۲۱ نفر
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
فیلمبردار آن مادر، خود یک قربانی است

طلبه‌ای که در یک درمانگاه دوربین گوشی خود را به سوی مادری روشن می‌کند که بی‌تابانه به کودک خود می‌اندیشد، خود یک قربانی است و تیغ در دست گرفته روح و جسم مردمان را می‌آزارد، در شهری که خلوتگاه‌هایش و ساکنان روحانی‌اش باید لنگرگاه و پناه مردمان بی‌تاب باشد.

خدا یک هستی نامرئی است. مومن نیز به اعتبار خداوند یک ساحت نامرئی پیدا می‌کند. فرد از یک خلوت بهره‌مند می‌شود که هیچ‌کس در آن راه ندارد. خدا یک هستی سنگین بار است. خلوت مومن به اعتبار وجود خداوند سنگین بارتر از جلوت اوست. اما دوران مدرن جلوت مردمان را سنگین بار می‌کند چندانکه خلوت‌ها را هم به اشغال درآورد و فرد یکسره به همین جلوت و سویه مرئی‌اش منحصر شود. شاید ترجمان ایده خدا مرده است، همین هستی بی‌خلوت انسان مدرن باشد. انسان بی‌خلوت، بی‌لنگرگاه است. در جهان مدرن گاهی عشق، هنر و فلسفه خلوت‌گاه‌هایی برای آدمیان تدارک کرده‌اند. این‌ها تا حدی عارضه زندگی در جهان جدید را جبران کرده‌اند.

عارضه ما اما سنگین‌تر از این حرف‌هاست. عارضه از زمانی آغاز شد که افراد برای احراز شغل و کسب درآمد، باید به گزینش می‌رفتند و به این پرسش‌ها پاسخ می‌دادند: نماز می‌خوانید؟ روزه می‌گیرید؟ مسائل شرعی را بلدید؟ دعا و راز و نیاز شبانه دارید؟ جلوتگاه به شرط وجود خلوتگاه امکان زندگی و کسب معاش را فراهم می‌کرد. یک اردوگاه ساختند و کدهای دستوری برای زندگی خلوتگاهی صادر کردند. خلوتگاهی که روزی لنگرگاه رهایی شخص از هیاهوی روزگار بود، به بخشی از زندگی پرهیاهوی یک اردوگاه بزرگ تبدیل شد. ما بی‌خلوت نشدیم، خلوتگاه حلقه‌ای شد که به گردنمان آویختند. بی ایمان نشدیم، ایمان به ما هجوم آورد.

همانقدر که انسان نیازمند حیات خلوتگاهی است. شهر نیز نیازمند خلوتگاه است تا روح و روان مردمان در آن بیاساید. مساجد و زیارتگاه‌ها قلمروهای خلوتگاهی شهر بودند. در فضای پرآشوب و سر و صدای شهر، مساجد خاموش و ساکت، روح ناآرام فرد را درآغوش می‌کشیدند. آخوند آن روزگار بخشی از قلمرو خلوتگاهی شهر بود. هنگامی که از پیچ یک خیابان پای به مسجد می‌نهادیم، چهره عزلت‌گزین یک روحانی دلمان را آرام می‌کرد.

طلبه‌ای که در یک درمانگاه دوربین گوشی خود را به سوی مادری روشن می‌کند که بی‌تابانه به کودک خود می‌اندیشد، خود یک قربانی است و تیغ در دست گرفته روح و جسم مردمان را می‌آزارد، در شهری که خلوتگاه‌هایش و ساکنان روحانی‌اش باید لنگرگاه و پناه مردمان بی‌تاب باشد،

همه چیز به سویه مرئی تقلیل یافته است. حیا، شرم، عزت، شکوه، معنویت، عدالت، آزادی و حتی مقاومت و ستیز در شوهای رسانه‌ای ظهور پیدا می‌کنند بی‌آنکه عمقی در میان باشد. ابتذال فراگیر مثل گرگی است که هر روز گلویی را می‌درد. به قول آن فیلسوف، فقط خدایی می‌تواند ما را نجات دهد. خدایی که دوباره خلوتگاه را در هستی فردی‌مان سنگین بار کند و خلوتگاه‌های شهر را از دست تطاول قدرت نجات دهد.
 

*عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
بیشتر بخوانید:
صدای مردم
محمد جواد کاشی: حماس هم سرکوب شود، حماس دیگری متولد می‌شود / زورآور هر چه تجهیزات جنگی قدرتمند داشته باشد، ضعیف است
سویه زنانه انقلاب
محمد جواد کاشی: حماس هم سرکوب شود، حماس دیگری متولد می‌شود / زورآور هر چه تجهیزات جنگی قدرتمند داشته باشد، ضعیف است

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1883497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 41
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    61 12
    به نکته مهمی توجه شده بود. فارغ از این که طرف خاله بچه است یا مادرش
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    99 0
    چرا وضعیت طوری بشه که هر روز در هر گوشه این کشور با این صحنه ها مواجه بشیم. مگر ما انسان نیستیم؟
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    79 45
    در نظام های عقب افتاده همه قربایند
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    63 4
    این که خودش هم یک قربانی هستش رو نفهمیدم. بیشتر توضیح بدین یک مقاله دیگر در باره اش بنویسین
  • US ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    46 21
    می گن مادر بچه نبوده. مادر بچه یکی دیگه ست.
  • dayani IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    60 55
    از این جهت آن طلبه را یک قربانی میدانم که او نیز مانند هزاران هزار جوان ایرانی در دانشگاههای دولتی و به وِیژه غیر دولتی اصول اولیه زندگی ، انسانیت و ایرانیت را نیاموخت .واقعا چطور می شود باور کرد که یکنفر در حوزه فلان آقا بوده، مبانی اسلام را خوانده و به درجه ای رسیده است که عمامه سر بگذارد، اما با استفاده از لوازم مدرن بدترین بی فرهنگی را به نمایش میگذارد.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    34 44
    نیچه گفت که خدا مرده است، ولی مثل این که این جا اوضاع خیلی بدتره.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    51 55
    واقعا زشته. نباید به یک مادر و یا هر کسی دیگر این گونه گیر داد. یعنی چی این برخوردها
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    59 41
    عجب وضعیت نکبت باریه. حالا خاله باشه یا مادر واقعی، کسی حق نداره از افراد عکس بندازه.
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    60 48
    حرکت روحانی کاملا غیراخلاقی بود و هیچ توجیه یی نداره فقط شانس آورد شوهر خانم همراهش نبود باز ماجرا بدتر می شد
  • بینا IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    15 54
    بسیار زیبا وشیرین ودل نشیین وچون آبی بر دیو آتشین این روزگار.
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    62 1
    هرچند بعدا تکذیب کردند که داشته به فرزندش شیر می داده ولی اصل کار درست نبوده
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    40 49
    خدا خودش ما را از دست اندیشه متحجرانه نجات‌مان دهد. عربستان مهد دنیای اسلام . کعبه خانه خدا. مزار متبرکه پیامبر اعظم.در آنجا قرار دارد. ولیکن سردمداران نه از آنطرف بام پرت می‌شوند ونه از این طرف. عبادت. خانه خدا و زیارت مزار پیامبر بجایش. شادی و شور و کنسرت هم به جایش. ما متاسفانه همه چی را بهم قاطی کردیم آنهم افراطی. ته اش میشه تنفر مردم. و دخالت‌های بیجا. خدایا خودت به عظمتت ما را از این همه غفلت و تحجر برهان. امین یا رب العالمین.
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    56 47
    بیچاره ترازاین طلاب کسی نیست جزشهریه راه درآمددیگه ای ندارندواینکه بدحجابهابا تذکرعادی رعایت حجاب نمیکنند
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    62 2
    فیلم که خیلی زشت است
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    30 46
    به امید آن روز که هرچیزی سر جای خودش باشد و افراد جامعه مجبور به انجام چنین کارهایی برای لقمه ای نان و یاحفظ قدرت نباشند.
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    43 26
    آقای محمدجوادکاشی طبق فیلمی که دوربین درمانگاه نشان میدادین روحانی اصلادنبال آن مادرکه فرزندبقلش بودنیست
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    58 4
    استاد عزیز به حق نظرات جنابعالی همسو با نظر اکثریت جامعه می‌باشد روحانی وظیفه تبلیغ و شناساندن مسایل دینی را دارد حتی اگر زنی لخت در خیابان باشد روحانی باید با زبان نرم و پیدا کردن پوشش مناسب برای او مانع از دیدن بقیه مردم شود نه اینکه عکس بگیرد و در جامعه پخش کند بی شک هیچ چیز سر جایش نیست و همه در حال کسب مقام و ثروت و... از هر مسیری هستند بیایید با هم مهربان باشیم به همدیگر احترام بگذاریم با زبان مهربانی با هم برخورد کنیم نه زور نه جریمه نقدی و...
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    47 25
    آقای کاشی شما باید کمی صبر می کردی تا ببینی این فیلم چقدر صحت داره
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    51 26
    بگذاربه حجابش فکرکنه تاعاقبتش این نشه
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    83 7
    آن روحانی ایرانی نبوده احتمالا. والا اگر ایرانی است باید می دانست که ایرانی ها از زن و مرد برای مادر شیرده یا زن بچه به بقل احترام خاصی قائل هستند.
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    82 7
    به نظر من این روحانی بجای فیلم گرفتن باید عبای خود رو سپری برای اون خانم میکرد تا از نظرها پنهان باشه نه اینکه مقابل اون خانم جبهه بگیره.