مردم امید به آینده ایجاد می‌کند. رابعا با نامزدی آقای پزشکیان کمی تبعیض فرهنگی در جامعه التیام می‌یابد. خامسا پس از این انتخابات به اقتدار جمهوری اسلامی در خارج افزوده می‌شود. همچنین با افزایش مشارکت مردم، نتانیاهو و ترامپ از شدت ناراحتی به عزا می‌نشینند چراکه آن‌ها خواهان ویرانی ایران بودند.

یک طرف مبارزه پزشکیان و طرف دیگر قالیباف یا جلیلی است

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما رقابت اصلی میان کدام کاندیداها خواهد بود، گفت: به نظر می‌رسد یک طرف ثابت مبارزه انتخاباتی آقای پزشکیان و طرف مقابل قالیباف و یا جلیلی است.

راه نجات کشور نه «دولت یکدست» و نه «وقوع انقلاب دیگری» است، راه نجات «اصلاحات» بود و هست

جلایی‌پور در پاسخ به این سوال که به نظر شما جبهه اصلاحات با کمک آقای پزشکیان چگونه می‌تواند سرمایه اجتماعی از دست رفته خود را در این مدت کوتاه بازیابی کند، گفت: به دلیل آنکه انتخابات رقابتی شد، مشارکت بالا می‌رود و در آن صورت هم دولت و هم ملت برنده‌اند. ضمنا راه نجات کشور «دولت یکدست» نبود، راه نجات کشور «وقوع انقلاب دیگری» هم نبود. راه نجات کشور «اصلاحات» بود و است. با این انتخابات دوباره اصلاحات در ایران جان می‌گیرد و براندازی به حاشیه می‌رود. این یعنی مجددا سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان بازآفرینی می‌شود. پزشکیان هم تنها لازم است که دنبال تحقق شعارهای خود در این انتخابات باشد و بعد از آن همه سود می‌برند.

مناظره‌ها خوب باشد، مشارکت از ۶۰ درصد هم بالاتر می‌رود

وی در پاسخ به این سوال که میزان مشارکت در انتخابات را چند درصد تخمین می‌زنید و به نظر شما نامزد مورد حمایت اصلاحات چه میزان رای خواهد داشت، گفت:‌ به نظر می‌رسد مشارکت به پنجاه و پنج درصد برسد و اگر مناظره‌ها خوب انجام شود و بخشی از مردم ناامید پای صندوق رای بیایند، مشارکت از شصت درصد هم بالاتر می‌رود.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که توصیه شما به آقای پزشکیان چیست؟ بیشترین تمرکز وی روی کدام حوزه باشد، گفت: در این چند روز آقای پزشکیان باید بیشترین وقت خود را روی مناظره‌ها و مصاحبه‌های تلویزیونی بگذارد. نباید خودش را در کار تبلیغات ستادی خسته کند. بنابراین باید با ذهن و بدن استراحت کرده و آماده در مناظره‌ها شرکت کند.

جلایی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تکرار انتخابات سال ۷۶ وجود دارد، گفت: انتخابات ١۴٠٣ یک مدل جدید است و مثل انتخابات ٧۶ که منجر به پیروزی آقای خاتمی شد و یا انتخابات ٩٢ که منجر به پیروزی آقای روحانی شد، نیست. اما از حیث امیدآفرینی با آن دو انتخابات اشتراک دارد.

پزشکیان در مبارزه انتخاباتی کم نمی‌آورد

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که از نظر شما آقای پزشکیان پایگاه رای مناسبی در مناطق قومیتی از جمله آذری زبانان و کردزبانان و همچنین اهل تسنن دارد، گفت: ایران یک هویت یکپارچه و در عین حال متکثر فرهنگی است. به نظر من همه ایرانیان اعم از هر قوم و فرهنگی که قصد رای دارند، با علاقه به پزشکیان رای خواهند داد.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه مقابله آقای پزشکیان با چهره‌ها و نامزدهای تندرو از جناح اصولگرا به چه صورت باید باشد، گفت: پزشکیان در مبارزه انتخاباتی کم نمی‌آورد و به سبک خودش سخن خواهد گفت.

علیخانی: اگر مردم در انتخابات حضور پیدا نکنند مشکلات همچنان باقی خواهد ماند

از سوی دیگر، آنگونه که جماران روایت کرده، قدرت الله علیخانی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در آئین افتتاح ستاد دکتر مسعود پزشکیان نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان در چهاردهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تاکستان با بیان اینکه رهبری همواره اعتقاد به مشارکت حداکثری مردم در تمام انتخابات داشتند و دارند، گفت: البته بخشی از جریانات تندرو تمایلی به حضور حداکثری مردم ندارند.

وی با بیان اینکه اداره کشور با زور امکان پذیر نیست افزود: بنده تعلق خاطر به جریان اصلاح طلبان دارم و با بزرگان و سران اصلاح طلب در سطح ملی ارتباط نزدیک دارم، اما بنده هیچ گاه تابع چشم بسته هیچ جریانی نبوده ام و تاکید می کنم جریان اصلاح طلب و اصول گرا به تنهایی نمی توانند کشور را اداره کنند.

وی تاکید کرد: همه مردم خود دارای صدا هستند و به دنبال یک صدایی نیستند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با یاداوری اینکه تعدادی از دوستان نسبت به برخی از موضع من گله دارند خاطرنشان کرد: بنده در اظهار نظر و موضوع گیری ها همیشه مصلحت کشور، انقلاب، نظام، امام و رهبری را در نظر می گیرم.

وی گفت: بنده از رد صلاحیت دکتر لاریجانی با آن سوابق موفق و آقایان جهانگیری و آخوندی و خیلی های دیگر متاثر شدم و خیلی از شخصیت های دلسوز کشور نیز از این برخورد ناراحت و دلگیر شدند.

علیخانی بیان کرد: در حال حاضر در بین نامزد های تائید شده انتخابات ریاست جمهوری آقای پزشکیان به لحاظ دیدگاه سیاسی در برابر پنج نفر قرار دارد و به نوعی پنج به یک هستیم و این موازنه را فقط خدا و ملت می توانند تغییر دهند.

نماینده سابق قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: به جز دکتر پزشکیان دیگر نامزدها دارای پشتوانه های اجرایی و قدرت هستند لذا با حضور حداکثری و گسترده مردم در صحنه انتخابات می توان به تغییر و پیروزی یک نفر در برابر پنج نفر امیدوار بود.

وی اظهار کرد: انتظار داریم که مسئولین اجرایی انتخابات در سراسر کشور و استان با صداقت و امانت داری از رای مردم حفاظت و صیانت کنند.

علیخانی با اشاره به سوابق و تجارب گذشته برخی از جریانات سیاسی و مدیران اجرایی گفت: باید دید که آیا مشارکت حداکثری مردم موجب خوشحالی برخی می شود یا اینکه حضور گسترده مردم در انتخابات آنها را نگران می کند؟

نماینده سابق شهرستان بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی خطاب به مردم اظهار کرد: از مردم انتظار داریم که به دعوت رهبری انقلاب و همچنین مصلحت نظام و کشور حضور گسترده و با شکوهی در هشت تیرماه در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری داشته باشند و اگر مردم در انتخابات حضور پیدا نکنند مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.

وی با بیان کشور و مردم در بخش های مختلف دارای مشکل هستند گفت: اگر مدیران قوی در مسئولیت ها قرار می گرفتند امروز دچار این مشکلات نبودیم.

علیخانی با تأکید بر اینکه باید همه دلسوزان و جریانات سیاسی حامی دکتر پزشکیان همبستگی و وحدت خود را حفظ و تقویت کنند اظهار کرد: همه جریانات سیاسی و دلسوزان و معتمدان، مردم را برای حضور گسترده در انتخابات دعوت کنند تا مدیریت اجرایی کشور در اختیار مدیران با تجربه، متخصص و دلسوز قرار بگیرد البته همه مدیران انسان های خوبی هستند، اما اگر مدیریت در اختیار مدیران ضعیف و بی تجربه قرار گیرد، ظرفیت و فرصت های توسعه کشور از دست می رود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1919552

برچسب‌ها