عمان مثل جاروبرقی در حال جذب پزشکان ایرانی است/ چرا با حقوق ۶میلیون تومان رزیدنت بمانند؟

این روزها صحبت از خالی ماندن ظرفیت‌های پذیرش در رشته‌هایی مثل جراحی قلب و یا اطفال زیاد است، با توجه به جایگاه و اهمیت رشته پزشکی سوال اینجاست، چرا پزشکان برای ادامه تحصیل اقدام نمی‌کنند؟

مستوره برادران نصیری: حرف‌های محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور پنج‌شنبه گذشته در همایش ملی روز پزشک در همدان، مثل بمب ترکید. او گفت:«تخصص جراحی قلب در سال جاری ۱۸ نفر ظرفیت داشته اما هیچ کس متقاضی نشده و در کل کشور فقط ۲ فارغ‌التحصیل جراحی اطفال داریم.»

رئیس‌زاده، گریزی هم به گذشته دور زد و گفت که اگر این وضع ادامه پیدا کند شاید مجبور شویم، هم‌چون ۴۰ سال پیش پزشک از هند و پاکستان بیاوریم.

هرچند که واکنش‌ها به این خبر زیاد بود اما اگر پای صحبت پزشکانی که دستی در کار دارند، بنشینید، متوجه می‌شوید که موضوع چندان جدید نیست، شاهین آخوندزاده از جمله پزشکانی است که می‌گوید: این موضوع به مشکلی مزمن در کشور تبدیل شده، هر از چند گاهی سروصدا می‌شود و باز صورت مساله را پاک می‌کنیم و فراموش می‌شود.

این استاد تمام گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بیمارستان روزبه معتقد است با شرایطی که در حال حاضر برای رزیدنت‌ها فراهم کرده‌ایم، اقبالی برای تحصیل و کار برای آنها نمی‌ماند و اتفاقا مهاجرت‌ها بیشتر از گذشته است.

گفت‌وگوی خبرآنلاین با دکتر آخوندزاده را بخوانید:

عمان مثل جاروبرقی در حال جذب پزشکان ایرانی است/ چرا با حقوق ۶میلیون تومان رزیدنت بمانند؟

این روزها صحبت از بی‌رغبتی پزشکان برای ورود به دوره دستیاری و متخصص شدن و مهاجرت آنها بیشتر از همیشه شنیده می‌شود، شما چه نظری دارید؟

سال ۹۳ درگفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها درباره مهاجرت نخبگان خصوصا دانشجویان پزشکی بر اساس تجربه و مشاهدات خودم گفتم که ۵۰ درصد از ورودی‌های پزشکی در دانشگاه تهران، که درواقع صد نفر اول کنکور سراسر و از نخبگان و ژن‌های خوب کشور محسوب می‌شوند، مهاجرت می‌کنند. و حالا هم می‌گویم این آمار در سال‌های اخیر حتما افزایش یافته است.

البته مساله این‌جاست که این آمار خروج نخبگان از کشور متعلق به دوره و زمان خاصی نیست،‌ بلکه به مشکلی مزمن در کشور ما تبدیل شده است و هربار هم حرف و آماری پیش می‌آید،‌صورت مساله را فوری پاک می‌کنیم.

مهاجرت امری شخصی تعریف می‌شود،‌ اما از صحبت‌های شما پیداست که باید نگران این وضع باشیم، چرا؟

همه‌جای دنیا مهاجرت امری طبیعی و پذیرفته شده است و وجود دارد، مثلا ممکن است در کشور انگلستان دانشجویان و یا فارغ‌التحصیلانی باشند که به کشورهای آمریکا و کانادا مهاجرت کنند، اما به همان نسبت یا بیشتر از آن، نخبگانی از کشورهای آسیایی وارد این کشور می‌شوند، کمااینکه درحال حاضر بسیاری از پزشکان مشغول در کشور انگلستان اهل کشورهای هند، پاکستان و یا بنگلادش هستند، چون پزشکی رشته‌ای بسیار سخت است که فارغ‌التحصیلانش دیر به درآمد می‌رسند، اما توجه کنید که در همین انگلیس، این‌طور نیست که تعداد زیادی از نخبگانش مهاجرت کنند، خیر، ضمن اینکه نخبگانی از سایر کشورها به آنجا مهاجرت می‌کنند، مشکل ما این است که ما مدام در حال از دست دادن هستیم و ژن‌های خوب و نخبه ما در حال خروج هستند و ورودی نداریم.

این میزان از رغبت پزشکان به مهاجرت و از طرفی خالی ماندن ظرفیت‌های تخصص در کشور ما چه دلایلی دارد؟

یک دانشجوی رشته پزشکی ۷ سال درس می‌خواند، درس‌هایی بسیار سنگین، کشیک هم که می‌گذراند یک میلیون تومان بابتش می‌گیرد، بعد هم باید بسیار درس بخواند تا بتواند در آزمون دستیاری قبول شود، در دوران رزیدنتی که در همه جای دنیا شغل محسوب می‌شود، باید در کنار درس خواندن کشیک‌های سنگین بدهد، ۱۲ تا ۱۵ نوبت کشیک شب، در طول این مدت هم اجازه کار ندارد، تصور کنید حدود ۳۰ سال هم دارد و اگر خانواده داشته باشد، باید هزینه خانواده را هم بدهد در حالی که حقوقش حدود ۵ الی ۶ میلیون تومان است.

وضعیت این پزشک را تصور کنید،‌ بعد از این مرحله در سن حدود ۳۵ سالگی تازه می‌رود مناطق محروم برای خدمت، مناطقی که اغلب دور از مرکز هستند و امکانات‌شان بسیار محدود است،‌این شخص باید واقعا عاشق پزشکی باشد تا بتواند این شرایط را تحمل کند وگرنه این همه سختی و مشقت قابل تحمل نیست. برای دانشجویان پزشکی چنین آینده‌ای وجود دارد و خب این آینده چندان روشن و قابل توجه نیست.

بیشتر بخوانید:

ببینید | آموزش پزشکی برای خارجی‌ها؛ افزایش تمایل پزشکان به مهاجرت

گویا در گروه‌های پیراپزشکی هم تمایل و آمار مهاجرت افزایش یافته است.

بله، همین طور است، فکر نکنید مهاجرت فقط در رشته‌های پزشکی اتفاق افتاده، در حال حاضر گروه پرستاران ما هم به شدت در حال مهاجرت هستند، این مشاغل جزو شغل‌های سخت محسوب می‌شوند که در کشورهای مهاجرپذیر، از سوی شهروندان همان کشورها چندان مورد اقبال قرار نمی‌گیرند، و مهاجرپذیری در این رشته‌ها زیاد شده است.

همین کشور عمان مثل جارو برقی درحال جذب گروه‌های پزشکی ما در رشته‌های مختلف است. یک جراح در کشور عمان دو و نیم برابر جراحی در ایران درآمد دارد،‌اما مساله اینجاست که علاوه بر این، فرزندش از آموزش رایگان استفاده می‌کند، خودرویی که آنجا می‌خرد، با کیفیت بهتر، یک دهم قیمت خودرویی است که می‌تواند اینجا بخرد، مسکن هم به همین شکل، پس کاملا برایش به صرفه است که جلای وطن کند.

عمان مثل جاروبرقی در حال جذب پزشکان ایرانی است/ چرا با حقوق ۶میلیون تومان رزیدنت بمانند؟

چطور می‌توان جلوی این مهاجرت‌ها را گرفت و یا اینکه دست‌کم اقبال به ادامه تحصیل را در پزشکان افزایش داد؟

راهکارهایی که در حال حاضر برای این موضوعات مطرح می‌شود، درست نیست، بیشتر برای حذف صورت مساله داده می‌شود و کاملا اشتباه است، فرض کنید چون با این رویه دچار کمبود پزشک می‌شویم، سعی می‌کنیم که ظرفیت‌های پذیرش را افزایش دهیم،‌ و این راه اشتباهی است،‌باید از ژن‌های خوب‌مان مراقبت کنیم و آنها را برای ماندن مشتاق کنیم اما متاسفانه به راحتی مسیر را به شکلی پیش می‌بریم که این فارغ‌التحصیلان ترجیح می‌دهند کشور را ترک کنند. برای بازگرداندن نخبگان خارج از کشور از برنامه و طرح صحبت می‌کنیم درحالی که اول باید همین نخبگانی را که اینجا هستند، حفظ کنیم و این نیاز به مراقبت،‌ توجه، امکانات، فرصت‌های مناسب شغلی و حمایت دارد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1667396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 94
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    یکم از ژن های خوب و سهمیه ای کم کنید تا دانش آموزان با استعداد شهرستان به این کشور خدمت کنند
    • SE ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      چاقو کشی و ضرب و شتم پزشکان در بیمارستان ها هم در مهاجرت آنها موثر است.
    • ن IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      5 0
      حرفت کاملا درسته وموافقم ولی الان مشکل اصلی مهاجرت پزشکانه همین افراد که پزشکی میخونن فرقی نداره شهرستانی یا غیر شهرستانی وقتی میبینن دارن برای واقعا هیچ ازشون بیگاری کشیده میشه اون ها هم میزارن میرن
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    وقتي در ايران زندگي مشكل و از امنيت اقتصادي خبري نيست مهاجرت ها زياد مي شود چرا كه عمر كوتاه است بايد از زندگي لذت برد
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    چرااااااااااااااا فقط پزشکان را می بینید، شرایط مهاجرت برای مهندسین بی نهایت آسان تر و جذاب تر است.کلا کشور را خالی از متخصص کردید، حالا هنوز هم بر سقف حقوق مسخره ای که گذاشتید و شرایط نامناسبی که یک مشت احمق با مغز منجمد بر کشور تحمیل کرده اند پافشاری کنید.پول برای اختلاس هست اما برای پرداخت حق الزحمه متخصصین و رفاه و آسایش ملت نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      این طور که ایشان می فرمایند یکی از بزرگترین مشکلات اینه که بیمارستان ها و پزشکان قدیمیتر از جوانتر ها بهره کشی می کنند. اینا به خودشون رحم نمی کنند به مردم بی نوا می کنند؟!
    • یزدان IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      166 4
      دقیقا. فقط خدا میدونه از اول امسال چند نفر برنامه نویس دیدم که مثل اب خوردن مهاجرت کردن. فقط 4 نفر از یه شرکت که من از نزدیک دیدم . تازه این به غیر از کسایی بوده که تو اطرافیانمون دیدم یا شنیدم که فلانی‌ام مهاجرت کرده
  • جواد IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    اگه رشتهای موردنیازتعهدی بشه این اتفاقات نمیافته....ظمنارشتهای علوم پزشکی وپیراپزشکی انقدرتقاظادارن که درهرحالتی داوطلب داره...منتهااگه مافیابزارن....ای کاش رشتهای مهندسی هم مثل ریییس نظام پزشکی انقدربه فکرفارغ التحصیلهاش بود
    • علیرضا IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      بله آقا جواد متقاضی زیاد داره، وقتی بهترین پزشکای ایران دارن مهاجرت میکنن، اگر کارت به بیمارستان بکشه یکی از همین افرادی که میگی متقاضی هستن میزنن کلیه راستت بجای دست که تاول زده بود در میارن اونوقت هم بعید می‌دونم بفهمی که این نتیجه کاری هست که تو و امسال تو سر این ملت آوردن....
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      73 7
      ضمنا ... تقاضا... دريغ از سواد
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      7 0
      با افزایش ظرفیت پزشکی یک مشت بی سواد را وارد سیستم درمان کشور می‌شود که چند سال بعد باید بچه من و شما را مداوا کند باید شرایط مناطق محروم را برای پزشکان مساعد کرد تا تمایل به ماندن داشته باشن افزایش ظرفیت فقط پاک کردن صورت مسئله است
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    انشالله مورد توجه مسئولان محترم کشور قرار گرفته باشد کشوری که زمانی ارتش ما رفته آنها را نجات داده و جزو کشورهای عقب افتاده منطقه بوده الان پزشکان ما نه بهاروپا و امریکا و امارات بلکه به عمان می روند لرزه به تن آدم دلسوز وطن می افتد
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    اونایبکه پول فراوان مملکت دستشونه دغدغه پزشکی ندارند میدوند می‌روند خارج یا اینجا اگه دو سه تا پزشک خ ب هم باشد در اختیارشون هست میمان ملت بدبخت که برای ساده ت ین بیماری باید جون خودش و عزیزانش د خطر باشه وقتی این چنین به مهمترین معصل جامعه یعنی نگه دا ی متخصصین پزشکی بی توجهی می‌شود واین بی توجهی در همه زمینه ها مشهود هست
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    ظرفیت های مهندسی را به یک سوم کاهش دهید و افراد را به سمت رشته تجربی سوق دهید به راحتی مشکل حل میشود
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    كشورهاي حاشيه خليج فارس نقشه هاي خوبي براي منابع انساني ما كشيده اند و ما نيز بخوبي در نقشه آنها شركت كرده ايم. آنچه به جايي نرسد فرياد است
    • رضا IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 1
      سلام با این وضعی که میبینم دو سال دیگه مهندسی برای پروژه ها پیدا نخواهد شد
  • DE ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    الان شما بخواهید ملی نفتکش یا کشتیرانی بورسیه بشوی تعهد خدمتی ۱۵ ساله ازت میگیرن با ضمانت نامه چرا کشی که پزشکی دولتی قبول میشه و میلیاردها تومان از بیت المال براش هزینه شده بعد دو سال طرح ول میکنه میره؟!
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      73 19
      مورد بورسیه بیشتر شبیع تعهد مناطق محروم هست که طرح اونها هم یک و نیم الی 3 برابر دوران تحصیل هست که با احتساب سنوات تحصیل پزشکی میشه حدود 10 الی 20 سال. ضمنا میشه بفرمایید کجا میلیاردی خرج دانشجوی پزشکی میکنن که خرج بقیه نمیکنن؟ با توجه به اینکه دانشجوی رشته پزشکی از سال پنجم عملا نیروی کار بی جیره و مواجب وزارت بهداشت هست تا زمان فارغ التحصیلی و پایان طرح حدود 7 سال برای دولت با حداقل مزایا کار میکنه
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      72 15
      چی کار ما باید بکنیم تا هزینه مثلا بيت المال برگرده، هیچ جای دنیا طرح پزشکی و پیراپزشکی وجود نداره، فقط در ایران، بعدم شما فکر میکنی خیلی هزینه میشه؟؟ اون هزینه رو تقسیم به تعداد بالای دانشجویی که الان میگیرن بکنی هیچی نمیشه، ما میریم سر مریض ها گروهی 10 نفر چی میگی تو؟؟ همون خرجی که میکنن به صورت مثال xتومان برای 200 نفر در سال های طرح به صورت 20 x از همون دانشجو در میارن چون حقوق کمتری می‌پردازند و سود بیشتر با نیرو مفت، بعدم چه جالبه که فقط رشته های علوم تجربی میرن طرح مهندسی ها رو هم طرح بفرستید تا پول بیت المال استاد اشون برگرده شما برو خارج ببین برای دانشجو های نخبه اشون چه خرجی میکنن، هیچ کس ام نمیگه زندونی ات میکنم تا پولمو برگردونی
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      4 0
      ما که هزینه ندیدیم. دانشگاه شهید بهشتی میکروسکوپاش زیرش زده ساخت آلمان غربی. بیمارستان اختر تجهیزات ارتوپدیش مال زمانیه که برای نیروی هوایی آمریکا بوده! ورودی ۱۲۰ نفر! سر راند که همیشه ۲۰ نفر تو اتاق مریض ۷-۸ نفر بیرون از اتاق 😂 طرح هم که رفتیم لب مرز شیفت ۲۴ ساعته با اسلحه اومدن بالا سرمون مو میبینی بکن عمو
    • DE ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      4 0
      در مورد پزشکان هم تهعد خدمت هست. ما هم تا قرون آخر رو ازمون گرفتن و مدرکمون رو آزاد کردن تا تونستیم مهاجرت کنیم.
  • اکبر IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    پزشک هندی ارزان تره وارد کنید
    • ن IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      4 1
      وقتی پنس رو تو شکم یه بیمار جا بزاره شما جواب میدی؟
    • مصطفی اکبری IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      3 0
      پزشک هندی با ساعتی ۱-۲ دلار حاظر به کار کردن بود بفرمایید بیارید،حای با ساعتی ۱۰۰ دلار هم نمیان
  • متین IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    بدبخت به خاطر پول نیست ازادی در عمان باعث است بروند
    • OM ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      بنده تحصیل کرده ایرانی ساکن عمان هستم احترامی که برای من اینجا قایل هستند در کشور خودم ندارم. امنیتی که اینجا هست در کشور من نیست آرامشی که اینجا هست در کشور من نیست. درآمدی که بنده اینجا دارم پنج برابر کشور خودم هست. خودروی که بنده سوار میشوم جزو آرزوی ایرانیان است.ولی حیف و صد حیف............دریغ
  • خسرو IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    خدمت شما عرض می شود این حقوق مربوط به سالهای تحصیلی پزشکان هست و بعد از فارغ التحصیلی مبالغ بسیار بیشتری حتی با پزشکی عمومی درامد دارند و از طرفی عمان پر از پزشکهای هندی هست که وقتی تعریف درامد های پزشکان ایرانی را میشنوند سرشان سوت می کشد آنقدر درامد پزشکان عمومی بالاست که هیچ کس حاضر نیست خودشو در دوره تخصص اسیر کنه. این داستان سرایی ها در جهت ممانعت از افزایش سهمیه پزشکان متخصص هست. لطفا شانتاژ نکنید
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      62 13
      شما مگه تو این صنفی؟؟؟
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      2 0
      احسنت
  • ایرانی US ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    حذف سهمیه ها از کنکور شفاف سازی درآمد پزشکان باحذف زیر میزی ایران پر از استعدادها
  • ایرانی US ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    63 15
    حذف سهمیه ها از کنکور شفاف سازی درآمد پزشکان باحذف زیر میزی ایران پر از استعدادها
  • ناصر IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    42 3
    ژن خوب
  • جواد IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    باید از تیتر مناسب تری استفاده میکردی جاروبرقی آشغال جذب میکنه نه انسان متخصص!!!!
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      نخبه ای که عاشق وطنش باشد عشق را با پول عوض نمی کندواز نیروی کشش جارو برقی سنگین تراست
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      108 6
      جارو برقی سکه طلا را هم مکش می کند و این به درایت کسی بستگی دارد که جارو را در دست دارد
    • Mari IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      18 1
      👍
    • علی IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      کسی که با پول این ملت درس می خواند و بجای خدمت به این ملت مهاجرت می کند همان کلمه آشغال مناسبش است
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      76 13
      شعار نده وقتی حمایت نمیشه میره از تخصصش جای دیگه استفاده میکنند بمونه برا چی؟ فحش بخوره؟
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    این چند روزه به وضوح مشاهده می کنم فشار های بسیار شدیدی برای کاهش ظرفیت رشته های پزشکی و افزایش بیشتر در آمد پزشکان صورت میگیرد این در حالی است که پزشکان در ایران نسبت به سطح قدرت خرید چند برابر پزشکان آمریکا در آمد دارند .اگر اینطور نبود هر ساله هفتصد هزار نفر داوطلب رای پزشکی سرو دست نمی شکستند. شما درآمد پزشکان درعمان را یا ایران مقایسه میکنید مگر بقیه شغل ها اینگونه نیستند؟آیا حتی کارگر اگر به عمان برود درآمدش دوبرابر ایران نیست؟ پزشکان خود الان آنقدر ثروت دوست و پول پرست شده اند که بجای کلمه مطب و بیمارستان باید نام بنگاه اقتصادی را برای تین دو مکان برگزید ‌. شما دیگر درآمد نجومی ۱۰۰میلیونی پزشکی را افزایش ندهید . درآمدی که درآمد ۱۰ماه کارمندان دیگر است. کافیست تبعیض بیشتر نکنید هجوم پیر و جوان را بسوی رشته تجربی و کنکور تجربی .این سیاست اشتباه را رها کنید
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    58 9
    منم میخوام برم کانادا یکی بگه چجوری برم میخوام برم کارگری
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    97 3
    رزیدنت و پزشک جوان که جدا، چرا از وزیر سابق بهداشت نمی‌گین که با اینکه در ایران درآمد نجومی داشت الآن در عمان زندگی می‌کنه و اونجا کلینیک چشم‌پزشکی زده؟
  • الف IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    53 2
    رزیدنت و پزشک جوان که جدا، چرا از وزیر سابق بهداشت نمی‌گین که با اینکه در ایران درآمد نجومی داشت الآن در عمان زندگی می‌کنه و اونجا کلینیک چشم‌پزشکی زده؟
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    53 11
    فرض کنید تولید پزشک ده. برابر بشود چه اتفاقی خواهد افتاد همه بعد از فارغ التحصیلی مها جرت خواهند کرد چون شایط کار در ایران فراهم نیست
  • بهلول IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    سهمیه ها را از کنکور حذف بکنبد اجازه بدهید کسانی که لایق هستند وارد این رشته بشوند درست نیست جان مردم را دست یکسری ادم ها بسپرید که لیاقت منشی شدن هم ندارند چه برسد به پزشک! با سطح علمی افتضاح وارد پزشکی میشوند و طرح را هم بخاطر سهمیه معاف میشوند و با همان سهمیه تخصص پذیرفته میشوند و طرح را معاف و به سرعت تمام عضو هیئیت علمی دانشگاه میشوند و کار روی مردم از همه جا بی خبر را هم شروع میکنند!کی فرصت تجربه و یادگیری داشته اند این دوستان سهمیه ای ! واقعا نه انسانی هست و نه عقلانی و نه وجدانی
  • Xx IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    28 27
    عزیزم رزیدنت درمانگاه کنار خونه ما دندون کشید شد ۲۱۵۰تومان ناقابل. حالا تا شب پر کردن و ترمیم و همه چی داره در ماه چند تومان میشه؟ حساب کن رزیدنتها چقدر نیازمندند.
  • مهدی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    25 3
    دختر من یک ماه است در رشته فناوری اطلاعات سلامت (مدارک پزشکی قدیم ) فارغ التحصیل شده ، خودمان در شهرستان کاشمر زندگی میکنیم .شوهرش در تهران محدوده خیابان پیروزی کار می کند . ولی به هر بیمارستانی که زنک می زنیم می گویند از نیروهای مازاد و متفرقه و یاپارتی بازی گرفتند . در حالی که دختر من نفر دوم در امتیاز کسب شده بوده ولی هنوز جذب نشده .شما رو به خدا اگر کسی در بیمارستانی در محدوده خیابان پیروزی احتیاج به این رشته برای گذراندن طرح دارد با این شماره با من تماس بگیرد بخدا ثواب دارد . 09151339414 براتی
  • علی نیاورانیان GB ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    53 22
    برای انحصار شدید پزشکی چه کردید؟؟؟ تنها راه از بین رفتن انحصار پزشکی بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم هست و بقیه راهها بیراهه است، آیا میدانید تنها کشور جهانیم که آموزش پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت هست و همین باعث تعارض منافع و انحصار شده؟؟؟ آیا میدانید که اگر روزی جنگ بشود 99 درصد پزشکان ثروتمند حال حاضر فرار میکنن و این انحصار پزشکی تبدیل به مشکل امنیتی شده؟؟؟؟ آیا میدانید بخاطر انحصار پزشکی چقدر ارز از کشور خارج میشه جهت تحصیل رشته های پزشکی در خارج کشور؟؟؟ باید طرح اصلاح نظام آموزش پزشکی و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی تبدیل به قانون بشه تا انحصار پزشکی از بین بره #طرح_اصلاح_نظام_آموزش_پزشکی_و_ایجاد_عدالت_در_دسترسی_به_خدمات_درمانی
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      2 0
      جنگ بشه تو خودت میری بجنگی نوکر انگلیس؟ یا فقط از بقیه مایه میذاری
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    28 9
    اینکه یکسری رشته ها متقاضی ندارند بیشتر بخاطر نون و آب فراوان و بی حساب کتاب رشته های دیگه است
  • سعید IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    10 0
    ایکاش راه کاری خود ایشان فرمودند اجرا می شد
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    32 8
    وقتی کار برای پزشک فوق تخصص و مهندس انطرف هست- چرا اینجا بیکار بماند؟
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    58 13
    چرا باید بمونیم ک با خفت زندگی بگذرونیم؟؟میریم جایی که لااقل کیفیت زندگی بیشترباشه
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    27 2
    خیلی ها رو میشناسم که میخواستن بیان تو این رشته ولی نذاشتن
  • 6541922 IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    42 11
    واقعا اینجا حتی یک پزشک هم نبست که بخونه و نظر بده واقعا جای تاسف داره این را برای من تو که همش در حصرت شغل پزشکی و درآمد بالای پزشک اعتراض داریم. اعتبار کشور به پزشک نیست به مهندسین متخصصین و رشته انسانی که منابع انسانی را کنترل میکنن دغدغه شده فقط پزشک و فوتبالیست متاسف برای جامعه که قدر کشاورز دامدار مهندس کارمند را چنان پایین آورد که فقط یک قشر باشن اون هم پزشک من و همه دنیا همیشه ممنون هستیم بخاطر سلامتی ولی سلامتی یک بحث است و امنیت شغلی یک‌ بحث دیگه
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    30 6
    دستهایی در کار هست که نوخبگان را در همه زمینه ها از کشور فراری دهند
  • دوستی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    39 27
    چندسال قبل پزشکان محترم از ترس اینکه صف مطب هاشون کم بشه به پر و بال مجلس پیچیدند که در رشته های پزشکی پذیرش دانشجو کم بشه و الا پزشک بیکار خواهیم داشت و چون پزشکان محترم در مجلس قدرت دارند پذیرش دانشجو در دانشگاه ها رو خودشون کاهش دادند مهاجرت هم که متاسفانه زیاده ؛ با ممانعت قوی از مهاجرت و گرفتن تضمین های قوی برای جلوگیری از مهاجرت و افزایش پذیرش درتعداد دانشجو در رشته های پزشکی مشکل براحتی حل می شود ظرفیت دانشگاه های کشور خوشبختانه خوب است.(نظر شخصی بنده است و احتمال خطا در استنباط وجود دارد)
  • شهروند IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    60 19
    من بعنوان یک مادر به محض اینکه دخترم طرح اتاق عمل رو پشت سر گذراند اونو راهی خارج از کشور میکنم چون در ایران هیچ فرش قرمزی برای جوانان ما پهن نشده نه حقوق مناسب این همه تورم نه استخدامی اقلا اون طرف رفاه و آسایش دارند نه اینجا که شب می‌خوابیم صبح قیمت ها سر به فلک کشیدن اصحاب کهف اینهمه تغییر رو تجربه نکردند
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    57 34
    من که فکر میکنم عمرم تو پزشکی تلف شد و با این همه استرس و سختی کار نه درامد درستی که بیرزه به عمری که تلف شده ,بعلاوه اینکه همه برنامه ریزیها و همه هدف دولت و مجلس انقلابی سخت کردن شرایط برای پزشکان و ایجاد محیط اجتماعی بر ضد پزشک هست ,با برنامه های تلوزیون و .....,مردم رو هم طلبکار پزشک کردن ,انگار پزشکان حق بقیه رو خوردن ,افسوس و صد افسوس
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    15 4
    گویا بیمارستان چشم پزشکی توسط یکی از ایرانیان هم اونجا ساخته شده ونزدیک به بهربرداری هست یا درحال بهره برداریه وشروع بکار کرده...بهرحال سرمایه گذاری کردن اونجا....تمام
  • DE ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    32 11
    تو کل دنیا درامد پزشک 5 تا 6 برابر یه کارگر ساده میباشد
  • محمدرضا IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    73 12
    سلام و درود بر شما هموطنان عزیز. من به عنوان یک دانشجو دستیاری با 37 سال سن و دو تا فرزند و همسر با حقوق چهار میلیون و پانصد دانشگاه چکار می تونم انجام بدم که شرمنده خانواده ام نباشم. باور کنید همکارانم واقعا حق دارند که حتی در بین تحصیل مهاجرت می کنند با این اوضاع شما خودت رو جای من بگذارید وقتی تو اون موقعیت نیستید الکی قضاوت نکنید. من نمیتونم برم بیرون از دانشگاه کار کنم آخه هیچ رقمه وقت سر خاروندن ندارید و حالا بماند که با مدرک دکتری دست و پا تو برای انجام هر کاری می بنده. تازه درسم هم که تموم بشه تازه اول شروع تعهدات به دانشگاه شروع میشه فقط یک مورد رو بگم که اگر من الان فوت کنم هزینه تحصیل من رو از ورثه می گیرند. اونهایی که پول دارند و حمایت خانواده رو دارند مطمئن باشید از ایران می روند ما هایی که با بدبختی درس خوندیم و پول نداریم مجبوریم همین جا بمونیم
  • سید حسام یگانه IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    39 11
    در امد نا عادلانه پزشکان باعث این موضوع شده.رشته رادیولوژی با در امد فوق العاده باعث شده همه طالب این رشته بشن.یه دستکاه سونوگرافی میخره بعدش بابت هر سونو میلیونی از بیمار پول دریافت میکنن.این موضوع باعث میشه دیگه کسی سراغ سایر رشته ها نره.
    • ن IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      2 1
      بحث مهاجرت پزشکانه نه مقایسه رشته ها
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    31 6
    من دو برادر دارم وهر دو با مدرک دکترا کاری درخور پیدا نکرده وبه آمریکا مهاجرت کردند
  • SE ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    45 64
    راه حل این کار فقط اخد تعهد 30 ساله خدمت در کشور از دانشجویان پزشکی است. کسی که با امکانات دانشگاه های ایران دکتر میشه باید 30 سال تعهد خدمت در ایران بده. اگر هم می خواد از کشور مهاجرت کنه اشکالی نداره اما باید به ازای هر سال کسر تعهد خدمتی، حداقل یک میلیارد تومن به خزانه دولت پرداخت کنه که برای کل دوران تعهد خدمتش میشه سی میلیارد تومن. با این پول میشه دوباره به آموزش دانشجویان جدید اقدام کرد.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    26 2
    رغبت به تحصیل رو افزایش دهید نه اینکه به هر قیمتی حتی با حداقل استعداد لازم اجازه روود به این رشته رو بدهید.واقعا جای تاسف است که رتبه های نجومی که حتی اسمشون رو هم بلد نیستند بنویسند بتوانند وارد این رشته حیاتی بشوند.خواهشا رعایت کنید.لطفا احترام بگذارید به نخبه ها و به استعداد و نبوغ و تلاششون.
  • خ IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    4 4
    سلام از پیش کسوتان بازنشستگان نخبگان افراد شاخص و افرادی که مردم اونا رو دوست دارن هر طوری امکانش هست خوبه استفاده بشه اینا مثل کوهرشب چراغند و عدم استفاده یا از دست رفتنشون به هر علت خیلی خوب نیست که خوبه هر طوری در حوزه‌ای ورزش و دیگر حوزه‌ها از نظرات ایدها و نبوغشون استفاده شه
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    50 3
    کل ملت رو توی مخمصه گذاشتین فقط پزشکا نیستن که مهاجرت میکنن از هر قشری مردم دارن از این وضعیت نکبت بار که مسئولین بی کفایت نکبت و کثیف ایجاد کردن فرار میکنن.
  • محمد IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    15 3
    با سلام جالب اون پزشکانی هم رسمی هستن با قردادی ها و پیمانی ها شرکتی ها بخصوص مثل برده و کلفت رفتار می کنند نمونه بیمارستانهای شهر قروه سنندج ....نه لازرسی نه عدالتی نه مدیریتی نه ایمانی و نه خدایی ....
  • محمد IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    13 1
    به تخصصهای فنی نیاز ندارن با ۲۵ سال سابقه و مدرک ارشد سازه بیش از ۸ سال بیکارم
  • محمود IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    زمان آموزش باید به چهار سال تقلیل یابد و فارغ التحصیل با احساس عقب اقتادگی از جامعه تربیت نکنند. سربازی هم کلا حذف شود. برای رشته های مهندسی هم مانند معلمی همین کار باید انجام شود. تربیت نیروی متخصص و با کیفیت در دستور کار باشد.
  • محمد IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    15 1
    باید برن
  • محمود IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    47 9
    دیگه اون200نفر اولی دانشگاه تهران و بهشتی نخبه ها نیستن بلکه کسانی هستند که با یک میلیارد سوالات کنکور را خریدن
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    39 13
    ژن خوب! اون زمان که بچه های برتر رشته ریاضی میرفتند مهندسی بعد مهاجرت میکردند بحثی از ژن خوب نمی کردن و کسی نگران نبود الان همه نگران ژن خوب شدن!
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    39 25
    اینقدر پزشکان مظلوم نمایی نکنند حقوق پزشکان بالاست افراد مستعد را جذب و سهمیه ها را حذف کنید چرا باید کسانی بروند پزشکی که بعد استعدادش را نداشته باشند و خیلی افراد با استعداد جلوی سد کنکور باشند و نیروی انسانی بیهوده سرگردان باشند
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    درآمد کارگر تو کشورهای عربی بیشتر از در آمد پزشک تو ایرانه. حتی کارگرهامونم اگه شرایطش را داشته باشن ترجیح میدن برن کشورهای عربی کار کنن چون تو کشور ما دخلمون به ریاله ولی خرجمون به دلار.اینه که دخل و خرج با هم جور در نمیاد
  • بهنام IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    موضوع اصلی کشور ما خودروست چون عده ای مافیا سود میبرن بقیه موضوعاتو ول کن همه رو با خودرو مشغول کردن
  • عبد المجید زرگر IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    11 3
    با با پوزش بجای جارو برقی معدن کاوان جواهرات نام برید
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    42 3
    معلم نمیخواد عمان؟ واقعا دیگه نمیشه با ماهی ۶ تومن زندگی کرد.
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 1
    کسی که برای خدمت به کشو رش ملاکش پول باشد همان برود بهتر است همه میدانیم اکثر دکترها مملکت فقط پول میشناسند رفتن چنین آدمهایی تاسف ندارد دولت اگر ظرفیت دانشگاههای پزشکی را بالا ببرد جوانهای زیادی پر از انرژی و انگیزه به مملکت در این راه خدمت میکنند
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    هر کسی شرایط داره و میتونه بره باید بره بره صفا کنه انصافا
  • Z k IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    زندگی با مشکلات و فقر و نداری سخته اما چیزی که سختترش میکنه دزدی و اختلاس و خوردن حق مردم هست، به چه امیدی یک جوان بخاد ازدواج کنه، فرزند آوری داشته باشه، امید نزاشتن برا ملت، یه شهروند تو انگلیس و اروپا بهترین امکانات رو داره، خونه مجانی شعله با درآمد خوب پس میره و وقت و جوونی و عمرش رو تلف نمیکنه
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 2
    درآمد میلیاردی دارند نق میزنند یک میلیارد سوال کنکورش فروش می‌رود بقیه رشته ها چکار کنند که شغل ندارند چقدر حریصنداین قشر نه مالیات میدهند نه خوب کار میکنند هیچ تعهدی هم ندارند پزشکان همه شأن بچه ها شأن را میفرستند پزشکی دم خروس را باور کنیم یا .....
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 1
    چون بخش زیادی از پزشکان امروزی با سهمیه و درصد یا سفارش به دانشگاه راه یافته اند یا آقازاده بوده اند در نتیجه بی سواد هستند همان بروند بهتر است
  • DE ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    2 0
    بنده پزشک هستم و خانومم و خواهر خانمم هم پزشک هستیم و همگی حدود 7 سال قبل به آلمان مهاجرت کردیم. مهاجرت مشکلات زیادی داره ولی به هرحال از اون وضع فجیع رزیدنتی و اون کنکور کمرشکن رزیدنتی و کشیک های تمام نشدنی در ایران بهتره. همکار من که در ایران رزیدنتی اورولوژی قبول شده بود در هر ماه 20 کشیک شب میداد و در عرض سه ماه , 15 کیلو وزن کم کرد. شرایط رزیدنتی در ایران غیرانسانی هست.
  • حسین عزتی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    به خودتان جایزه بدهید با این مملکتی که درست کردید
  • ایرانی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    تا وقتی اقتصاد کشور دستوری باشه تمام سرمایه های انسانی و غیر انسانی از کشور فرار میکنند
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    مانع خروج بشین. با سلامت مردم نباید بازی چرد
  • RO ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    یعنی ایشون نمیدونن عامل بدبختی ما چیه؟
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    معظلی هم بنام سهمیه بندی هست که اگه باشایسته سالاری عوض بشودگویامفیدفایده خواهدبود
  • وحید IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    3 3
    ایران بهشت پزشکه، یه پزشک عمومی با ویزیت ۶۰هزار تومن، روزی ۳۰۰تا مریض حداقل ، میشه روزی ۱۸ملیون ، که تو ماه میشه ۵۴۰ملیون ، تازه حداقل روزی ۳۰۰نفرو ویزیت کنه، کدوم شغلی هست که این مقدار پول در میاره در ماه؟ چرا میگید پزشکا تو ایران بدبختن؟ مردم بیچاره بدبختن ، این خبر ها هم همش فیلمه
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    سهمیه کنکور شما بردارید خیلی ها مشتاق و علاقه مند هستند ولی ایران فقط باید برای پزشکی سهمیه داشته باشی تا بتونی قبول بشی وگرنه تا بیشتر از 4 سال باید کنکور بدی تا آخر شاید قبول بشی . باسهمیه حق بیشتر ما جوانها ازبین می‌ره
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    من خودم پیراپزشکی خواندم واقعا عمرم به باد دادم یک کسی که کارگر هست حقوقش از من بالاتره به خاطر همین دیگه کار نمیکنم و دنبال یک شغل آزاد هستم
  • US ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 1
    هر کی می تونه باید بره.