ناسا دروغ می‌گوید،‌ زمین گرد نیست!

باور کردنی نیست اما هستند کسانی که فکر می‌کنند زمین تخت است و شبیه دیسکی است که توسط دیواری یخی احاطه شده!

پریسا عباسی: از میان تمام تئوری‌های توطئه‌ که فضای اینترنت را پر کرده است، احتمالاً تئوری توطئه زمین تخت از همه مشهورتر است، با وجود اینکه یونانیان باستان شکل سیاره (و حتی محیط آن) را در قرن سوم قبل از میلاد کشف کرده بودند.

در دهه ۱۹۵۰ جامعه‌ای حاشیه‌ای تشکیل شد که اصرار بر تخت بودن زمین داشتند، که منجر به شکل گرفتن طرفداران نظریه نوین زمین تخت شدند. این باورمندان ادعا می‌کنند که زمین همانند یک دیسک صاف است و شواهدی مبنی بر گرد بودن آن - مثلاً تصاویری که از فضا گرفته شده‌ - فریبکاری از سمت دولت‌های مختلف می‌باشد. نظرات در مورد نحوه عملکرد زمین تخت متفاوت است و معتقدان این نظریه، نسخه‌هایی از فیزیک و تفاسیر خلاقانه منظومه شمسی را سرهم می‌کنند تا تئوری‌های خود را اثبات کنند.

کسی به درستی تعداد پیروان معتقدین به زمین تخت را نمی‌داند. به نقل از مجله اسمیتسونیان ، «انجمن زمین تخت»، در سال ۱۹۵۶ تأسیس شد، در یک بازه زمانی تعداد اعضاء آن به ۳۵۰۰ نفر می‌رسید، اما امروزه این انجمن کمی بیش از ۵۰۰ نفر عضو در فهرست خود دارد. به نقل از یک مقاله در CNN در سال ۲۰۱۹، برخی از معتقدان به این نظریه نمی‌خواهند کاری با انجمن زمین تخت داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

برخی از شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی زمین تخت در دالاس در همان سال، به خبرگزاری CNN گفتند که سازمان زمین تخت، از طرف دولت حمایت می‌شود، تا با این کار معتقدان زمین تخت را بد جلوه دهند.

انجمن زمین تخت به این موضوع واکنش نشان داد و به CNN گفت: "ما یک نهاد تحت کنترل دولت نیستیم. ما سازمانی از نظریه پردازان زمین تخت هستیم که مدت ها قبل از ورود اکثر تازه واردان FEIC در این عرصه بوده ایم. "

همانطور که از شکاف بین جامعه باورمندان زمین تخت - کنفرانس بین‌المللی زمین تخت پیداست، پیروان زمین‌ تخت یک گروه یکپارچه نیستند. دانیل شنتون، رئیس فعلی انجمن زمین تخت، اهل لندن است که اکنون در هنگ کنگ زندگی می‌کند. رابی دیویدسون، که کنفرانس‌های بین‌المللی سالانه زمین تخت را سازماندهی می‌کند، یک کانادایی است که با آنچه او «علم‌گرایی» می‌خواند مخالف است.

در یک نظرسنجی ملی در سال ۲۰۱۷ توسط Public Policy Polling نشان داده شد که ۱٪ از آمریکایی‌ها معتقدند زمین صاف است و ۶٪ هم گفتند که مطمئن نیستند.

مقاله‌ای در سال ۲۰۱۸ در روزنامه کلرادو سان درباره کنوانسیون زمین تخت در دنور نشان داد که بسیاری از باورمندان به مجموعه کاملی از تئوری‌های توطئه اعتقاد داشتند، مانند اینکه همه سیاستمداران بازیگر هستند و نیروهای قدرتمند در "سایه"، جهان را کنترل می‌کنند.

پیروان زمین تخت گاهی اوقات از طرف سلبریتی‌ها تشویق می‌شوند. به عنوان مثال، در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶، خواننده رپ، بابی ری سیمونز جونیور ملقب به B.o.B آهنگی به نام فلت لاین منتشرکرد که در این آهنگ از نیل دگرس تایسون، اخترفیزیکدان، به شکل غیرمحترمانه‌ای انتقاد می‌کند. این ماجرا پس از نبرد توییتری اتفاق افتاد که این دو بر سر موضوع کروی بودن زمین داشتند. B.o.B به این باور رسیده است که زمین تخت است.

یک روز پیش از آن خواننده رپ در توییتی نوشت: "هرچقدر هم که در ارتفاع بالا باشی... افق همیشه هم سطح چشم است... ببخشید بچه‌ها... من هم نمی‌خواستم باور کنم. "

در سال ۲۰۱۸، کایری اروینگ، بازیکن NBA، پس از یک جنجال رسانه ای و انتشار پادکستی در سال ۲۰۱۷ مبنی بر حدس و گمان او در مورد صاف بودن زمین، مجبور به عذرخواهی شد.

نظریه اصلی پیروان زمین تخت بر این است که زمین یک دیسک است که دایره قطب شمال در مرکز آن و قطب جنوب، یک دیوار یخی در اطراف لبه آن قرار دارد. آنها می‌گویند که کارمندان ناسا از این دیوار یخی محافظت می‌کنند تا از بالا رفتن و سقوط افراد از دیسک جلوگیری کنند!

چطور هنوز برخی می‌گویند زمین تخت است؟

ناتان تامسون، نظریه‌پرداز توطئه زمین تخت، با توجه به بدبینی‌شان نسبت به ناسا، در اواسط ماه مه ۲۰۱۷، در استارباکس به مردی که به گفته او کارمند ناسا است، نزدیک شد. در ویدیویی که در یوتویوب منتشر شده، تامسون ، بنیانگذار صفحه رسمی مباحث زمین تخت و کره زمین، بر سر آن مرد فریاد زد که مدرکی دارد که زمین صاف است - و غرق شدن فضانورد مدرک او است - و ناسا "دروغ می‌گوید."

علاوه بر این، آنها می‌گویند که گرانش زمین یک توهم است. اجسام به سمت پایین شتاب نمی‌گیرند. در عوض، دیسک زمین با سرعت ۹.۸ متر بر ثانیه به سمت بالا شتاب می‌گیرد که توسط نیروی مرموزی به نام انرژی تاریک به سمت بالا هدایت می‌شود. در حال حاضر، بر سر این موضوع که آیا نظریه نسبیت اینشتین به زمین اجازه می دهد تا به طور نامحدود به سمت بالا شتاب بگیرد یا نه، بدون اینکه سیاره در نهایت از سرعت نور فراتر رود، در میان پیروان زمین تخت اختلاف نظر وجود دارد. ( ظاهراً هنوزقوانین اینشتین در این نسخه جایگزین از واقعیت وجود دارند.)

اینکه چه چیزی در زیر زمین دیسک شکل نهفته است، هنوز ناشناخته است، اما اکثر زمین تخت باوران معتقدند که این دیسک از "سنگ" تشکیل شده است.

شایان ذکر است که همه موارد فوق حتی در جامعه زمین تخت باوران، کاملاً بحث برانگیز است. دیویدسون در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۹ به CNN گفت: "هیچ یک از ما باور نمی کنیم که یک پنکیک پرنده در فضا هستیم." او گفت که در کنفرانس‌های بین‌المللی زمین تخت، این باور رایج‌تر است که فضا اصلاً وجود ندارد و دیسک زمین ثابت می‌باشد. به گفته گاردین حتی یکی از سخنرانان در کنفرانس FEIC سال ۲۰۱۸ استدلال کرد که زمین نه یک کره است و نه یک دیسک، بلکه به شکل الماس است.

نظرات زمین تخت باوران، در مورد ماه متفاوت است. بعضی معتقد هستند با اینکه زمین صاف است، اما ماه و خورشید کروی هستند.

با این دیدگاه از منظومه شمسی، چرخه روز و شب زمین با این فرض توضیح داده می شود که خورشید و ماه کره‌هایی به ابعاد ۳۲ مایل (۵۱ کیلومتر) هستند که در دایره‌هایی در فاصله ۳۰۰۰ مایلی (۴۸۲۸ کیلومتری) بالای صفحه زمین حرکت می‌کنند. آنها می‌گویند ستاره‌ها در سطحی با ارتفاع ۴۹۸۸ کیلومتری زمین حرکت می‌کنند.

این کره‌های آسمانی مانند نورافکن‌ها، بخش‌های مختلف سیاره را در یک چرخه ۲۴ ساعته روشن می‌کنند. زمین تخت باوران اعتقاد دارند که باید یک "ضد ماه" نامرئی نیز وجود داشته باشد که ماه را در طول کسوف پنهان کند.

در یوتیوب، ویدئوهایی وجود دارد که به سایه‌ها در تصاویر ماه اشاره می‌کنند و استدلال می‌کنند که ماه شفاف است و فقط یک نور است. یکی از سخنرانان کنفرانس سال ۲۰۱۸ در حضور خبرنگار گاردین، کره ماه را یک فرافکنی برای این موضوع خواند.

اگر بر اساس شواهد علمی استاندارد، منصرف کردن زمین‌تخت باوران سخت به نظر می‌رسد، دلیلی نیز برای آن وجود دارد: نظریه‌پردازی زمین مسطح از شیوه‌ای تفکری به نام «روش زتتیک»( Zetetic Method) ناشی می‌شود. روش زتتیک جایگزینی برای روش علمی است که توسط یک زمین تخت باور قرن نوزدهمی توسعه یافته است، که در آن مشاهدات حسی حاکم است.

مایکل ویلمور، معاون انجمن زمین تخت، که یک ایرلندی تبار است، در سال ۲۰۱۷ به مجله لایو ساینس گفت: «به طور کلی، این روش تأکید زیادی بر تطبیق تجربه‌گرایی و عقل‌گرایی، و استنتاج‌های منطقی بر اساس داده‌های تجربی دارد.»

در نجوم زتتیک، این فرضیه تخت بودن زمین به این نتیجه می‌رسد که در واقع زمین باید صاف باشد. ضد ماه، توطئه ناسا و تمام چیزهای دیگر، فقط توجیهاتی برای چگونگی کارکرد آن در عمل هستند.

این جزئیات، نظریه زمین تخت باوران را چنان پوچ می‌کند که به نظر شوخی‌می رسد، اما بسیاری از طرفداران آن واقعاً آن را مدلی قابل قبول تر از نجومی که در کتاب‌های درسی یافت می‌شود، می دانند. خلاصه اینکه زمین تخت باوران بسیار جدی هستند و در مورد این موضوع شوخی ندارند.

ویلمور و شنتون، رئیس انجمن، هر دو فکر می‌کنند که شواهد دال بر گرمایش زمین کاملا درست است، علی‌رغم اینکه بسیاری از این شواهد از داده‌های ماهواره‌ای ناسا جمع‌آوری‌شده ، و آنها ناسا را شاه "توطئه زمین گرد" می‌دانند.

ناسا دروغ می‌گوید، بقیه چی؟

علیرغم ادعاهای زمین تخت باوران، راه‌های زیادی برای دانستن اینکه جهان گرد است وجود دارد. یک گزینه سریع این است که کتابخانه تصویری ناسا را بررسی کنید ، که مملو از تصاویر زیبا و منحنی از کره زمین است که از ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده‌ است. اگر ناسا همه را فریب می دهد، اما ایستگاه فضایی بین المللی به این موضوع متعهد است.

اگر به NASA اطمینان ندارید، نگاهی به عکس‌هایی که روس‌ها، آژانس فضایی ژاپن و همچنین چینی‌ها از زمین گرد می گیرند، بیاندازید.

برای زمین تخت باورانی که متقاعد شده اند همه این کشورها تنش‌های سیاسی خود را کنار گذاشته‌اند تا داستان یک زمین کروی را حفظ کنند، راه‌هایی برای بررسی شکل زمین با چشمان غیر مسلح نیز وجود دارد. یکی از ساده‌ترین این روشها رفتن به بندر و تماشای حرکت کشتی‌هاست. همانطور که یک کشتی در افق ناپدید می‌شود، ابتدا پایین کشتی و به تدریج دکل آن از دید خارج می‌شود.

ناسا دروغ می‌گوید،‌ زمین گرد نیست!
تصویری که فضانوردان روی کره ماه از زمین گرفته‌اند

همچنین می‌توان با مطالعه مشاهدات فیلسوفان هلنیستی، ازکتاب یونانیان باستان دریافت که جهان باید یک کره باشد. یکی ازمشاهدات این بود که ستارگان در نیمکره شمالی و جنوبی یکسان نیستند: در نیم‌کره‌های مخالف زمین، شما به وضوح به ربع‌های مختلف از فضا نگاه می‌کنید. یکی دیگر از این مشاهدات این بود که سایه زمین روی سطح ماه در هنگام ماه گرفتگی به شکل منحنی است.

یونانی‌ها حتی متوجه شدند که چگونه می‌توانند محیط تقریبی زمین را بدون داشتن هیچ‌ یک از ابزار مدرن امروزی و تنها با استفاده از چوب و نور خورشید محاسبه کنند. آراتوستن فیلسوف، با اندازه‌گیری زاویه سایه‌ای که خورشید در یک زمان و روز مشخص در دو شهر با فاصله‌ای مشخص از هم انداخته بود، توانست که محیط سیاره را چیزی بین ۳۸۶۰۰ تا حدود ۴۶۶۷۰ کیلومتر محاسبه کند. (در واقع محیط سیاره ۴۰۰۶۴ کیلومتر است). همین واقعیت که زاویه خورشید در نقاط مختلف سیاره متفاوت است نشان می‌دهد که همه ما روی یک کره زندگی می‌کنیم.

همانطور که سیستم اعتقادی زمین تخت‌باوران غیرقابل تصور به نظر می‌رسد، اما کارشناسان را متعجب نمی‌کند. کارن داگلاس، روانشناس دانشگاه کنت در بریتانیا که روانشناسی تئوری‌های توطئه را مطالعه می‌کند، می‌گوید که باورهای زمین تخت‌گرایان با عقاید دیگر نظریه پردازان تئوری‌های توطئه که او مطالعه کرده است، همخوانی دارد.

اریک الیور و تام وود، دانشمندان علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو، در مطالعه‌ای که در ۵ مارس ۲۰۱۴ به صورت آنلاین در مجله آمریکایی علوم سیاسی منتشر کردند، دریافتند که حدود نیمی از آمریکایی‌ها حداقل یک نظریه توطئه را باور دارند.

منبع: لایوساینس

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1706155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 72
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 100
  • منصور IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    یک مشت روانی هستند. گیرم ناسا دروغ میگه سازمان فضایی روسیه و سازمان های اروپایی و غیره و ایستگاه فضایی بین المللی هم دروغ میگن؟
    • پپسی خور IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      58 67
      بجای اینکه به دیگران فوش بدی به افکارشون احترام بزار حالا گیرم اشتباه میگه یا درسته
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      0 0
      میشه نظر اونا رو باسند راجع زمین بگی ؟
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    چرا گزارش باید با این عبارت شروع بشه «از میان تمام تئوری‌های توطئه‌ که فضای اینترنت را پر کرده است...» وقتی چند خط بعد اشاره میکنه که این جنبش فکری از 1950 شروع شده یعنی زمانی که اینترنتی در کار نبوده. مثه مسئولان که برای انسداد اینترنت خیلی از چیزا رو گردن وجود اینترنت میندازن ...
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    همه شما احمق هستید هرچیزی بغلتد و حتی صاف ومیخ هم باشد از بس گردیدن وبرخورد هوا و.. برآن کم کم گرد و مثل توپ کیشئد مثل جریان یک گرداب همه آنچه که در آن میغلتد روزی گرد میشوند جریان هوا وگردو غبار تمام آنچه که در آنست مدور میشود
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      تو دیگه کی هستی!!
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      شما حرف زدنتان را یاد بگیرید نمیخواد اظهار فضل کنید
    • ایرانی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      اسمت رو ننوشتی ولی از روی ادبیات و منطقت میشه پیش بینی کرد یا خود حسن عباسی هستی یا یکی از همفکرانش
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    یکی از این ادمها همکار من هست حرفهایی میزنن که تو دکون هیچ عطاریم پیدا نمیشه مثل اینکه در مرکز این زمین تخت یک الماس بزرگ سبز رنگ هست که تمام انرژی زمین تولید میکنه و ...
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      55 12
      آره و ادعا می کنن این منبع بی نهایت انرژی هست و اگه بتونیم تحت کنترل درش بیاریم می تونیم خیلی کارها در جهت صلح جهانی بکنیم
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    اکثر کسانی که طرفدار تخت بودن زمین بودند هوادار دو آتشه ترامپ بودند
  • چارلز IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    مشکل دنیا اینه که آدمای دانا همیشه پر از تردیدند و نادان‌ها سرشار از اعتماد به نفس
    • نوید IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      45 12
      عجب جمله ای..میشه یه کتاب که نه یه کتابخونه زد باهاش
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    92 94
    صاف یا گرد چه فرقی می‌کنه؟
    • ابرمیر IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      15 12
      احسن واقعا دانایان پرتردیدن ونادان سرشاراعتماد.چون دانایان هرحرفی حتی اگه د رست باشه همه جوانبش درنظرمیگیرن حتی اگه زمبن تخت درست باشه به اعتقادمردم که زمبنشان گرده احترام میزارن وکم وکم به انان سرصحبت بازمیکنن
    • زمین گرد IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      1 2
      زمین گرد است
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    منم که هر چی نگا می‌کنم تخته شما چه طور فهمیدی تخت نیست؟ خخخخ
    • امیر علی IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      33 13
      زمین کروی هست ولی نه کامل چون توش کوه داره تپه داره و همین کج بودنش باعث میشه ما صاف ببینیمش اونقدر که بزرگه ما صاف میبینیمش مثل سیب
  • شهروز IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    ولی خداییش زاکانی هم چند وقت پیش گفته بود ناسا دروغ گو هستش...!
  • جونای ایران IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    اینا که چیزی نیست یک تئوریسین معروف هست میگه خورشید پشتش به ماست . از ایشون هم مطلب بزارین
  • علی IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    30 15
    هرکسی از ظن خود شد یار من /از درون من نجست اسرارمن روز من شب دیگری است پس زمین گرد است در سطح صاف این غیر ممکنه
  • هنگامه IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    26 16
    زمین گرد ، گرده نه صافه و نه بیضی . و درضمن قبل از برسی وضعیت هندسی زمین ، کارهای عقب افتاده و مهم دیگری هست که باید انجام شود ، تا بتوان به طور موازی با علم قدم برداشت . هنوز ما سر الفش مانده ایم .
  • پدر IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    50 28
    فقط برای تخریب تخت گرایان مطلب نوشتی بدون اینکه بری و از این مرکز اطلاعات جمع کنی
  • صالح IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    اگه اول خیابان بایستید میبینید که اخرش بهم میچسبه به این قانون میگن " پرسپکتیو " عدسی چشم انسان باعث میشه که همه افق رو بصورت گرد وبهم چسبیده ببینیم . حقیقت این است که اخر خیابان بهم متصل نیست . ارسطو وگالیله و.. که به فضا نرفته بودند، این قانون رو نمیدانستند . وقتی کشتی از چشمشان دور وپناان شد گمان بردند که زمین کرویست . ناسا هم سوار بر موج این ظن وگمان شد واین باور را درمیان مردم ترویج داد . تا بوسیله ان اسیاد مردم زمین شوند . متاسفانه همینطور هم شد . توکه ادعا میکنی زمین کرویست . بیچاره ، تو نه به کره ماه رفتی ونه از خودت چیزی داری تنها اندوخته تو پیروی از ادعای خیالبافان یونانی وناساست . تشکر
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      50 21
      میشه انگیزه ناسا رو از این دروغا بگی اصن چی گیرش میاد که بگه کروی است 🤔؟؟
    • سام IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      29 18
      توش موندم اون 40 وچند نفری که مثبت زدن کی هستن دوست دارم باهاشون عکس بگیرم
    • اسحقی IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      9 6
      اخه برادر تو که اینقدر میدونی اگه زمین تخت بود ک مرز بین امریکا و روسیه باید هزاران کیلومتر از هم میشد نه چهار کیلومتر ی سر به نقشه زمین بزن و برو تو گوگل مپ بگرد ببین اصلا میتونی این همه مرز و تو زمین تخت کنار هم بذاری ؟
  • حبیب IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    46 15
    تو ایران ما هم از این آدما هستن یکیش شهردار محترم
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    28 6
    زاكاني ميگه!
  • همونی که بهش میخندیدی IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    35 19
    این خبر جعلی هست و فقط برای جذب بازدید هست دانشمندان و فیلسوفان خودشون بررسی کردن و تایید نهایی دادند که زمین گرد هست در غیر این صورت هر خبری که میخواهند ثابت کنند که زمین گرد نیست جعلی میباشد
  • صالح IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    65 39
    اگر کرویها راست میگویند یک نفر بیاید و قاره قطب جنوب را با کشتی دور بزند وثابت کند که قطب جنوب یک قاره هستش تا باور کنیم زمین کرویست
  • هاشمی IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    45 49
    زمان دایناسورها که نیست الآن همه به برنامه‌های گرافیکی و فتوشاپ و....، دسترسی دارن با یکم بررسی میتونن بفهمن که این عکس یا فیلم ساختگیه یا نه #ناسا_بزرگترین_دروغگو
    • مرتضی گلستانی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      31 24
      کاری به درستی یا نادرستی نظریه ندارم. ولی همین ابزار هایی که گفتید رو کسانی در اختیار ما قرار دادند که خروجیشون آن چیزی است که آنها می‌خواهند. پس یه جورایی غیر قابل اعتماد هستند.
  • صالح IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    53 40
    تا کنون نه دانشمندان امریکا ونه روسیه ونه چین نتوانستند یک ماکت از منظومه شمسی بسازند ونخواهند توانست .خطاب به عاقل گروه ، اگر در ساحل بندر لنگه بایستی وبا تلسکوپ نگاه کنی ساختمانهای دوبی رو میبینی اگر زمین کروی باشد نباید ساختمانهای دوبی دیده شوند . از شمال و جنوب دریاچه طبریه لیزر زدند . هیچ انحنایی نبود تو هم از ساحل خلیج فارس به جزیره تنب بزرگ یا ساحل کشور امارات لیزر یزن تا برات ثابت بشه که انحنایی وجود ندارد
    • Armin IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      44 23
      اگه زمین گرد نبود شب و روز وجود نداشت و انسان ها نمیتونستند توی ۸۰ روز دور دنیا بچرخند اگه زمین حالت کروی نداشته باشه شما از یه نقطه شروع به حرکت کنید یه جایی زمین تموم میشه پس زمین مسطح نیست شما با هواپیما هم تو آسمون برید می‌بینید که زمین حالت کروی داره
  • صالح IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    56 43
    از یک خلبان سوال کن اگر از ابادان تا مشهد پرواز کنی هواپیما را طبق انحنای زمین تغییر میدی یا اینه مستقیم وصاف پرواز میکنی ببین چه جوابی بهت میده
  • H IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    40 24
    آخه چه دلیلی داره که ناسا دروغ بگه؟سود و ضرر کروی یا مسطح بودن زمین برای اون چیه؟ از اون دیوار یخی ای که به قول طرفداران زمین تخت دور این دیسک رو گرفته،عکسی هست؟اصلا با عقل جور در میاد که این دیسک با شتاب۹.۸حرکت کنه؟یعنی سرعتش هنوز به نور نرسیده؟
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    39 17
    محبت کنند یه گروه از زمین تخت گرایان رو ببرن فضا تا متوجه بشند زمین تخت هست یانه، این همه سال گذشته هنوز همچین کاری نکردند. شاید واقعا فضایی وجود نداره ما همه سر کار باشیم...
    • صالح IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      37 23
      مگه تو رو بردند فضا تا ببینی زمین کرویه ؟ اونا تو هالیوود دارن فیلم میسازند وسودشو مبرن مگه به من وتو اهمیت میدن
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    10 6
    برو بابا
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    55 24
    شرط میبندم بین تخت گرایان یه نفر بالاتر از لیسانس مرتبط با فیزیک پیدا نمیشه. اونوقت جالبه توی همین شکله که گذاشتید ماهش کرویه فقط زمین تخته. فوق منطقیه:)
  • صالح IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    42 40
    همه ی عکسهای ناسا و روسیه وژاپن و... که از ایستگاه بین المللی که بوسیله بالن در ۸۰ کیلومتری زمین اویزان است همگی دستکاری شده و فتوشاپ هستند تا کنون هییییچ عکس دستکاری نشده از زمین گرفته نشده
    • Amir IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      23 7
      به اونا خب چی میرسه که مردم دروغ بگن که زمین گرد
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    24 3
    ملانصردین یه دونه میخ طویله می کوبه تو زمین و میگه اینجا وسط زمینه هرکی قبول ندار بره متر کنه حالا حکایت این باباست که میگه زمین ساف یا گرده....
  • امیررضا پناهی IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    39 26
    اونایی که میگن زمین تخت هستش همونایی هستن که برای کرونا گفتن چرا میرید واکسن کرونا می‌زنید یا می‌میرید یا اخلاقتون عوض میشه 😂🤣
  • یازهرا IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    30 36
    لابد مثلثه یا ... قبل از تحقیقات ناقص شما حدود ۲۰۰۰سال پیش در قران امده که زمین گرد است .لطفا قران این کتاب کامل اسمانی رو مطالعه بفرمایید.
  • یوسف IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    4 8
    باشه تو راست میگی ...
  • پدرت FR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    26 11
    زمین بیضوی و صالح جان اینکه میگی لیزر انداخت (حتی اگه یه فرد بخواد دور زمین قدم بزنه صاف و مستقیم حرکت میکنه و هیچ انحنایی حس نمیکنه ) دلیلشم (مساحت بزرگ زمین نسبت به کوچک بودن فرد)و(بیضوی بودن زمین ) اما اینکه میگید عکس درستی از زمین گرفته نشده کاملا اشتباهه و کروی (بیضوی بودن) کره زمین پس از توئطعه های زیاد در این باره ثابت شده که زمین کروی هست
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    13 6
    اینکه زمین تخت باورا در با هم اختلاف دارن سر این موضوع دلیل نمیشه اصل قضیه اشتباه باشه. اینکه انجمن در 1950 شکل گرفته دلیل نمیشه که این ایده مال همون ساله. این نظریه مال چند هزار سال پیشه و بوداییا بهش اعتقاد دارن. ارم سازمان ملل از همین نظریه گرفته شده.
  • مجید IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    16 12
    سلام، ازآنجایی که تقریبا 3چهارم زمین ازآب تشکیل شده، زمین یک قطره بسیار بزرگ آب (ازنظرما) ویک قطره کوچک آب دربرابر کل هستی است، بنابراین طبیعی است که قطره آب گرد باشد تاتخت.
  • مهبد قاسمی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    25 14
    بدبختا شما دروغ گویین ناسا دروغ نمیگه اینو به یه بچه ی ۱ ساله هم بگی میخنده که زمین گرد نیست صافه نشستی فکر کردی بیام مردمو گول بزنم که ناسا چون تو امریکا دروغگو و بیشرفه
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    34 12
    آقایی که می گی زمین گرد نیست پس بگو شب و روز چگونه به وجود می یان؟
  • امیر علی IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    23 7
    حالا گرد یا صاف چرت پرت چی میگن زمین گرد هست چون که اگه صاف بود اتمسفر به خاطر جازبه سقوط میکرد و باعث تخلیه اتمسفر میشد و همه خفه میشدن ولی زمین گرده و اتمسفر مثل حباب دور زمین رو میگیره و جاذبه زمین جلوی تکون خوردن اتمسفر رو میگیره
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    18 5
    شب تا به حال به اسمون نگاه کردی هم ماه دور زمین میچرخه هم ستاره ها به دورش میچرخن ولی این از دید ماست زمین به دور اینا میچرخه زمین به دور جهان میچرخه امکان نداره کل جهان هستی به دور زمین بچرخه و هزار تا دلیل هست که زمین گرده مثلا تخلیه اتمسفر به هر حال صاحب وب سایت برای سرگرمی و به چالش کشیدن ما این چالش رو گزاشته دستش درد نکنه به هر حال ما کار های مهم تری داریم خداحافظ
  • احسان IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    25 30
    زمین تخت هست به خاطر پاره ای از نکات امنیتی زمین را کره اعلام میکنند
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    9 13
    بنازم به این عقل دانشمند حالا فرض بگیر ناسایی نیست عقل کل تو با چشمت این همه سیاره نمی بیننید واقعا که
  • ناشناس IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    17 12
    چرت پرت نگوعباس حتی توکتابم زمین گرده
  • .. IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    19 9
    این ۱۰۰ تا خطی که راجب گرد بودن زمین توضیح دادی تنها چیزی که میتونم بهت بگم:(بیکار) فقط که ناسا تو دنیا وجود نداره هزاران مکان های بین المللی مثل ناسا وجود داره همه که نمیتونن دروغ بگن
  • .. IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    28 32
    من اینو قبلن میدونستم ناسا کلا دروغگو تمام عیاره هیچ کس به فضا نرفته هر موشکی که فرستانند به هوا ترکیده چون یه چیزی هست که مانع رفتن میشه و هرچی عکس دیدید همه ادیت که خودشون ساختن و هر فیلمی دید ساختگی
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    12 2
    جواد آقا خیابانی سلام عرض شد
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    2 6
    عکس های فضایی که گثل شماها دروغ نمی گویند؟!
  • امیرعباس IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    18 18
    زمین گرده اصلا هم صاف نیست چرت‌وپرته بابا
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    7 9
    دروغ گو ها همه می دونن زمین گرد هست خاک بر سرتون که فکر می کنید زمین گرد نیست
  • همونی که هست. IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    7 7
    نمیدونم تو چقد دروغ میگی ولی چرا سر مردم کلاه میزاری اخه این همه سال کار ناسا همینه بعد تو با یک مدرک چرتوپرت میای اینجوری سر افراد ساده رو کلاه میزاری
  • Hdjskskwk IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    13 13
    ناسا فقط یه سازمان دروغین هستش چرا باور نمی‌کنید بخدا فضایی ها وجود دارن زمین گرد نیست وخیلی چیز هایه دیگه مثلا کی گفته قبله دایناسور ها هیچ تمدنی دیگه وجود نداشته شاید فضایی ها وجود داشتن یا شاید اصلا دایناسوری وجود نداشته باستان شناسان تاریخ شناسان هم از خودشونن دروغ میگن هیچ کس از واقعیت خبر نداره جز ناسا وآمریکا دروغین
  • 157 IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    12 5
    هیچکس در این مورد دقیقا چیزی نمیدونه یه مشت افراد میرن فضا (که اونم معلوم نیست راست یا دروغ) میگم زمین گرده اصلا میتونن بگن مکعبی شکله به هر حال ما باور میکنیم
  • محدثه IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    10 10
    فکر نکنین مردم اینقدر احمق هستند که بخوان اینو باور کنن یه آدم باید از تیمارستان بیاد تا اینو باور کنه حتی با نگاه کردن به آسمون هم میشه متوجه شد چون سایه زمین باعث حلالی شدن ماه میشه 🌘
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    13 13
    سلام از همه مهمتر اینکه ، خالق این سیاره زمین که خداست تو قرآن گفته و اشاره شده که زمین گرد هست
  • سلام IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    7 7
    یکی نیس به ینا بگه این همه ستاره و سیاره کروین مگه زمین چه فرقی میکنه که تخت باشخ
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    2 2
    زمین کروی و اینکه خورشید بزرگتر از زمینِ همش دروغه بزودی حقیقت خودشو به انسانهای خواب نشون میده
  • مرتضی US ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    2 0
    شنیده بودم که صعود آرمسترانگ به ماه تو استودیو ساخته شده و فیک هستش.تخت گرایان معتقدند ما نتونستیم از فضا خارج بشیم چون آسمان بالای زمین گنبدی هستش لایه بعد آسمان ما آب هستش و نمیتونیم عبور کنیم. کاری به درست یا غلط بودن نظریه ندارم چون هیچ علمی تو این زمینه ندارم. اما همه ما میدانیم آمریکا با روسیه و چین مشکل دارن هر ۳ کشور با اسناد میگن زمین گرد هستش. تخت گرایان میگن همشون دروغ میگن میگیم اوکی اما انگیزه از این دروغ چیه؟ چه دستاوردی برای حکام جهان داره که اختلافات رو کنار بزارن و همه به اتفاق بگن زمین گرد هستش؟ این سوالیست که تخت گرایان بهش جواب مشخصی نمیدن
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 0
    حقیقت اینه هنوز دلیلی یا سندی رو نشده کسی روی ماه رفته باشه مگر فیلم هالیودی ناسا