جای خالی «بی‌بی مریم» و «فرنگیس» در سینما/ مادرانه‌هایی که فراموش نمی‌شود

سیاوش حقیقی تهیه‌کننده سینمای ایران در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» درباره ماندگار تصویر «زن» در سینمای ایران گفت: به نظرم دو فیلم «مادر» از زنده‌یاد علی حاتمی و «میم مثل مادر» از زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور را می‌توان ماندگارترین تصویر یک زن در سینمای ایران دانست. به شخصه با هر دو فیلم هر بار احساساتی می‌شوم و گریه می‌کنم، حتی اگر صدبار آن‌ها را دیده باشم. دست خودم هم نیست و مربوط به جایگاه والای مادر در ذهن همه ما است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وی ادامه داد: جایگاهی که مادر و مهربانی او در زندگی برای من داشته باعث می‌شود که این دو فیلم را همواره در ذهن خودم داشته باشم و از تماشای آن‌ها لذت ببرم. یکی دیگر از روایت‌های عاشقانه در سینمای ایران را که جایگاه زن در آن به‌خوبی تصویر شده است، هم فیلم «دل‌شکسته» از علی روئین‌تن می‌دانم. مادری که در این فیلم تصویر شده است هم بسیار برای من ارزشمند است.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد فیلمی درباره یکی از زنان نام‌دار ایرانی بسازد، سراغ کدام شخصیت می‌رود هم گفت: داستان بسیار جذابی درباره یک زن کرد ایرانی وجود دارد که اتفاقا فیلمنامه آن هم موجود است. خانم فرنگیس که درباره‌اش کتاب هم نوشته شده است، آدم عجیبی در تاریخ ماست. در دو نقطه استان، مجسمه این زن را نصب کرده‌اند و واقعا زندگی عجیب و غریبی داشته‌اند. بی‌بی مریم بختیاری هم همین جایگاه را دارد و می‌توان درباره هر یک از این زنان ایرانی، کارهای عظیمی را تولید کرد.

وی افزود: من برخاسته از خطه خراسانم اما این دو قهرمان زنی که معرفی کردم یکی کرد و دیگری بختیاری بود. معتقدم در چارچوب فرهنگ و تاریخ ایران، این دو شخصیت بسیار جایگاه ویژه‌ای دارند و ای کاش واقعا فیلم‌های درستی بتوانیم درباره آن‌ها بسازیم.

جای خالی «بی‌بی مریم» و «فرنگیس» در سینما/ مادرانه‌هایی که فراموش نمی‌شود

حقیقی درباره اینکه آیا سینمای ایران در طول چهاردهه گذشته توانسته است تصویر درستی از «زن ایرانی» ارائه دهد، گفت: واقعیت این است که ما هرچقدر هم درباره خانم‌ها و زنان ایرانی کار کنیم، باز هم کم است. خیلی کارهای دیگری می‌توانیم انجام دهیم و هر بار پیش برویم اما ازآن طرف هم اینگونه نیست که بگوییم کاری نکرده‌ایم. اصل این است که بدانیم می‌توانیم بسیار بیشتر از این‌ها درباره زنان ایرانی کار کنیم و باید هم این کار را انجام دهیم. نه فقط درباره «زن» که من معتقدم ما اساسا «سینمای خانواده» نداریم، پایه و اساس هر خانواده‌ای هم «زن» است. باید به این سمت حرکت کنیم تا بتوانیم تولیدات مناسبی درباره زنان ایرانی چه در تاریخ قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب بسازیم.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور ۱۶ تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1783366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    3 1
    سریال بانوی سردار در مورد زندگی بی بی مریم از سریال های ماندگار صدا و سیماست.