ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می​شود.

در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:
*صدای آمریکا*
جنگ علیه پروژه اتمی ایران آغاز شده است
هاآرتض، روزنامه انگلیسی زبان اسرائیل، زیر عنوان "جنگ علیه برنامه اتمی ایران مدتی است که شروع شده است" گزارش یوسی ملمن خبرنگار متخصص در امور نظامی و اطلاعاتی را نقل می کند که معتقد است انفجارها، ویروس های مخرّب کامپیوتری، و انواع "حوادث" از هدف گرفته شدن پروژه اتمی ایران توسط تشکیلات اطلاعاتی غربی، گروه های داخلی اپوزیسیون، و یا هردوی آنها، حکایت دارد. او می نویسد جنگی در جریان است - هرچند که اعلان نشده است، و هیچکس هم آن را تائید نمی کند. این جنگی است که نه این هفته شروع شده باشد و نه ماه گذشته. جنگی است که از چند سال پیش جریان دارد اما فقط صدائی ضعیف از آن به گوش مردم رسیده است.
در ژوئن 2010 روزنامه ها از آلوده شدن سیستم کامپیوتری گرداننده سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم در نطنز به یک ویروس خبر دادند. این ویروس مخرّب موسوم به استاکس نت به کنترل کننده های سیستمی نفوذ کرد که ساخت زیمنس بود.
دو هفته پیش انفجاری عظیم یک پایگاه پاسداران انقلاب را در 40 کیلومتری غرب تهران بهم ریخت. صدای انفجار حتی در پایتخت هم شنیده می شد. دهها نفر کشته شدند که سردار حسن مقدم تهرانی مسئول پروژه توسعه موشکی ایران جزو آنها بود. این هفته، انفجاری شدید در اصفهان، سومین شهر بزرگ ایران رخ داد که یک واحد فرآوری اورانیوم در حومه آن قرار دارد. هنوز روشن نیست این انفجار چه آسیبی ببار آورده است.
*رادیو فرانسه*
فرانسه نیمی از دیپلمات هایش را از ایران خارج می کند
در پی حمله به سفارتخانۀ انگلستان در تهران که به خروج کارکنان این سفارتخانه از ایران منجر شد، دولت فرانسه تصمیم گرفت که موقتاً و به دلایل امنیتی نیمی از کادر دیپلماتیکش را طی روزهای آینده از ایران خارج کند.
 منابع آگاه در وزارت امور خارجۀ فرانسه گفته اند که به این ترتیب، کارکنان بخش های اداری، فرهنگی، اقتصادی و مدرسۀ فرانسوی در تهران خاک ایران را در روزهای آینده ترک می کنند. وزارت امور خارجۀ فرانسه اما به حدود هفتصد فرانسوی که در ایران زندگی می کنند توصیه یا دستوری نداده است. به این ترتیب پنجاه درصد پرسنل دیپلماتیک فرانسه به همراه خانواده هایشان ایران را در روزهای آینده ترک خواهند کرد.
فرانسه، آلمان، نروژ، ایتالیا و هلند پیش از این سفرای خود را در ایران بعد از حمله به سفارتخانۀ انگلستان در تهران فراخواندند. دولت انگلستان نیز متقابلاً سفارتخانۀ جمهوری اسلامی در لندن را تعطیل کرد و کارکنان آن را از انگلستان اخراج نمود.
*رادیو فردا *
ابراز نگرانی مجدد پانه‌تا از حمله غافلگیرانه احتمالی اسرائیل به ایران
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، بار دیگر از احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، بدون آنکه آمریکا پیشتر در جریان آن قرار گیرد، ابراز نگرانی و بر لزوم «همکاری» آمریکا و اسرائیل برای اجرای چنین تصمیم خطیری تأکید کرد.
وزیر دفاع ایالات متحده در این سخنان چندین و چند بار، عبارات خود را درمورد «همکاری»، «بودن در کنار یکدیگر»، «تصمیم مشترک» و «لزوم آگاه کردن هم از مسایلی که با همکاری های مشترک مربوط است» تکرار می‌کرد.
در این زمینه روز شنبه روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت نوشت که تأکید پی درپی بر این گفته‌ها، نشان از نگرانی وزیر دفاع آمریکاست.
در روزهای اخیر ژنرال دمپسی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا، نیز گفته بود اطمینان ندارد که اسرائیل الزاماً تصمیم خود به عملی کردن حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران را پیشاپیش به آمریکا اطلاع دهد.
*بی بی سی *
بایدن: ترکیه ایران را تحریم کند
جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا، از ترکیه خواست تحریمهای تازه ای علیه ایران وضع کند.
وی در گفتگو با روزنامه حریت گفت که کشورش از راه حلی دیپلماتیک برای حل مناقشه اتمی ایران حمایت می کند، ولی عقیده دارد باید فشار بیشتری به رهبران ایران آورد تا با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کنند. او گفت: "ما از شرکای خود از جمله ترکیه می خواهیم برای وضع تحریمهای تازه علیه ایران گام بردارند."
*دویچه وله *
رتبه ایران در میان کشورهای جهان به لحاظ میزان فساد
سازمان شفافیت بین‌الملل در آخرین گزارش خود میزان فساد و رشوه ‌در 183 کشور جهان را منتشر کرد. شاخص فساد با توجه به رفتار و کردار کارمندان دولتی و سوءاستفاده سیاستمداران از موقعیت خود در کشورهای مختلف اندازه‌گیری می‌شود. کمترین میزان فساد با شاخص 10 امتیاز و بیشترین با شاخص صفر مشخص می‌شود.
ایران در سال 2011 میلادی گرچه نسبت به سال گذشته بهبودی نسبی نشان می‌دهد، اما با شاخص 7/ 2 در رتبه یکصد وبیستم قرار داشته و از جمله فاسدترین کشورهای جهان به شمار می‌آید. ایران در سال گذشته در رتبه یکصد و چهل و ششم قرار داشت.
افشای اختلاس‌های میلیاردی توسط نهادهای رسمی ایران و گسترش رشو‌‌ه‌خواری در میان ماموران دولتی و سیاستمداران جای تردیدی برای سازمان شفافیت بین‌الملل باقی نگذاشته است که جمهوری اسلامی از جمله فاسدترین کشورهای جهان است. اما سازمان شفافیت بین‌الملل توضیحی درباره بهبود شرایط ایران در سال جاری ارائه نداده است. ناظران اقتصادی در ایران و کارشناسان خارجی با توجه به میزان اختلاس‌های اخیر بهبود رده‌بندی ایران را به دیده تردید می‌نگرند.
ایران در مقایسه با همسایگان خود از کشورهای بحرانی نظیر عراق، افغانستان و پاکستان بهتر بوده، اما ده‌ها مرتبه از قطر (رده 22)، کویت (رده 54) و ترکیه (مقام 61) پایین‌تر است.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    17 3
    مدریت خبر گزاری خبر آنلاین چرا نظرات مردم را نشان نمی دهی چون بصرفت نیست ا
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    12 7
    تترهای خبر آنلاین جهت دار است
  • بدون نام IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۵
    4 12
    اینها همش جنگ بازاری است اگر کسی بخواد حمله کنه از قبل هم برنامه ریزی داشته باشه حمله میکنه و نمیاد چو بیاندازه . همه ی رسانه ها انگار برای فروش بیشتر این روزها عاشق این نوع تیتر زدن هستند اسرائیل هم جرات حمله ندارد.