سردرد و گیجی از علائم تماس طولانی مدت با گاز منوکسید کربن است

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در اثر تماس طولانی با منوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، ‏وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ رخ می ‏دهد.

به گزارش خبرآنلاین دکتر علی یزدانی با بیان اینکه با شروع فصل سرد و نیز کاهش دما در استان ، آمار مسمومیت با گاز منوکسید کربن نیز افزایش یافته است تصریح کرد: بر اثر تنفس مقدار فراوان گاز مونوکسید یا جذب آن از راه پوست، این ماده وارد خون شده و به جای اکسیژن وارد ارگانهای حیاتی بدن، چون قلب و مغز و شش ها می‌شود و به این ترتیب باعث مرگ افراد می‌شود.

وی گفت: علایم مسمومیت با منوکسیدکربن در کودکان تهوع، استفراغ و اسهال است که با مقادیر پایین تری از ‏منوکسیدکربن بروز می کند. تماس طولانی مدت با گاز منوکسید کربن به ویژه در کودکان، می تواند با بروز ‏اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد‎.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اولین اقدام در برخورد با فردی که با گاز منوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال وی به هوای آزاد است و در ‏صورت قطع تنفس بیمار، باید احیای قلبی ریوی را آغاز نمود و ‏با مرکز اورژانس115 تماس گرفت.‏

به گزارش وب دا، وی با بیان اینکه با وجود توصیه ها و هشدارها اما باز هم همه ساله با شروع فصل سرد، شاهد حوادث ناگوار در این زمینه هستیم خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن باید به نکات پیشگیرانه توجه کرد و در صورت بروز مسمومیت پس از انجام اقدامات اولیه، با اورژانس 115 تماس حاصل شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1719838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =