پیش بینی قیمت طلای جهانی / شوک ناگهانی به فروشندگان اونس طلا

بانک‌های مرکزی در هفته گذشته، درها را برای کاهش نرخ‌ها باز نگه داشتند، اما تاریخ معینی را مشخص نکردند. ارقام ملایم مربوط به اشتغال ایالات متحده، دلار آمریکا را تحت فشار قرار داد، طلای جهانی صعودی شد و ممکن است رکورد خود را در ۲۴۳۱.۴۰ دلار به چالش بکشد.

به گزارش خبرآنلاین ،قیمت نقدی طلای جهانی در آستانه پایان معاملات هفتگی با افزایش چشمگیر به ارتفاع ۲۳۶۰ دلار آمریکا به ازای هر اونس رسید.

تجارت نیوز در خبری نوشت:طلای جهانی در طول هفته گذشته نوسان زیادی داشت و بیشتر روزها بین ۲۳۰۰ تا ۲۳۳۰ دلار در نوسان بود.

xau

این فلز گران‌بها روز پنجشنبه با سرازیر شدن بازیگران بازار به سمت فروش دلار آمریکا به دلیل امیدهای تازه به کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، جان گرفت.

روی گشاده بانک‌های مرکزی به کاهش نرخ بهره

بانک مرکزی استرالیا (RBA) این هفته برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست پولی تشکیل جلسه داد. این بانک همان‌طور که به صورت گسترده پیش‌بینی می‌شد، نرخ نقدی رسمی (OCR) را بدون تغییر در ۴.۳۵ درصد یعنی بالاترین رقم در ۱۲ سال گذشته، نگه داشت.

نکته جالب توجه این است که هیات مدیره بانک مرکزی استرالیا به‌رغم نگرانی‌های سرمایه‌گذاران درباره تغییر رویکرد به سمت سخت‌گیری بیشتر، تغییر چندانی در بیانیه همراه با تصمیم خود اعمال نکرد. RBA در نشست قبلی، رویکرد سخت گذشته را کنار گذاشته بود و در ماه مه نیز از بازگرداندن آن خودداری کرد.

با این حال میشل بولاک، سکاندار RBA، تکرار کرد اگر تورم به‌ویژه در بخش خدمات سرسختانه بالا بماند، سیاست‌گذاران آماده‌اند وارد عمل شوند.

بانک مرکزی انگلستان (BoE) تصمیم سیاست پولی خود را اعلام کرد و نرخ بهره پایه را در سطح ۵.۲۵ درصد ثابت نگه داشت. در کنار این اعلام، بانک مرکزی گزارش سیاست پولی را منتشر کرد که حاوی برخی نکات جالب توجه بود. پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی به سمت بالا تجدید نظر شد، در حالی که تورم اکنون کاهش یافته است.

بر اساس پیش‌بینی‌های جدید، تولید ناخالص داخلی بریتانیا در سه‌ماهه دوم بالغ بر ۰.۲ درصد خواهد بود و در عرض یک سال به سطح ۰.۹ درصد افزایش می یابد، سپس در سال ۲۰۲۶ به ۱.۲ درصد و در سال ۲۰۲۷ به ۱.۶ درصد می‌رسد.

این پیش‌بینی حاکی از آن است که نرخ تورم سالانه در دو سال بالغ بر ۱.۹ درصد و در سه سال بالغ بر ۱.۶ درصد خواهد بود که پایین‌تر از هدف دو درصدی بانک مرکزی انگلستان است. در این میان حتی اندرو بیلی، رئیس کل بانک مرکزی انگلستان، اعلام کرد کاهش نرخ بهره ممکن است شدیدتر از آنچه بازارها پیش بینی می‌کنند، رقم بخورد.

در هر دو مورد، ارزش ارزهای محلی در برابر دلار آمریکا کاهش یافت که به دلار آمریکا رونقی دوباره بخشید.

چرخش ناگهانی بازار با داده‌های بیکاری آمریکا

با این حال، اوضاع روز پنجشنبه تغییر کرد، زمانی که ایالات متحده آمار اولیه درخواست‌های بیکاری را برای هفته منتهی به سوم مه منتشر کرد. تعداد اولیه درخواست‌های بیکاری با احتساب عوامل فصلی در هفته منتهی به سوم مه به ۲۳۱ هزار نفر رسید که بالاترین رقم از نوامبر ۲۰۲۳ به شمار می‌رود.

بازیگران بازار از جلسه فدرال رزرو انتظار کاهش نرخ بهره داشتند. این موضوع باعث شده بود تا موج فروش گسترده‌ای روی دلار شکل گیرد. با وجود خوش‌بینی بازار، تقاضا برای فلزات گران‌بها که پناهگاه امن محسوب می‌شوند، افزایش یافت.

تمرکز معامله‌گران بر داده‌های تورمی

تمرکز معامله‌گران در روزهای آتی، روی تورم ایالات متحده خواهد بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ماه آوریل که پیش‌بینی می‌شود ۰.۳ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یابد (از ۰.۴ درصد ماه مارس) و همچنین شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) منتشر خواهد شد.

اگرچه فدرال رزرو تصمیم خود را بر اساس معیار تورم جایگزین اتخاذ می کند، اما این داده‌ها تاثیر زیادی بر دلار آمریکا دارند. همچنین تقویم کلان اقتصادی ایالات متحده شامل آمار خرده‌فروشی برای همان ماه خواهد بود.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =