ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می​شود.

 در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:
* رادیو فرانسه *
اتهامات جدید هیلاری کلینتون به مقامات ایرانی
رادیو فرانسه در خبری به اظهارات جدید وزیر امورخارجه آمریکا و اتهاماتی که او نسبت به مقامات ایرانی زده پرداخت و نوشت: هیلاری کلینتون،  در انتقادی شدید و کم سابقه از نقض حقوق بشر و سرکوب حقوق مردم در جمهوری اسلامی ایران، رهبران تهران را به "دوروئی در گفتار و کردار" متهم کرد. کلینتون گفت دولت ایران کماکان به سرکوب هر نوع اعتراض و نارضایتی در این کشور ادامه می دهد.
* صدای آمریکا  *
صنعت نفت ایران گزندگی تحریم ها را حس می کند؟
سایت فارسی صدای آمریکا در گزارشی به نقل از یونایتد پرس اینترنشنال با عنوان "تنزل تولید نفت ایران همراه با گزندگی تحریم ها" نوشت: تولید نفت در ایران زیر فشار تحریم ها، در ماه اوت برای دومین ماه متوالی کاهش یافت، که چگونگی تداوم در فرسودگی میدان های قدیمی نفتی ایران را نشان می دهد.
به گزارش آژانس بین المللی انرژی نیز تولید نفت ایران در ماه اوت سه میلیون و پانصد و ده هزار بشکه در روز بود حال آنکه ایران در ماه ژوئیه روزانه سه میلیون و پانصد و سی هزار بشکه در روز تولید می کرد و تولید نفت آن کشور در ماه ژوئن نیز به سه میلیون و ششصد و پنجاه هزار بشکه در روز می رسید.
انتظار نمی رود تولید نفت ایران برای رسیدن به هدف اعلام شده پنج میلیون بشکه در روز در سال 2015 با افزایشی عمده مواجه شود، ضمن آنکه احتمال سرمایه گذاری هائی قابل توجه نیزبرای آینده ای قابل پیش بینی بسیارکم است.
* رادیو فردا *
احضار کاردار ایران در آلمان
وزارت امور خارجه آلمان با احضار کاردار جمهوری اسلامی ایران خواستار توقف حکم اعدام یوسف ندرخانی، کشیش ایرانی، به دلیل امتناع وی از تغییر مذهب خود و بازگشت به اسلام شد. وزارت امور خارجه آلمان روز پنجشنبه پس از احضار کاردار ایران در بیانیه ای گفته است: «در پیوند با موافقتنامه های مربوط به حقوق بشر، مجازات مرگ علیه یوسف ندرخانی باید متوقف شود.»
* بی بی سی *
افغانستان: شرکت ایران در اجلاس بن 'سازنده و تاثیرگذار' است
وزیر خارجه افغانستان خواستار شرکت ایران در اجلاس "بن دوم" شده که قرار است در ماه دسامبر سال جاری در شهر بن آلمان برگزار شود. زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان که با علی اکبر صالحی، همتای ایرانی خود، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کرد، حضور نماینده دولت ایران در این اجلاس را "اساسی، سازنده و تاثیرگذار" توصیف کرده است.
* دویچه وله *
افزایش تقابل سیاسی میان ایران و ترکیه
دویچه وله در تحلیلی درباره رابطه ایران و ترکیه نوشت: نگاه متفاوت به تحولات منطقه و تدابیر امنیتی سبب انتقاد فزاینده مقامات سیاسی و نظامی ایران از ترکیه شده است. به گفته یک روحانی بلندپایه ایرانی رفتار "دوگانه ترکیه" در قبال اسراییل "خنجرزدن از پشت به مسلمانان" است.ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ منطقه با پیشینه‌ تاریخی‌شان تاثیری گسترده بر تحولات در خاورمیانه دارند. سیاست‌های متفاوت ترکیه و جمهوری اسلامی در قبال جنبش‌های اعتراضی در کشورهای عربی شکاف میان تهران و آنکارا را بیش از پیش تعمیق بخشیده است.
/29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =