اعتراف نخست وزیر انگلیس درباره حمله شیمیایی به ایران/ اهانت به مجلس از سوی روزنامه کیهان/ بازخوانی تاریخ

هاشمی رفسنجانی پنجم اسفند 79 بیشتر در مورد اخبار بین‌الملل و روزمرگی‌ها نوشته ‌است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن کامل خاطرات مرحوم هاشمی به شرح زیر است:

در منزل بودم. وقت با مطالعه گذشت. ظهر، بچه‌ها جمع بودند و کارگرمان محمدتقی و پسرش آمدند. مقداری از اوضاع بهرمان و کارهای آنجا گفت. سر شب، محمد لاهوتی [داماد فاطی] آمد. از تغییرات در [سازمان عمران] کیش با مدیریت جدید گفت. معتقد است، مدیر جدید چپگرا نیست.

اخبار را از روی تلکس‌های کامپیوتر خواندم. نخست‌ وزیر انگلستان و دولت آمریکا، هماهنگ علیه صدام و دولت عراق، حرف زده‌اند و تصمیم به فشار بیشتر را اعلان کرده‌اند. در عکس‌العمل به اعتراضات زیاد در مورد بمباران اخیر عراق، پذیرفته‌اند موشک‌های جدید نیروی دریایی آمریکا در عراق، امتحان خوبی نداده است و تونی بلر [نخستوزیر انگلیس]، بار دیگر اعتراف به متجاوز بودن عراق در جنگ علیه ایران و نیز کاربرد سلاح شیمیایی علیه مردم کُرد در حلبچه کرده است.

در فلسطین، انتفاضه شدت یافته و بر تعداد حملات متقابل بین مردم فلسطین و اسرائیل افزوده شده و [آریل] شارون، [رهبر حزب لیکود]، در راه تشکیل دولت ائتلافی، توفیقی به دست نیاورده و اعلان شده، وضع اقتصادی اسرائیل بد است و ۶۲ هزار نفر، اخیراً بیکار شده‌اند.

در ترکیه، بحران اقتصادی شدید شده؛ با شناور شدن لیر ترک، نرخ یک دلار به یک میلیون و ۲۵۰ هزار لیر رسیده است. ۲۶ سال پیش، یک دلار معادل ۱۴ لیر بود. اعلان شده، مردم ترکیه با تضعیف جدید لیر، یکباره ۳۰ درصد فقیر شده‌اند.

در رسانه‌های داخل و خارج، موضوع مقاله تُند هفته‌نامت فیضیه، علیه آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس جمهور]، مورد بحث است و بیانیه‌هایی در مورد انتقاد از اهانت به رئیس جمهور و اهانت به مجلس از سوی [روزنامه] کیهان و اهانت به دانشگاهها، در پی مصوبه مجلس در خصوص منع ورود نیروهای مسلح به دانشگاه، صادر میشود. در نماز جمعه امروز، به مسئله زنان بی‌حجاب در همایش ضدنژادپرستی [وزارت امورخارجه]، توجه شده است.

۲۱۹۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1876860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =