جرات دارند به «علی دایی» پیشنهاد سکه بدهند

پیشکسوت فوتبال ایران گفت: حکمی بدهند که دیگر کسی جرات نکند در این فوتبال سراغ دزدی برود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ خداداد عزیزی بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران و یکی از چهره‌هایی که در سال‌های اخیر همواره به فضای آلوده این فوتبال نقد داشته و خواستار مبارزه با فساد بوده، پیرامون بحث داغ این روزها که همان مبارزه با فساد در فوتبال است با خبرنگار ورزشی «اطلاعات آنلاین» گفتوگویی را انجام داده است که در ادامه متن آن را می‌خوانید:


*قطعا در جریان اتفاقات این روزها و بحث مبارزه با فساد قرار دارید؟


-بله قرار دارم، اما واقعیت این است که من چشمم آب نمی‌خورد که این داستان به جایی برسد.


*اما نهادهای نظارتی و قوه قضاییه مشغول رسیدگی به این پرونده هستند.


-بنده و خیلی‌ها دیگر از خدایمان است که این اتفاق بیفتد، اما سوال بزرگ برای من همین است که؛ چرا نهادهای نظارتی و قوه قضاییه بررسی نمی‌کند که در کل فوتبال ایران چه می‌گذرد؟


*یعنی اراده‌ای جدی برای این کار وجود ندارد؟


-من آن اراده‌ای که باید باشد را نمی‌بینم وگرنه برای قوه قضاییه مثل آب خوردن است که این بساط را در فوتبال ایران جمع کند. قبلا هم صحبت از این مدل برخوردها بود، اما آن‌هایی که خلاف کرده بودند بعد از یکی دو سال برگشتند و همان کارهای قبلی شان را انجام دادند و آب از آب تکان نخورد. مثلا بازیکنانی بودند که شرطبندی می‌کردند و برای همه روشن شد، اما بعد از دوسال برگشتند. چند دلال را گرفتند و انداختند زندان، اما همان‌ها با قدرت بیشتری برگشتند. حرف من این است که اگر برخورد می‌کنید درست برخورد کنید؛ این نباشد که طرف را بگیرند و ترسش بریزد و بعد دوباره بدون ترس کارهای قبلی خود را دنبال کند.

*با این حال در ماجرای اخیر به نظر می‌رسد که پرونده به سرانجامی خواهد رسید.


-خداکند. چرا امثال من برای ورود به این فوتبال دست و پا نمی‌زنیم، چون این مسایل را می‌دانیم. این موضوع اخیر فقط یک بخش کوچک از فساد در فوتبال ایران است. گرفتن ۲۰، ۳۰ سکه دربرابر فسادهای بزرگ این فوتبال چیزی نیست.

*البته ظاهرا این پرونده ابعاد وسیع تری خواهد داشت.

-ما مربیانی داریم که از ۲۰ سال قبل از فوتبال علمی و روز دنیا دم می‌زنند، اما همان‌ها با جادوگرها کار می‌کنند. می‌آیند در تلویزیون از فوتبال علمی می‌گویند و در تیم‌های خود سراغ جادوگر می‌روند. در لیگ برتر هستند و در لیگ‌های یک و دو که فساد بی داد می‌کند. این‌ها هم بخشی از فساد هستند. چگونه می‌خواهند با این‌ها مبارزه کنند؟ تازه به این‌ها فرصت کارشناسی در رسانه هم می‌دهند.

*راهکار شما چیست؟

-همان کاری که در فوتبال ایتالیا شد. مگر با تیم‌های بزرگ شان برخورد نکردند؟ مگر آدم‌های بزرگ آنجا را محکوم نکردند؟ بالای ۶۰ درصد آدم‌های این فوتبال در فساد دست دارند. وقتی آدم‌های غیر فوتبالی مدیر و سرمربی می‌شوند راحت می‌توان با سکه دادن به آن‌ها کار را پیش برد. فوتبال ایران اگر دست آدم‌های درست فوتبالی بود این اتفاقات رخ نمی‌داد. روزی که گفتند طبق اساسنامه فوتبال بازیکنان ملی نمی‌توانند برای پست ریاست ثبت نام کنند دنبال همین مسایل بودند. یعنی شما بروید کنار تا ما بیاییم و فوتبال را به اینجا برسانیم.

*درباره استعفای دو عضو فدراسیون چه نظری دارید؟

-وقتی دو عضو ارشد استعفا می‌دهند معنایش این است که فساد تا آن بالا رسیده است. فوتبالی که سالانه ۴۰۰۰ میلیارد در آن هزینه می‌شود خب سفره خوبی برای اینهاست. شاید بگوئید چرا آن را تعطیل نمی‌کنند؟ وقتی پای این همه پول وسط است و خیلی‌ها نفع می‌برند برای چه تعطیل شود؟ آدم‌هایی که به گربه هم لگد نزده اند شده اند مدیر و سرمربی و نتیجه حضور این‌ها همین فساد گسترده است.

*شاید به قول شما اگر چهره‌های وفوتبالی در راس بودند این اتفاقات رخ نمی‌داد.

-صددرصد. چرا امثال علی دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا و ... باید کنار باشند. آیا کسی جراتش را دارد به علی دایی سکه بدهد؟ جمع کردن این بساط کاری ندارد منتهی اگر بخواهند.

*فکر می‌کنید پای چه کسانی به این ماجرا کشیده شود؟

-باز هم می‌گویم که امیدی به ادامه این ماجرا ندارم. اما اگر واقعا می‌خواهند درستش کنند این افرادی که الان اسم شان در ماجرای فساد مطرح شده و نفراتی که بعدا معرفی می‌شوند را باید برای تمام عمر محروم کنند. حتی اجازه ندهند نزدیک استادیوم‌ها شوند و بعد هم برای دزدی‌هایی که کرده اند و رشوه‌هایی که گرفته اند جداگانه محاکمه شوند. باید حکمی برایشان صادر کنند که دیگر کسی جرات نکند در این فوتبال سراغ دزدی برود. نگرانی من این است که مثل قبل این‌ها مدتی کنار بروند و بعد با وقاحت تمام برگردند و به ریش همه بخندند. یک نکته بدتر هم هست.

*چه نکته ای؟

-اینکه فساد در فوتبال به گونه‌ای شده که بازیکن وقتی می‌بیند مدیر بالاسری و مربی اش درگیر آن هستند با خودش می‌گوید کار آن‌ها درست است و اگر من هم گوش به حرف دلال‌ها ندهم نابود خواهم شد. برای من یک سوال بزرگ وجود دارد. اینکه الان چه کسی و یا کسانی برای مبارزه با فساد در پرونده اخیر اقدام کرده اند؟ این خیلی مهم است و البته دم شان گرم، چون خیلی با وجود هستند.


*به عنوان سوال آخر فکر می‌کنید لیگ برتر با توجه به حساسیت صدر جدول چه سرانجامی خواهد داشت؟

- الان مهم نیست لیگ چه می‌شود. این فوتبال آلوده قهرمانی اش به چه دردی می‌خورد؟ امیدوارم فسادی که این روزها صحبت از آن می‌شود در حد همان اهدای ۴۰، ۵۰ سکه به افراد باشد، چون اگر ابعاد دیگری از آن فاش شود دیگر مردم حال شان از این فوتبال بهم می‌خورد. الان که می‌شنویم برخی مجریان هم در این ماجرا دست داشته اند. باید دید این حرف‌ها واقعیت دارد یا نه.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1908470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =