شناسایی یک پرنده از گونه گنجشک‌سانان در ابوزیدآباد کاشان

یک فعال حوزه طبیعت‌گردی از شناسایی یک پرنده از گونه گنجشک‌سانان در منطقه ابوزیدآباد خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از  اصفهان، علی خالوئی نوش‌آبادی، اظهار کرد: زرد پره در کنار خانواده سهره‌ها، سسک‌ها و گنجشک‌ها از راسته گنجشک‌شکلان است که زرد پرده لیمویی در منطقه شکار ممنوع ابوزیدآباد شناسایی شد و  تعداد گونه‌های این منطقه به ۱۱۸ رسید.

وی در مورد شکل ظاهری زردپره لیمویی افزود: این‌گونه زردپره، به اندازه حدود ۱۶ سانتی‌متر به رنگ زرد بارگه‌های خط خطی مشخص شده‌اند. نوک کوتاه مخروطی و کلفت دارند که لبه‌های آن باهم جفت نمی‌شود.

این فعال حوزه طبیعت‌گردی تصریح کرد: زردپره لیمویی از حشرات و گیاهان تغذیه می‌کنند که از شمال ایران تا استان اصفهان پراکنش دارند، ولی در مرکز و جنوب کمتر دیده می‌شود. این پرنده به‌صورت اجتماعی زندگی می‌کند ولی از محیط‌های انسانی دور شده و در بین درختان مخفی می‌شوند.

خالوئی نوش‌آبادی تأکید کرد: نتایج حاصل از پژوهش‌های بیشتر در مورد تنوع زیستی حیات‌وحش، باعث جلب توجه و آگاهی جوامع محلی نسبت به ارزش‌های حفاظتی منطقه شده تا در حفاظت از آنها مشارکت داشته باشند.

این فعال زیست محیطی، افزود: هر دو جنس این پرنده در تمام فصول به جز در فصل زاد و ولد دمگاه بلوطی رنگ دارند. زرد پره گونه لیمویی پرنده‌ای اجتماعی است که  اغلب همراه با زردپره سفید دیده می‌شود و  رفتارش شبیه به سهره‌ها است.

وی گفت: رژیم غذایی زردپره لیمویی، بیشتر شامل دانه‌ها، بذرها، حبوبات، برگ‌ها، علف‌ها و انواع توت‌ها می‌شود و برای غذای جوجه‌ها از حشره، عنکبوت‌ها، نرم‌تنان و بی‌مهرگان کوچک نیز استفاده می‌کند.

این فعال حوزه طبیعت‌گردی تصریح کرد: پناهگاه حیات‌وحش یخاب ابوزیدآباد، یکی از شاهراه‌های مهاجرت گونه‌های حیات‌وحش است و با توجه به امنیت منطقه، دارای جریان ژنتیکی غنی حیات‌وحش و گونه‌های نادر گیاهی است.

وی گفت: زرد پره لیمویی پرنده‌ای است که زمستان‌ها فراوان دیده می‌شوند و در جنگل‌های کاج و بوته‌زارها و زمین‌های پردرخت سراسر مناطق معتدل آسیا به سر می‌برد و در زمستان به سمت جنوب از سیبری به آسیای میانه، شمال هند و جنوب چین مهاجرت می‌کند.

خالوئی نوش‌آبادی، افزود: زردپره لیمویی، زمین‌های زراعتی، کنار جاده‌، فضای باز روستا، نزدیک یا روی زمین، پای پرچین‌ها و کنار گودال‌ها لانه‌سازی می‌کند بنابراین شناسایی آنها نقش مؤثری در حفظ و مراقبت از آنها  دارد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1605353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =