سهم نیروگاه‌ها در آلودگی هوا کمتراز ۷درصد است

مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی گفت: براساس ترازنامه سالانه انرژی، سهم حمل و نقل در آلودگی هوا ۸۰درصد و سهم نیروگاه‌ها زیر ۷درصد است که این مهم در رابطه با نیروگاه شهیدرجایی نیز صدق می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ ابوالفضل موتابها، مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی به مناسبت دهه مبارک فجر به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تولید انرژی الکتریکی پرداخت و اظهارکرد: در سال۱۳۵۷ مجموع ظرفیت تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه‌ها و سایر منابع کشور هفت‌هزار مگاوات بود که این رقم به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی و در سایه تلاش مهندسان و متخصصان داخلی اکنون به بیش از ۵۷هزار مگاوات افزایش یافته است.

او افزود: در نتیجه این دستاوردها شاهد حضور و استفاده انرژی الکتریکی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور هستیم.

موتابها همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در زمینه طراحی، ساخت و نصب نیروگاه‌ها از کشورهای برتر دنیا به شمار می‌رود به گونه‌ای که در هر سه حوزه یاد شده توانمندی فنی لازم در میهن اسلامی وجود دارد.

این مسئول ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر ۹۰درصد ساخت قطعات نیروگاهی به ویژه قطعات مکانیکی با استهلاک بالا نیز در داخل کشور انجام می‌شود و در این حوزه نیز تا حد بالایی به خودکفایی دست پیدا کردیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی و در اوایل انقلاب برای انجام کوچک‌ترین تعمیرات در نیروگاه‌ها کاملا به خارج از کشور وابسته بودیم، اظهار کرد: در حال حاضر اکثر فعالیت‌های تعمیراتی به وسیله مهندسان و متخصصان توانمند و خلاق ایرانی انجام می‌شود که این مهم را نیز باید جزو برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی بدانیم.

او در ادامه با اشاره به تولید ۱۲میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در این نیروگاه، توضیح داد: نیروگاه شهید رجایی بیش از ۳.۵درصد برق مورد نیاز کشور را تامین و در پایداری شبکه انرژی میهن اسلامی نقش بسزایی دارد.

موتابها در رابطه با انتشار برخی اخبار در خصوص اینکه آلودگی هوای قزوین و نقش نیروگاه شهید رجایی در این خصوص، اظهار کرد: ۵۰درصد ظرفیت تولید در نیروگاه شهید رجایی واحد بخار است که از سوخت مازوت و گاز استفاده می‌کند و ۵۰درصد دیگر آن یعنی واحد سیکل ترکیبی به ظرفیت هزار مگاوات برای تولید انرژی الکتریکی تنها از گازوئیل و گاز استفاده می‌کند.

این مسئول ادامه داد: در دی ماه امسال با آلودگی هوا در قزوین روبه‌رو بودیم که عمده دلایل آن دمای سردتر از حد معمول نسبت به سالیان قبل و وارونگی هوا بود.

او با اشاره به اینکه هرساله در نیمه دوم سال برای آماده‌سازی ظرفیت کامل نیروگاه به منظور تولید انرژی الکترونیکی در ایام پیک سال (تابستان) فعالیت‌های تعمیراتی آغاز می‌شود تا واحدهای ۱۳گانه این نیروگاه آماده کار باشند، افزود: این وضعیت در حالی رقم خورد که سه واحد ۲۵۰مگاواتی مازوت سوز نیروگاه شهیدرجایی خارج از مدار بود بدان معنا که تولید نیروگاه نسبت به سال قبل کمتر بود اما با تشدید آلودگی هوا روبه‌رو بودیم که نشات گرفته از پدیده وارونگی هوا بود.

موتابها گفت: به عبارت دیگر در این شرایط تولید نیروگاه نسبت به سال قبل کمتر بود و باید این مهم را در منابع آلوده کننده هوا در نظر داشت و نکته مهم دیگر این است که براساس ترازنامه سالانه انرژی که یک سند ملی است، سهم حمل و نقل در آلودگی هوا ۸۰درصد و سهم نیروگاه‌ها زیر هفت درصد است که این مهم در رابطه با نیروگاه شهید رجایی نیز صدق می‌کند.

مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی از شهروندان تقاضا کرد صرفه‌جویی در حامل های انرژی (برق و گاز) را مورد توجه جدی خود قرار دهند تا سهم بیشتری از انرژی طبیعی (گاز) به این نیروگاه تخصیص یابد تا ضمن تولید انرژی الکتریکی پایدار برای کشور، آلودگی کمتری را نیز شاهد باشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1729513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =