توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره روند قانونی اداره کشور در پی شهادت رئیسی /رئیس جمهور بعدی یک ساله است یا ۴ ساله؟

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه همه چیز بر مدار قانون پیگیری خواهد شد و هیچ خللی به لحاظ ترتیبات قانونی در کشور وجود ندارد، گفت: همانطور که رهبر فرزانه انقلاب دیروز فرمودند همه امور برای چنین وضعیتی در قانون پیش‌بینی شده و امور مردم و کشور با خلل مواجه نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به پیش‌بینی قانون اساسی برای شرایط فوت رییس جمهور با تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان او اظهار کرد: این عزیزان در شب ولادت امام رضا (ع) مزد سالها سربازی خادمی و خدمت بی منت به ملت شریف و عزیز ما را گرفتند و مردم واقعا قدردان خادمان عزیزان هستند و نام نیک این عزیزان و خدمات و تلاشهای این عزیزان از خاطره ملت ما نخواهد رفت.

بنابر گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: درست است که شخص رئیس جمهور و افراد خادم دیگری را در این سانحه از دست دادیم ولی همانطور که رهبری فرمودند در سطح خدمت گزاری به مردم شریف‌مان خللی ایجاد نخواهد شد و قانون اساسی برای چنین شرایطی نیز پیش‌بینی‌هایی داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در این خصوص با اصل ۱۳۱ قانون اساسی مواجهیم که در آن آمده است که در صورت فوت یا مواردی از این دست در خصوص رئیس‌جمهور، اداره کشور با موافقت رهبری به عهده معاون اول رئیس جمهور قرار می‌گیرد و معاون اول عملاً اختیارات رئیس‌جمهور را بر عهده می‌گیرد و یک شورا متشکل از روسای محلی و قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظفند ترتیبی را اتخاذ کنند که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رییس جمهور جدید انتخاب شود.

طحان نظیف با تاکید بر اینکه همه چیز بر مدار قانون پیگیری خواهد شد و هیچ خالی به لحاظ ترتیبات قانونی در کشور وجود ندارد، گفت: همانطور که رهبر فرزانه انقلاب دیروز فرمودند همه امور برای چنین وضعیتی در قانون پیش‌بینی شده و امور مردم و کشور با خلل مواجه نخواهد شد.

وی تاکید کرد: از دیروز که این اتفاق پیش آمد، موارد لازم به معاون اول رئیس جمهور گفته شد و اداره امور توسط ایشان انجام می‌شود و از دیروز این فرآیند آغاز شده است. موضوع فرایند حداکثر ۵۰ روزه برای برگزاری انتخابات تمهیداتی لازم را خواهد داشت و دستگاه‌های مختلف هماهنگی های لازم را انجام خواهند داد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: همه چیز بصورت طبیعی و بر مدار قانون پیش خواهد رفت؛ ما در حال متحمل شدن ضایعه بزرگی هستیم و این را می‌دانیم اما قانون نیز هم برای شرایط عادی و اینچنین پیش‌بینی‌های لازم را کرده و از لحاظ قانون با شرایط خاصی مواجه نیستیم.

طحان نظیف با بیان اینکه «داغدار عزیزان‌مان هستیم که افراد خدومی بودند که برای خدمت به مردم سر از پا نمی‌شناختند»، تاکید کرد: از باب اداره کشور هیچ خلل و نگرانی وجود ندارد و کار طبق موازین قانونی پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه یکسال تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ باقی مانده بود، دوره رئیس جمهور بعدی یک‌ساله است یا چهار ساله گفت: اینها مواردی است که خودمان هم باید در شورای نگهبان درباره آن صحبت کنیم؛ پس از بررسی‌های دقیق‌تر توضیحات لازم را ارائه خواهم داد. در این زمینه قانون صراحت دارد که رئیس جمهوری که انتخاب می‌شود برای دوره‌ی ۴ ساله است و تصور من نیز همین است اما پس از بررسی‌های دقیق‌تر جزییات اعلام می‌شود.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1908981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =