چرا فرانسه، چین و انگلستان روی زبان ما تاثیر می‌گذارند؟

محمدعلی الستی معتقد است در جوامعی که سرعت پیشرفت و تولید علمشان بالاست، میزان گسترش زبان آن جوامع روی مردم سایر کشورها نیز تاثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بحث تاثیر گذاری زبان انگلیسی روی زبان تمام مردم دنیا بحث دیروز و امروز نیست. حالا زبان فرانسوی و چینی هم به این دسته پیوسته و تاثیرگذاری زیادی روی تمام زبان‌ها دارد، اما چرا برخی از کشورهای دنیا تا این اندازه می‌توانند زبان خود را به دیگر مردم دنیا تحمیل کنند؟

دکتر محمدعلی الستی، جامعه شناس ارتباطات و استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «هر جامعه‌ای که سرعت و قدرت بیش‌تری در تولید اطلاعات و تولید صنعتی دارد، زبان خود را تحمیل می‌کند. زبانی که گویش‌گرانش نقشی در تولید جهانی ندارد و در همه زمینه‌ها رتبه پایینی دارند، چگونه می‌توانند زبان خودشان را به جهانیان تحمیل کنند؟ چرا زبان انگلیسی بین‌المللی شد، چون امپراطوری بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، در جهان حکمرانی کردند. همانطور که زبان چینی درحال گسترش است، چون چین درحال تحمیل اقتصاد خود به جهانیان است.»

متن کامل این گفت‌وگو را در خبرآنلاین بخوانید.

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1676910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    31 6
    چین هیچوقت نمی تواند زبان خود را جهانی کند چون خودشان فهمیده اند که ما حتی قادر نیستیم اسامی انها را حفظ کنیم اگر به چین رفته باشد هر چینی که با شرکت های خارجی کار می کند یک اسم انگلیس غیر رسمی دارد... و اما زبان اینگلیسی که شایسته جایگاهی که دارد را دارد .. اما زبان فارسی حیف شد این زبان شاعرانه قوی دست این قوم ضعیف خراب شده ... کسانی که می خواهند زبان فارسی یاد بگیرند به کشور تاجیکستان می روند از بس ما بد عمل کردیم..و گر نه زبان فارسی با مولوی و حافظ و سعدی و سنایی امام محمد غزالی عطار.... جایگاه شانه زدن به بزرگان را داشت و اموزش زبان فارسی در کشور دست افرادی است که.... باعث شده اند بچه های مدرسه همه از زبان فارسی متنفر شوند حیف و صد حیف.... همینکه همه امضای خود نام شرکت خود سردر مغازه خود... انگلیسی می نویسد یعنی من تو را قبول دارم نه خودم را.......
    • مهری IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      0 0
      قوم ضعیف؟ چقدر حقیرانه به مردم توهین کردی. همین قوم ضعیف چهل سال گذشته بیشترین اعزامی به جبهه و شهید را داشته. درضمن زبان فارسی ازنظردشمنان زبان فارسی است که به عنوان زبان شاعرانه گفته میشود در حالیکه زبانی توانمند از هرنظر است.فرهنگستان زبان به طرز عجیبی علاقه به واژه های عربی دارد. بهتر هست به جای استفاده از واژه قوم ضعیف بگویی قومی که نژادپرست ومتعصب نیست که اگر مانند بعضی از اقوام نژادپرستی وقوم پرستی می کرد دیگران به راحتی نمی توانند کنار آنها زندگی کنند.اگر مسئولین و مدیران ونمایندگان مجلس این قوم ضعیف مثل نمایندگان قوم گرای دیگر رفتار می کردند و گروههاوتشکیلات سیاسی مختلف قومی تشکیل می دادند ومردمشان را تهییج می کردند ،بقیه جرات نمی کردنداینگونه توهین کنند. براساس کدام آمارمتوجه شدی همه بچه ها از زبان فارسی متنفرشدند.درضمن بسیاری از نامه های اداری و فروشگاهی نام شخص نوشته شده و مهر فروشگاه هم درج شده وبسیاری از اشخاص نام خود راتبدیل به امضا کرده اند‌. ویژگی اطرافیان خودتان را به کل جمعیت کشور گسترش ندهید.
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    0 0
    این موضوع کاملا بدیهی و یک دلیل کاملا شناخته شده جهانی و فدیمی است. اما برای حفظ زبان فارسی باید به موارد دیگری هم توجه کرد. مثلا اهمیت به زنگ انشا در مدارس، عدم حذف زبان از کنکور، اسنفاده از اساتید زبان دان مثل کزازی و کدکنی در راس فرهنگستان زبان، اهمیت دادن به شاعرین فارسی که متاسفانه به آنها اهمیت داده نمی شود.
  • احمد IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    0 0
    افت زبان فارسی زبان عربی است که اطلاعاتی که در کتابهایش است در بهترین شرایط مربوط به دویست سال قبل است و منابع جدیدی هم که از زبان غربی بدست میآید کلمات عربیی شده غربی است مانند کلمه صیانت که یکدفعه در زبان سیاسیون پیدا شد و معلوم نیست کدام معنی فارسی ان درست است نگهداشتن حفاظت بازداشتن کدام درست است صیانت از اینترنت یعنی چی
  • کوروش IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    0 0
    چینی ها همشون انگلیسی بلدن خخخخ