«اطلاعات» روایتی از تاریخ روزنامه و روزنامه‌نگاری/ تغییر در نود و هشتمین سال

امروز روزنامه اطلاعات با شکل و شمایلی تازه منتشر شد که مسیر متفاوتی با دهه‌ها انتشار سنتی آن داشت.

حسین قره: روزنامه‌ای که روزگاری انتشارش یک پدیده مدرن در ایران بود، بعد از سال‌ها سیاق انتشارش به یک سنت تبدیل شده بود. سال‌ها با حضور مرحوم حجت‌الاسلام محمود دعایی در مقام مدیرمسئول این روزنامه چهره‌ای ثابت داشت. به غیر تیتر و عکس یک در چینش صفحه تیترهای خبری و گزارشی بسیاری می‌نشست.

نواری که حدفاصل نیم‌تای روزنامه قرار می‌گرفت جایی برای طرح مباحثه اندیشه‌ای بود. گوشه‌ها و گوشواره‌های ثابت به‌جز اخبار گاها به رویدادهای سالانه اختصاص می‌یافت؛ اما امروز این سنت چندساله شکست و روزنامه اطلاعات با سیاق و مشق دیگری منتشر شد.

اگرچه در تمام این سال‌ها شمارگانی بودند که در همان شیوه هم سنت‌شکن بودند و تیتر یک و عکس‌ها به شکلی ویژه چیده می‌شدند اما تقریباً در تمامی این سال‌ها، انتشار به همین شیوه یک اصل در روزنامه اطلاعات بود.

بازگشت به ابتدای قرن

یکی از تغییرات که امروز بسیار به چشم آمد، تغییر لوگو این روزنامه و بازگشت به ابتدای قرن بود، لوگویی که فرشته صوراسرافیل بر بالا و بلندی نشسته و شیپورش را می‌نوازد. آن زمان این فرشته استعاره‌ای از بازگو کردن اخباری بود که جهان را زیرورو می‌کرد. البته که کنایه دیگری نیز در کار بود، آن‌هم اشاره به نشریه صوراسرافیل کار شهید مشروطه جهانگیرخان صوراسرافیل که در قائله حمله به مشروطه خواهان و به توپ بستن مجلس اتفاق افتاد؛ بعدازآن وقایع هولناک روزنامه‌نگارانی چون او را بازداشت و در باغشاه در حضور محمدعلی شاه به فجیع‌ترین شکل کشتند.

اگرچه که این فرشته در هیئت مردی یونانی است که متأثر از فضای فرهنگی آن روزگار طراحی شده است.

در تغییر جدید روزنامه اطلاعات، صفحه یک روزنامه به سه ستون تقسیم شده است، ستون زیر لوگو که احتمالاً عکس خبر است، ستون میانه که تیتر یک در آن جای می‌گیرد و ستون زیر گوشواره که احتمالاً یادداشت‌ها و اخبار و تیترهای سه و چهار و... در آن خواهند نشست.

همکاران روزنامه اطلاعات که با حضور سیدعباس صالحی تغییرات تازه رقم‌زده‌اند، بدون شک برنامه‌های بسیاری دارند تا موج جدیدی را با این روزنامه قدیمی و یکی از ستون‌های مطبوعات تاریخی ایران رقم بزنند که هرآن چه باشد اتفاق مهم و تأثیرگذاری خواهد بود.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1787734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    0 0
    در متن: جهانگیرخان صوراسرافیل که در قائله حمله به مشروطه خوان. قائله يا غائله؟ و مشروطه خوان يا مشروطه خواهان؟