۸ نفر
۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
نقص طراحی جک در جعبه تانک‌های روسی

تانک‌های روسی در نبرد اوکراین از نقص بزرگ موسوم به جک در جعبه رنج می‌برند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سی ان ان، کارشناسان نظامی می‌گویند تصاویرمیدان نبرد نشان می‌دهد تانک‌های روسی از نقص ذاتی رنج می‌برند که ارتش‌های غربی دهه‌ها از آن مطلع بوده و از آن تحت عنوان «جک در جعبه» یاد می‌کنند.

به عقیده آنها مسکو باید مشکل را متوجه می‌شد.

در واقع این مشکل به نحوه ذخیره مهمات در تانک مربوط می‌شود.

برخلاف تانک‌های مدرن غربی، تانک‌های روسی چند گلوله در درون برجک خود حمل می‌کنند.

این موضوع باعث آسیب پذیری شده و ضربه غیرمستقیم می‌تواند واکنش زنجیره‌ای درست کرده و کل انبار مهمات تانک با 40 گلوله داخل آن را منفجر کند.

طبق ویدئوهای آنلاین منتشر شده از جنگ در اوکراین، موج ضربه حاصله می‌تواند برای منفجر کردن برجک تانک به ارتفاع یک ساختمان دو طبقه کافی بوده و معمولا افراد داخل آن زنده نمی‌مانند.

«سام بندنت» مشاور برنامه مطالعات روسیه در مرکز امنیت جدید آمریکا در این باره می‌گوید آنچه در مورد تانک‌های روسی شاهدش هستیم یک نقص طراحی بوده و هر ضربه موفقیت آمیز به سرعت مهمات را مشتعل می‌کند و باعث انفجاری عظیم می‌شود و برجک از شاسی جدا می‌شود.

نیکلاس دراموند تحلیلگر دفاعی و افسر سابق ارتش انگلیس می‌گوید این نقص به این معناست که خدمه تانک شامل دو نفر در برجک و نفر سوم در حال رانندگی مانند نان تست می‌شوند.

غربی‌ها در جنگ عراق در سالهای 1991 و 2003 زمانی که تانک‌های T72 عراقی ساخت روس را هدف قرار می‌دادند متوجه نقص شدند.

به گفته دراموند سری T-90 جایگزین تی 72 در سال 1992 شده و زره آن ارتقا یافت اما سیستم بارگیری موشک آن مانند قبل مانده و همچنان آسیب پذیر شد.

تانک‌های T80 روسی نیز که در جنگ اوکراین استفاده شده نیز همین نقص را دارند.

بن والاس وزیر دفاع انگلیس روز دوشنبه این هفته تخمین زد در جنگ اوکراین 580 دستگاه تانک روسی مورد اصابت قرار گرفته و منهدم و از کار افتاده‌ شده‌اند.

نقص طراحی جک در جعبه تانک‌های روسی

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1626107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =