حق کمیسیون شرکتهای تاکسی اینترنتی را کم کنید؛ هم هزینه مردم پایین می آید،هم رانندگان راضی می شوند

چند وقتی است که تاکسی‌های اینترنتی در زمان درخواست خودرو، آپشنی تحت عنوان «عجله دارم» اضافه کرده‌اند؛ ‌انتخاب این گزینه به معنای افزایش 15 تا 60 هزار تومانی قیمت پیشنهادی است.

به گزارش خبرآنلاین خیلی از استفاده کنندگان تاکسی‌های اینترنتی از وضعیت پیش آمده ابراز گلایه کردند و خواهان رسیدگی مسئولان و دستگاه‌های نظارتی شدند. آنها اظهار داشتند: «در محدوده دریافت خدمات، تعداد زیادی خودرو وجود دارد اما رانندگان حاضر نیستند حتی مسیرهای کوتاه را بپذیرند و بدین جهت ما را مجبور می‌کنند که گزینه افزایش قیمت را قبول کنیم. زمانی که این آپشن را تأیید می‌کنیم، ‌در همان لحظه رانندگان مسیر درخواست شده را تأیید می‌کنند.»

روزنامه ایران در گزارشی نوشت:این موضوع را با یکی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی (شرکت اسنپ) در میان گذاشتیم و او درباره چرایی آپشن جدید گفت: «چندی پیش رانندگان از پایین بودن قیمت تاکسی‌های اینترنتی گلایه داشتند و حتی تعدادی از رانندگان از ادامه کار با تاکسی‌های اینترنتی انصراف دادند. برخی از شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی برای آنکه مشتریان خود را حفظ کنند، به صورت غیرمعقول قیمت‌ها را پایین نگه داشتند و از همین رو رانندگان بشدت ناراضی هستند. برای آنکه این موضوع جبران شود،‌ گزینه «عجله دارم» ‌اضافه شده است. اما شرکت‌ها می‌توانستند از درصد و سود خود بکاهند تا پول بیشتری عاید راننده شود و در عین حال مشتریان راضی باشند.»

ضرورت بازنگری در پلتفرم‌ها
حسین رحمانی از کارشناسان فضای مجازی درباره اینکه آیا گزینه عجله دارم برای تاکسی‌های اینترنتی تخلف محسوب می‌شود یا خیر به «ایران» ‌گفت: «قطعاً تخلف محسوب می‌شود و مصداق گرانفروشی است. اگر تاکسی‌های اینترنتی گزینه «عجله دارم» را به عنوان یک آپشن می‌گذارند، باید در قبال آن خدمت بدهند. این گزینه عاملی شده تا رانندگان درخواست متقاضی را بپذیرند و اگر مسافری این گزینه را انتخاب نکند، ‌نمی‌تواند خودرو دریافت کند. اگر قرار است این گزینه به قوت خود باقی بماند مدیران تاکسی‌های اینترنتی باید به جهت انتخاب این گزینه خدمت مناسب به مشتری بدهند.»
او ادامه داد: «قیمت‌هایی که برای مسیرهای مختلف ارائه می‌شود باید مورد بازنگری قرار گیرد بخصوص درخصوص موتورسیکلت. به عنوان مثال پیک‌های موتوری گرفتار هیچ ترافیکی نمی‌شوند و کارشان در قیاس با رانندگان صاحب خودرو کمتر است اما همواره دیده‌ایم که هزینه پیک موتوری بسیار بالاتر از خودرو است.»
رحمانی یادآور شد: «چالش دیگری که تاکسی‌های اینترنتی برای مردم رقم زدند،‌ بی کیفیت شدن خدمات است. اکنون خودروهایی ارائه خدمات می‌دهند که به جهت ظاهری بشدت آسیب دیده هستند و عملاً برخی از آنها در زمره خودروهای فرسوده هستند. از آنجا که تاکسی‌های اینترنتی وضعیت خوب و رو به رشدی دارند، ‌توصیه می‌شود با پرداخت وام، ‌رانندگان را تشویق به ارتقای خودروهای خود کنند.»

افزایش نظارت و شفافیت
در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی در شهرهای بزرگ 15 درصد و در شهرهای کوچک‌تر 20 درصد حق کمیسیون از رانندگانی که در هوای سرد و گرم فعالیت دارند، دریافت می‌کنند و این در شرایطی است که تمام رانندگان عدد یاد شده را بالا می‌دانند و از مراجع نظارتی خواستند که این موضوع مورد رسیدگی ویژه قرار گیرد؛ البته چندی پیش یکی از مدیران اسنپ در این خصوص اعلام کرد که کمیسیون دریافتی صرف تأمین مالی هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی شرکت مانند تهیه تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز، توسعه و بهبود برنامه، پشتیبانی مشتری، منابع انسانی و... می‌شود. مسافران هم از وضعیتی که مدیران تاکسی‌های اینترنتی رقم زدند،‌ گلایه‌هایی دارند و خواستار نظارت بیشتر بر عملکرد مدیران شرکت‌های خدمات دهنده خودرو و رانندگان شده‌اند.
به هر ترتیب پلتفرم‌هایی که مورد اشاره قرار گرفت (اسنپ و تپسی) باید شفاف‌تر عمل کنند و به دنبال سودجویی از مردم و رانندگان نباشند. زمانی که این پلتفرم‌ها بستر تخلف را فراهم می‌کنند، ‌رانندگان هم برای دریافت پول بیشتر به سمت و سویی می‌روند که نارضایتی مردم از خدمات این مجموعه‌ها افزایش پیدا کند. لذا اسنپ و تپسی به جای آنکه گزینه «عجله دارم» را بگذارند، خیلی بهتر است که از حق کمیسیون 15 درصدی خود بکاهند و بهانه‌تراشی نکنند. به طور قطع اگر این رویه ادامه پیدا کند،‌ سازمان تعزیرات و سایر نهادهای نظارتی، ورود جدی‌تری خواهند داشت.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1869683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    13 7
    کلاه برداری در روز روشن اپلیکیشن اسنپ ، امنیت هم صفر
  • نور IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    46 1
    چرا نمیگید مرغ وگوشت وچیزا دیگه گرونه گیردادید به اسنپ اگه مرد هستین به همه چی ورود کنید
  • محمد IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    53 0
    از اسنپ وکرایه هاش چه با گزینه عجله دارم چه بدون گزینه عجله دارم آبی گرم نمیشه رانندگان محترم فکر نان باشید که خربزه آب است قبل از اینکه با کرایه های درحد کرایه فرغون سواریتون تبدیل بشه به گاری انصراف دهید ودنبال یک کار دیگه باشید وگرنه اگر به همین منوال وبا این کرایه ها ادامه دهید بعد از مدتی میرسید به نقطه ای که یا باید درگیر وام گرفتن جهت تعمیر سرسام آور خودرو شوید یا ماشین رو بفروشید وپولش رو خرج زندگیتون کنید.
  • حسین IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    28 0
    خوب کارشناس محترم کسی که محتاج هست راننده اسنپ میشه معلومه ماشین مدل پایین داره اونی که مرفه هست با کمیسیون 20درصد نمیاد
  • مافیا IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    29 0
    عجله دارم رانندگان نگه داشته اگه این گزینه بردارید خدا رحمت کنه این دو ناوگان هیچکی کار نمیکنه
  • Davood IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    39 2
    اصلاً بالا بودن میزان کمسیون مطرح نیست این دو شرکت اسنپ وتپسی روزه روشن دارند از رانندگان عزیزوزحمت کش دزدی میکند گزینه عجله دارم همش بهانه می باشد تا بیشتر از رانندگان دزدی کند این دو شرکت اسنپ وتپسی فقط به فکر منافع خود هستند اصلا برای راننده و مسافر ارزش قائل نیست فقط به فکر منافع خود هستند باید این دو شرکت اسنپ وتپسی را منحل کرد کارکردن برای این دو شرکت حرام است چونکه درآمد حاصل از این کار اصلا برکت نداره چون همیشه نارضایتی توکارهست چون حق راننده همیشه پایمال میشه
  • جواد IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    44 0
    با سلام بنده راننده اسنپ هستم اینکه نوشتید ۱۵ الی ۶۰ تومان بخدا کرایه برای ما ۱۱ تومان میاره با گزینه عجله دارم هنوز میشود ۱۵ تومان شما قضاوت کنید با این کرایه‌ها هزینه خود ماشین در نمیاد چه برسد که یه خانواده ۵نفره باید بچرخونی
  • زرشک، IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    23 0
    اسنپ یک روش دیگه کلاه برداری داره انجام میده ؟!به رانندگان گفتن برچسب تبلیغات اسنپ رو بزنید ،کمیسیون میشه ۱۰درصد،،،بعضی رانندگان زدن ولی فقط یک روز ۱۰درصد بوده ،،رانندگان هم برچسب رو کندن ،،وزیر نفت ریس اسنپ است
  • یک ایرانی IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    18 4
    با کمیسیون ۵ درصدی هم در آمد راننده کم نمیشود و هم مسافر سفر خود را ۱۰ درصد ارزانتر انجام میدهد
  • علی اکبراربابی IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    6 0
    سلام لطف کنید به کرایه وکمیسیون ماکسیم هم توجه کنید اگه شخص تلفنی سرویس بین شهری بگیره بعنوان مثال برای مشهدبه تهران تلفنی سردیس بگیره حدودپانصدتا ششصدهزارتومان فقط هزینه تماس به کرایه اضافه میکنه مگه هزینه یک تلفن چقدره ازاون طرف هم برای بین شهری هیجده الی بیست درصد کمیسیون ازراننده میگیرد مشکل دیگر راننده گان ماکیسیم حتما باید حساب راننده همیشه بالای سیصد هزادتومان باید موجودی داشته باشه تامثلا بتونه سرویس به تهران رودریافت کنه حالا شما حساب کن چندنفرراننده هستن وازاین موجودی حساب رانندگان چه سودی نصیب شرکت ماکسیم میشه درصورتیکه باید بعدازانجام سفر کمیسیون پرداخت بشه
  • شاهین IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    15 2
    ای کاش این داستان برچیده شود تا دو طرف از دست همدیگر راحت شوند،نه رانندگان با این کرایه ها و هزینه های نجومی راضی هستند و نه مسافران توان پرداخت کرایه رو دارند،تمیز دو طرف رفتند رو مخ همدیگر
  • Saeed IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    23 0
    کمیسیون اسنپ خیلی زیاد خرج ماشین سنگین و قطعات لوازم یدکی گران
  • javad-khani IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    9 0
    باسلام بنده ساکن‌نسیم شهر هستم محل کارم جنب مترو مفتح هست صبح زود که میخ ام بدم سرکار هر دو نرم افزار رو روشن میکنم‌ مسافر بگیرم تپ سی از نسیم شهر تا ستار خان رو کرایه ۶۷هزار می زنه آیا عاقلانه هست این کرایه
  • Gh IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    19 0
    واقعا که کمسیون زیاد می گیرند اصلا برای رانندگان صرفه اقتصادی ندارد .هزینه خودروها بیشتر از درامدها است هیچ مسئولی هم به داد رانندگان تاکسی های اینترنتی نمی رسد .
  • بهنام IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    17 0
    شرکت اسنپ هزینه زیاد از راننده برداشت میکنه با این اوضاع گرانی لوازم خودرو اصلا صرف برای ماشین دار نیست که کار کنه
  • smaeil IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    28 1
    باسلام،بنده راننده هستم، وشغل اول وآخرم ماشینه، اونی که از دور شعار میده هزینه اسنپ زیاد شده،بیاد یکماه کار کنه، ببینه،وقتی یک قطعه عوض میشه، باید درامد یک هفته کارکردشو تو یک ساعت هزینه کنه، اتفاقا اسنپ به نفع مسافره نه راننده، ثانیا کمسیون، 15درصدمنصفانه نیست، دولت بایدنظارت کنه، حق اسنپ باید5درصد باشه، ثالثا منابع انسانی مورد اشاره اسنپ که بعنوان پشتیبانی میباشد،وظیفش سرکوب وپایمال کردن حق راننده میباشد.خواهشا راننده ها اعتراض کنند،تاعوامل نظارتی، هر چه سریعتر تعین تکلیف کنند.
  • بهنام IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    29 2
    به خدا مهندس عمرانم ،به خاطر مشکلاتی نشد سرکار خودم برم ، میرم بازاریابی حقوق درست حسابی نمیگیرم ، میرم اسنپ هم کمیسیون خیلی بالا داره هم کرایه های فوق العاده مسخره که از یه طرف شهر به یه طرف شهر میره با کمترین کرایه ، واقعا افتضاح ، همه نوع قشری تو مملکت ما حمایت میشه جز کارگر و راننده
  • هوشنگ IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    3 1
    گل گل گل از همه رنگ سرتو با چی میشوری با شامپور گرنک
  • روح الله IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    19 1
    من راننده اسنپ هستم اولا گزینه عجله دارم راحذف کنید بعد کمیسیون اسنپ راکنید 5 درصد سوم کرایه ها را خدایی حساب کنید واقعا کمه چهارم سهمیه سوختمون رابردین عید شد ونزدیک یکساله هیچی ندادین ضمنن اسنپی که به صورت تماس تلفنی هست شرکت اسنپ 7000 تومان به بالا مبلغ بیشتر از کمیسیون از ما میگیره نوکریش وحمالیش وبردنش با ما پول گرفتنش بااسنپ خداییش حرومه آقای اسنپ ما راننده ها گناه داریم اینقدر ظالم نکن