پناهیان: باید نیروها را برای پولدار شدن و رییس شدن تربیت کنیم /قدرت و پول زمان امام زمان (عج) روی زمین بماند؟

روزنامه اعتماد در گزارشی به مرور اظهارات علیرضا پناهیان، واعظ اصولگرا درباره «ثروتمند شدن حزب‌اللهی‌ها» پرداخته و نوشته است: علیرضا پناهیان که در سال‌های اخیر نام آشنایی در غائله‌های حجاب و شفافیت و واکسن کرونا بود حالا مکتب جدیدی در زمینه «ثروت‌اندوزی مومنانه» تدوین کرده و در حال ترویج آن است.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «آدرس بورژوازی حزب‌اللهی» نوشت:

انتشار بخشی از سخنرانی علیرضا پناهیان، واعظ اصولگرا درباره مساله لزوم «ثروتمند بودن بچه‌مذهبی‌ها و حزب‌اللهی‌ها» در فضای مجازی با بازخورد و واکنش‌های زیادی مواجه شده است.

البته ویدیوی اخیر که به تازگی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد مربوط به سال ۹۷ است. جایی که پناهیان در یک سخنرانی می‌گوید: «بچه‌مذهبی‌ها باید عرضه داشته باشند و پول در بیاورند. نگویند من، چون بچه مذهبی هستم بهم شغل بدهید، این شد زندگی؟ امیرالمومنین علی (ع) باغ‌هایی که درست کرد، چاه‌هایی که کند، کشاورزی‌ای که می‌کرد و پولی که در می‌آورد به اندازه نیازش بود یا بیشتر از نیازش؟»

واکنش عباس عبدی به فرمان پناهیان به بچه مذهبی ها برای ثروت اندوزی

پناهیان همچنین تاکید کرده است که «به اندازه نیازتان پول درنیاورید. بقای اسلام و مسلمین به این است که پول در دست کسانی باشد که حق را می‌شناسند. آخرالزمان مردم برای حفظ دین‌شان نیاز به پول دارند.»

راهبرد پناهیان برای دوران ظهور؛ «تربیت نیرو برای پولدار شدن»

این سخنرانی اما تنها اظهارات وی در این حوزه نیست. به نظر می‌رسد در یک دهه گذشته پناهیان بارها این خط فکری را دنبال کرده است. او سوم مرداد سال ۱۳۹۸ نیز در همایش دومین اجلاس بین‌المللی فعالان مهدوی که در محل سالن همایش‌های حرم مطهر رضوی برگزار شد، بعد از تشریح شرایط ظهور حضرت ولی عصر (عج) از دیدگاه خود می‌گوید: «بعد از ظهور ما صاحب قدرت می‌شویم این یعنی چه؟ این قدرت موجود در دنیا از بین نمی‌رود بلکه به دست مذهبی‌ها می‌افتد و یک زمانی متمول شدن فخر یاران امام زمان است و مردم با ثروت زندگی می‌کنند.»

وی ایجاد عدالت را تنها یک درصد ماجرای ظهور دانست و گفت: اینکه تمام ثروت را در اختیار تو قرار دهند و یک قدم خلاف برنداری این کاری بعد از ظهور است، بعد از ظهور به‌طور طبیعی صاحب قدرت می‌شوی و باید کسانی را تربیت کرد که توان رییس شدن داشته باشند.

او با بیان اینکه تنها انجام کار فرهنگی برای امام زمان کافی نیست، می‌گوید «اینکه ما فقط کار فرهنگی انجام دهیم و در انجام امور مالی، اقتصادی و سیاسی باهم اتحاد نداشته باشیم در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) دچار مشکل می‌شویم.» و تاکید می‌کند که «ما باید نیروها را برای پول‌دار شدن و رییس شدن تربیت کنیم، کسانی که ریاست‌طلب هستند برای ریاست زمین مناسب نیستند و کسانی که تشنه قدرت هستند هم مناسب پول‌دار شدن نیستند، پس قدرت و پول زمان امام زمان (عج) روی زمین بماند؟»

او در بخش دیگری از این سخنرانی به «جوانان مهدوی» توصیه می‌کند که «مدیریت و اصول تجارت» بخوانند چراکه «می‌خواهند زمین را اداره کنند» شمایی که نمی‌توانی اقتصاد شهر را نجات دهی چگونه می‌خواهی اقتصاد زمین را اداره کنی؟

استاد اخلاق با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی وظیفه ما است، اظهار کرد: این اقتصاد حکمتی در زمینه ظهور دارد، مهدویت صرفا کار اعتقادی نمی‌خواهد. آموزش سیاست، اقتصاد و تجارت، به استقلال رساندن در امر اقتصاد از علوم لازم برای حکومت اسلامی است.

وی در نهایت نیز در این بحث خاطرنشان کرده است که «این مسائل را جدی بگیرید، کانون‌های مهدویت باید این مسائل را آموزش دهند، حتما نیاز نیست تعاونی اقتصادی بزنید، آموزش بدهید هرچند تعاونی زدن هم لازم است.» پناهیان در این سخنرانی مساله اصلی را «وراثت زمین» مطرح می‌کند و می‌گوید: «وراثت یعنی قدرت، امروز به جوانان می‌گویید با هم متحد شوید، می‌گویند ما در مسائل اقتصادی نمی‌توانیم متحد شویم، این ضعف ما است.»

ثروتمند شدن به مثابه وظیفه شرعی!

در متن سخنرانی که از پناهیان در سال ۱۳۹۴ در مسجد امام صادق تهران که در سایت شخصی‌اش منتشر شده، همین خط فکری و رویکرد دنبال می‌شود.

او در این سخنرانی گفته است: «بعضی‌ها در مقابل بحث «زندگی بهتر» و این نوع نگاه به زندگی، می‌گویند که «عوارض این بحث شما درباره زندگی این است که ممکن است مردم دنیاطلب بشوند!» درحالی که گفت‌وگو از هر مفهوم خوبی عوارض دارد. مگر عوارض صحبت کردن از نماز خواندن کم است! اگر ما از نماز خواندن تبلیغ کنیم باز هم ممکن است کسی به دنبال نماز برود ولی بعدا مثل خوارج بشود! اینکه خطرش برای اسلام، خیلی بیشتر از خطر آدم‌های دنیاطلب است! شما اگر نماز شب یا روزه ماه مبارک رمضان را هم تبلیغ کنید، بالاخره ممکن است عده‌ای افراطی به دنبالش بیفتند! اساسا این سبک اعتراض‌ها نسبت به بحث زندگی، سخیف و «حسن بصری‌مآبانه» است. برخی نیز می‌گویند که «این حرف‌های شما- درباره زندگی بهتر- موجب می‌شود که جوان‌ها دنبال مال دنیا و ثروت بروند!» خُب بروند؛ چه اشکالی دارد که جوان‌های ما با کار و تلاش خودشان، ثروتمند شوند؟! مگر ثروتمند شدن گناه است؟! مگر وظیفه شرعی‌شان نیست؟ امیرالمومنین‌(ع) در آن سال‌هایی که کار می‌کردند (مشغول کشاورزی و باغداری بودند) دارایی‌های ایشان بسیار عظیم و فراوان بود، به‌طوری که نقل کرده‌اند زکات اموال ایشان بیش از چهل هزار دینار می‌شد و در نقل‌های دیگری آمده است که زکات اموال امیرالمومنین (ع) برای تمام روزی بنی‌هاشم کفایت می‌کرد و حتی لازم نبود بنی‌هاشم کاری انجام دهند. بعدها یکی از همین باغ‌های امیرالمومنین (ع) را معاویه می‌خواست از امام حسین(ع) به ۲۰۰هزار دینار بخرد، ولی حضرت قبول نکرد. البته اهل‌بیت (ع) بذل و بخشش‌های بسیار زیادی انجام می‌دادند و این ثروث را هم با معجزه به دست نمی‌آوردند، بلکه با کار و تلاش خودشان به دست می‌آوردند.»

او در همین سخنرانی با بیان اینکه «ثروت‌گریزی و دنیاگریزی غیرمنطقی در دین نیست» می‌گوید که «ثروتمند شدن بد نیست، بلکه بد برخورد کردن با ثروت بد است. دولت اسلامی باید مقدماتِ ثروتمند شدن مردم را فراهم کند، حتی نمی‌گوییم: «مقدمات رفاه را فراهم کند!» بلکه می‌گوییم مقدمات ثروتمند شدن را فراهم کند تا کسانی که به ثروت می‌رسند، بتوانند بذل و بخشش کنند. ما داریم درباره چیزی بالاتر از «رفاه» صحبت می‌کنیم و الا می‌توان از راه‌های دیگری هم به «رفاه» رسید. مثلا خیلی از ارباب‌ها، نوکران خودشان را مرفه نگه می‌دارند! ما نمی‌خواهیم نوکرِ مرفه باشیم؛ مثل این کسانی که در کشورهای غربی، خدمه کارتل‌ها و تراست‌های بزرگ صهیونیستی می‌شوند و آن اربابان صهیونیست هم این افراد را به عنوان کارمند، به خدمت می‌گیرند و از علم و دانش آنها استفاده می‌کنند و یک رفاهی هم برای‌شان تامین می‌کنند. این کارمندان رفاه دارند ولی ثروت چندانی ندارند.»

در همین سخنرانی او اظهاراتی درباره بحث ثروت در زندگی حضرت امیر (ع) را نیز طرح کرده و می‌گوید که «وقتی طلحه و زبیر طعنه زدن به علی (ع) را شروع کرده بودند، می‌گفتند: علی ابن ابی‌طالب، مال و ثروت ندارد! حضرت از اینکه به ایشان نسبت ناروا داده بودند، ناراحت شدند و به وکلای خودشان دستور دادند درآمدهایی که دست‌شان هست را جمع کنند و بیاورند. آنها رفتند و اموال حضرت را جمع‌آوری کردند و انبوهی از پول و سکه (صدهزار درهم) جلوی حضرت ریختند. بعد حضرت فرمودند طلحه و زبیر را صدا بزنید. وقتی آنها آمدند حضرت به آنها فرمود: این اموالی که الان می‌بینید اینجا ریخته است، همه‌اش مال شخص خودم است و کسی در آن سهمی ندارد. آنها وقتی داشتند بیرون می‌رفتند، گفتند: واقعا علی (ع) عجب ثروتی دارد.»

فقر؛ تهذیب نفس یا نهی زندگی مومنانه؟

به نظر می‌رسد اظهارات اخیر پناهیان و خط فکری که او سعی در ترویج آن دارد با ادبیات چهره‌های دیگر و برخی اظهارات به خصوص در خطبه‌های نماز جمعه در تضاد است. به‌طور مثال در سال ۱۳۹۳، احمد جنتی که امامت موقت جمعه تهران را بر عهده داشت در خطبه نماز جمعه روز دهم بهمن درباره الزامات زندگی در وضعیت سخت معیشتی و اقتصادی گفت: برای برطرف شدن مشکلات موجود قدری مقاومت و تحمل سختی‌ها لازم است. ممکن است در بین راه سختی‌هایی باشد اما این سختی‌ها را می‌توان تحمل کرد و مردم نیز این سختی‌ها را تحمل می‌کنند. ممکن است زمانی فرا برسد که ما روزی دو وعده غذا بخوریم؛ چه اشکالی دارد حتی اگر شرایط بدتر شود ما روزی یک وعده غذا بخوریم همانطور که الان نیز برخی روزی یک وعده غذا می‌خورند؛ مردم ما تاب و تحمل دارند چرا که گرسنگی کشیدن بدتر از داغ از دست دادن عزیزان و جوانان نیست؛ آیا آن کسی که جوان و عزیزش را داده است حال برای انقلاب، اسلام و نظام حاضر نیست قدری گرسنگی بکشد؟

از طرف دیگر سیاست رسمی صداوسیما در سال‌های اخیر نیز در جهت مخالف این خط فکری بوده است. دور نیست زمانی که اظهارات کارشناسی در صداوسیما در ترغیب و تشویق مردم به کمتر غذا خوردن و نخوردن میوه و مرغ با واکنش‌های زیادی مواجه شد.

به نظر می‌رسد علیرضا پناهیان که در سال‌های اخیر نام آشنایی در غائله‌های حجاب و شفافیت و واکسن کرونا بود حالا مکتب جدیدی در زمینه «ثروت‌اندوزی مومنانه» تدوین کرده و در حال ترویج آن است. مکتبی که محتوای آن بعضا در اظهارات علی اکبر رائفی‌پور نیز مشهود است. راهبردی که این سوال را ایجاد می‌کند که هدف ترویج مفهوم کار برای ثروت‌اندوزی است یا توجیهی برای ثروت موجود در دست اقلیتی خاص؟

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1851763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 58
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    وقتی مزه و خوشی پولدار شدن زیر دندان بعضی ها خوش می نشیند سعی می کنند برایش هزار و یک فرضیه و کلاه شرعی درست کنند که ثروت چیز بدی نیست ولو از هر کجا
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    247 5
    البته پول حلال درآوردن خیلی خوب است. هر چه بیشتر بهتر. اما نه آنکه از رفقای خاص آپارتمان و شاید هم چیزهای دیگر گرفته شود.
  • علیرضا IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    270 6
    پس چه شد کلام مقدس امیرمومنان علی(ع)که فرمود :هرجا کاخی برافراشته باشد در کنارش حق ضایع شدهای هست. جناب مستر پناهیان
  • ناشناس IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    238 7
    خود فریبی وعوام فریبی ،دروغ وحق به جانبی, مامورین بردن مردم به بهشت و....خداوند فقط به ما درک بهتری از حقیقت عطا کند
  • خانی زاده IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    شماچرادردتان آمده است؟پناهیان که نگفته باچابیدن ثروتمندشوید.بلکه باکاروتلاش.شماهاازقدرتمندشدن مسلین به دلهره ودل پیچه می افتید.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      باشه ما هم باور میکنیم براش زحمت کشیدن
    • GB ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      الان خود جناب پناهیان با کار و عرق جبین به اینجا رسیده؟ به عنوان مثال
    • ایرانی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      17 0
      نترس هنوز کار به حساب و کتاب نرسیده ، به موقع همتون باید جواب پس بدین
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      9 0
      جناب خانی زاده نه اینکه خود آقای پناهیان تمام دارایی وثروتشون رو با کار وتلاش بدست آوردن. بنده اطلاع دارم که برا اون آپارتمان چقدر شب و روز عرق ریختن .شما به دل نگیر اینایی که از این حرفها میزنن یه عده افراد مغرضند و چشم ندارن ببینن با کار و تلللللاشششش به کجاها میشه رسید
    • دنیل ایرانی IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      9 0
      دوستان که نسخه میپیچند؟آیا میدانید حقوق ۱ روز کار۶ ساعت کارگر ساده،در امارات برابر یک ماه حقوق طبق اداره کار ایران هست؟آیا میدانید این بجز پول یارانه ۱۵۰دلاری ماهانه است؟
  • محمد IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    به نظر می‌رسد شما معنی صحبت های حاج آقا پناهیان و آیت الله جنتی را هضم نکردید! هر دو ترجمه هم هستند. صحبت از رفاه زدگی نکرده است بلکه خلق ثروت و اشتغال است. همان گونه که امیرالمؤمنین هم ثروتمند بوده اما در سطح مردم عادی و حتی پایین تر زندگی می‌کرده اند
  • تقوی. شیراز IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    متاسفانه مقاله نویس آنلاین تحلیل ضعیف و سطحی دارد و عوام گونه قضاوت می‌کند و نه عمیق و کارشناسانه
  • احمد IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    140 6
    با پول هم به حایی نمیرسی
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    مگر الان کم پول دستتان هست دنیا را می خواهید ......
  • بچه سید IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    165 7
    پس بدنبال پول فرمان حمله به سفارت متبوع انگلیس و عربستان را صادر فرمودند.
  • حسن IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    166 8
    ماشاالله همه میخان پولدار بشن این وسط ملت بدبخت سهمی نداره ؟
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    186 7
    كار و كار آفريني كه بلد نيست بايد منتظر اختلاس هاي كلان تر باشيم
  • میرزا IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    123 5
    خدا همه ی مریض های ما رو شفای عاجل عنایت بفرماید.صلواتی مرحمت بفرمایید.
  • احمدرضا IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    153 4
    در مورد روسیه و چین نظری نداری؟ برای جزایرمون نقشه کشیدن و یواش یواش دارن عملیش می کنن.
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    82 4
    عزیز دل یا کامنت ها رو ببندید یا به من ه مخاطب احترام بزارید نظر ها رو انتشار بدید .
  • علی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    178 5
    همون چای دبش را داریم واسه کل عالم بس هست احتیاج دیگه به تربیت نیرو نیست
  • م IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    143 7
    مبارک باشد وقتی پول وثروت به مشام شان خورد ازخود بیخود شوند اما برای توجیه ازد ین وامام زمان مایه گذارند
  • محمد IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    114 7
    این هم حالش میزون نیست هر روز یه چیزی میگه
  • حسن IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    151 4
    پول درآوردن ازراه حلال خیلی هم خوبه شخص امیرالمومنین هم در نخلستان کارمیکرد اما اینکه شب بخوابی وصبح دستت تا آرنج بره تو جیب مردم وبه اسم ثروت اندوزی بیت المال رو بالا بکشی وفرار کنی کانادا خیلی هم بده
  • احمد IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    115 2
    آقای پناهیان منابع در آمد این افراد را مشخص نکردی
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    100 3
    الان فرهنگ پولدارشدن .اپارتمان چند متریه
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    27 80
    همان کاری که شاه میکردازمردم بگیریدفقرابیشتر بشن خودشان ثروتمندتر
  • حسین زاده IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    134 4
    این دولت گذاشت ما هم پول در می‌آوریم. خجالت بکش این روز ها مردم شکم خودشان را نمی توانند سیر کنند آنوقت چطور میشه پول درآورد معلوم میشود از جایی دیگر پول پرمیاورید
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      79 5
      نگفتند که ما.گفتند بچه حزب اللهی ها
  • سید RO ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    129 6
    اقای پناهیان شما چگونه صاحب اپارتمان در سعادت اباد شدید ...
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      9 1
      سعادت آباد آپارتمان داره؟ این همه پول را از کجا آورده؟ اینها مگه کار هم می کنن؟ چطور به این ثروت های افسانه ای می رسن؟
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    117 6
    پس دلیل این همه دزدی و اختلاس که موجب بد بختی مردم شده معلوم شد.....
  • تورک اوغلو IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    93 7
    راستی زمانی مثلی بود که می گفت علم بهتر است یا ثروت. با این حساب ثروت بهتر است. و حالا می رسیم به ثروت بهتر است یا رئیس شدن؟!
  • فرشید IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    99 4
    نه کسی مثل تو خیلی زحمت میکشه و پول در میاره
  • میترا IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    69 3
    عجب!!!!!!!
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    7 0
    همینه که مملکت ما این همه بدبخت وبیچاره داره یکیش خود من که برا ۵ میلیون گیرم
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 7
    دوستان مواظب باشن که از شدت ناراحتی از این صحبت آقای پناهیان سکته نکنند. این همه اصلاحات از دقل بازی خورد، حالا حزب اللهی هم از حلال خوری کسب کنند. اشکال داره؟
  • محمد IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    5 2
    شما ها برید فکر جناح بازی تون باشید؛نقد پناهیان در قد و اندازه شما ها نیست
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    9 1
    منظور ایشان اینه که رانت و ثروت فقط مختص یه عده است و بقیه باید صبح تا شب کار کنن ،آفرین.
  • جانباز جنگ تحمیلی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    10 2
    آقای پناهیان راهی را که شما می خواهید شروع کنید صادق محصولی از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد شروع کرده است می توانید در کلاس های چگونگی پولدار شدن از وی بعنوان‌ داشمند استفاده کنید
  • جعفر IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    7 1
    خخ
  • مهد IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 7
    ایمان دارم این حرف درستی است . عالی
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    11 1
    آقا زاده ها با پول ملت دارن به فرمایشات شما عمل میکنند
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    9 1
    اقای پناهیان حرفهای شما با وصیت نامه شهدا وخط امام هم خوانی ندارد حرفهای تازه میزنید
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    11 1
    وای به روزی که گدا معتبر شود؟
  • حسن IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    12 1
    شما دعا کنید که امام زمان حالا حالاها ظهور نکنه که اگر ظهور کنه اول از همه باید با شما بجنگه که ملت رو این همه بازی میدید.چرا موقع دزدی و اختلاس رگ گردنتون بیرون نمیزنه؟واقعا کار امام زمان با وجود این جور افراد بسیار سخت خواهد بود و مطمئنا این دنیا طلب ها جلوی آقا خواهند ایستاد
  • ایرج IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    8 1
    اقای پناهیان افراد مثل شما باعث شدید مردم از دین گریزان بشود
  • دوست IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 5
    تلاش و رونق در کسب و کار مطلوب و عامل رشد اقتصادی هر جامعه ایست
  • علی علیمحمدی IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    7 1
    نظرات پناهیان ضد پیام های حضرت امام است
  • مهدی IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    6 1
    خدانکند، امام زمان عج محتاج همچین مسئولینی باشد.......شما تفکرتون شده پول و ثروت ای کاش به اول انقلاب برگردید و ببینید تفکر بزرگان انقلاب چه بود.......
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 1
    دیگه نمیگه مانند حضرت علی در سطح فقرترین افراد جامعه زندگی کنیم .میگه بر عکس عمل کنین .آخه پول به زایقه اش خوب آمده .
  • کیان IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    7 1
    تربیت وپرورش مدیران دبشی...وآخرکار پرواز به بهشت کانادا
  • سید عباس IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    13 0
    این بیچاره آخه چه فازی داره یکی بیاد اینو از برق بکشه
  • فرخ IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    2 5
    بچه های صادق وسالم وحزب الهی را هم میخوان به فساد بکشند ولی غافل هستند که این بچه ها شرف وغیرت امام زمانی دارند نه حرص ثروت اندوزی ابوجهلی
  • جعفر IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    4 1
    فقط باید از خدا خواست یه درکی به مردم عطا فرماید
  • محمود نعمتی IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    7 2
    پس اون همه تعبد و زهد و دوری از مال دنیا چرت و پرت بود و دروغ!!!
  • علی ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    9 1
    دوتا رفیق پولدار گیر بیارن هدیه بگیرن مثل بعضی ها
  • علی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    7 2
    پس چی میشه عدالت اسلامی این پولدار شدن مساوی با سقوط