تنها ۱۰ سال برای استفاده از پنجره جمعیتی ایران فرصت داریم

به همت شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان از برنامه راهبردی با طرح تحول برای اولین بار در سطح اتاق های بازرگانی کشور، رونمایی شد.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، به همت شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان از برنامه راهبردی با طرح تحول برای اولین بار در کشور رونمایی شد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان  در مراسم رونمایی از  برنامه راهبردی اتاق بازرگانی، صنایع ، معاون و کشاورزی اصفهان با رویکرد تحول استراتژیک برای اولین بار در کشور اظهار کرد: با توجه به تدوین برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان با رویکرد تحول استراتژیک به همت شورای مطالعات استراتژیک اتاق اصفهان، از این پس، این سند نقشه راه فعالان اقتصادی استان خواهد بود.

مسعود گل شیرازی افزود: منابع ما محدود و انتظارات نامحدود است و باید توازن در این ارتباط برقرار شود تا منابع در سمت و سو و جهت کلی سامان پیدا کند.

سند مطالعات استراتژیک نقشه راه رفع چالشهای کشور است

در ادامه نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اظهار کرد: تغییرات و تحولات اساسی  در اقتصاد کلان  باعث می‌شود چالش‌هایی  در فضای کلان اقتصادی کشور پیرامون اتاق‌های بازرگانی  از جمله اتاق اصفهان به عنوان پارلمان بخش خصوصی را مشاهده کنیم.

حمیدرضا قلمکاری ادامه داد:  این مطلب ناشی از این است که هنوز یک ساختار کلان اقتصادی در کشور نداریم،  نرخ های چندگانه ارز، بیمه، مالیات گرفتن و مواردی همانند آن از جمله موضوعاتی است که چالش برانگیز است و در این گونه موارد  اتاق باید تلاش کند تا ذینفعان خود را به ساحل امن و آرامش برساند.

رئیس شورای مطالعات استراتژیک تاکید کرد: به این موضوع در سند مطالعات استراتژیک به عنوان مسیر راهی که کمترین هزینه و بیشترین بهره وری را  دارد، توجه شده است و نقشه و چراغ راهی در این موارد محسوب می شود.

چالش های موجود در اقتصاد کلان کشور 

قلمکاری  با اشاره به چالش های موجود در اقتصاد کشور بیان کرد: به طور مثال در شاخص سهولت کسب و کار کشور ایران در سال ۲۰۲۰ در میان ۱۹۰ کشور رتبه  ۱۲۷ را دارد که نشان از ۱۱ رتبه تنزل نسبت به سال پیش از آن دارد و در  شاخص رقابت پذیری نیز در بین ۱۴۱ کشور رتبه ۹۹ را داریم؛ در حالی که در سال قبل از آن  ۱۰ پله بالاتر از مکان فعلی قرار داشتیم.

رئیس شورای مطالعات استراتژیک با اشاره به اینکه از جمله دیگر شاخص‌های ورودی، پیچیدگی کسب و کار است، تاکید کرد:  در مورد شاخص‌های خروجی زیر شاخص‌های خوبی مشاهده می شود از جمله اینکه در زمینه خروجی های دانش و فرآوری  رتبه ۴۲  و رتبه ۴۴ را در زمینه خلاقیت را داریم که اتکای ما محسوب می‌شود.

قلمکاری تاکید کرد: پارلمان بخش خصوصی با توجه به چالش‌های موجود باید روی نقاط قوت قابل اتکای خود بیشتر سرمایه گذاری کند و سایر نهادها را در ارتباط با موضوعاتی که بیان خواهد شد به نوعی همسویی استراتژیک برساند تا از این چالش ها رها شویم.

سهم اقتصاد اصفهان از GDP به میزان ۵.۸  است

وی در ادامه با اشاره به اینکه سهم اقتصاد اصفهان از GDP به میزان ۵.۸ است، گفت: در زمینه ارزش افزوده صنعت حدود ۱۰ درصد و سهم مالیاتی در بودجه از ۷.۲ در سال ۱۴۰۰ تا هشت در سال‌های گذشته بوده است، همچنین سهم اصفهان از تملک دارایی سرمایه ای یا همان بودجه مالی ۲.۹ است و  برای سال ۱۴۰۱ میزان۳.۱  درصد در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مبحث مهم پنجره جمعیتی ادامه داد:  در دو دهه گذشته کشور چین به اتکای پنجره جمعیتی (جمعیت کارا و جوان  از جوانی تا میانسالی) توانست، بیشترین میزان ارزش افزوده را بهره برداری کند و حداقل ۱۵ درصد ارزش افزوده خود را در دو دهه قبل مدیون همین پنجره جمعیتی است.

تنها ۱۰ سال برای استفاده از پنجره جمعیتی در ایران فرصت داریم

قلمکاری با اشاره به اینکه  در شرق آسیا تا ۴۰ درصد ارزش افزوده وابسته به پنجره جمعیتی عنوان شده است، افزود:  این در حالی است که ما ۱۰ سال از عمر یک جمعیت پیک را که مربوط به  دهه ۶۰ است از دست داده‌ایم و تنها ۱۰ سال دیگر فرصت داریم.

قلمکاری تاکید کرد: در زمینه جمعیت سرمایه گذاری استان اصفهان که در سال ۱۳۹۹ توسط  مرکز پژوهش های مجلس بررسی شد از آخر رتبه سوم را داریم.

وی تصریح کرد: ما باید برای عبور از همه این مشکلات، با یک همسویی استراتژیک و نقشه و سند راهبردی و تخصیص منابع بهینه گام به گام به عنوان یک بازوی مشورتی موثر برای قوای سه گانه عمل کنیم.

۷ توصیه اساسی رهبر انقلاب برای اتاقهای بازرگانی در بیانیه گاوم دوم

رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب هفت توصیه اساسی برای اتاق های بازرگانی داشتند، گفت: عبور و گذر از نسل ها را باید در دستور کار خود داشته باشیم که این امر خود موجب تحکیم نسلهای بعدی خواهد شد.

قلمکاری تاکید کرد: ما درباره  اتاق نسل سومی صحبت می‌کنیم که باید با صنعت نسل ۳ و ۴ و دانشگاه‌های نسل چهارم برای رسیدن به یک جامعه توسعه یافته در هم تنیده باشند.

وی اضافه کرد: وقتی اتاق‌های فکر  اتاقهای نسل سوم را در دنیا بررسی می کنیم  همگی یک شورای مطالعات استراتژیک داشتند و در این میان طرف مشورت نیز نخبگان و خبرگان در راستای آینده پژوهی و دیدبانی استراتژیک هستند، ماموریت نیز تصمیم سازی های استراتژیک و یکپارچه سازی استرتژیک در فرایندهای اتاق بازرگانی با دیدگاه تعالی سازمانی و اهدافی مشخص از جمله شنیدن‌صدای ذینفعان است.

وی گفت: در واقع برای عبور از چالش ها و اجرای مباحثی که وظایف ذاتی اتاق محسوب می شود باید یک سند بالادستی تمام عیار داشته باشیم و در این راستا دقت کنیم که اگر استراتژی های غلط تدوین کنیم فرصت جبران نخواهیم داشت.

قلمکاری ادامه داد: به یقین چشم انداز بدون عمل خوش خیالی است و بر این اساس  باید حتما در سند بالادستی بدانیم در ۱۰ سال آینده در کجا قرار خواهیم داشت و چگونه به اهداف خود خواهیم رسید.

سند راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان منحصر به فرد است

وی افزود: بدون تردید سندی که امروز با آن مواجه هستیم به خاطر حجم کار زیاد تخصصی که برای نگارش آن انجام شده است است منحصر به فرد است و در هیچ اتاقی در کشور به این شکل ما شاهد سندی نبودیم که با جامعیتی مطلوبی برای انطباق پذیری حداکثری در شرایط مکان وزمان آینده پیش بینی شده باشد.

رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان با یان اینکه امروز باید این سند در تمامی ارکان به عنوان یک سند بالادستی تفهیم استراتژیک شود و همسویی استراتژیک در این زمینه داشته باشم، گفت: همه باید برای تخصیص منابع به یک اتحاد استراتژیک دست پیدا کنند تا یک اتاق به رهبر در چشم انداز ۱۰ ساله آینده داشته باشیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم که این مجموعه ارزشمند که به پشتوانه مطالعات تطبیقی سنگین تدوین شده است بتواند در سطح ملی و منطقه ای و فرامنطقه ای فراگیر شود تا چراغ راهی برای این دوره و حتی دوره‌های بعدی اتاق بازرگانی اصفهان باشد.

 در ادامه  مجری و مدیر طرح تدوین برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: تفکر استراتژیک مبتنی بر توانایی نگاه به آینده با تمرکز بر وابستگی های متقابل کلیدی یک سازمان، فرد یا کشور در برابر محیط پیرامون است.

اسدالله کردناییچ با بیان اینکه این توانایی اکتسابی است، افزود: از جمله توانایی های مدیریتی می توان به مهارتهای ادراکی اشاره کرد، ما همیشه به توانایی فنی، انسانی، ارتباط عالمانه با افراد گروه ها و سازمان ها توجه می‌کنیم اما مهارتی که کمتر به آن توجه شده است توانایی مدیریت استراتژیک است که رهبر انقلاب نیز به این مطلب و کمبود آن در کشور اشاره کردند.

استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس و مجری و مدیر طرح تدوین برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه مهارت ادراکی که در نهایت به تفکر استراتژیک ختم می شود، چند مولفه دارد، بیان کرد: توانایی تحلیلی فکر کردن، استراتژیک اندیشیدن و عمیق نگریستن در راستای حل مسایل پیچیده سه مولفه مهم برای رسیدن به مهارت ادراکی است.

 مجری و مدیر طرح تدوین برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: ما در اتاق اصفهان برای نگارش سند راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان با رویکرد تحول استراتژیک به این سند پرداختیم که نوآورانه است؛ این نوآوری استراتژیک سه ویژگی حیاتی بودن، بلندمدت و رقابتی بودن را با خود به همراه دارد و زنجیره ارایه خدمت به فعالان و ذی نفعان در آن جاری می شود.

برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان کاربرد فرا منطقه‌ای دارد

استادتمام دانشگاه اصفهان و مشاور عالی شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید اینکه این سند با توجه به اسناد بالادستی تدوین شده است اظهار داشت: برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان با رویکرد تحول استراتژیک در مقیاس داخلی، بین المللی و منطقه‌ای تدوین شده است.

آرش شاهین با بیان اینکه فراگیر بودن روش تدوین سند از ویژگی‌های برنامه راهبردی اتاق بازرگانی اصفهان با رویکرد تحول استراتژیک است، افزود: مصاحبه با بیش از ۲۵۰ نفر از نخبگان از محیط داخل و پیرامون اتاق براساس ذی نفعان داخلی و خارجی از نقاط قوت این سند است.

گفتنی است در پایان رویداد از برنامه راهبردی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان با رویکرد تحول استراتژیک با حضور آقایان گلشیرازی، قلمکاری، کردنائیچ و دیگر مدعوین رونمایی شد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1613268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =