رمزارز لایت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

لایت کوین (Litecoin) عمدتا به عنوان اولین ارز دیجیتال جایگزین در نظر گرفته می شود. این ارز در 13 اکتبر 2011 راه اندازی شد و همچنان یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار است.

فلسفه ای جالب برای تولد لایت کوین وجود دارد؛ اگر بیت کوین طلا باشد،‌ لایت کوین بخاطر لوگویی که دارد، یادآور نقره است. درست مانند بیت کوین (BTC)، لایت کوین نیز بر روی یک بلاک چین منبع باز اجرا می شود که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی شود. هر اپراتور گره لایت کوین، یک کپی از هر بلاک چین دارد تا اطمینان حاصل کند که تراکنش‌های جدید با تاریخچه تراکنش‌های آن در تضاد نیستند و ماینرها با گنجاندن آنها در بلوک‌های تازه، به پردازش تراکنش‌های جدید کمک می‌کنند. لایت کوین (LTC) و بیت کوین چند تفاوت کلیدی دارند. تراکنش ها در لایت کوین سریعتر انجام می شود و ارز دیجیتال عرضه بیشتری دارد. برای حفظ عدالت تولید برای همه، از یک الگوریتم هش متفاوت استفاده می‌کند، باورها بر این است که این تفاوت‌ها به موفقیت لایت کوین کمک کرده و در طول سال‌ها یکی از برترین ارزهای دیجیتال باقی می‌ماند.

ارز لایت کوین چیست؟

لایت کوین (LTC) یک آلتکوین است که در اکتبر 2011 توسط چارلز (چارلی) لی، مهندس سابق گوگل ایجاد شد. لایت کوین از کد منبع باز بیت کوین BTC اقتباس شده است، اما با چندین تغییر. مانند بیت کوین، ارز لایت کوین بر اساس یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز عمل میکند که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی شود. لایت کوین از جنبه هایی مانند نرخ تولید بلاک سریعتر و استفاده از Scrypt به عنوان یک طرح اثبات کار با بیت کوین متفاوت است.

تاریخچه لایت کوین

لایت کوین یکی از اولین آلتکوین ها است که از کد منبع باز بیت کوین استفاده کرده است. در ابتدا رقیب قدرتمندی برای بیت کوین بود. با این حال، با رقابتی تر شدن فضای بازار ارزهای دیجیتال، محبوبیت لایت کوین تا حدودی کاهش یافته است. لایت کوین همیشه به عنوان واکنشی به بیت کوین در نظر گرفته شده است. در واقع، زمانی که خالق آن چارلی لی، اولین لایت کوین را در یک انجمن محبوب بیت کوین معرفی کرد، آن را «نسخه لایت بیت کوین» نامید.

به همین دلیل، لایت کوین بسیاری از ویژگی های مشابه بیت کوین را دارد، در حالی که در برخی از جنبه های دیگر که تیم توسعه احساس می کرد می تواند بهبود یابد، تغییر یافته است. لایت کوین توسط چارلی لی، فارغ التحصیل موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و مهندس سابق گوگل که در سال 2011 به بیت کوین علاقه مند شد، ایجاد شد. مانند بیت کوین، حداکثر تعداد LTC، ثابت است. هرگز بیش از 84 میلیون لایت کوین در گردش وجود نخواهد داشت. هر 2.5 دقیقه، شبکه لایت کوین یک بلاک جدید ایجاد می کند.

خالق لایت کوین کیست؟

لایت کوین توسط چارلی لی (Charlie Lee) فارغ التحصیل موسسه فناوری ماساچوست ایجاد شد. لی مهندس سابق گوگل است که در سال 2011 به بیت کوین علاقه مند شد و پس از ایجاد لایت کوین، به عنوان مدیر مهندسی در سال 2013 به صرافی ارزهای دیجیتال کوین بیس (Coinbase) پیوست. اما چرا لایت کوین ایجاد شد؟ لی در اعلامیه‌ای توسط لایت‌کوین که در اکتبر ۲۰۱۱ در انجمن بیت‌کوین تاک (Bitcointalk) منتشر شد، خاطرنشان کرد که می‌خواهد با استفاده از بهترین نوآوری‌های بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال جایگزین که در آن زمان فعال بودند، «کوینی بسازد که نسخه ساده بیت کوین است». این ارز دیجیتال درحالی به وجود آمد که لی برای ایجاد یک فورک از بلاک چین بیت کوین، «با پایگاه کد بیت کوین» بازی می کرد. به گفته او، این پروژه در ابتدا یک پروژه جانبی سرگرم کننده بود، اما بعداً تکامل یافت. ادامه مطلب را در مقاله لایت کوین چیست در سایت نیپوتو بخوانید.

