۰ نفر
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
آیا چاقی ارث است؟

آیا می‌توانید چاقی را از والدین خود به ارث ببرید؟ نتایج تحقیقات جدید نشانگر این است که این امکان وجود دارد.

به گزارش خبرآنلاین، تحقیقات جدید در نروژ، «انتقال بین نسلی» چاقی را روشن می‌کند و به این پرسش پاسخ می‌دهد که چگونه ممکن است چاقی از والدین به فرزندان منتقل شود.

همشهری در خبری نوشت:۷به گزارش مدیکال نیوز تودی، دکتر ماری میکلسن از دانشگاه آرکتیک نروژ و تیمش یافته‌های خود را بر اساس داده‌های مطالعه ترومسو، یک مطالعه مبتنی بر جمعیت که همچنان در نروژ در حال انجام است، قرار دادند.

آن‌ها داده‌های دو نسل از خانواده‌ها را در میانسالی، در سنین ۴۰ تا ۵۹ سال، در مراحل مختلف مورد بررسی قرار دادند. والدین در مرحله چهارم این مطالعه که در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ انجام شد، شرکت داشتند، در حالی که فرزندان آن‌ها در مرحله هفتم که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ انجام شد، شرکت کرده بودند. در مجموع، این تیم از داده های بیش از ۲۰۰۰ خانواده که هم والدین و هم فرزندان را شامل می شدند، استفاده کرده بود.

محققان در پایان این تحقیق اعلام کردند که نتایج مطالعه نشان می‌دهد که فرزندانی که پدرانشان در دوران میانسالی چاقی بودند، احتمال زیاد دارد در همان سنین دچار چاقی شوند. آن‌ها همچنین به این مساله اشاره کردند که نمرات شاخص توده بدنی (BMI) والدین بر فرزندانشان تأثیر می‌گذارد.

دکتر ماری میکلسن، نویسنده این تحقیق و متخصص تغذیه بالینی در دانشگاه آرکتیک نروژ، گفت: ما دریافتیم که اگر یک یا هر دو والدین در میانسالی چاق بوده باشند، شانس بیشتری برای چاق شدن فرزندان آن‌ها در میانسالی وجود دارد. یکی از متخصصان که در این تحقیق شرکت نداشت نیز گفت: یافته‌های این تحقیق اطلاعات جدیدی بر داده‌های مطالعات قبلی در مورد چاقی و ژنتیک اضافه می‌کند.

در چندین مطالعه قبلی نیز ارتباط بین والدین و فرزندان آن‌ها در زمینه معیارهای مرتبط با چاقی مانند شاخص توده بدن نشان شده بود. پیتر کاتزمرزیک، متخصص علوم جمعیت و بهداشت عمومی در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و سخنگوی انجمن چاقی گفت: این مطالعه اخیر در نروژ با نشان دادن شباهت خانوادگی در میانسالی یک قدم از مطالعات قبلی فراتر می‌رود.

محققان این مطالعه همچنین اعلام کردند که کودکان والدینی که در میانسالی چاقی دارند، در مقایسه با کودکانی که وزن والدین آن‌ها در میانسالی در محدوده سالم قرار داشت، ۶ برابر بیشتر در معرض چاقی در همان سن هستند.

به گفته این محققان اگر تنها یکی از والدین دچار چاقی بوده باشد، احتمال چاقی در فرزندان وی در دوران میانسالی ۳ برابر بیشتر است. اگر پدر چاقی داشت، احتمال چاقی در کودکان ۳.۷۴ برابر بود. اگر مادر دچار چاقی بود، احتمال آن ۳.۴۴ برابر بود.

محققان همچنین به ارتباط مستقیمی بین نمره شاخص توده بدنی (BMI) والدین و فرزندانشان اشاره کردند. شاخص توده بدنی معیار استانداردی برای اندازه گیری چربی بدن است که بر اساس قد و وزن افراد محاسبه می شود. نتایج این تحقیق قرار است در کنگره چاقی اروپا ارائه شود.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1883116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =