۳۳ نفر
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
عجیب ترین نظر درباره تحریک گسل های ایران 

زلزله های افغانستان (منطقه هرات) هفته پیش از روز شنبه شروع و در روز چهارشنبه با یک زلزله بزرگتر ادامه و ان شا الله تا به حال خاتمه یافت. اما متاسفانه این زلزله ها خیلی مورد توجه رسانه های داخلی قرار نگرفت. حال آنکه انبوهی از مردم افغان در ولایت هرات کشته و تعداد زیادی خانه با خاک یکسان شد. 

بدور از خود زلزله ها، که سنگین بودند الحمدالله با پیش بینی درست و توصیه سه شنبه عصر نگارنده جهت بیرون ماندن از منازل تا جمعه گذشته، مردم منطقه و مردم همجوار داخل ایران زلزله چهارشنبه صبح را تجربه و بی تلفات (فقط یک خانم با ایست قلبی، اخرین اطلاعات) تعداد زیادی از مردم جان سلام بدر بردند. ناگفته نماند که بنا به اخبار واصله در زلزله های شنبه، بیش از ٢٠٠٠ نفر و در زلزله چهارشنبه علی رقم تخریب کامل ٥ روستا و شهر در هرات فقط یک کشته گزارش شد.

گزارشات خبرگزاری های کشور افغانستان بشرح ذیل:

https://m.youtube.com/watch?v=YyAh2fvNyqA


https://m.youtube.com/watch?v=ClxoUDUwEjY

اما جالب این بود که امروز خبری تحت عنوان تحریک گسل های ایران در اثر زلزله های افغانستان خواندم (بشرح زیر) که تا کنون چنین اظهار نظرهای غیر علمی درباره گسل ها ایران نشنیده و نخوانده بودم ! اصل خبر اینجا:

https://www.khabaronline.ir/news/1824616/ تحریک-یک-گسل-خطرناک-در-ایران-پس-از-زلزله-افغانستان-ثبت-۴-زمین-لرزه

چرا مردم را بی دلیل نگران می کنیم ! چگونه فهمیدید که گسل های ایران تحریک شده اند !؟ تکان که ملاک تحریک گسل نمی شود ! ارتعاشات یک زلزله دور با تحریک گسل در ایران تفاوت دارد ؟ انفجارت، تحریکات اجباری، آزمایشات خاک بر روی بستر های ارتجاعی و زلزله های افغانستان و ... همه ارتعاشات را به ساختمانها انتقال می توانند بدهند ولی اینکه گسل های ایران تحریک و منشاء ارتعاشات بوده باشند حرفی کاملا نادرست و غیر علمی است. بسترهای سنگی، برخی بستر های خاکی و غیر ارتجاعی تنها عامل انتقال ارتعاشات زلزله های افغانستان به ساختمانهای مشهد و شهرهای اطراف دیگر می توانستند باشند ! مگر گشایشی مشاهده شده باشد که خوشبختانه رویت و وجود نداشته است. در ضمن زلزله هرات به زلزله های کرمانشاه و ... چه ارتباطی دارد ؟


استاد نمونه ایران در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1823678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    0 0
    درود به شرف انسان باسواد که اجازه نمیده هر بیسواد کم فکری نظر بده
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    1 0
    این بنده خدا هر روز می گوید زلزله می آید حالا اگر بیاید می گوید دیدید راست می گفتم!!!! آقای محترم! به فرض که بیاید. چه کنیم؟ هیچ انسانی دوست ندارد بمیرد و تا جایی که بتواند پیشگیری می کند لذا بهتر هست که مردم را نترسانی. اگر هم زلزله آمد، آمده دیگر. بالاخره این همه زلزله می آید و می رود!
  • محمد ۰۹۱۵۹۶۳۵۳۳۱ IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    1 0
    زلزله ی هرات ناشی از نشت آب سد کمال خان در لایه های زیرین ونفوذ. در گسل غرب افغانستان وهم مرز ایران هست که با تبخیر اب و متراکم شدن بخار اب باعث انفجار در پوسته زمین میشود و هنگام حرکت این گاز متراکم برای خروج باعث حرکت پوسته ی زمین میشود که خود ایجاد. زلزله میکند هر کجا که سد ایجاد شده زلزله هم اتفاق افتاده
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    1 0
    آره عجیب بود و دقیقا مثل اظهار نظرهای شخص شما. مثلا اینکه لرزیدن این سمت زاگرس رو به اون سمت زاگرس ربط میدهید
  • خدا بنده IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    0 0
    چقدر بزرگش ‌میکنید ایران که ‌پشت سر هم سیل و زلزله پدر مردم ‌را در آورد .کدام یکی همسایه ها کمک کردن ‌و هیچ دلیلی ندارد که ایران کمک کند به هیچ ‌کشوری نه افاغنه و ‌نه کشور ای عربی در هیچ موردی به ‌ایران کمک نکردن وخدا را شکر ‌ایران محتاج کسی نیست. مسئولین آگاه باشید ‌کشور تحریمست لطفا از این محبتهای بی ‌جا نکنید کشور ای دیگه کمک ‌کنند ما از نظر دارو و مواد ‌دیگر در مظیقه هستیم برای همین اجناس بشدت گران شده کشورهای دیگه خود نمایی کنند که تحریم ‌نیستن همیشه ایران در هر ‌مسئله ای خودشو می ندازه جلو ‌چراغی که بر خانه ...رواست......
  • بنده IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    0 0
    درست ربطی نداره ولی احتیاط شرط عقل است.در هر صورت زلزله ترس دارد و متاسفانه زلزله هرات در زیر سایه جنگ غزه گم شده...
  • بهمن IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    0 1
    باسلام، درتعریف ارتجاعی وغیر ارتجاعی بودن صفحات زمین ساختی بحث وتحلیل های زیادی دز طول دهه های اخیر بررسی وتحقیقات زیادی شده است.این تحقیقات به الاستیک یا جهمندی را به اثبات رسانده اند که مطابق قوانین امواج مکانزکی وصوتی همسو با زلزله به اثبات رسیده است وبا مشاهده ی مکانیسم های ارعاشات امواج لرزهای در شرایط لایه های جامد ومایع واثرات متقابل آن ها را در آزمایشگاه های مکانیک جامدات وسیالات ومکانیک سنگ ها به صراحت به اثبات رسانده اند.بازلزله های القائی که در بیش از ۴تا ۷ دهی اخیرواثرات پیش فعال کردن گسل های تاریخی توسط دانشمندان اروپائی وامریکائی یک اصل شناخته شده جهانی است واین بحث ها نشانگر درتباط قطعی بین همه ی زلزله های القائی است والسلام.