لایت کوین در مقابل بیت کوین

لایت کوین با هدف «نقره ای» در برابر بیت کوین یا به اصطلاح «طلا» راه اندازی شد. مانند بیت کوین، لایت کوین یک ارز اینترنتی همتا به همتا است. این یک شبکه پرداخت جهانی کاملاً غیرمتمرکز، منبع باز و جهانی است. لی، لایت کوین را با هدف بهبود کاستی های بیت کوین توسعه داد. لایت کوین به گونه ای طراحی شده که چهار برابر بیت کوین بلاک تولید می کند (1 بلاک جدید در هر 2.5 دقیقه نسبت به 10 بلاک بیت کوین). لایت کوین از رمزنگاری برخلاف SHA-256 بیت‌کوین، به عنوان الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند. لایت کوین از نظر ارزش بازار در لیست 15 ارز دیجیتال برتر قرار دارد (اگرچه بسیار پایین تر از بیت کوین است).

رمزارز لایت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

برنامه های آینده لایت کوین

لایت کوین از زمان راه اندازی، چندین ویژگی را برای بهبود سرعت تراکنش بدون به خطر انداختن امنیت و یکپارچگی شبکه، پیاده سازی کرده است. طبق گفته لایت کوین، یک پروژه برای ادغام در بلاک چین باقی مانده است که میمبل ویمبل MimbleWimble نام دارد. میمبل ویمبل یک پروتکل حفظ حریم خصوصی است که اطلاعاتی مانند مبالغ تراکنش را رمزگذاری می کند. گفته می شود که این پروتکل می تواند اندازه بلاک را کاهش و مقیاس پذیری را افزایش دهد.

لایت کوین چه کاربردی دارد؟

لایت کوین می تواند به عنوان یک روش P2P برای پرداخت در هر نقطه از جهان بدون نیاز به واسطه ای برای پردازش تراکنش استفاده شود. همچنین می‌توان آن را به‌عنوان یک ذخیره‌ ارزش یا به‌عنوان جزئی از سبد ارزهای دیجیتال در نظر گرفت.

قیمت اولیه لایت کوین LTC چقدر بود؟

لایت کوین هنگامی که در آوریل 2013 عرضه شد، حدود 4.30 دلار ارزش داشت.

بالاترین قیمت لایت کوین چقدر بوده است؟

در 10 می 2021، لایت کوین به بالاترین قیمت خود یعنی 359.26 دلار رسید. پایین ترین قیمت آن یعنی 1.37 دلار در 21 ژانویه 2015 ثبت شد.

برنامه هاوینگ لایت کوین به چه صورت است؟

هاوینگ لایت کوین نیز مانند هاوینگ بیت کوین شامل نصف کردن مقدار پاداش لایت کوین می شود. هدف هاوینگ لایت کوین حفظ قدرت خرید لایت کوین است. آخرین هاوینگ لایت کوین در 2 آگوست 2023 انجام شد. در این تاریخ، پاداش از 12.5 لایت کوین در هر بلاک به 6.25 لایت کوین در هر بلاک کاهش یافت. هاوینگ بعدی در سال 2027 انجام می شود.

چگونه می توانم لایت کوین معامله کنم؟

لایت کوین در اکثر صرافی های کریپتو (به عنوان مثال، بایننس، کوین بیس، جمینای) در برابر سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتر ETH و ارزهای فیات مانند دلار و یورو در دسترس است. شما همچنین می توانید لایت کوین را با استفاده از رابین هود Robinhood و پی پل PayPal یا صرافی نیپوتو خریداری کنید.

میمبل ویمبل

پروتکل میمبل ویمبل (MimbleWimble) یک پیاده سازی اصلاح شده از الگوریتم اثبات کار (PoW) است که زیربنای بلاک چین یک ارز دیجیتال است. از شناسایی ورودی‌ها و خروجی‌های فردی مرتبط با تراکنش‌ها جلوگیری می‌کند و حریم خصوصی را افزایش می‌دهد و قابلیت ردیابی را مبهم می‌کند.

لایت کوین میمبل ویمبل را در اکتبر 2020 در شبکه آزمایشی راه‌اندازی کرده است و توسعه‌دهنده اصلی آن بر روی آسان‌تر کردن آزمایش آن برای «کاربران غیر فنی لایت‌کوین» تمرکز کرده است. شایان ذکر است که هیچ اتفاق نظری در مورد اینکه بهترین راه برای استفاده از پروتکل میمبل ویمبل در لایت کوین یا بیت کوین چیست، وجود ندارد.

برخی از توسعه دهندگان معتقدند که ادغام میمبل ویمبل با پروتکل بیت کوین می تواند منجر به نتایج نامطلوب شود و بسیار دشوار است. در نتیجه، برخی پیشنهاد کرده‌اند که می‌تواند به عنوان یک زنجیره جانبی برای لایت‌کوین یا بیت‌کوین استفاده شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1869083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =