ایرنا نوشت:مدیرکل پست استان گفت: با اجرای روستا بازار تلاش می‌شود، محصولات تولیدی قابل‌عرضه با بازارهای خارج از استان در قالب تجارت الکترونیک و توسعه خدمات پستی به نحو مطلوبی به دست مشتریان برسد

سید عبدل درگاهی افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا، رشد قابل‌توجه‌ای در تجارت الکترونیک و خریدهای اینترنتی در کشور روی داده است که چهارمحال و بختیاری نیز تحت تاثیر این فرآیند با افزایش ۵۰ درصدی ترافیک مرسولات اینترنتی در سال ۱۴۰۰ مواجه شد.

وی با بیان اینکه استان از نظر افزایش ترافیک مرسولات وارده، رتبه نخست کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داد، افزود: بر همین اساس از مجموع ۵۰ هزار مرسوله اینترنتی جابه‌جا شده در چهارمحال و بختیاری، ۴۰ هزار مرسوله وارده است.

درگاهی به ۲ برابر شدن حجم مرسولات اینترنتی چهارمحال و بختیاری در اسفند ۱۴۰۰ اشاره کرد و یادآور شد: نزدیک شدن به پایان سال و ارائه تخفیف‌ نوروزی در تعداد بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی موجب شد تا علاوه بر افزایش خریدهای اینترنتی، ترافیک ورود و خروج مرسولات در این ایام نیز صعودی شود.

مدیرکل پست چهارمحال و بختیاری در ادامه درباره سیر زمانی توزیع مرسولات در استان نیز یادآور شد: حدود ۹۵ درصد از مرسولاتی که تا حدود ساعت هفت صبح وارد استان شوند در همان روز توزیع و تحویل می‌شوند و تنها در برخی موارد که دریافت‌کننده در محل حضور نداشته باشد یا تحویل مرسوله تابع مقررات ویژه باشد، ممکن است زمان تحویل به بیش از یک روز برسد.

وی علت عمده تاخیر در تحویل مرسولات پستی در اواخر سال را زمان‌بر بودن سیر ورود مرسولات به استان دانست و افزود: به طور نمونه در بخش مرسولات اینترنتی به دلیل آنکه تعداد بسیاری از فروشگاه‌ها در استان‌های بزرگی چون تهران واقع شده‌اند، زمان صرف شده برای ثبت خرید، بسته‌بندی، صدور بارکد و حمل بسته از مناطق به مراکز پستی و ادامه حمل آن تا استان زمان‌بر است.

درگاهی به افزایش مراجعات عمومی به دفاتر پستی برای دریافت مرسولات در روزهای پایانی سال نیز اشاره کرد و گفت: به طور معمول در این بازه زمانی از سال، حجم کل مرسولات در تمام کشور با رشد فزاینده‌ای مواجه می‌شود که با وجود تلاش شبانه‌روزی نیروهای پستی برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان، عده‌ای که تمایل دارند بسته پستی خود را پیش از تعطیلات و یا در همان ساعات اولیه ورود مرسوله به استان، دریافت کنند به دفاتر پستی مراجعه می‌کنند.

مدیرکل پست چهارمحال و بختیاری درباره ورود افراد متفرقه به سالن تخلیه و ردیف بندی مرسولات در اداره پست استان در روزهای نزدیک به تعطیلات نوروزی توضیح داد: به طور کلی ورود این افراد نادرست است اما برخی از مراجعه‌کنندگان به دلایلی اصرار دارند که هر چه سریع‌تر بسته خود را دریافت کنند و در مواردی مجموعه همکاران برای جلب رضایت رفاه حال آنان، اجازه می‌دهند این افراد در یافتن بسته پستی خود مشارکت کنند که این رویه از طریق دوربین‌های نظارتی ثبت و رصد می‌شود.

وی همچنین در خصوص آسیب‌دیدگی برخی از مرسولات و نارضایتی تعدادی از مشتریان نیز تصریح کرد: اگر چه پست متعهد است در صورت بروز آسیب بر اساس مقررات، غرامت پرداخت کند اما مهم‌ترین موضوع در این رابطه به نامناسب بودن لفاف استفاده شده برای بسته‌بندی مرسوله باز می‌گردد، با توجه اینکه در فرآیند سیر مرسولات از مبدا تا مقصد در چندین نوبت، بسته‌ها به صورت عمده تقسیم، ردیف بندی و جابه‌جا می‌شوند در صورتی که لفاف به کار رفته مناسب نباشد احتمال ضربه خوردن بسته وجود خواهد داشت.

تعداد کم و سن بالای نامه‌رسان‌ها از جمله مشکلات حوزه پستی استان است

درگاهی تعداد نیروهای فعال در اداره کل پست استان را ۱۲۳ نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد نیرو در بخش‌های خصوصی و دولتی مشغول به فعالیت هستند.

وی کمبود نیروی نامه‌رسان در استان را یادآور شد و افزود: این نیروها کار سنگینی را بر عهده دارند و سن بالای تعدادی از آنان نیز دیگر اجازه ادامه فعالیت را نمی‌دهد، به طور متوسط هر نامه‌رسان بین ۱۰ تا ۱۵ سال می‌تواند چنین کار سنگینی را بر عهده بگیرد که امید می‌رود با اصلاح ساختار و به‌کارگیری نیروهای جوان، از تجربه نامه‌رسانان قدیمی در بخش‌های دیگر حوزه پستی استفاده شود.

تعداد فروشگاه‌های اینترنتی چهارمحال و بختیاری به ۸۰ مورد افزایش یافت

مدیرکل پست چهارمحال و بختیاری در ادامه به اجرای طرح «روستا بازار» در استان اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح تلاش می‌شود، محصولات تولیدی قابل‌عرضه با بازارهای خارج از استان در قالب تجارت الکترونیک و توسعه خدمات پستی به نحو مطلوبی به دست مشتریان برسد.

درگاهی با بیان اینکه تاکنون ۸۰ فروشگاه اینترنتی در چهارمحال و بختیاری فعال‌شده است، افزود: تعدادی از این فروشگاه‌ها با حمایت از طرح روستا بازار، بخشی از تولیدات استان همچون صنایع‌دستی، محصولات باغی و گیاهان دارویی را به بازار عرضه می‌کنند تا سهمی در توسعه مشاغل خرد و همچنین مشاغل خانگی در استان داشته باشند.

گفتنی است ، هم‌اکنون نزدیک به ۴۰۰ نقطه تماس پستی شامل دفاتر پیشخوان خدمات دولت، دفاتر ICT روستایی، صندوق پستی و دفاتر پست دولتی در استان چهارمحال و بختیاری فعال است 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1614992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =