مشارکت ۸۱درصد از جمعیت قزوین در «پویش ملی سلامت»

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۸۱درصد از افراد بالای ۱۸سال استان در «پویش ملی سلامت» شرکت کردند و از نظر ابتلا به فشارخون و دیابت مورد غربالگری قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ جلال رحمانی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نشست خبری چهاردهمین پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم که با حضور تنکابنی رئیس گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، عطیه رزازی، کارشناس مسئول تغذیه‌ معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و حسن ارداقیان مدیر روابط عمومی دانشکاه در محل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، گفت: ۸۱درصد از افراد بالای ۱۸سال استان در «پویش ملی سلامت» شرکت کردند و از نظر ابتلا به فشارخون و دیابت مورد غربالگری قرار گرفتند که اکثرا می توانند با تغییر سبک زندگی و اصلاح تغذیه از ابتلابه این بیماری ها جلوگیری کنند.
وی به دستاورد کلی این پویش ملی اشاره کرد و افزود: این طرح باعث شد افرادی که فشار خون دارند 9سال زودتر و افراد دیابتی 5سال زودتر شناسایی شدند.
رحمانی با تاکید بر اینکه تغذیه نقش موثری در پیشگیری از این دو بیماری دارد، گفت: بعد از اجرای این طرح؛ بلافاصله پویش تغذیه سالم از یکم بهمن آغاز و تا 15بهمن با شعار «انتخاب همه، نمک کم، اما تصفیه شده ید دار» برای هفته اول و «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» برای هفته دوم ادامه دارد و مردم می توانند از مشاوران تغذیه در مراکز استفاده کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: تغییر رفتار در نوع تغذیه در سنین متفاوت، ورزش منظم، کنترل استرس و مشاوره‌ روان شناختی نقش مهمی در حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری ها دارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به تبلیغات منفی درخصوص استفاده از لبنیات در فضای مجازی توضیح داد: میزان مصرف شیر در هفته از ۳/۵ لیوان به ۲/۸ لیوان کاهش یافته و مصرف ماست هم از ۱۴۳کیلو سالانه به ۸۶کیلو رسیده است و در حال حاضر سالانه ۷۴کیلو ماست مصرف می‌شود.
وی افزود: مقدار مصرف روزانه نمک ۳ الی ۵گرم می‌باشد که بیش از این مقدار عوارضی مانند فشار خون، مشکلات قلبی و عروقی را به همراه دارد و یکی از دلایل اصلی سرطان معده، روده و فشار خون می‌باشد.
رحمانی با بیان اینکه هفته آینده طرح مبارزه با سرطان را در سطح استان قزوین اجرا می کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر ریه، پروستات و پوست از شایع ترین سرطان ها است و افرادی که به این بیماری مواجه هستند می توانند با مراجعه به مراکز خدماتی جامع سلامت، خدمات لازم را دریافت کنند.
رحمانی اظهارکرد: استفاده از غذاهای کم‌ چرب، کم نمک، میوه و سبزیجات، لبنیات کم چرب، غذاهای بخارپز و آب‌پز از راه های پیشگیری از سرطان می‌باشد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1864926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =