گروه‌های سرود جشنواره فجر چگونه انتخاب شدند؟/ امکان «ظرفیت ویژه»

مسؤول دفتر سرود اداره‌کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه انتخاب گروه‌های شرکت‌کننده در بخش سرود سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر توضیحاتی را ارایه داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حامد جلیلی مسؤول دفتر سرود اداره‌کل موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه انتخاب گروه‌های شرکت‌کننده بخش سرود سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گفت: همان‌طور که علاقه‌مندان و مخاطبان حوزه سرود کشور می‌دانند ما از سال جاری تلاش کردیم برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری جشنواره ملی سرود فجر داشته باشیم. شرایطی که از مهر سال جاری آغاز و هم‌اکنون نیز در پایان مرحله استانی قرار گرفتیم.

وی افزود: از همان ابتدا ۸۰۰ گروه برای حضور در بخش‌های مختلف جشنواره ملی سرود فجر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۸۱ گروه به مرحله استانی رسیدند. از این تعداد که در چهار منطقه کشور به رقابت پرداختند، ۳۰ گروه به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند که این تعداد گروه در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ با همراهی ارکستر که از پلی‌بک‌خوانی هم خبری نیست، به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

به روایت مهر مسؤول دفتر سرود اداره‌کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به حضور ۱۰ گروه سرود در جریان برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اشاره کرد و گفت: در جریان انتخاب ۳۰ گروهی که برای مرحله نهایی انتخاب شدند، یک سری گروه بودند که ظرفیت ورود به مرحله پایانی و نهایی را نداشتند ولی چون گروه‌های نسبتا خوبی بودند ما برای یک فایل «ظرفیت ویژه» باز کردیم که در این چارچوب گروه‌ها علاوه بر آموزش‌هایی که ستاد جشنواره برای آن‌ها در نظر گرفته شده‌اند، شرایط حضور در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را نیز پیدا کرده‌اند.

جلیلی تاکید کرد: در واقع این تعداد گروهی که طی روزهای برگزاری جشنواره موسیقی فجر به میزبانی کوشک هنر آثار خود را اجرا می‌کنند، همان گروه‌های حاضر در بخش ظرفیت ویژه جشنواره ملی سرود فجر هستند که می‌توانند فرصت ارایه آثارشان در یک جشنواره ملی را پیدا کنند.

گروه‌های «ری نوا»، «شمیم یاس»، «اسرا»، «سپیدار»، «ساقی کوثر»، «عابس»، «فرزندان ایران»، «ابن الرضا»، «رهروان حضرت زهرا (س)»، «نوای مهر» مجموعه‌هایی هستند که در قالب همان بخش ظرفیت ویژه جشنواره ملی سرود فجر در جریان برگزاری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به اجرای آثارشان می‌پردازند.

جشنواره ملی سرود فجر که مراسم اختتامیه آن در اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد، شامل ۲ بخش رقابتی و جانبی است؛ در بخش رقابتی گروه‌ها در قالب گروه‌های سرود، کُر و آکاپلا (اجرای اثر بدون ساز) شرکت کرده‌اند. بخش جانبی جشنواره هم شامل کتاب، پایان‌نامه و رساله با موضوع‌هایی درباره جمع‌خوانی است که در این بخش هم برگزیدگان معرفی خواهند شد.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1873232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =