۴ نفر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
برای هزار تومان پرداخت یارانه 2 هزار تومان هزینه می‌کنیم

نگارنده انقلاب اسلامی را تحولی شگرف در عرصه داخلی و خارجی برشمرده و سوبسید را مانعی در جهت عدم توزیع عادلانه ثروت می داند.

تحول‌طلبی در ذات انقلاب و انقلابی‌گری مستتر است، اصلا انقلاب اسلامی ۵۷ یک تحول نه در ایران که در دنیا رقم زد. و آن یک تحول نوین بود که حضرت امام (ره) رقم زد، چه در عرصه سیاست داخلی و یا خارجی. باید با اندیشه تحول خواهانه، آینده را ترسیم کرد چه در سیاست داخلی یا در سیاست خارجی، عرصه اقتصاد و هر بعد و رویکرد دیگر. ما نسبت به استکبار بیرونی تحول عظیمی در سیاست خارجی خود شکل دادیم اما اکنون گرفتار استکبار داخلی هستیم که آن، وحدت ملی و انسجام ملی که رهبری برآن بارها تاکیدات داشتند، آسیب وارد کرده است.

راه تحول در سیاست خارجی، توازن است و در سیاست داخلی تعامل و فهم متقابل. در اقتصاد، توسعه اقتصاد توسط مردمی‌سازی و تعاونی‌سازی باید محور اصلی تحول باشد. در اقتصاد سم مهلکی به نام سوبسید داریم که مانع توزیع عادلانه ثروت شده و یارانه پنهان؛ که برخی از سر خصم آن را جعلی می‌خوانند؛ که البته در ذهن آن‌ها هم جعلی نیست فقط می‌گویند جعلی تا به اهداف سیاسی و یا شخصی و یا هرچیز دیگری برسند...

باید بدانیم که تحول از صندوق‌های رای بیرون می‌آید، البته رای لیستی، باعث آسیب به کشور شده است و عده‌ای تحت عنوان لیست‌کش، یا سرلیست باعث می‌شوند برخی بدون تجربه، تخصص و تعهد وارد سازوکار تصمیم‌گیری ملت شوند. ایران‌ قوی و تحول در قوت ایران را باید از طریق انتخابات بجوییم، انتخاباتی که با وسع نظر و البته با حفظ خطوط قرمز از همه سلایق و علایق وارد امور بشوند. امروز عقب ماندگی‌هایی داریم که تحول جدی و البته سریع در رویکردهای بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت می‌طلبد.

باید در توزیع ثروت عدل را محور قرار بدهیم و با یارانه‌زدایی به مردم کمک کنیم. امروز ما برای رساندن ۱۰۰۰ تومان یارانه به یک شهروند، ۲۰۰۰ تومان هزینه می‌کنیم، خوب بیاییم با یک سازوکار هوشمند و تحت نظارت دقیق، این سه هزار تومان را از مسیر توسعه و پیشرفت به او بدهیم. این یارانه منفعلانه‌ترین روش حکمرانی اقتصادی و مواجهه با مردم است‌. باید در حوزه انرژی دیپلماسی فعال پیش بگیریم. دولت تحصیل‌دار و رانتیر وابسته به نفت با قدرت اقتصادی خود جامعه مدنی را کوچک می‌کند.

گرچه برجام رخداد خارجی است ولی آثارداخلی زیادی در کشور داشته و ما هنوز نتوانستیم اقتصاد را از تحریم و از برجام جدا کنیم و این امروز درکشور باید به جدیت دنبال شود، باید بپذیریم برجام ۲۰۱۶ برای اقتصاد و رفاه کشور هیچ آورده‌ای نداشت اما در دنیا، برای ما یک پیروزی سیاسی رقم زد. این‌که در کشور به جامعه اطمینان دهیم برجام یک رویداد پایان یافته و بی ارزش است این خود یک تحول است، تحول در ذهن که برون‌کردهای بسیاری دارد.

ساختار سیاسی کشور نیاز به نوسازی دارد و در گام تحولی باید موانع توسعه سیاسی برداشته شود، اگر توسعه سیاسی در داخل رقم بخورد توسعه ملی میسر خواهد شد. سعه صدر و پذیرش نقادی‌ها زمینه گفت‌وگو و گفت‌وگو زمینه توسعه سیاسی و البته پس از آن توسعه ملی حاصل خواهد شد.

باید روی جامعه کارکنیم و توسعه سیاسی بر بستر جامعه‌ای است که نمودار آن در جامعه اسلامی متجلی است و پس از آن توسعه سیاسی و دولت توسعه یافته اسلامی مستقر خواهد شد. در این جامعه سیاسی توسعه یافته، مشارکت سیاسی اصلی ترین راه تحول است. در این جامعه سیاسی توسعه یافته که با مشارکت سیاسی آحاد مردم شکل یافته، احزاب دموکراتیک ترین هسته های زندگی دموکراتیک را تشکیل می دهند.

درچنین جامعه ای توسعه سیاسی به معنای رقابت سیاسی هسته های دموکراتیک مردمی احزاب و توسعه مشارکت سیاسی مردم است.

در کشورما دو رابطه را نمی توانیم انکار کنیم؛ بین جامعه مدنی و توسعه سیاسی و بین دولت تحصیلدار با توسعه سیاسی.

*تحلیلگر مسائل سیاسی

۲۱۶۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1758462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =