یک کنکور و چند مدعی؛ کسی به‌فکر دانش‌آموزان و داوطلبان هست؟

مجلس شورای اسلامی طرحی را مصوب کرده که براساس آن قوانین فعلی کنکور تا سال ۱۴۰۶ به تعویق می‌افتد، این درحالی‌ست که شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تازگی قوانین آزمون سراسری را تغییر داد، حالا این تغییرات پی‌درپی می‌تواند سبب سردرگمی و افزایش استرس داوطلبان شود.

مظاهر گودرزی: حواشی کنکور از متن آن سبقت گرفته است، اگر روزی کارکرد این آزمون سنجش و پذیرش بهترین دانش‌آموزان و داوطلبان برای ورود به دانشگاه بود، امروز چنان روی نوار حاشیه قرار گرفته که یا به‌گفته وزیر علوم خبر تقلب از آن می‌آید یا هر گروهی که توانش برسد قانون و روش این آزمون را تغییر می‌دهد، انگار هم نه انگار که دانش‌آموزان وسط این هیاهوی تغییر، متحمل استرسی بیش از حق‌شان می‌شوند.

همین یکسال قبل بود که اعلام شد کنکور با قوانین جدید برگزار می‌شود، قوانینی که مدعی آن شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، با نظر این شورا معدل دانش‌آموزان در مدرسه تاثیر قطعی روی قبولی آن‌ها در کنکور دارد، تاثیری که در سال اول اجرا فقط متوجه پایه دوازدهم شد، آن هم فقط ۴۰ درصد، اما قرار بر آن بود که در کنکور ۱۴۰۳ این تاثیرگذاری پنجاه پنجاه شود، یعنی ۵۰ درصد معدل و ۵۰ درصد آزمون سراسری تکلیف یک دانش‌آموز را برای ورود به دانشگاه مشخص می‌کند، همچنین در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد در سال‌های آینده تاثیر قطعی معدل در قبول شدن دانش‌اموزان سهمی ۶۰ درصدی داشته باشد و سهم تاثیرگذاری آزمون سراسری در نهایت به ۴۰ درصد کاهش یابد؛ اتفاقی که برای اولین بار در کنکور ۱۴۰۲ رخ داد. حذف دروس عمومی از آزمون سراسری و برگزاری دو نوبت آزمون در سال هم در این وصوبه وجود داشت.

یک کنکور و چند مدعی؛ کسی به‌فکر دانش‌آموزان و داوطلبان هست؟

مافیای کنکور یا معدل!

اما این مصوبه از همان ابتدا مخالفان خود را داشت، همان‌طورکه موافقان مدعی بودند که این مصوبه دست مافیای کنکور را از سرنوشت داوطلبان قطع می‌کند، مخالفان ادعا داشتند که پای مافیای معدل و مدارس غیرانتفاعی به سرنوشت دانش‌اموزان باز می‌شود. خیلی‌ها هم معتقد بودند اگر در روش قبلی دانش‌آموزان یک سال استرس کنکور را تحمل می‌کردند اما الان با تاثیرقطعی معدل آن‌ها دو سه سال گرفتار استرس و نگرانی‌های کسب نمره در آزمون مدارس و آزمون سراسری می‌شوند، در این میان دیده‌بان شفافیت و عدالت به‌عنوان یکی از مخالفان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتشار اطلاعیه‌ای ایرادات ۱۱ گانه به این مصوبه گرفت، از این‌که «این مصوبه مایه تشدید فشار مالی بر خانواده‌هاست و افزایش گردش مالی سودجویان حوزه آموزش را تضمین می‌کند.» تا «حذف تدریجی داوطلبان مناطق محروم در دانشگاه‌های دولتی از پیامدهای این مصوبه است.» در ایرادات ۱۱ گانه دیده‌بان شفافیت به‌چشم می‌خورد، آن‌ها معتقدند تشکیل مافیای معدل و دریافت شهریه های صد میلیونی و بیشتر در برخی مدارس خاص و افزایش احساس بی عدالتی در مردم، از آثار مخرب این مصوبه است.

نقطه سر خط؛ همه چیز به قبل برگردد؟

درحالی‌که کنکور امسال با شیوه و روش جدید برگزار شد، حالا مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرده که در صورت موافقت شورای نگهبان حداقل تا سه سال همه چیز به شیوه و روش سابق برمی‌گردد، در قانون مصوبه مجلس آمده که «وزارت آموزش و پرورش مکلف است تمام زیرساخت‌های لازم جهت اعمال تاثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت کنندگان در کنکور سال ۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند و تا موعد یاد شده کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال کنکور سال‌های قبل از سال‌ ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.»

این اقدام مجلس در مقابل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی موافقان و مخالفانی هم دارد، مثلاً محمد رشیدی، نماینده مجلس در موافقت با کلیات این طرح گفته که: «چند ماه است که پیامک‌های میلیونی در باره موضوع کنکور به نمایندگان ارسال می‌شود و دانش آموزان دچار دغدغه و نگرانی شدند و لازم است در این باره قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه را اصلاح کنیم.»

یا مثلاً معین الدین سعیدی، دیگر نماینده مجلس به عنوان مخالف این طرح گفته که: «طبق این طرح قرار بود که تاثیر قطعی معدل را به کلی از بین برده یا کاهش بدهیم در حالی که در این طرح چنین چیزی وجود ندارد و در اصل قانون و رویه سازمان سنجش تغییری ایجاد نشده است.»

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفته که: « آنچه در مجلس در خصوص نحوه پذیرش دانشجو به تصویب رسید، خلاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و شورای نگهبان می‌تواند به دلیل این مغایرت، مصوبه مجلس را تایید نکرده و رد کند.»

دراین‌میان اقدام مجلسی‌ها درباره کنکور از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی بی‌جواب نماند و حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: «مصوبه مجلس درباره کنکور که ذوالنوری نماینده مردم قم مدیریتش کرد، نه تنها مخالف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، با مصوبه خودشان مبنی بر تصمیم‌گیری درباره کنکور توسط شورای سنجش و پذیرش و تبعیت از تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی، مخالفت دارد، چگونه نمایندگان متوجه این تناقض نشدند.»

یک کنکور و چند مدعی؛ کسی به‌فکر دانش‌آموزان و داوطلبان هست؟

سردرگمی میان داوطلبان

تغییر پیایی قوانین کنکور به‌طور قطع استرس، نگرانی و سردرگمی بیشتری را متوجه داوطلبان می‌کند، ضمن این‌که این موازی‌ کاری‌ها سبب می‌شود کسی نداند بالاخره متولی اصلی کیست؟ اما حالا شرایط طوری رقم خورده که یک کنکور چند مدعی دارد و هر کدام جدا از یکدیگر بر آن تغییر و تحولی اعمال می‌کنند، با این وجود به‌نظر می‌رسد مصوبه جدید مجلس حداقل برای سال آینده اجرایی نشود، چراکه چیزی به پایان شهریور نمانده و طبق قانون همه تغییرات مربوط به آزمون سراسری آینده باید تا قبل از پایان ماه شهریور تصویب نهایی و اعلام شده باشد، اما از آن‌جایی که شورای نگهبان هنوز مهر تایید به طرح مجلسی‌ها نزده بعید است اجزای این طرح به کنکور سال آینده برسد، اگرچه مناقشه بر سر آن همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه‌ رفتن پولی‌تر و ناعادلانه‌تر می‌شود/ حذف دروس عمومی فاجعه بود

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1815728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    21 43
    مصوبه شورای انقلاب فرهنگی بهترین تصمیم برای کنکور است و امسال موفق هم اجرا شده تاخیر در اعلام نتایج کنکور هم سیاسی است و ربطی به این قانون ندارد می خواستند دانشگاه با تاخیر آغاز شود
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      8 8
      درست میگید. اصلا دیده بان شفافیت چیه، از کی هامون سبطی که خودش ذی نفع هست میخواد شفافیت در کنکور ایجاد کنه. مثل اینه گرگ بشه مسئول مرغداری. هامون سبطی معروف‌ترین دبیر دروس عمومی ایرانه
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      17 6
      آقای .. ! بازم از اون حرف ها زدید ..اگر بچه کنکوری داشتی این جور فرمایشات نغز نمی فر مودی . تخصص پیش کشت!!.. آنوزش و پرورش زیر ساخت لازم را برای این روش نداشت و ندارد همین امسال هم شاهد بودیم ..طرح سوالات وبرگزاری آزمون هم به سختی صورت گرفت ...وقتی همه کارشناس می شوند ..همین ...ما که یک عمر در همین حوزه آموزش هستیم این روش برخورد با کنکور را فاجعه می دانیم ...شهریور تمام شد بلاتکلیفی وجود دارد فقط باید کارشناسان آموزش و پرورش و وزارت علوم و سازمان سنجش پیشنهاد بدهند دولت لایحه ببرد یا نمایندگان با یک طرح پخته کار رو جلو ببرند مگر می شود سرنوشت میلیونها جوان را به بازی گرفت و هر روز یک سازی کوک کرد ...!!!
  • ناشناس IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    25 0
    هرچی هرج و مرج بیشتر باشد سواستفاده از کنکور هم بیشتر خواهد شد به همین دلیل هر سال تغییراتی در کنکور ایحاد می کنند که کسی پی به واقعیت کنکور نبرند. حایی سالم نمونده است.
  • محمد IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    17 1
    کنکور یک نمونه است مناسفانه مراکز متعدد تصمیم گیری در کشور تمشیت امور را دچار مشکل کرده علاوه بر سازمان های رسمی مراکز قدرت غیر رسمی هم در کشور کم نیست نظام باید این مسئله را مدیریت کند
  • احمد IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    19 10
    حقیقت ماجرا این هست که دیده بان شفافیت واحمد توکلی رئیس اصولگرای آن،دارنده مدرسه غیرانتفاعی هستند و دبیر دیده بان، امرایی و هامون سبطی معلم تست ادبیات فارسی و دارنده موسسه کنکوری دریافت درتست دروس علوم انسانی و دروس ادبیات و عربی و دینی و زبان هستند.دلیل مخالفت آنها بامصوبه کنکوری شورا،کاهش مشتری های کتاب‌های تستی دروس عمومی وانسانی ازیک میلیون داوطلب به ۴۰۰ هزار داوطلب علوم انسانی است.مشتری کتاب تست زیست و منبع درآمد معلم زیست همیشه داوطلبان تجربی بودند که با وجود افزایش به ۴۰۰ هزارنفر رسیده است ومشتری کتب تست دروس مختلف ریاضی در رشته ریاضی،همواره داوطلبان رشته ریاضی بوده اند که تعدادشان همواره بین ۳۰۰ هزار قدیم تا ۱۶۰ هزار فعلی بوده است.پس بطور کلی فارغ التحصیلان علوم انسانی،چه درمجلس چه در دیده بان،دغدغه کاهش مشتری ودرآمد دارند ومن به آنها توصیه می کنم،حداقل چشم نداشتن به داوطلبان رشته های دیگر را از معلمان زیست و ریاضی یاد بگیرند.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    31 15
    خیر نبینن هرکی مصوبه ناثواب تاثیر قطعی معدل رو تصویب کرد گند زدن به آیندمون منی که ترازم ۵۵۰۰ بود اعتراض دادم شده ۱۱هزار منکه حلالشون نمیکنم با این تراز دهی فاجعه بارشون حالا هی بعضیا بگن تاثیر معدل خیلییی خوبه این مصوبه خوبه
  • فریبا IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    16 5
    سلام. با توجه به تغییرات کنکور ۱۴۰۳ وکم دادن تراز معدل دانش اموزان پشت کنکوری سال ۱۴۰۲ نسبت به کنکوری های ۱۴۰۲ از مجلس محترم و بقیه ی عزیزان که می تونند حق ما رو برگردند تقاضا داریم تا دیر نشده تراز معدل پشت کنکوری های ۱۴۰۲ که در حقشون ظلم شده را برگردانند.
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    14 3
    یه تصمیم درست نمی تونین بگیرین
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    15 2
    بیچاره جوانان
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    8 3
    چی بگه ادم
  • علی ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    27 5
    باسلام کسانی که برای دانش آموزان این چنین تصمیم می گیرند واقعا بیسواد ووابسته به مافیای کنکور هستند خدا لعنت کند
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    32 21
    مجلس کار خوبی انجام داد با تاثیر معدل در کنکور دانش آموزان سردرگم بودند وفشار زیادی می‌بایست متحمل می شدند هم باید برا کنکور تلاش می‌کردند هم برا ترمیم معدل بسیار عالی شد ایم دوسه روز کنکوریهای ۱۴۰۳ خیلی شوق وذوق دارند
  • محمود IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    14 15
    لعنت خدا بر مافیای کنکور و معدل امیدوارم شرایط کنکور به حالت قبل برگردد من به عنوان یک فرهنگی از وضع سال پیش بسار ناراحت هستم
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    16 1
    فقط سرگردانی
  • پشت کنکوری IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    20 17
    مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور1402منجر به بی عدالتی گسترده شد، تراز دهی آموزش و پرورش به معدل ها فاجعه بود دو فرد با معدل یکسان تراز های متفاوت داشتند، و فرد به جای کنکور باید10تا درس امتحان نهایی رو رقابت کند، اون هم با زیرساخت های نامناسب آموزش وپروش، ودانش آموزان مناطق محروم دیگر در خواب هم نمی توانستند فکر قبولی در رشته های پزشکی را داشته باشند، اقدام مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس محترم مجلس جناب آقای ذوالنور قابل تقدیر است وگامی در جهت رفع تبعیض هست
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    11 1
    تاسف
  • Davar IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    12 5
    اگه منظور هزینه هستش همه اونایی که بد دادن نهایی رو باید ترمیم کنن در نتیجه هزینه میکنن واسه اینا در ثانی همه در سطح هم هستن چون هیچکس نخونده و همچنین فقط یک ساله عمومیا خونده نشده که خیلیا هم حتی دوازدهم شروع میکردند که یازدهم و دهم رو هم بخونن پس بهونه اینکه چند وقته نخوندیم این چیزارو نیارن دوستان امتحان واقعا واسه کسایی تغیر رشته دادن سخته اونم نه امتحان معمولی یه نمره کلی تو تراز و اخرش تو رتبه این چیزا خیلی تاثیر داره شما از هردرس فقط۱۵درصد بزنید خیلی بالاتر از تراز امتحان نهایی میارید، فرصت ترمیم هم یه بار هستش و ۵۰درصد هم قطعی شده که خیلیا برای اینکه تراز نهاییشون خیلی خوب بیاد دوباره مجبور میشن امتحانات رو بخونن تا بتونن نمره خوب بیارن تا تراز هم خوب بیادو از وقتشونم میزنن واسه خوندن نهایی ولی باتاثیر مثبت معدل احتمال برگشت زیرگروه های رشته هام هستش فقط از یک جنبه نگاه نکنید دوستان.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    15 49
    از نظر بنده به عنوان یک معلم تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی کارشناسی تر و به عدالت آموزشی نزدیک تر است. مصوبه مجلس صرفا بازار کلاس‌های کنکور را تقویت می‌کند.
  • خندگو IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    11 4
    فعلا درگیر پاسپورت کارت ملی هوشمند افغانیا هستیم بعد بیا صحبت میکنیم
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    15 15
    نفر اول کنکور تجربی سال گذشته با معدل 14 دیپلم گرفته . این یعنی مافیای کنکور فقط به اینها تست زدن یاد میدن و خبری از درس و علم نیست . تاثیر سوابق کار بسیار شایسته آقای پورعباس بود . و امیدوارم با رفع ایرادات ادامه پیدا کنه . مخالفین هم احتمالا نونشون آجر شده و مخالفت میکنن با طرح سوابق .
  • رضا IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    15 2
    اکثر مسوولان خودشون و بچه هاشون به صورت جدی درگیر کنکور و دانشگاه نبودند که درک کنند طفلی بچه ها چه استرسی را متحمل میشن
  • مریم بابایی US ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    20 16
    روال کنکور سال ۱۴۰۳ هم باید مثل کنکور سال ۱۴۰۲ باشد.یعنی دروس عمومی از کنکور سال ۱۴۰۳ حذف شود و معدل در کنکور تاثیر داشته باشد.چونکه محصلین سال چهارم دبیرستان نزدیک شش ماه است فقط دروس اختصاصی را برای کنکور سال ۱۴۰۳ خوانده اند و این ظلم بزرگی است که مجلس بخواهد الان بعد از شش ماه مصوبه را تغییر دهد .جا دارد اینجا شورای نگهبان مصوبه مجلس را برای کنکور سال ۱۴۰۳ رد کند.تا دانش أموزان سال چهارم دبیرستان با خیال راحت فقط دروس اختصاصی را برای کنکور ۱۴۰۳ بخوانند.چون الان دیگر فرصتی برای خواندن دروس عمومی چهار سال نمانده.