با وجود اعزام 150 گروه از 29 شعبان (9 مرداد) برای استهلال ماه مبارک رمضان به نقاط مختلف کشور ، هنوز گزارشی از رؤیت این هلال به علت شرایط جوی منتشر نشده است.

به گزارش خبرآنلاین این در حالی است که رسانه های خارجی از دیشب تا کنون سعی کرده اند همچنان سال های گذشته موضوع رؤیت هلال ماه رمضان و اختلاف نظرهای علمی و فقهی مراجع را دستمایه سوءاستفاده های سیاسی قرار دهند.

150 گروه زیر نظر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری

علیرضا بوژمهرانی عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری دیروز اعلام کرد: شانس رؤیت هلال ماه رمضان تحت شرایط ویژه ای وجود دارد و نمی توان به طور قطع گفت که امکان استهلال وجود ندارد. شرایط ویژه این هلال موجب شده هماهنگی های لازم با رصدگرهای کشور انجام شود.

وی اظهار داشت: 150 گروه زیر نظر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری هستند از نظر تخصص و تجربه در سطوح و درجات مختلفی هستند. اما این 150 گروه تجهیزات لازم را برای انجام رصد هلال های بحرانی در اختیار دارند و برای رصد هلال این ماه مبارک نیزمشغول هستند.

اسقرار گروه های رصدی در 8 منطقه در تهران

حجت الاسلام محمد تقدیری رئیس ستاد استهلال استان تهران در گفتگو با مهر اعلام کرده است : اسقرار گروه های رصدی در 8 منطقه همچنان ادامه دارد و گروههای اعزامی ستاد استهلال ماه مبارک رمضان استان تهران در 8 منطقه تفرش، دماوند، کوهسار، ورامین، هشتگرد، طالقان، قصر بهرام و دشت نالان برای رؤیت ماه مبارک رمضان مستقر هستند.

بر اساس این گزارش، از دیروز گروهها به رصد هلال ماه مبارک رمضان در دو نوبت روز و غروب پرداخته اند. نتایج حاصل از رصدها به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می شوند.

عدم رؤیت هلال ماه رمضان در استان های خراسان

همچنین ستاد استهلال استان خراسان در آخرین گزارش خود اعلام کرد: باتوجه به گزارشات رسیده از گروههای استهلال استانهای خراسان درشامگاه یک شنبه 09/05/1390 ( 29/شعبان/1432)و گزارشات تلفنی 31گروه و همچنین بعضی فاکتور های رصدی هلال ماه رمضان هنوز در استان های خراسان رؤیت نگردیده است.

سوءاستفاده سیاسی از یک اختلاف نظر فقهی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در مطلبی با عنوان " سوءاستفاده سیاسی از یک اختلاف نظر فقهی" نوشت:

"چند سالی هست، همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و یا پیش از عید سعید فطر، شاهد بروز اختلافاتی در تعیین اول ماه و رویت هلال ماه هستیم. این مسأله و بروز اختلاف بین مراجع عظام تقلید در این مورد خاص همانند دیگر اختلافات فقهی، بحثی کاملا تخصصی است و به مبانی و دلایل فقهی و علمی مربوط می‌شود که به طور مفصل در آثار علما و فقها بیان شده است.

به طور خلاصه، می توان گفت که این اختلاف به چگونگی رویت هلال ماه ـ رویت با چشم مسلح و یا غیرمسلح ـ و یا رویت هلال هنگام غروب آفتاب، پیش از زوال و پس از زوال، اتحاد آفاق، محاسبات اهل نجوم و اهل فکر برمی‌گردد.

البته با وجود این که بارها این اختلافات فقهی و تأثیر آن بر اعلام عید سعید فطر در رسانه ها اعلام شده شده، در سال‌های اخیر و به ویژه سال گذشته، پاره‌ای از محافل سیاسی ضدانقلاب - که البته سابقه آنها در اختلاف افکنی و ضدیت با نظام بر همه آشکار است - با تمسک به تفاوت فتاوای مراجع عظام تقلید در رؤیت هلال ماه شوال، تلاش کردند تا یک مسأله کاملا بدیهی شرعی و فقهی را نشانه و نتیجه اختلاف مراجع با نظام معرفی کنند.

برخی هم تا آنجا پیش رفتند که این اختلاف فقهی را به مسائل سیاسی سال گذشته از جمله انتخابات و رخدادهای پس از انتخابات گره زدند و از این مسأله در راستای امیال سیاسی خود بهره‌برداری و در اظهار نظری بی پایه و عجیب، اختلاف در اعلام عید سعید فطر را به نارضایتی مراجع از انتخابات سال گذشته عنوان کردند.

دقیقا در همین راستا و در ادامه همین سیاست منافقانه بود که این جریان رسانه‌ای، مسأله اختلاف در عید فطر را به عنوان فرصتی برای اختلاف افکنی دستاویز خود قرار داد و با سوءاستفاده از یک مسأله کاملا فقهی، آن را نشانه اختلاف مراجع عظام تقلید با نظام اسلامی عنوان کرد.

«بی بی سی» فارسی نیز به وجود اختلاف بین مراجع و علما اشاره کرد؛ اما با شگرد خاصی خواست که اختلاف سال گذشته را یک مسأله ویژه و استثنایی معرفی کند؛ «العربیه» نیز همراستا با دیگر رسانه های ضدانقلاب، مسأله انتخابات و رخدادهای پس از آن را به عید فطر پیوند زد...

بر همین اساس، سال گذشته با اعلام رویت هلال ماه شوال و عید سعید فطر از سوی دفتر رهبر انقلاب، سایت‌ها و رسانه‌هایی چون «بی‌بی‌سی» فارسی، «رادیو فردا»، «صدای آمریکا» و تعدادی دیگر از سایت‌ها، در یک اقدام هماهنگ، به شایعه‌پراکنی و حتی در مواردی دروغ‌پراکنی متوسل شدند و اخباری را در راستای القای اختلاف بین مراجع و رهبر انقلاب منتشر کردند.

برای نمونه، یکی از سایت‌های ضدانقلاب در تیتری عجیب - که بیانگر نگاه سیاسی آن به یک مسأله کاملا فقهی بود - مدعی شد: «بی اعتنایی مراجع تقلید به نظر رهبر در مورد پایان رمضان؛ مردم ایران عید فطر حکومتی را روزه گرفتند!»

این سایت، در گزارشی که نشان از بی‌اطلاعی کامل نویسندگان آن از مسائل فقهی داشت، نوشت: «رهبر جمهوری اسلامی ایران، در حالی نماز عید فطر را در دانشگاه تهران اقامه کرد که مراجع تقلید عمده ـ حتی مراجع تقلید حامی حکومت ـ یکشنبه را به عنوان روز عید نپذیرفته‌اند.

بدین ترتیب، در حالی که دستگاه حکومتی یکشنبه را روز عید فطر و تعطیل رسمی اعلام کرده است، بیشتر مردم ایران که مقلد مرجعی غیر از آیت‌الله خامنه‌ای هستند، یکشنبه را نیز روزه بوده اند.»

«رادیو فردا» نیز با وجود این که به سابقه وجود اختلاف در تعیین عید فطر در سال های گذشته اعتراف کرد، در تناقضی آشکار، اختلاف در سال 88 را به مسأله انتخابات گره زد و مدعی شد: «اختلاف بین مراجع مذهبى بر سر روز قطعى عید فطر در سال هاى گذشته نیز سابقه داشته است، ولى به نظر مى رسد، با توجه به اختلاف تعداد بیشترى از مراجع تقلید با رهبر جمهورى اسلامى ایران بر سر رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهورى ایران، عید فطر امسال رنگ و بوى سیاسى ترى به خود گرفته است.»

«بی بی سی» فارسی نیز به وجود اختلاف بین مراجع و علما اشاره کرد؛ اما با شگرد خاصی خواست که اختلاف سال گذشته را یک مسأله ویژه و استثنایی معرفی کند: «اختلاف نظر در مورد احراز حلول ماه شوال در میان شیعیان، امری بی سابقه نیست؛ اما امسال، نظر اکثر قابل توجهی از مراجع تقلید و روحانیون ارشد شیعه، با اعلام رسمی فرا رسیدن عید فطر در جمهوری اسلامی بر پایه نظر آیت‌الله خامنه‌ای تفاوت داشته است.»

«العربیه» نیز همراستا با دیگر رسانه های ضدانقلاب، مسأله انتخابات و رخدادهای پس از آن را به عید فطر پیوند زد و ادعا کرد: «مراجع مذکور در جریان حوادث انتخابات گذشته در ایران، از عملکرد دستگاه های امنیتی و قضایی به شدت انتقاد کرده بودند».
با نگاهی به آنچه در بالا آمد، به خوبی می توان دریافت که متأسفانه رسانه‌هایی که آبشخوری بیرون از ایران دارند و از هر وسیله‌ای برای تخریب انسجام ملی ایرانیان بهره می برند، حتی نسبت به بدیهیات دینی نیز تشکیک کرده و در پی ایجاد اختلاف میان ملت هستند. "

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ذوالفقار دانشی،دبیر سرویس دانش خبرآنلاین IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    لطفا تیتر درست بگذارید. هلال چند دقیقه بعد از غروب خورشید غروب کرد و تمام تلاشها تموم شد. تمام گزارشها هم دیشب ارسال شد. یعنی چی این خبر رو با این تیتر اشنباه امروز صبح منتشر میکنید؟
  • ماه جو IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    بابا عجب دوره و زمونه ای شده. دیگه ماه هم برای تشفی خاطر صائمین ناز می کنه و خودش رو قایم می کنه.