از هر چهار نفر در همدان، یک نفر مبتلا به فشارخون بالاست

کارشناس پیشگیری و کنترل فشار خون مرکز بهداشت همدان گفت: فشارخون روز به روز تغییر می کند لذا اندازه گیری باید در چند نوبت و موقعیت انجام شود تا از ابتلا به فشار خون بالا اطمینان حاصل کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، امید ساعتچی، کارشناس پیشگیری و کنترل فشارخون مرکز بهداشت استان همدان با اعلام این خبر افزود: از هر چهار نفر در استان همدان یک نفر فشار خون ۹۰.۱۴ میلی متر جیوه و بیشتر دارد که این افراد نیازمند مداخلات درمانی و اصلاح سبک زندگی هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار گزارش شده از سوی وزارت بهداشت حدود ۳۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان فشار خون بالا دارند، گفت: بیماری فشار خون بالا یکی از مهمترین عوامل خطر قابل تغییر در ناتوانی و مرگ زودرس ناشی از بیماریهای قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.

کارشناس پیشگیری و کنترل فشارخون مرکز بهداشت استان همدان خاطرنشان کرد: نکته مهم در پیشگیری و کنترل بیماری فشار خون بالا، بدون علامت بودن این بیماری، اطلاع نداشتن افراد از بیماری خود همچنین بی توجهی به درمان صحیح و کنترل فشار خون بالا است به همین دلیل نام دیگر این بیماری «قاتل خاموش» است.

وی اضافه کرد: هر چند فشارخون بالا علائمی ندارد، اما می تواند آسیب مهمی به قلب و شریان ها بزند بنابراین افراد باید از میزان فشارخون خود، وجود عوامل خطر و میزان خطر خود مطلع شوند.

کارشناس پیشگیری و کنترل فشارخون مرکز بهداشت استان همدان، شناسایی فشارخون بالا را آسان دانست و یادآور شد: بیشتر مواقع کنترل این بیماری از طریق تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش مصرف نمک، افزایش فعالیت بدنی یا در صورت لزوم دارو درمانی صورت می گیرد.

ساعتچی افزود: برای پیشگیری از عوامل خطر و بیماری‌ فشارخون بالا، ارتقای سلامت جامعه و کاهش بار بیماری باید راهبردهای مؤثر و قابل قبول بکارگرفته شود تا بتوان در راستای « تغییر رفتارهای خطر ساز » و « اصلاح شیوه های زندگی » گام برداشت.

وی افزود: به‌دلیل اینکه عوامل متعدد و ادغام یافته‌ای در ایجاد بیماری‌ قلبی عروقی مؤثر است باید اقداماتی که برای کنترل آنها بکارگرفته می‌شود چند جانبه و متعدد باشد و بخش‌های مختلفی درگیر این مبارزه شوند و هر کدام اقدام متناسبی ارایه کنند.

کارشناس پیشگیری و کنترل فشارخون مرکز بهداشت استان همدان گفت: امسال همزمان با روز جهانی فشارخون از ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت با شعار " با اندازه گیری مقدار فشارخون خود و کنترل آن عمری طولانی و با کیفیت داشته باشیم " فعالیت های آموزشی و اطلاع رسانی در خصوص این بیماری در استان همدان صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: افراد به ترک عادات بد مانند مصرف الکل، تنبلی، رژیم غذایی چرب و پر روغن، سرخ شده و با چاشنی های تند، مصرف سیگار و اضافه وزن تشویق شوند همچنین آگاه ساختن عموم مردم در خصوص فشارخون بالا، عوارض آن، نحوه حفظ فشارخون و وزن در حد طبیعی و شیوه زندگی سالم بسیار با اهمیت خواهد بود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =