معرفی انواع شغل‌ های برنامه نویسی و بازار کار آن‌ها

آیا شما هم به رشته‌های فنی و مهندسی علاقمند هستید؟ شاید هم از درآمد فعلی خودتان رضایت ندارید و به فکر یادگیری برنامه نویسی هستید؟ اگر هم برنامه نویسی بلدید و می‌خواهید گرایش شغلی خودتان را تغییر دهید، به شما در این انتخاب کمک خواهیم کرد. در این مقاله با بهترین شغل‌های برنامه نویسی و بازار کار آنها در ایران آشنا خواهید شد.

آیا شما هم به رشته‌های فنی و مهندسی علاقمند هستید؟ شاید هم از درآمد فعلی خودتان رضایت ندارید و به فکر یادگیری برنامه نویسی هستید؟ اگر هم برنامه نویسی بلدید و می‌خواهید گرایش شغلی خودتان را تغییر دهید، به شما در این انتخاب کمک خواهیم کرد. در این مقاله با بهترین شغل‌های برنامه نویسی و بازار کارشان در ایران آشنا خواهید شد.

 صنعت برنامه نویسی کامپیوتری روی ساخت و نگهداری برنامه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری متمرکز است. مردم از این برنامه‌ها برای امورات شغلی، حرفه‌ای و شخصی استفاده می‌کنند. به عنوان متخصص برنامه نویسی قادر به اشتغال در سمت‌های سازمانی بسیار متفاوتی هستید. این مشاغل در تمامی سطوح صنعت برنامه نویسی وجود دارند و شرکت‌ها هم برنامه نویسان مورد نیازشان را از سراسر دنیا به صورت حضوری و دورکاری استخدام می‌کنند.

هفت نمونه از بهترین و مهم ترین شغل‌های برنامه نویسی

در ادامه برخی از بهترین شغل‌های برنامه نویسی و بازار کارشان را معرفی خواهیم کرد:

  • برنامه نویس کامپیوتر
  • توسعه دهنده وب
  • تحلیلگر سیستم
  • مهندس سیستم‌های کامپیوتری
  • توسعه دهنده نرم افزار
  • توسعه دهنده اپلیکیشن‌های موبایل
  • مربی برنامه نویسی

برنامه نویس کامپیوتر

میانگین درآمد ماهیانه در ایران در سال ۱۴۰۰: حدود ۶ میلیون تومان

برنامه نویسان کامپیوتر به نوشتن و اصلاح کدها برای برنامه‌های نرم افزار کامپیوتری مشغول هستند تا از اجرای درست آنها اطمینان پیدا کنند. هر گونه مشکل در فرایند برنامه نویسی به دست برنامه نویسان حل و فصل شده تا محصول نهایی هماهنگ با استانداردهای مدنظر کارفرما یا مشتری طراحی شود. آنها در قبال آموزش دیگران برای استفاده از برنامه‌های طراحی شده هم مسئول هستند.

شاید بخواهید وارد این شغل شوید پس به دریافت مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر شاخه نرم افزار یا شرکت در دوره‌های فنی و آزاد برنامه نویسی نیاز دارید. آشنایی با انواع زبانهای برنامه نویسی هم به موفقیت و ارتقای شغلی شما کمک خواهد کرد.

توسعه دهنده وب

میانگین درآمد ماهیانه در ایران در سال ۱۴۰۰: حدود ۵ میلیون تومان

توسعه دهندگان وب به طراحی و ساخت وب سایتها مشغول هستند. آنها در حوزه طراحی ظاهر سایت (توسعه دهنده فرانت اند)، عملکرد سایت (توسعه دهنده بک اند) یا هر دو مورد (فول استک) فعالیت دارند. آنها به ارزیابی و تست کردن سایت می‌پردازند تا قبل از انتشار سایت در فضای وب از استانداردهای عملکردی مناسب مطمئن شوند. آنها بعد از انتشار سایت هم عملکردش را مورد نظارت قرار داده و هر گونه مشکل فنی احتمالی را رفع می‌کنند. بعلاوه استانداردهای امنیتی وب سایت و برنامه‌هایش را تأمین می‌کنند.

توسعه دهندگان وب می‌توانند برای شرکت‌های طراحی سایت به صورت تمام وقت، پاره وقت یا دورکاری کار کنند. همچنین امکان فعالیت در پلتفرم‌های فریلنسینگ و دورکاری مانند کارلنسر هم برایشان فراهم است.  فریلنسر توسعه دهنده وب در این پلتفرم‌ها به صورت پروژه‌ای، کسب درآمد می‌کند. درآمد توسعه دهنده یا طراح سایت تا حد زیادی به نوع پروژه کاری، تجربه و شهر محل اشتغال وابسته است.

تحلیلگر سیستم

میانگین درآمد ماهیانه در ایران در سال ۱۴۰۰: حدود ۴ میلیون تومان

این شغل ترکیبی از تحلیل سیستم‌ها و برنامه نویسی است. تحلیلگر سیستم هم قابلیت طراحی و تولید نرم افزار و برنامه‌های کامپیوتری را دارد. تحلیلگر در کنار سایر برنامه نویسان به نظارت بر کدنویسی برای تولید و انتشار برنامه‌ها مشغول است.

تحلیلگران در به روز رسانی برنامه‌ها و سیستم‌ها برای هماهنگی آنها با آخرین فناوری‌ها نقش دارند. آنها اسناد پشتیبانی برای راهنمایی کارفرما در مورد نحوه استفاده از برنامه‌ها را هم تهیه می‌کنند. فارغ التحصیلان رشته‌های نرم افزار، IT و الکترونیک در این حوزه مشغول به کار هستند.

برنامه نویس

مهندس سیستم‌های کامپیوتری

میانگین درآمد ماهیانه در ایران در سال ۱۴۰۰: حدود ۱۰ میلیون تومان

این مهندسان از عملکرد مناسب و کارآمد سیستم‌های کامپیوتری اطمینان پیدا می‌کنند. این افراد هم به طور مستقیم با سازمانها و شرکتها در جهت حفاظت و ارتقای سیستم‌هایشان همکاری دارند یا برای سازمان ارائه دهنده این خدمات به مشتریان، کار می‌کنند. مهندسان سیستم‌های کامپیوتری در قبال حفظ داده‌ها و امنیت آنها هم مسئول هستند.

بعلاوه این مهندسان به ایده پردازی در مورد ارتقای کارایی سیستم‌های کامپیوتری کارفرما هم مشغول هستند. آنها اطلاعات به روزرسانی شده را در اختیار واحدهای فناوری اطلاعات شرکتها قرار می‌دهند. در مورد کاربری مناسب سیستم‌ها هم به مشتریان مشاوره می‌دهند. اغلب این افراد دارای مدرک کارشناسی در حوزه فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر و رشته‌های مشابه هستند. اکثر کارفرماها داشتن تجربه بالای پنج سال در حوزه مهندسی و IT را برای استخدام در این رشته، لازم می‌دانند.

توسعه دهنده نرم افزار

میانگین درآمد ماهیانه در ایران در سال ۱۴۰۰: حدود ۷ میلیون تومان

توسعه دهندگان نرم افزار به طراحی و تولید برنامه‌های نرم افزاری برای سیستم‌های کامپیوتری متنوع می‌پردازند. مشاغل توسعه دهنده نرم افزار بسیار متنوع است. برخی از آنها به تولید برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خاصی برای اهداف خاصی می‌پردازند ولی برخی دیگر سیستم‌هایی را برای مدیریت دستگاه‌ها و شبکه‌ها می‌سازند.

این رشته به سرعت در کنار توسعه فناوری در حال توسعه است و توسعه دهندگان هم به یادگیری و سازگاری مستمر با این تغییرات نیاز دارند. داشتن مدارک ارشد و گواهینامه‌های فنی برای استخدام در این حوزه یک امتیاز محسوب می‌شود.

توسعه دهنده اپلیکیشن‌های موبایل

میانگین درآمد ماهیانه در ایران در سال ۱۴۰۰: حدود ۹ میلیون تومان

توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل، یکی از بهترین شغل‌های برنامه نویسی است که به سرعت در حال رشد در سراسر جهان است. توسعه دهندگان اپلیکیشن به طراحی و کدنویسی نرم افزار برای دستگاه‌های ارتباط از راه دور از جمله گوشی‌های هوشمند و تبلت می‌پردازند. اپلیکیشن‌های آنها متناسب با نیازهای مشتریان است و در نهایت هم در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. بعلاوه توسعه دهنده اپلیکیشن‌های موبایل به تست کردن اپلیکیشن‌ها و بررسی کیفیت آنها قبل از انتشار عمومی می‌پردازد.

بیش از ۵۰ میلیون کاربر سیستم موبایل اندروید در ایران وجود دارد. در نتیجه استخدام طراح اپلیکیشن موبایل برای سیستم‌های اندروید هم طرفداران بیشتری نسبت به iOS دارد. با یادگیری طراحی اپلیکیشن از طریق آموزشهای آنلاین و کارآموزی هم قادر به کسب درآمد در این زمینه هستید.

توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل می‌توانند برای کارفرماهای مختلف در سراسر دنیا کار کنند. اغلب این افراد در حوزه مهندسی کامپیوتر، برنامه نویسی و سایر رشته‌های مرتبط آموزش دیده‌اند.

توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل

مربی برنامه نویسی

میانگین درآمد ماهیانه در ایران در سال ۱۴۰۰: حدود ۵ میلیون تومان

تمامی مشاغلی که تا اینجا به آنها اشاره شد، نیازمند مربی برای آموزش وظایف شغلی مربوطه هستند. افراد با سابقه در این مشاغل، وظیفه آموزش افراد کارآموز و تازه کار را بر عهده می‌گیرند. افراد علاقمند به برنامه نویسی هم که به دنبال آموزشهای آنلاین هستند، می‌توانند از آموزشهای مربیان برنامه نویسی بهره‌مند شوند. برخی از برنامه نویسان علاقمند به مربیگری هم در کنار اجرای پروژه‌های طراحی و توسعه کامپیوتری و موبایلی، به آموزش هم به عنوان شغل دوم و منبع کسب درآمد جانبی گوشه چشمی دارند.

استخدام و کسب درآمد در صنعت برنامه نویسی

پیدا کردن و استخدام برنامه نویس حرفه ای و مطمئن، کاری هم مهم و هم دشوار برای شرکت ها یا کارفرماهاست. دو گزینه اصلی برای اشتغال در صنعت برنامه نویسی وجود دارد. اولی استخدام حضوری برای شرکت یا سازمانی مشخص است. در این حالت حقوق و مزایای مشخصی را با توجه به سمت و چارت سازمانی دریافت خواهید کرد. دومی هم فریلنسری یا آزادکاری و انجام پروژه، به صورت همکاری حضوری یا دورکاری با شرکت‌ها و کارفرماهای مختلف، به صورت مستقیم و یا از طریق پلتفرم های فریلنسینگ و دورکاری است. در این حالت با توجه به زمان و تعداد پروژه انجام شده، حقوق دریافت می‌کنید.

شما به کدام شغل برنامه نویسی، روش کار یا استخدام علاقه دارید؟ نظرتان را بنویسید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1577384

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =