چه کسانی مانع آوازخوانی زیر پل خواجو شدند؟

آوازخوانی زیر پل خواجو با وجود آب روان و معماری منحصربه‌فرد این بنا، حال‌وهوایی در آدمی ایجاد می‌کند که روح انسان را جلا می‌دهد اما متأسفانه اخیرا ممنوعیت‌هایی برای اجرای آواز زیر پل خواجو به وجود آمده است. خبرآنلاین این ممنوعیت را در گفت‌وگو با رضا شریعت، استاد آواز و مدرس دانشگاه، سجاد رضایی، مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان و علی عطریان، رئیس اداره‌ هنری شهرداری اصفهان بررسی کرده‌ است.

سمیه تاج‌الدین: اجرای هنرهای خیابانی در اماکن عمومی از دیرباز مرسوم بوده است. یک هنرمند یا گروهی از هنرمندان با هدف سرگرم‌کردن مردم به فعالیت‌های مختلفی از جمله حرکات نمایشی، شعبده‌بازی، عروسک‌گردانی، خوانندگی، نوازندگی، داستان‌سرایی و... می‌پردازند. هنرهای خیابانی اگرچه به لحاظ سبک‌وسیاق و نام با گذشته تفاوت پیدا کرده است اما رویکرد همان است. در بعضی موارد هنرمند به دنبال ارتزاق نیست و جنبه‌ اقتصادی ندارد اما جنبه‌ هنری آن مشهود است و هنرمند به خاطر عشقی که دارد، سعی در نشان دادن هنرش می‌کند. از این منظر آوازخوانی هم صبغه‌ای طولانی دارد؛ به خصوص آوازخوانی زیر پل خواجو که با وجود آب روان و معماری منحصربه‌فرد این بنا، حال‌وهوایی در آدمی ایجاد می‌کند که روح انسان را جلا می‌دهد اما متأسفانه اخیرا ممنوعیت‌هایی برای اجرای آواز زیر پل خواجو به وجود آمده است. به منظور بررسی این موضوع به سراغ رضا شریعت، استاد آواز و مدرس دانشگاه رفتیم تا بدانیم پشت‌پرده‌ ممنوعیت آوازخوانی زیر پل خواجو چیست و چه نهادهایی مانع آوازخوانی شده‌اند؟

این مدرس دانشگاه دراین‌باره به خبرآنلاین می‌گوید: «ممنوعیت آواز خواندن زیرپل خواجو ممکن است از سوی اداره اماکن یا نیروی انتظامی یا میراث فرهنگی صورت گرفته باشد. آن‌ها حتما دلایل خودشان را دارند. شاید مسائل امنیتی یا سیاسی مورد نظر باشد یا شاید هم دلایل فرهنگی داشته باشد که سازمان میراث فرهنگی باید در این خصوص پاسخگو باشد.»

شریعت با اشاره به این موضوع که آوازخوانی زیر پل خواجو یکی از جنبه‌های فرهنگ شفاهی استان اصفهان است که صبغه‌ طولانی دارد، می‌افزاید: «طی سال‌های متمادی خوانندگان زیر پل جمع می‌شدند و آواز می‌خواندند. آن‌ها به سبک و سیاقی دلچسب آواز می‌خواندند که متأسفانه در این نوع سبک موسیقی بدعت گذاشته شد.»

این استاد آواز تصریح می‌کند: «هر بنایی، هر فرهنگی، هر شیوه‌ معماری و هر نوع ادبیاتی موسیقی خود را می‌طلبد. به نظر من و اساتید موسیقی هر نوع موسیقی قابلیت همخوانی با شعر مولانا، سعدی یا حافظ ندارد. بر این اساس شعر و موسیقی باید با آن بنا، معماری و فرهنگ متناسب باشد تا اگر توریستی می‌آید و زیر پل خواجو گذر می‌کند، آوازی اجرا شود در خور و در شأن تاریخ و فرهنگ اصفهان.»

او از اجرای موسیقی‌های مبتذل در این مکان ابراز ناخرسندی می‌کند و می‌افزاید: «موسیقی خط قرمز من است. من ممنوعیت موسیقی را به عنوان ممنوعیت وجود انسان می‌دانم اما متأسفانه گاهی شاهد اجرای موسیقی‌هایی هستیم که نه با فرهنگ شهری تناسب دارد و نه با بنای شهر. اگر توریستی می‌آید باید اصفهان دیده شود. آواز ایرانی شنیده شود. تصنیف و ترانه‌های ایرانی احیا شود.»

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که پل خواجو و آوازخوانی در آن‌جا به عنوان میراث فرهنگی شهر است و باید از هرگونه آسیبی حفظ شود، این امر را نیازمند برنامه‌ریزی در مدیریت فرهنگی می‌داند و پیشنهاد می‌کند: «باید با همفکری نهادهای انتظامی، امنیتی و سازمان میراث فرهنگی، فرهنگ آوازخوانی همانگونه که بوده احیا شود. به گونه‌ای که نه به امنیت اجتماعی مردم آسیب رسد و نه به فرهنگ آوازخوانی. در واقع این ممنوعیت باید به فرصت فرهنگی تبدیل شود.»

بیشتر بخوانید:

صدای «عهدیه» و «ایرج» روی تصویر همه بازیگران مرد و زن فیلمفارسی بود/ بعد از انقلاب از جواد یساری تا خسرو شکیبایی خواندند اما نتیجه مطلوب حاصل نشد

موسیقی فرزندی است که کسی آن را قبول نمی‌کند/ بلایی که مافیا سر موسیقی آوردند

صداوسیما در بسیاری موارد انتظارات حوزه‌ی موسیقی را پایمال می‌کند/ «عود» ساز ایرانی است که اعراب از آن خود کردند

او در ادامه آوای خواجو را عاملی برای جذب گردشگر می‌خواند و به جشنواره‌ آواز خواجو اشاره می‌کند و می‌گوید: «قرار بود جشنواره‌ آواز خواجو برگزار شود. خواننده‌های زیر پل بیایند و اجرا کنند. بودجه‌ای در نظر گرفته شد. حتی پارکی در کنار رودخانه انتخاب شد تا به بنا آسیبی نرسد. این جشنواره قابلیت تبدیل شدن به جاذبه‌ گردشگری و یک فستیوال جهانی را داشت، حتی پروپزال آن هم تهیه شد؛ اما طرح به کرونا خورد. بعد هم دولت تغییر کرد. متأسفانه در نهادهای دولتی مثل شهرداری به جای نیروی متخصص طیف سیاسی جایگزین می‌شود که به ضرر شهر است. بنابراین افراد یا جایگزین شدند یا تعدیل شدند. در بحث‌های محیط زیست و عمرانی هم وضع به همین منوال است. طرحی تا به مرحله‌ اجرا برسد، دو سه سال طول می‌کشد، همین که به مرحله‌ی اجرایی رسید، دولت تغییر می‌کند.»

شریعت با بیان این که در شرایط کنونی اداره‌ فرهنگی، کسی دغدغه‌ای برای برگزاری این جشنواره ندارد، می‌گوید: «مسائل فرهنگی و موسیقی نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای و مستقل به حیات خود ادامه دهد. موضوع آواز خواجو، با زاینده‌رود معنا پیدا می‌کند. زاینده‌رود با آب معنا پیدا می‌کند. آب اصفهان با مدیریت صحیح در وزارت نیرو معنا پیدا می‌کند. وقتی این‌ها نباشند، آوازی نیست. زاینده‌رود با آواز خوب، با هوای پاک معنا پیدا می‌کند. آواز جلال تاج اصفهانی مرهون زاینده رود و هوای پاکی است که در آن مازوت نسوزانند که باز به مدیریت برمی‌گردد.»

او با تأکید بر این موضوع که نمی‌توان به مسائل به صورت مستقل پرداخت، توضیح می‌دهد: «این بحث سیاسی نیست؛ اما متأسفانه همه چیز به هم مربوط است. به طور مثال من می‌خواهم به عنوان خواننده‌ ایرانی ورزش کنم، وقتی که کوه‌صفه را دودی سیاهی گرفته که می‌گویند از سوختن مازوت است به ناکارآمدی برمی‌گردد و ناکارآمدی یک مسئله سیاسی است. نمی‌توان بی‌تفاوت بود، نمی‌توان به این موضوعات فکر نکرد. این نقدها نه تنها بد نیست، بلکه شاید منجر به اصلاحات شود تا شرایط تغییر کند.»

این مدرس دانشگاه با اشاره به سخنی از استاد شهناز که «گریه کردن هم دل خوش می‌خواهد» داشتن دل خوش را مرهون یک اقتصاد سالم می‌داند و می‌افزاید: «امروزه با تحولات اجتماعی و ایجاد مراکز آکادمی موسیقی، بحث استعدادیابی و شکوفا شدن هنرها تغییر یافته است. در گذشته مثلا ۶۰، ۷۰ سال پیش این تعداد هنرستان موسیقی وجود نداشت. اگرچه این شیوه امروز کمی جنبه‌ آموزشی و استعدادیابی خودش را از دست داده اما همچنان بزرگترین عرصه استعدادآزمایی و استعدادیابی حضور در پیشگاه مردم است.»

جشنواره‌ آوای خواجو ادغام شد

سجاد رضایی، مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان در مورد این موضوع می‌گوید: «ما جشنواره موسیقی اصفهان را جایگزین جشنواره‌ آوای خواجو طراحی کردیم. هدف از این کار یکسان‌سازی در حوزه‌ موسیقی است تا جشنواره آوای خواجو بخشی از جشنواره موسیقی اصفهان باشد و انواع مختلف موسیقی را دربرگیرد.»

او با اشاره به این که به خاطر کرونا و شرایط جامعه امکان برگزاری جشنواره موسیقی اصفهان وجود نداشت، می‌افزاید: «با وزارت ارشاد رایزنی کردیم و قرار است جشنواره سال آینده برگزار شود. در هفته‌ فرهنگی اصفهان از پوستر این جشنواره رونمایی می‌شود تا آثار ارسال شود.»

رضایی می‌افزاید: «ما ادعای مکتب اصفهان را داریم، از این رو تصمیم گرفتیم که هم بخش خیابانی در آن وجود داشته باشد و هم بخش موسیقی نواحی. این جشنواره در وسعت موسیقی فجر نیست؛ اما گروه‌های مختلف موسیقی را دربرمی‌گیرد.»

پنجمین جشنواره موسیقی اصفهان برگزار می‌شود

علی عطریان، رئیس اداره‌ هنری شهرداری اصفهان هم با بیان این که جشنواره آوای خواجو، استعدادیابی در حوزه‌ آواز بود که در سال ۹۸ طراحی شد، سپس کرونا شد و فعالیت‌ها کمتر شد، می‌افزاید: «اواخر سال ۱۴۰۰ تصمیم بر این شد که جشنواره‌ موسیقی اصفهان جایگزین جشنواره آوای خواجو شود. اولین دوره‌ جشنواره آوای خواجو در سال ۱۳۹۸ برگزار شد اما به صورت بسیار محدود. بنابراین درصدد بودیم تا فضای موسیقی را گسترده‌تر کنیم. بنابراین پنجمین دوره جشنواره موسیقی اصفهان برگزار می‌شود که آوای خواجو هم در آن ادغام شده است. هفته‌ فرهنگی اصفهان اردیبهشت‌ماه خواهد بود و در آن هفته فراخوان داده می‌شود. جشنواره‌ موسیقی اصفهان پاییز ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.»

۲۵۹۲۴۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1734561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضاهاشمزاده IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    33 1
    شادی برای مردم ضروری است معیار دو گانه تاکی؟! چرازمانی که تیم ملی برد شادی جایز است اما زمان بارش باران مموع طالبانیزم تاکی؟!
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    30 1
    تنها درد این است وقتی از مردهای در قبر می ترسند. هر تجمع مردمی هراس دلرند.از هم دل شدن مردم هراس دلرند. ولی در اخر مردم پیروز میدان ند
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    2 16
    به جای این کارها تو مساجد کرسی تلاوت بنا کنید اگه مردید . تعطیل کردن این کارها درست نیست
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    9 1
    به جای «سبقه» بنویسین پیشینه تا این جوری گاف ندین و به غلط ننویسین «صبغه‌»
  • علی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    15 1
    همه میدونن علت ممنوعیت امسال آوازخوانی زیرپل چی هست این پل صحنه حضورهای متفاوتی از مردم اصفهان بوده سال های پیش این آواز عادی بود اما بعد از سه سال الان در این برهه حساس کشور آواز ها هم از سوز دل مردم و گرانی و...هست
  • غزل IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    11 0
    اگر اینقدر گیر الکی به مردم نمیدادن مردم اینقدر حریص نبودن آخه آواز خواندن هم گیر دادن دارد که مردم از ترس جونشون نیومده ول کنن و برن خونه هاشون اگه راست میگید به چیزهای مهمتر مثل گرونی که بیداد میکنه گیر بدین ونسخه بپیچین که حتی رهبر هم میگه به فکر مردم باشید که مردم ما صبورند
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    16 0
    نمید‌ونم چه سری وحکمتی است که بیشترین استعدادهای اوازی ‌موسیقیایی دردهه چهل وبویژه پنحاه شمسی درکشورپدیدارشدند حتی شعراوترانه سراهای بنام هم محصول این دودهه هستند بزرگانی چون جاویدنامان جلیل شهناز جهانگبرملک جوادمعروفی پرویز یاحقی سهیدی قوامی خوانساری گلپا ایرج شجریان وده ها نمونه دیگر دراین مقطع زمانی بالیدن گرفتندوبه اوج رسیدند حتی استاد شهریار اردلان سرفراز ایرج جنتی عطایی شهیار قنبری وده ها بلبل شیرین سخن که شوربختانه بسیارانی ازانها درغربت وتنهایی وشایددرکنج فقروفلاکت روی درنقاب خاک کشیده اند دوستان فرهنگ وهنروبوبژه هنرموسیقی وملزومات مکمل ان راباید گرامی داشت وبدورازهرگونه بغض وکینه بی هنران درپاسداشت ان کوشید
  • محمد IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    18 0
    ما حق شادی و نشاط و زندگی نداریم !
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    17 0
    اینها کسانی هستند که حتی تو این شرایط سخت، همین یک زره خوشی را هم میخان از مردم بگیرند، تند رو های جیره خور ساندیس خور مواجب بگیر
  • اشکان IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    29 0
    اول آوازتون یه سلام فرمانده بخونید اینا مثل خریکه تیتاب بهش بدن ذوق میکنن
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    6 1
    اذان ماندگار موذن زاده اردبیلی در گوشهٔ روح‌الارواحِ آواز بیات ترک، از دستگاه شور خوانده شده‌است. خدا گواه است دوره ابتدایی بودم مدرسه ۲ نوبته بود هنگام مراجعه برای نهار با این که خسته و گرسنه بودم در مسیر راه توقف می کردم پس از شنیدن تمام اذان از رادیو همسایه با گوش جان که لبه پنجره می گذاشت طی مسیر می کردم.کسانی که مخالف موسیقی فاخر هستند یا مغرضند یا نادان .تا دنیا هست نام و اذان آقای اردبیلی هست.
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    12 0
    حالا چرا هرشادی رو از مردم میگیرین اتفاق جدا از اوازخوانی زیر پل باید کنسرت های خیابانی تئاترهای خیابانی سیاه بازی وغیره گسترش پیداکنه همینکارو کردن که مردم حس اسارت دارن شادی رو گسترش بدین
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    11 0
    یادش بخیر پل خواجو و سی و سه پل، همیشه جمع می‌شدیم آقایون می‌خوندن و بقیه تماشا می‌کردن و دست میزدن، چند سال که زاینده رود خشک شده بود حالام که جلوی مردم رو میگیرند، این یه ذره شادیم برای مردم حروم میدونن
  • سینا IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    2 5
    گناه کبیره
  • ریحان IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    14 0
    دست از سر خوشی های ناچیز مردم بردارین اصفهان شهر هنر و هنرمندان و تمدن است شهر مذهبی نیست برین به قم و مشهدتون برسین اونجا مذهبیه نه اصفهان
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      3 0
      وای خبر ندارید ما چه کسایی را در اصفهان داریم
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    18 1
    اگه مداحی هم بود کسی جرات داشت جلوگیری کنه؟؟؟؟؟؟
  • مجید IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    17 0
    من شخصا از کانکس پلیس پرسیدم که میتونم زیر پل خواجو گیتار بزنم و بخوانم بهم گفتند خودتو و گیتارتو مستقیم دستگیر میکنیم گفتم به چه جرمی گفت به جرم بر هم زدن نظم عمومی
  • سید IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    15 0
    من بهتون میگم.بسیجیا و نیروی انتظامی
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    0 15
    صدا زیر پل روی اعصاب هست همه از صدا خوش ندارم سکوت پل زیباست
  • حامد IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    0 18
    من خودم بالشخصه از آوازخوانی در زیر پل خواجو اصلا خوشم نمیاد حس نا امنی بهم دست میده
  • DE ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    3 1
    عجب،،حتماکارافراطیون بوده،بخاطرخطرناک بودن رودخانه زیرپل ممنوع کردن آواز خوانی را،،
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    9 1
    متاسفانه این دولت با شادی مردم مخالف است خواندن ترانه های قدیمی توسط افراد مسن وجوان درزیرپل خواجو یه حس خوبی به گردشگران میده ومردم از لحاظ روانی تخلیه میشن ولی اینا این عمل بی آزار را از مردم میگیرن
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    8 0
    اتیشالا باعث و بانیش به بهشتی مردمو هل میده زودتر برسه
  • ناشناس IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    7 0
    سال ۸۵ پل خواجو آوازخوانی چه خاطره خوشی را برایمان به جا گذاشت فضای موجود با نوع آواز چقدر دلنشین بود اینکه باید نوع آواز با بنا همخوانی داشته باشد قابل قبول است
  • آشنا IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 1
    زیاد نگران نباش .. همینطوری هم خودشون میرقصن
  • عبدالکریم IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 22
    این که عده ای جوان معمولا با ظواهر ناپسند و دون شان مردم در آنجا جمع می شوند و به لهو لعب می پردازند صحیح است؟ شادی و نشاط خوب است اما ترویج موسیقی های حرام و خانماسوز اصلا خوب نیست . آنجا کلی خانواده و بچه کم سن و سال تردد می کنند و تفریح می کنند . مردم آسایش می خواهند که ساعانی را دور هم جمع شوند و استراحتی در طبیعت کنند اینکه عده ای بیایند و از این فضا برای خودنمایی استفاده کنند درست نیست
  • هم میهن IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    5 2
    بنظرم در املا سبقه درست باشد به جای صبغه