احمد توکلی: آقای رئیسی کدامیک از این ستمگری‌ها را می‌توانید پاسخ دهید؟

رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که توسط رئیس دولت ابلاغ شد را مورد نقد قرار داد.

به گزارش خبرآنلاین، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور و تغییرات آن با امضای رئیس جمهور ابلاغ شد، مصوبه‌ای که موافقان و مخالفان زیادی دارد، مهمترین تغییراتی این مصوبه جدید تاثیر ۶۰ درصدی معدل در ورودی به دانشگاه است، همچنین قرار است آزمون سراسری فقط با منابع دروس تخصصی برگزار شود. موضوعی که سبب‌باز اعتراض مخالفان شده است.
در این‌باره احمد توکلی، رییس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور و در هشت بند، مصوبه اخیر را مورد نقد قرار داده که متن نامه در ادامه آمده است.

«جناب آقای دکتر رئیسی

رئیس محترم جمهور

سلام علیکم

سرانجام مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست جنابعالی ابلاغ شد. این اقدام شما با وجود مخالفت گسترده ذینفعان، رسانه ها، شخصیتهای مستقل سیاسی، ۲۷۱ نماینده مجلس و کمیسیون آموزش مجلس صورت گرفت. این کار، تعجب از دولتی را برانگیخت که دعوی عدالتخواهی و انقلابی بودن دارد و باید همه شاهد صدق این عناوین باشیم، انشاءالله. چون سابقه فردی شما با عدالت شناخته می‌شد، این تعجب شدت یافت. علت مخالفت هم آثار ستم برانگیز مفاد و احکام این مصوبه بود. ظالمانه بودن این مصوبه را دیده بان بارها در رسانه‌ها و نامه‌ها خطاب به مسولان از جمله جنابعالی یادآور شده بود. مجددا مواردی از این مشکلات بنیادی را تکرار میکنیم:

۱. نهادینه شدن شکاف طبقاتی توسط نظام آموزشی:

تنوع و تعدد مدارس در آموزش و پرورش فعلی ما به ۲۳ نوع رسیده است. هر کدام از این مدارس کیفیت آموزشی متفاوتی را به دانش آموزان ارائه می دهند. یکی در کپرهای سیستان و بلوچستان درس می خواند و یکی در مدرسه منطقه یک تهران. وضعیت آموزش مدارس دولتی و غیردولتی در یک منطقه نیز با هم تفاوت بسیار دارد. و حتی بین دو مدرسه دولتی در یک منطقه نیز تفاوتهای آموزشی هست.

با این مصوبه و کشاندن رقابت کنکور به امتحانات نهایی سال دهم، یازدهم و دوازدهم، دانش آموزان برای کسب آموزش عالی، از سنین پایین تر به کیفیت آموزشی بهتر نیازمند می شوند که لازمه آن ورود به مدارس پولی و آموزشگاه های خصوصی است که اکثریت خانواده ها توان پرداخت هزینه های آن را ندارند. از سوی دیگر، داوطلبان برای افزایش نمرات نهایی خود باید در امتحانات ترمیم معدل (ترمیم سوابق تحصیلی) شرکت کنند که این امتحانات نیز بار مالی بالایی به داوطلبان و خانواده های آنان تحمیل خواهد کرد. بنابراین با شیوع نمره گرایی و به تبع آن پرداخت هزینه از سوی خانواده های غنی و در مقابل آن، جاماندن خانواده های فقیر ، شاهد تعمیق بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی در جامعه خواهیم بود.

۲. تناقض این مصوبه با سند عالی تحول بنیادین آموزش و پرورش:

یکی از اهداف بزرگ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موضوع فرهنگ و تربیت است. سند تحول بنیادین تاکید دارد که رویکرد از آموزش به تربیت تغییر یابد و رویکرد فرهنگی و تربیتی را در مقابل رویکرد آموزشی میداند.

در مصوبه اخیر، امتحانات نهایی از یک پایه به سه پایه تحصیلی تسری پیدا کرده است یعنی آموزش و پرورش موظف است از تمامی دانش آموزان پایه دهم ، یازدهم و دوازدهم، امتحانات نهایی و سراسری بگیرد و دانش آموزان باید از پایه نهم به فکر کسب نمره عالی در امتحانات نهایی سه سال پایانی باشند.

اگر این مصوبه را بخواهید اجرا کنید، دانش آموزان باید خودشان را برای امتحانات سه پایه متوسطه دوم آماده کنند که موجب استمرار رویکرد "نمره‌گرایانه و صرفا آموزشی" می شود و رویکرد تربیتی که هدف اصلی سند تحول بنیادین است، نادیده گرفته می‌شود.

عجیب‌تر آنکه "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" و "سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی" ، هر دو مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که در تعارض با یکدیگرند و مصوبه کنکوری اخیر، اهداف سند عالی تحول بنیادین آموزش و پرورش که مصوب همان شوراست را در عمل نقض می‌کند.

۳. بی اهمیت شدن زبان و ادبیات فارسی، زبان قرآن، معارف اسلامی و زبان خارجه:

درس های عمومی دروس فرهنگ‌ساز جامعه ما هستند که نام دروس عمومی بر روی آنها نشان دهنده آن است که هر فردی، فارغ از نوع رشته‌اش، نیازمند است که این درس ها را با جدیت مطالعه کند. اگر این دروس از آزمون سراسری حذف شوند ، حتما با کم توجهی داوطلبان، خانواده ها و مدارس روبه‌رو می شوند. آزموده را آزمودن خطاست، برای مثال به وضعیت فعلی درس زمین شناسی توجه شود که حتی در کنکور هم سوال از آن طراحی می‌شود اما به جهت این که ضریب کمی به این درس داده شده است، از سوی مدارس و دانش آموزان نادیده گرفته می شود و ساعات تدریسش را به درس های دیگر اختصاص می دهند. دروس هویت‌محوری نظیر تاریخ و جغرافیا که در کنکور سوالی از آن ها طراحی نمی‌شود نیز به همین شکل به فراموشی سپرده شده‌اند و اگر دروس عمومی را از کنکور حذف کنیم، عاقبت دروسی مانند تاریخ ، جغرافیا و زمین شناسی در انتظار زبان و ادبیات فارسی ، زبان قرآن، معارف اسلامی و زبان خارجه است و فرزندانمان از تاثیر این دروس در جامعه و زندگی محروم خواهند شد و با فراموشی این دروس در جامعه روبرو خواهیم شد.

۴. چندین برابر شدن منافع موسسات کنکوری و آموزشی که به مافیای کنکور معروف شدند:

از آن جا که با اجرای این مصوبه همچنان آزمون سراسری تاثیر قابل توجهی در پذیرش دانشجو دارد، با تاثیر قطعی معدل در کنار رتبه کنکور، تجارت جدیدی برای کسب نمره ۲۰ در دروس سه پایه امتحان نهایی (بیش از ۳۰ عنوان جدید) شکل می گیرد. در همین چند ماه اخیر شاهد چاپ هزاران جلد کتاب ارتقای نمرات نهایی از سوی ناشران خاص بوده‌ایم و آموزشگاه ها نیز در کنار کلاس های کنکور، اخیرا دانش آموزان را به سوی کلاس ‌های ارتقای معدل سوق می دهند. این علاوه بر اینکه موجب ظلم به تهیدستان مستعد است، توزیع درآمد را در بخش آموزش نابرابرتر می‌کند.

۵. چندین برابر شدن منافع مدارس غیرانتفاعی که به مافیای معدل معروف شدند.

برای کسب نمره بیست در امتحانات نهایی و سبقت از داوطلبان، مدارس خاص و غیر انتفاعی با جذب دبیران مشهور و به تبع آن دریافت هزینه های بسیار سنگین، به دانش آموزان آموزش های خاص و فوق برنامه ارائه می دهند و به زودی در سطح شهرها شاهد نصب بنرهای مختلف خواهیم بود که این تعداد از دانش آموزان فلان مدرسه توانستند معدل ۲۰ کسب کنند و هر مدرسه که تعداد دانش آموز بیشتری در آن ۲۰نمره کسب کرده باشد، شهریه ها را افزایش می دهند و به تبع اینها، طبقه‌بندی فعلی مدارس شدیدتر خواهد شد و خانواده‌ها با توجه به وضع مالی به این مدارس مراجعه می‌کنند و با طبقاتی‌تر شدن مدارس می‌توان پیش‌بینی نمود که مدارس غیرانتفاعی، بیشترین شهریه و منافع را حاصل می‌کنند و بیشترین قبولی دانش‌آموزان هم مربوط به آنهاست و کمترین تعداد قبولی مربوط به مدارس دولتی و عادی است که درآمد مدارس غیر انتفاعی را افزون می‌سازد.

۶. فعال شدن شبکه های فروش سوالات و پاسخ سوالات در امتحانات نهایی که منجر به التهاباتی در جامعه می‌شود:

متولی برگزاری کنکور سراسری، سازمان ملی و مستقل سنجش و آموزش کشور است. این آزمون تنها یک بار در سال برگزار می شود. قبل، حین و بعد از برگزاری کنکور تمام دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی درگیر این آزمون هستند که متاسفانه با وجود این ضرایب امنیتی، باز هم هر سال اخباری مبنی بر افشای سوالات یا پاسخ ‌های کنکور به گوش می رسد. تصور کنید امتحانات نهایی که متولی آن مرکزی در وزارت آموزش و پرورش است، با کدام زیرساخت و چگونه می تواند امنیت امتحانات نهایی را ۳۰ بار در سال تضمین کند؟ پیش از انتشار خبر تاثیر قطعی نمرات امتحان نهایی ، باند های فروش سوالات و پاسخ سوالات کارشان را آغاز کردند که در امتحانات دوره خردادماه سال جاری انتشار سوالات و پاسخ های امتحانات نهایی در کانال های مختلف در حین برگزاری امتحان حادث شد. درصورت اعمال تاثیر نمرات امتحانات نهایی به شکل قطعی، با سونامی تقلب در امتحانات نهایی رو به رو خواهیم شد.

۷. بلاتکلیفی صدها هزار داوطلب که دیپلمه سالهای قبل هستند یا قصد تغییر رشته دارند:

با چهار دسته از داوطلبان پشت‌کنکوری مواجه هستیم که اتفاقا بیش از ۵۰ درصد داوطلبان کنکور از این دسته اند:

۱. داوطلبانی که سابقه تحصیلی دارند اما به جهت تاثیر نداشتن معدل در زمان فارغ التحصیلی‌شان، نمرات پایینی کسب کرده اند.

۲. داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند.

۳. داوطلبانی که اصلا سابقه تحصیلی معتبری ندارند.

۴. داوطلبانی که سابقه تحصیلی‌شان مرتبط با گروه آزمایشی شان نیست.

در صورت تاثیر قطعی معدل ، رقابت میان دانش آموزان سال دوازدهم و داوطلبان پشت کنکوری (از جمله نظام قدیمی‌ها) به شدت ناعادلانه خواهد بود و راه حلی برای این ستم وجود ندارد و بستر مفسده خواهد شد. اینجا فساد و جور و ستم با هم ظاهر می‌شوند.

۸. اجرای این مصوبه باعث چندین برابر شدن استرس و اضطراب داوطلبان و خانواده ها می شود:

آزمون سراسری یک بار در سال برگزار می شود و داوطلب به سوالات آزمون در یک روز پاسخ می‌دهد اما قرار است با این مصوبه، امتحانات نهایی برای هر پایه در ۱۰ روز برگزار شود و با توجه به "چند هزار نمره بیست" که در سوابق تحصیلی داوطلبان فعلی وجود دارد، حتی بیست و پنج صدم خطا در هر امتحانی به منزله عقب افتادن از چند هزار نفر و محرومیت در این رقابت سنگین است. یعنی دانش‌آموز در طول سال یکبار در کنکور شرکت می‌کند اما با این مصوبه قرار است ۳۰ بار در امتحان نهایی شرکت کند، امتحاناتی که دانش آموز در عمل ملزم به گرفتن نمره بیست در آنهاست. در نتیجه استرس یک روز کنکور در سال پایانی، به استرس ۹۰ روز امتحان نهایی و یک کنکور تبدیل می شود. این استرس چندین امتحانات نهایی‌ به مراتب رنج آورتر و مهلک ‌تر از استرس یک‌روزه کنکور است و عواقب روحی و روانی شدیدی برای جوانان و خانواده‌ها خواهد داشت. البته چون این مصوبه در جهت منافع ثروتمندان تهیه شده است و احتمال پیروزی آنها را در کنکور افزایش میدهد و فشار کنکور برای داوطلبان و خانواده های متمکن کاهش می‌یابد، این فقرا هستند که باید ترس و لرزشان اضافه شود، که می‌شود.

جناب آقای رئیسی شما کدامیک از این ستمگری ها را می‌توانید پاسخ دهید؟

لطفا به سخنگوی محترم دولت ماموریت دهید اگر پاسخی دارید به مردم اطلاع دهند تا همه این جور و ستم‌ها و مفسده‌ها را به پای دولت ننویسند.

جناب آقای رئیس جمهور! این وضعیت، تمام مبارزات ضد فقر را در کشور به باد میدهد. اقتصاد توسعه مهمترین ابزار برای حذف فقر و کاهش نابرابری را، بهبود تعلیم و یکسان سازی امکانات آموزشی برای همه مردم میداند. این مصوبه درست عکس این هدف را محقق میکند و چرخه پلید "افزایش فقر ↤ کاهش امکانات آموزشی ↤ افزایش فقر" را در پی دارد.

جناب آقای رئیس جمهور! با آثار پرورشی این فرایند چه می‌کنید؟ هر سال چندین بار اکثر دانش‌آموزان این کشور با شلاق مفسده‌ها و تبعیض‌های ناشی از فقر نواخته میشوند و حاکمیت پول از اول جوانی چهره کریه خود را به این دانش آموزان نشان میدهد. با این وصف انتظار دارید سرمایه اجتماعی و تفاهم ملی رشد کند؟ یا تهیدستان به سوی کینه‌ورزی و حسد اجتماعی سوق داده نشوند؟ حرمان ناشی از کارکرد پول و تقلب در فقرا و فخر فروشی اقلیت سرمست را چگونه درمان می‌کنید؟

جناب آقای رئیس جمهور! آن ۱۳۴ نفری که به واسطه مفسده ضمیمه‌شده به رانت پدر و مادرشان به رشته های خاص امثال رشته پزشکی منتقل شدند و یا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که به واسطه رانتی که لباس قانون بر تنش کرده‌اند دختر و پسرشان را به دانشگاه تهران منتقل می‌کند مصداقی از تفکرات پشت این مصوبه است. البته که تمامی حامیان این مصوبه منفعت طلب نیستند اما منفعت‌طلبان موثر برای اجرای این مصوبه نیز کم نیستند.

ما رفع این مظالم را از شما انتظار داریم و ماجرا را پایان یافته نمیدانیم و برای حمایت از مستضعفان این راه را ادامه می‌دهیم.

احمد توکلی.»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1656745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 104
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    یکی دیگر از شاهکارهای این شورا در نظر گرفتن امتیاز تاهل و فرزند برای متقاضیان جذب هیات علمی دانشگاه هاست. یعنی کسی که حین تحصیل ازدواج کرده و بالتبع شاغل بوده و در نتیجه کمتر فرصت تحصیل و پژوهش داشته در اولویت استخدام قرار می گیرد. و اگر فردی بدلیل عدم تمکن مالی، یا بیماری یا نداشتن خاستگار و امثالهم نتوانسته ازدواج کند، مجازات می گردد. آیا برای ارتقای سطح دانشگاه ها و نیز تشویق ازدواج بهتر نبود که نخبگان علمی را استخدام کرده و با تامین نیازهای زندگی، آنها را ملزم به ازدواج می کردند؟
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      166 9
      تنها نکته مثبت این مصوبه برگزاری دوبار کنکوره که می تونستند پذیرش رو در دو نیمسال انجام بدن که بازم این کارو نکردند . این مصوبه این همه مخالف ریز و درشت داره چرا باید اجرا بشه؟؟؟ #دموکراسی پس چی میشه
  • امید IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    این مصوبه سراپا ایراد داره و بهیچ عنوان نباید اجرایی شود.اموزش کشور در خطره.باید جلوی این مصوبه گرفته بشه و زودتر و فوری حذف شود. از رییس جمهور محترم تقاضا داریم امید ما داوطلبین و دانش اموزان مناطق محروم رو برای دستیابی ب دانشگاهای برتر ناامید نکنن و مصوبه رو زودتر لغو کند
  • حامد IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    خدا حفظتون کنه دکتر توکلی که همیشه حرف حق رو میزنید.امیدوارم آقایون حق بچه ها رو پایمال نکنن
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    درود بر دیده بان شفافیت و عدالت درود بر دکتر توکلی و دکتر امرایی آقای رئیسی لطفا این مصوبه را لغو کنید و بگذارید ما هم برای رسیدن به آرزوهامون تلاش کنیم امید و انگیزه را از ما نگیرید. نگذارید زندگیمون تباه بشه.
  • نگار IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    دمت گرم دکتر توکلی درود بر عدالت وعدالتخواهان
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    قشنک معلومه مافیا کنکور پشت این بیانیه هستش ؟ هرچی آزمون تخصصی تر بشه بهتره ایشون اگه نگرانه بهتره بیانیه برای سهمیه ها می داد
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    اتفاقا قانون جدید خیلی خوبه
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      بله برای شما که پول دار هستید و با پول سوالات امتحان نهایی رو می‌خرید بهترین طرحه چرا که نه !
  • میلاد FR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    درود بر حق طلبان راه امام حسین و ایستادگان مقابل جور و جفا. اگر این مصوبه اجرایی شود متوسطه دوم و در پی آن متروپل آموزشی به جا خواهد گذاشت. فارغ از ایرادات آموزشی و سنجشی شبیخون روانی به نوجوانان است. آینده این را اثبات خواهد کرد.
  • کامران IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    درود بشرف دکتر توکلی👏
  • علی IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    اقا جو ندید من 402 کنکور دارم موافق مصوبم هستم خیلیا موافقن اوکیه اجرا بشه
    • کیان US ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      توموسسه داری
    • منم ی دانش آموزم IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      با چ معیاری میگی ک این مصوبه بهترینه این مصوبه یعنی نابود کردن آرزوهای جوانان بخصوص مناطق محروم و دور افتاده
    • asaliii IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      من کنکوری ۴۰۲ ام مخالف صد درصد این مصوبه ام با دوستانم
  • محمد IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    به نظر من بهترین مصوبه کنکور عالی آقای توکلی از جزئیات خبر ندارید بهترین تغییرات کنکوره تشکر از آقای رئیسی از ابلاغ مصوبه
    • NL ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      شما چون معدل خوب شده این حرف رو میزنی این مصوبه 90 درصد دانش آموزا رو بد بخت میکنه چون هم فکر تشریحی باشند هم تستی
    • حسین IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      جان جدت یه دلیل بیار از کنکور قبلی بهتره بگو من سراپا گوشم🥲
  • ناشناس DE ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    موهامونو سفید کردن خیر نبینن 😔 آه مادرم و اشکای من پشت راهشون
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      خب چرا رفتی آلمان
  • محسن IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    امیدواریم این بی عدالتی و ظلم در حق ما مناطق محروم در کنکور لغو بشه.امید و انگیزه ما رو نگیرید با این مصوبه
  • امیر IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    درود بر شرفت جناب توکلی هر چه زودتر این مصوبه ترکمان‌چای و ننگین باید لغو بشه
  • بهاره IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    این بدترین مصوبه ای هست که تا بحال درمورد کنکور داشتیم مرگ بر بی عدالتی درود بر دکتر توکلی
  • بهاره IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    این بدترین مصوبه ای هست که تا بحال درمورد کنکور داشتیم مرگ بر بی عدالتی درود بر دکتر توکلی
  • کنکوری مخالف IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    توکلی دمت گرم دمت گرم
  • حاني IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    واقعا اقاي رئيسي چه جوابي دارن؟ فقط بدقولي و طرفداري نا به جا از شورا كجاست سيد مظلومان
  • م.د IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    کار خوبی انجام شده تخصصی مگربده
    • ناشناس IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      245 6
      توضیح زیادی نمیخواد متن بالارو بخونی میفهمی چرا بده
    • یاسر IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      223 4
      جناب شما فقط قسمت ن چندان خوب یعنی حذف عمومی میبینی مشکل اصلی تاثیر قطعیه برادر من
    • asaliii IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      207 5
      اره افتضاحه فاجعه باره
    • نیلو US ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      113 5
      😐😐
  • عاطفه IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    درود بر تمامی عدالت خواهان مصوبه باید لغو شود
  • سینا IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    306 8
    چرا میخواین کنکور را سخت کنید چرا سنگ اندازی میکنید جلو درس خوندنمون را میگیرین چرا میخ این جامعه به دوقشر ضعیف و قوی تبدیل کنید چرا استعداد ها نادیده میگیرین کار نیست لطفا بذارین همین کنکور برامون بمونه
  • مرجان مسعودی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    269 5
    امیدوارم دلسوزان نظام جلوی این فاجعه آموزشی را بگیرند
  • طاهری IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    این مصوبه فقط به نفع مافیای کنکوره خواهش میکنیم اینقدر با روح و روان بچه های مردم بازی نکنید و این طرح و لغوووووووووو کنیددددددددددد
  • طاهری IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    273 5
    اینقدر با آینده ی ما بازی نکنید بچه های مناطق محروم یا بچه هایی که تو مدرسه های دولتی درس میخونن چه گناهی کردن این طرح و لغو کنید
  • رضا IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    261 7
    این مصوبه بزرگترین ظلم در حق دانش آموزانی هست که امکانات کمتری دارند با این مصوبه تیر خلاص رو به ما زدید و این شروع یک بی عدالتی بزرگ هست
  • Zahra IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    268 8
    توروخدا لغوش کنین این مصوبرو . نباید در این یک مورد بی عدالتی بشه بجای اینکه از استرس جوونای مملکت کاسته بشه بشدت چندبرابر میشه تقاضا داریم ک لغوش کنین
  • Hosein IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    260 5
    والا بفکر بچه های منطقه محروم وضعیف باشید این مصوبه به خداوندی خدآ ....بی عدالتیه ،مچکریم جناب اقای توکلی مرد باغیرت ......#لغو این مصوبه آرزو همه دانش اموزان هست
  • ستاره IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    253 5
    مصوبه باید لغو بشه لغو کنید
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    245 4
    سلام آقا دمتون گرم، درود به شرفتون یک کاری کنین که این تصمیم لغو بشه به خدا به ضرر ما بچه ها هست تو رو قرآن لغوش کنید اگر این کار کنید تا آخر عمر مدیون شماییم
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    253 6
    یکی از دلایل ما برای لغو این مصوبه نظام اموزشی نا عادلانه است جرا نظامی ک توی ان منطقه محروم از معلم خوبی برخوردار نیست رو با کسی ک در تهران درس میخواند باید مقایسه کنیم؟ و روی لبه تیز فشار و افسردگی بزاریمشون...
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      5 173
      مصوبه بسیارعالی و عادلانست شماهای که تو مناطق محروم درس می خونید به اندازه کافی سهمیه منطقه سه بودن رو سالیان گرفتید و بدون داشتن هیچ استعدادی کرسی های دانشگاه رو تصاحب کردید و نتیجش شده تحصیل کردگان بی استعداد و بی سواد تو هر رشته ی تحصیلی خصوصا رشته های علوم پزشکی که با جان انسان ها در ارتباطه و خیل عظیم پزشکان بی سواد و بی مغز
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    245 8
    این مصوبه لعنتی باید لغو بشه
  • یا مهدی IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    240 7
    مصوبه جدید شورا =نابودی امید و آرزو نسل جدید و آینده سازان کشور
  • Kh j IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    229 3
    مصوبه شورای انقلاب فرهنگی هم از فرهنگ دوره هم از موازین انقلاب هم هیچ شور و مشورتی درش دخیل نبوده جالبه واقعا
  • مینا DE ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    229 6
    این مصوبه خیلی غیرکارشناسیه انگار یه بچه پنج ساله نوشته باید لغو بشه
  • امین IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    237 3
    لغو مصوبه رومیخواییم فقط همین
  • ناشناس IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    فقط باید دروس تخصصی امتحان گرفته شود تا جامعه از بیسواد مطلق نجات پیدا کند
    • حسین DE ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      67 0
      شما بیانیه رو بخون بعد نظر بده
  • آیلار IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    254 8
    مصوبه پراز نقص و ایرادات ریاضی است لغوش راخواستاریم
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    بذارید دروس عمومی حذف بشن اینها همه بهانه جویی است طرح از وضع فعلی بهتره
  • یلدا US ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    277 7
    خدایا بحق ماه عزیز محرم کمکمون کن که ان شالله این مصوبه لغو بشه
  • کیمیا IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    280 8
    لو رفتن سوالات امتحان نهایی را بارها از زبان وزارء وقت آموزش و پرورش شنیده‌اید ، اما مصوبه‌ای تصویب کردید که قرار است با نمره‌های دروغین حاصل از لو رفتن سوالات غربالگری کنید لغو کنید مصوبه چرت ۴۰۲
  • asaliii IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    254 7
    این مصوبه برابره با ظلم برابر با بی عدالتیست کاش لغو بشه خیلیا مخالفن باهاش
  • Ali IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    240 9
    واقعا متاسف هستم براتون ک هزاران جوون رو ناامید کردید
  • Khatereh IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    243 9
    درود بر آقای توکلی و باسوادان عدالت خواهان این مرز و بوم
  • حاني IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    271 7
    جناب رئيسي زماني ك اين مصوبه رو ب ابلاغ رسوندين كاش كمي ب فكر مناطق محروم و دانش اموزان بي بضاعت ميبودين كساني ك با اين طرح يا تن ب ازدواج اجباري ميدن يا بايد تمام ارزوهاشونو دفن كنن
  • Mona IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    با سلام اتفاقا من کنکوری ۱۴۰۲هستم کامل با مصوبه جدید موافقم خیلی ام خوبه ...
  • حامد IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    من که کنکور ۱۴۰۲ دارم ب نظرم اقای رئیسی بهترین کار رو کرد و کنکور هم باید حذف بشه کجای کشور های پیشرفته رو دیدین که کنکور داشته باشن؟ کنکور فقط ما دانش اموز هارو ذره، ذره آب می کنه.
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      115 0
      آدم باید به تو چی بگه؟! کنکور حذف نشده فقط سهمیه آموزش و پرورش شده شصت درصد اصلا حرف شما درست کشورهای پیشرفته نظام آموزشی آن ها با نظام آموزشی ما یکسان است؟ قطعا خیر
  • علی IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    این مصوبه بیخود شورا که بی عدالتی رو هزار برابر بیشتر میکنه در زمینه کنکور هر چه زودتر لغو کنید !!!!!!!
  • محدثه IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    این مصوبه به شدت ضدعدالته..افتضاحه و نباید اجرایی بشه.اصلا معلوم نیست رییس‌جمهور برای چی راضی شده به ابلاغ.واقعا متاسفم.
  • ... IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    درود به شما
  • احمد IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    من هم مخالفم با اجرای این مصوبه. نذارید این مصوبه اجرا بشه.
  • اکبری IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    این طرح ظالمانه را لغو کنید. این طرح جز ناعدالتی نیست
  • محمد FR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    لغو مصوبه کنکور ۱۴۰۲
  • محمد FR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    لغو مصوبه کنکور ۱۴۰۲
  • محسن رضایی IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    247 8
    با اجرتی این مصوبه فقط فاصله طبقاتی بیشتر میشه و ما بچه های منطق محروم اصلا نمی تونیم خواب رشته‌های تاپ رو ببینیم
  • علی خوشایند IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    265 5
    من به عنوان یک داوطلب کنکور 1402 به شدت با این طرح مسخره و ناپخته و ناعادلانه مخالفم و خواستار لغو این طرح هستم
  • NL ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    268 4
    وقتی آمار خودتان میگه 85 درصد کنکوری ها گفتن تاثیر قطعی معدل رو نمی خوان چرا اصرار دارید بر انجامش مگر اینکه منافعتون ایجاب می کنه
  • زهرا US ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    252 5
    ما مخالف صد درصد این مصوبه بی عدالت هستیم.خواهشا هرچه سریعتر لغو کنید
  • یه کنکوری که گرفتار مصوبه ناعادلانه شده IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    251 5
    بار ها اجتماع مسالمت آمیز کنکوری ها حاکی از نارضایتی اکثریت کنکوری ها از این مصوبه دارد، موافقان مصوبه هیچ حرفی برا دفاع از مصوبه ندارند، آقای رئیسی لطفا این مصوبه ننگین را لغو کنید.
  • زهرا IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    266 3
    تجمعات مسالمت آمیز دانش آموزان و کنکوری ها و مخالفت به حق نمایندگان نشان از نارضایتی همه هست و آگاهی به بندهای ظالمانه مصوبه می باشد
  • حسین IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    281 4
    درود بر آقای توکلی واقای امرایی،مصوبه ناعادلانه باید لغو بشه.
  • رضا IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    اگر توکلی مخالف غیرانتفاعی هست پس مدرسه غیرانتفاعی خود را تعطیل کند.
  • محمد جواد US ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    294 5
    خواهش میکنیم ما کنکوری هارو درک کنید....شما رو به صاحب همین شب ها قسم خون به دل داوطلبان کنکوری نکنید.... عدالت آموزشی در خطر است
  • سحر IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    315 8
    لغوووووووو تغیراااات ناعادلانهههههههههههه کنکوررررررررر
  • ایمان ح IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    117 1
    آقای رئیسی من و خیلی ها به خاطر عدالت خواهی شما ، بهتون رای دادیم ، پس لطفا این بار هم طرف عدالت و حق باشین و این طرح که سراسر ناعدالتی در حق افراد محروم و فقیر جامعه است رو لغو کنین . به خدا ما جوونای فقیر هم حق برخورداری از عدالت رو داریم پس لطفا نذارین این طرح عدالت آموزشی رو نابود کنه
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    8 159
    واقعا اگرعدالت میخواهدبرقرارشودتمامب مدارس عیردولتی وغیرانتفاعی بایدجمع شودوگرنه کنکورباروال قبلی هم عین بیعدالیست.واضطراب کنکورازاول ابتدایی تاسال آخردبیرستان برای دانش آموزان وجوددارد.ولی باطرح جدید ازاضطر اب کاسته شده درعوض با مفهو می شدن امتحانات نهایی وحذف دروس عمومی باردانش آموزان سبکترشده،باخیال راحتتر درامتحانات شرکت میکنند
  • عاشق تعلیم و تربیت IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    112 0
    تمام این موارد نویسنده محترم از ایرادات محکم و قاطع مصوبه تاثیر 60 درصدی معدل دوره متوسطه 2 و آثار زیانبارش سالها نسلهای زیادی را قربانی ناعدالتی و ظلم و ستم خواهد کرد
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    6 156
    یکی گفت کا با این مصوبه ۹۰ درصد دانش آموزان به خاطر معدل ضعیف بدبخت میشن خب اون ده درصد لیاقت رفتن به دانشگاه رو دارن کی با معدل ۱۳ تو کنکور قبول شده اتفاقا این مصوبه خوبیش اینکه جو رقابتی درست میکنه و اونی که زحمت میکشه هم معدل خوب میاره و هم قبول میشه پدر من از بزرگان آموزش و پرورش شهر خوی استان آذربایجان غربی و بعضی ها که میگن اونایی که قدرت یا پول دارن سوال هارو می‌خرن ماکه تو این دسته هستیم تاحالا چنین کاری نکردن و اگه کرده باشن برای همه کردن
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    یکی گفت کا با این مصوبه ۹۰ درصد دانش آموزان به خاطر معدل ضعیف بدبخت میشن خب اون ده درصد لیاقت رفتن به دانشگاه رو دارن کی با معدل ۱۳ تو کنکور قبول شده اتفاقا این مصوبه خوبیش اینکه جو رقابتی درست میکنه و اونی که زحمت میکشه هم معدل خوب میاره و هم قبول میشه پدر من از بزرگان آموزش و پرورش شهر خوی استان آذربایجان غربی و بعضی ها که میگن اونایی که قدرت یا پول دارن سوال هارو می‌خرن ماکه تو این دسته هستیم تاحالا چنین کاری نکردن و اگه کرده باشن برای همه کردن
  • sina IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    156 2
    نکته مهمی که وجود داره اینه که در این مصوبه درآمد مافیای کنکور دو برابر میشه و جالبه که شورای انقلاب فرهنگی از مافیای کنکور در مورد این مصوبه مشورت گرفته...چون کنکور حذف نشده و در کنار کنکور امتحانات نهایی هم اضافه شده...مافیای کنکور علاوه بر کلاس کنکور کلاس آمادگی امتحانات نهایی هم میگیرن...علاوه بر کتاب کمک آموزشی تستی کتاب آمادگی امتحان تشریحی هم چاپ میکنن و در کل درآمد مافیا دوبل میشه...مورد دیگه این که کنکور توسط سیستم تصحیح میشه که هیچ سلیقه و اشتباهی نداره ولی امتحانات نهایی توسط معلمان سراسر کشور که هر معلم سلیقه خاصی در تصحیح داره...
  • Iman IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    162 0
    بنده سالیان قبل کنکور دادم و تمام شد،با تجربه ای که دارم فقط میتونم بگم وحشتناکه این مصوبه!! حتی ۱۹.۵هم بگیری باید بفکر ترمبم معدل باشی برای رتبه تاپ!! چه نونی بخورن موسسات آموزشی!
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    103 6
    جناب آقای توکلی مشکل کنکور فقط این همه سهمیه بی خود که هنوز بعد از ۴۲ سال ادامه دارد تاکی این روند بی عدالتی درکنکور باید ادامه داشته باشد تاکی این بی عدالتی باید درمورد بکار گیر افراد ادامه داشته باش
  • ۱۲۳ IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    122 0
    آقا حداقل یه حرف بزنید ما بدونیم چه خبره که چجوری درس بخونیم چه وضعیتی هست آخه
  • محمد IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    172 1
    رئیس جمهور محترم به حساب اقتصاد که رسید و حالا مونده به حساب آموزش و فرهنگ مملکت هم برسه.
  • سمانه ا IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    158 2
    کنکور تنها روزنه امید ما بود، لطفا این امید را از ما نگیرید، به امام حسین قسمتون میدم این مصوبه را لغو کنین.
  • سینا IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    6 197
    اونایی ک میگن مصوبه خیلی بده .در حواب اینا باید گفت ر اگه دوست دارین درسای عمومی باشن خب نباید میومدین تجربی و ریاضی !همون انسانی میموندین .دوما تا الان اگه واسه کنکور میخواستی درستی عمومی بخری اونم حد اقل ۲ منبع کار کنی حدودا ۴ میلیون خرجش میشد .این مصوبه اومده همه رو مورد توجه قرار داده .اونی ک توی مناطق محرومه همون ۴ درس تخصصی بخونه فشار کمتری بهش میاد . بعضی تا الان میگفتن کنکور از توی کتاب نیست .بفرما ۴۰ درصدش شد فقط کتاب بسم الله!
  • علی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    148 2
    این چه طرح مسخره ای آخه حتی بچه دوساله هم میتونه تشخیص بده چه فاجعه ای با این طرح رخ میده آقایون شورا فرهنگی اگه واقعا به فکر بچه ها هستید سهمیه ها رو بردارید رقابتو آزاد بزارید نه این که حتی نیمچه عدالتی هم که باقی مونده از بین میبرید
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    134 3
    درود بر شرفت آقای توکلی
  • محمد IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    6 182
    این سوز و گدازها برای به خطر افتادن منافع مافیای کنکور است ! وقتی دانش اموز درسخوان باشد ، حقشه که از عمری درسخوانیش نتیجه بگیرد، نه که با تقلب و مهندسی معکوس و با فروش سوال و هزار دوز و کلک عده ای کنکور قبول بشوند و درسخوانها جا بمانند ! و کشور پر از فارغ التحصیل دانشگاهی بیسواد بشود!! مخالفان عده ای متقلب و سودجوی خائن هستند ! که باعث نابودی نسلهای مستعد و درسخوان شده اند ، باید حداقل معدل ۶۰% تاثیر قطعی داشته باشد .تا مستعدان و شایسته ها کرسی های تاپ را صاحب شوند..
  • محمد IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    163 6
    تو رو به هرچی میپرستی قسمت میدم که این طرح افتصاحو لغو کنید دانش اموز بدبخت منطقه ۳ باید بره بمیره تا رشته خوب قبول بشیه.خدا ازتون نگذره بیچاره مون کردین.من خودم منطقه۳ هستم ما شیمی نصف سال معلم نداشتیم.اینقدر هم با روح و روان ما بازی نکنید ثبح بیدار نشید یه غلطی بدون فکر بکنید باز روز دیگر یه غلط دیگه.فقط برید بمیرید که اگه این طرح میخواسته بشه اجرا بشه من از استرس ترک تحصیل میکنم شما رو نمیدونم
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    5 195
    اصلا چه لزومی داره درسهای عمومی تو کنکور تاثیر گذار باشه مثلا کتاب ادبیات خودش شامل چندین کتاب برای مطالعه تو کنکوره که خوندنش کلی وقت گیره اگه نظر ما دانش اموزان رو بپرسید میگیم تاثیر شو از دوران دبیرستان هم بردارید فقط همون درسهای اختصاصی رو تو کنکور بزارید تا کلی کلاسهای کنکور و کتابهای پر هزینش برداشته بشه و کنکور سبکتر اجرا بشه
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    166 2
    باید جلوی مصوبه جدید کنکور رو گرفت بسیار ناعادلانه ست مگر میشود معدل این دو سال در شاد رو با معدل چند سال پیش در یک سطح مقایسه کرد معدلهای الان خیلی الکی هستند و شرایط کرونا همه و همه از جدیت امتحانات کاسته و معدلها خیلی بیهوده و الکی بالا رفته .
  • فرهاد IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    154 3
    باسلام جای تعجب داردکه دردولت اسلامی که قانون اساسی تحصیلات رابرای همه رایگان اعلام نموده چراباید به عده ای فرصت طلب مجوز تاسیس مدارس وموسسه ومرکزآموژشی با وام آموزشی زمین آموشی ووامهای بلاعوض داده شود.به نظر بنده آموزش باید درفضایی یکسان بایک مدیریت برای همه فراهم شود .آنوق هرکس استداد هرنوع رشته یا هنرو مهارتی داشت هدایت تحصلی شود .نه مانند دوره هخامنشیان باشد.
  • احمد نادری IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    129 1
    اینهم یک تصمیم دیگر سخت دولت که کمر همت به نابودی ملت بسته و فکر میکنه خودش تک و تنها باید کشور رو آباد کنه و بشه مصلح قرن جدید!
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    5 242
    دیگه همین که هست بسه نکنه می‌خواین برگرده من کلا برنامه ریزیم بهم میخوره من موافق این مصوبه هست
  • Hani IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    181 4
    اونایی که موافق این طرح ظالمانه هستن، خیالشون راحته که بابا جونشون هزینه تمام معلم خصوصیا، پیش خوانی، و کلاساشونو میده ⁦:-|⁩
  • رامین IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    119 1
    کو گوش شنوا ؟
  • براتعلی آب برین IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    185 2
    آقای رییسی نباید به دام طرحی می‌افتاد که سالهاست نظام آموزشی ما ازان رنج میبرد .بنده بعنوان کسی که ۳۰سال در مدیریت انواع مدارس کارکرده ام توصیه میکنم بفوریت این طرح لغو شود و گروهی از نیروهای فرهنگی انقلابی طرحی نو در اندازند.تا آنچه که توصیه مقام معظم رهبری دغدغه آن را دارند ودرقانون اساسی تصریح شده آموزش وپرورش اقشار متوسط وفقیر جامعه در دستور کار قرار گیرد
  • هاجر ابراهیمی IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    8 207
    ااز آقای ریس جمهور خیلی تشکر می کنم خیای هم خوب شده به نفع محرومین هست ما خودمان درمناطق دور مدرسه دولتی درس مخونیم ما که راضی هستیم
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    49 1
    آقای رئیسی محترم با بازگشت و روند صعودی کرونا و سویه های جدید لطفا در مقطع کارشناسی علوم انسانی را مجازی بفرمایید و برای امتحان حضوری باشد، لطفا نوشدارو بعد مرگ سهراب پیاده نکنید.یاعلی