بد شروع کن اما قهرمان شو!

بسیاری از قهرمانان ادوار گذشته لیگ برتر شروع خوبی را در اول فصل نداشته اند و امتیازات زیادی را کسب نکردند.

ایمان گودرزی؛ استقلال تهران قهرمان بدون شکست فصل گذشته در لیگ بیست و یکم، شروع خوبی را با ساپینتو در لیگ بیست و دوم نداشت و کار را با باخت مقابل سپاهان مورایس آغاز کرد. آبی پوشان که پس از ۳۰ هفته طعم باخت را دوباره چشیدند این ترس را در دل هواداران خود به وجود آوردند که شاید امسال خبری از آن استقلال بدون شکست و قهرمان نباشد. اما با نگاهی به تاریخ لیگ برتر متوجه می‌شویم که تیمی که فصل را خوب شروع کرده قطعا قهرمان لیگ نشده است. به همین بهانه با هم به قهرمان های ادوار گذشته لیگ که استارت خوبی در شروع لیگ نداشتند می‌پردازیم؛

فصل ۸۰/۸۱

قهرمان پرسپولیس

بازی اول؛ پرسپولیس ۱-۱ فولاد

اولین دوره لیگ برتر از یازده آبان سال ۱۳۸۰ آغاز شد. در این رقابت ها ۱۴ تیم حضور داشتند که قهرمان های لیگ برتر و جام حذفی سهمیه رقابت های آسیایی را می گرفتند و دو تیم قعرنشین هم سقوط می کردند. در حالی که تا پایان هفته بیست و پنجم این رقابت ها استقلال با ۴۸ امتیاز صدرنشین لیگ برتر بود و پرسپولیس با ۴۶ امتیاز در تعقیب آّبی ها بود، در هفته پایانی تمام معادلات تغییر کرد. شاگردان منصور پورحیدری که در انزلی میهمان ملوان دوازدهم جدولی بودند، به شکلی عجیب با نتیجه یک بر صفر بازی خود را واگذار کردند و رقیب دیرینه در تهران با برتری تک گله مقابل فجرسپاسی، در هفته پایانی قهرمانی را به دست بیاورد.در خصوص دیدار استقلال و ملوان بحث های زیادی وجود دارد اما به هر ترتیب شاگردان علی پروین با ۴۹ امتیاز قهرمان نخستین دوره لیگ برتر ایران شدند. تیم قهرمان یعنی پرسپولیس در اولین بازی لیگ خود مقابل فولاد خوزستان به تساوی ۱-۱ رسیده بود.

بد شروع کن اما قهرمان شو!

فصل ۸۲/۸۳

قهرمان پاس

بازی اول؛ پاس ۲-۲ استقلال

سومین دوره لیگ برتر در حالی از تاریخ ششم شهریورماه ۱۳۸۲ آغاز شد که با توجه به تصمیم فدراسیون دادکان در مورد افزایش تعداد تیم‌ها از ۱۴ تیم به ۱۶ تیم از ابتدای لیگ چهارم، قوانین جدیدی در نحوه سقوط و صعود تیم‌ها در نظر گرفته شد، قوانینی که نخستین تغییرات محسوس در ساختار لیگ برتر را رقم زد. در هفته پایانی لیگ سوم، سبزپوشان تهرانی با پیروزی ۵ بر صفر برابر استقلال اهواز، برتری ۳ بر ۲ استقلال برابر پگاه را تحت الشعاع قراردادند تا در ورزشگاه دستگری و در حضور بیش از ۸ هزارتماشاگر، قهرمانی در پرحاشیه ترین لیگ تاریخ فوتبال ایران را جشن بگیرند.در این بین سپاهان مدافع عنوان قهرمانی با ناکامی‌هایی که در این مسابقات با آنها روبرو شد و در نهایت به رده ششم اکتفا کرد، قانون نانوشته ناکامی قهرمانان لیگ در لیگ بعدی را شکل داد.قهرمانی پاس در این دوره در حالی شکل گرفت که در هفته اول در بازی افتتاحیه‌ی لیگ برتر سال ۸۲- ۸۳ پاسی ها مقابل استقلال با نتیجه‌ی ۲-۲ به تساوی رسیدند در نیمه‌ی اول این بازی، پاس با یک گل از حریف جلو افتاد، و در نیمه‌ی دوم نیز ابتدا به گل دوم دست یافت، اما استقلالی‌ها پس از آن با به ثمر رساندن دو گل پیاپی، بازی را مساوی کردند.

بد شروع کن اما قهرمان شو!

فصل ۸۸/۸۹

قهرمان سپاهان

بازی اول؛ استقلال ۱-۰ سپاهان

نهمین دوره رقابت های لیگ برتر با ۱۸ تیم برگزار شد که مثل دوره های گذشته قهرمان لیگ برتر و جام حذفی و تیم های سوم و چهارم جدول به رقابت های آسیایی می رفتند. امیر قلعه نویی بعد از قهرمانی با استقلال تهران، این تیم را ترک کرد و به سپاهان رفت. قلعه نویی برخی ستاره های استقلال را هم با خود به سپاهان برد و در نهایت موفق شد با کسب ۶۷ امتیاز قهرمان لیگ برتر ایران شود. تیم امیر قلعه نویی فصلی فوق العاده را پشت سر گذاشت و علاوه بر قهرمانی با ۶۷ امتیاز، ۶۷ بار دروازه حریفان را هم باز کرد و فقط ۳۰ گل دریافت کرد. عماد رضا با به ثمر رساندن ۱۹ گل نقش مهمی در فاز هجومی زردهای اصفهانی داشت استقلال هم که دوباره صمد مرفاوی را به عنوان سرمربی خود انتخاب کرده بود، در انتهای لیگ با ۵۹ امتیاز در رتبه سوم جدول قرار گرفت در آن سو رقیب دیرینه که رقابت ها را با زلاتکو کرانچار شروع کرد، پس از ۲۱ هفته و در حالی که این تیم در رتبه سوم جدول قرار داشت، مدیران پرسپولیس کرانچار را برکنار و علی دایی را جانشین او کردند. سرخ ها در انتهای فصل با ۵۳ امتیاز در رتبه چهارم جدول قرار گرفتند.

نکته شروع سه گانه سپاهان این بود که آنها از سه بازی اول در لیگ فقط ۳ امتیاز گرفته بودند و در دو بازی شکست خوردند. شاگردان قلعه نویی در اولین بازی لیگ نهم مقابل استقلال مرفاوی ۱-۰ شکست را پذیرفته بودند.

بد شروع کن اما قهرمان شو!

فصل ۸۹/۹۰

قهرمان سپاهان

بازی اول؛ راه آهن ۱-۱ سپاهان

سپاهان امیر قلعه نویی که با اقتدار فاتح نهمین دوره رقابت های لیگ برتر شده بود، در لیگ دهم هم موفق شد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند تا اولین تیمی لقب بگیرد که زمان آغاز رقابت های لیگ برتر از سال ۱۳۸۰، موفق شده از قهرمانی خود دفاع کند. تیم امیر قلعه نویی به رهبری محرم نویدکیا در این دوره از رقابت ها ۶۶ امتیاز کسب کرد و بالاتر از استقلال ۶۵ امتیازی قهرمان شد. استقلال این فصل به سراغ پرویز مظلومی رفت. آبی ها فصل خوبی را پشت سر گذاشتند اما در نهایت برای قهرمانی ۱ امتیاز کم آوردند و با کسب ۶۵ امتیاز در رتبه دوم جدول قرار گرفتند. پرسپولیس هم که از اواسط لیگ نهم به سراغ علی دایی رفته بود، همکاری خود با این مربی را در لیگ دهم هم ادامه داد و در نهایت سرخ های تهرانی رتبه ای مشابه لیگ نهم یعنی جایگاه چهارم جدول را کسب کردند. سپاهانی ها مثل فصل نهم شروع خوبی نداشتند و در بازی اول مقابل راع آعن به نتیجه مساوی ۱-۱ رسیدند و در هفت بازی ابتدایی فصل فقط نه امتیاز گرفته بودند.

بد شروع کن اما قهرمان شو!

فصل ۹۰/۹۱

قهرمان سپاهان

بازی اول؛ استقلال ۱-۱ سپاهان

در لیگ یازدهم کادر فنی تیم سپاهان تغییراتی ایجاد شد و امیر قلعه نویی این تیم را ترک کرده و راهی تراکتور شد. سپاهان که لیگ را با لوکا بوناچیچ آغاز کرد، در اواسط فصل دست به تغییر مربی زد و زلاتکو کرانچار جانشین بوناچیچ شد. با وجود همه این تغییرات سپاهان در انتهای فصل با کسب ۶۷ امتیاز قهرمان لیگ برتر شد تا سومین قهرمانی متوالی خود در لیگ برتر را تجربه کند. تراکتور با امیر قلعه نویی تا یک قدمی قهرمانی رفت اما در نهایت سرخ های تبریزی با فاصله یک امتیاز از سپاهان، در رتبه دوم جدول قرار گرفتند. استقلال که در لیگ دهم برای قهرمانی فقط ۱ امتیاز کم آورد، در لیگ یازدهم هم با پرویز مظلومی پا به رقابت ها گذاشت و این فصل هم یک امتیاز برای قهرمانی کم آورد و در رتبه سوم قرار گرفت. پرسپولیس هم که فصل را حمید استیلی شروع کرده بود، پس از نتایج ضعیف این مربی به سراغ مصطفی دنیزلی رفت اما سرخ ها در انتها به رتبه دوازدهمی جدول رسیدند. سپاهانی ها در فصلی که سومین قهرمانی خود را به دست آوردند باز هم شروع خوبی نداشتند و در اولین بازی فصل به نتیجه مساوی ۱-۱ با استقلال رسیدند. سپاهانی ها از ۶ بازی اول لیگ یازدهم فقط ۸ امتیاز گرفته بودند.

بد شروع کن اما قهرمان شو!

فصل ۹۲/۹۳

قهرمان فولاد

بازی اول؛ سپاهان ۲-۰ فولاد

سیزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر دچار تغییر و تحولاتی شده و با حضور ۱۶ تیم برگزار شد. البته سهمیه لیگ قهرمانان آسیا به همان شکل قبلی بود و تیم های قهرمان لیگ برتر و جام حذفی و همچنین تیم های سوم و چهارم جدول لیگ جواز حضور در رقابت های آسیایی را کسب می کردند. در لیگ سیزدهم فولاد خوزستان با حسین فرکی بار دیگر در قامت یک مدعی قهرمانی ظاهر شده و در انتها هم با کسب ۵۷ امتیاز و بالاتر از پرسپولیس قهرمان شد. فولاد نخستین قهرمانی خود را در چهارمین دوره لیگ برتر و با فرانچیچ به دست آورده بود و حالا بعد از نه فصل دوباره به عنوان قهرمان دست پیدا کرد. استقلال هم که با امیر قلعه نویی فصل گذشته به قهرمانی رسیده بود، در این فصل به رتبه پنجمی لیگ برتر رسید. سرخ ها تهرانی هم که با علی دایی وارد مسابقات شده بودند، در انتها با دو امتیاز پایین تر نسبت به فولاد، نایب قهرمان شدند. از تیم های استقلال، پرسپولیس، داماش، تراکتور و ملوان به دلیل بی انضباطی تماشاگران، یک امتیاز کسر شد. همچنین در انتها دو تیم داماش و مس کرمان به لیگ دسته اول سقوط کردند و فجرسپاسی راهی پلی آف شد تا با تیم سوم لیگ دسته اول برای بقا در لیگ برتر دیدار کند. تیم های فولاد خوزستان، پرسپولیس، تراکتور (قهرمانی در جام حذفی) و نفت تهران هم سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کردند. فولادی ها در لیگ سیزدهم استارت خوبی نداشتند و در بازی اول ۲-۰ نتیجه را به سپاهان واگذار کردند اما بعد از هفته اول تا هفته‌ی ششم فولادی ها موفق شدند پانزده امتیاز کسب کنند.

بد شروع کن اما قهرمان شو!

فصل ۹۴/۹۵

قهرمان استقلال خوزستان

بازی اول؛ سپاهان ۱-۰ استقلال خوزستان

استقلال خوزستان در چهاردهمین دوره رقابت های لیگ برتر عنوان چهاردهمی را کسب کرد و به دیدار پلی آف رفت و با پیروزی در آن مسابقه موفق شد در لیگ برتر ماندگار شود. شاید اگر به شما می گفتند کدام تیم در پانزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر شانس قهرمانی دارد، استقلال خوزستان جز آخرین نام هایی بود که به زبان می آوردید اما شاگردان عبدالله ویسی به شکلی عجیب قهرمان شدند. ویسی با کسب ۵۷ امتیاز همراه تیمش بر بام فوتبال ایران ایستاد. در خصوص تیم استقلال خوزستان شاید همه تصور می کردند بالاخره این تیم در میانه های فصل کم می آورد و از کورس قهرمانی جدا می شود اما مردان خوزستانی قهرمانی را بالاخره به دست آوردند. استقلال با پرویز مظلومی فصل خوبی را سپری نکرد و در انتها آبی ها تهران به رتبه سومی جدول با ۵۲ امتیاز رسیدند. در سوی دیگر پرسپولیس که تا هفته پایانی برای قهرمانی جنگید، در نهایت به علت تفاضل گل کمتر قهرمانی را به استقلال خوزستان واگذار کرد و پسران برانکو به عنوان نایب قهرمانی رسیدند. خوزستانی ها در اولین بازی فصل پانزدهم لیگ برتر بازی را ۱-۰ به سپاهان واگذار کرده بودند.

بد شروع کن اما قهرمان شو!

فصل ۹۹/۱۴۰۰

قهرمان پرسپولیس

بازی اول؛ سایپا ۰-۰ پرسپولیس

در لیگ بیستم با این که برای اولین بار دو تیم در دوره‌های ۱۶ تیمی لیگ برتر توانستند از مرز ۶۰ امتیاز بگذرند اما ضعیف‌ترین میانگین گل‌زده در هر بازی را به نام خودش ثبت کرد. ماراتن قهرمانی در لیگ بیستم بین پرسپولیس و سپاهان در نهایت با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. این دوره از رقابت‌ها که زیر سایه کرونا به طور کامل بدون حضور تماشاگر برگزار شد به کم‌گل‌ترین دوره لیگ برتر تبدیل شد تا نشان دهد لیگی کسل‌کننده و کم‌گل پشت سر گذاشته شد. پرسپولیسی ها در شروع فصلی که برای پنجمین بار متوالی قهرمان لیگ می‌شدند کار خود را با نساوی مقابل سایپا آغاز کردند و تا هفته هشتم این رقابت ها فقط ۱۲ امتیاز کسب کرده بودند.

برای اولین بار در ادوار ۱۶ تیمی لیگ برتر، دو تیم توانستند از مرز ۶۰ امتیاز عبور کنند. در ۱۹ دوره قبلی لیگ برتر هر تیمی که بالای ۶۰ امتیاز آورده بود، قهرمان شده بود اما این اتفاق برای سپاهان لیگ بیستم رخ نداد و آن‌ها با ۶۵ امتیاز پس از پرسپولیس ۶۷ امتیازی در رده دوم جدول رده‌بندی قرار گرفتند.

بد شروع کن اما قهرمان شو!

بیشتر بخوانید:

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1663601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =