روایت علی تاجرنیا از پشت پرده عدم وارادت واکسن: نمکی نخواست واکسن وارد کند/ برکت واکسن خود را پیش‌فروش کرده بود

دکتر علی تاجرنیا، در گفت‌وگو با «شرق» به برخی سؤال‌های پیش‌آمده درباره وفور واکسن اخیر پاسخ داد.

او با بیان اینکه در ابتدا تصمیم وزارت بهداشت و شخص آقای دکتر نمکی واردات نبود، گفت: «اگرچه ایشان همان ابتدا گفتند ما برای خرید واکسن خارجی سفارش گذاشته بودیم، اما واقعیت این است که این سفارش برای کواکس بود و پیگیری جداگانه‌ای خارج از کواکس از طرف ایران برای تأمین واکسن انجام نمی‌شد. علت این مسئله هم تغییر رویکرد آقای نمکی بود؛ ایشان دیگر عملا وزیر بهداشت دولت حسن روحانی نبود و در مرحله‌ای به صورت جدی طرفدار واکسن برکت شده بود. شاید بد نباشد بدانید که مؤسسه تحقیقات رازی در مرحله تحقیقات خیلی جلوتر از برکت بودند، ولی به هر ترتیب تصمیم بر تولید برکت بود». تاجرنیا با بیان اینکه عملا نمکی و وزارت بهداشت زیر بار واردات نمی‌رفتند و نگاهشان به تولید داخلی بود، گفت: «برای همین آنها صرفا بر همان دستور و سفارش کواکس اکتفا کردند و قصد هم نداشتند کاری بکنند. پیگیری‌های نظام پزشکی باعث شد روند واردات کمی شتاب پیدا کند». تاجرنیا در ادامه به موضوعی درخور بحث اشاره می‌کند؛ او می‌گوید: «گویا برکت واکسن خود را پیش‌فروش کرده بود. به نظر می‌رسد دلیل تمایل‌نداشتن برای خرید واکسن از خارجی‌ها این بود که برکت در ازای هر دُز واکسن، 200 هزار تومان گرفته بود که اگر بخواهیم برای 120 میلیون واکسن حساب کنیم، برکت از صندوق دولت عددی بالای یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی گرفت».


تاجرنیا در ادامه تأکید کرد: «کل واکسن ایرانی که تا الان تولید شده، تنها چهار میلیون دز بوده است جالب این است؛ زمانی که دکتر ظفرقندی در کلاب‌هاوس گفت که من شنیدم خط تولید واکسن برکت به مشکل برخورده، بلافاصله به‌جای مسئولان برکت، وزیر بهداشت آقای نمکی واکنش نشان داد و بعد از آن هم از خط تولید واکسن برکت بازدید کرد و مانور تبلیغاتی حسابی روی آن دادند». تاجرنیا در پاسخ به این سؤال که چرا در دولت جدید رویکردها نسبت به واردات واکسن تغییر کرد نیز گفت: «درست است که ممنوعیت ورود واکسن تنها فرانسه، انگلستان و آمریکا را دربر می‌گرفت، اما عملا دست مسئولان را برای واردات واکسن آسترازنکا در ابتدای مسیر بست. از نظر من علت روند شتاب واکسیناسیون و واردات واکسن دو دلیل عمده دارد؛ اول اینکه در کل دنیا به این نقطه رسیده‌اند که دیگر بحث جغرافیایی مهم نیست و باید بخش عمده‌ای از تمام مردم دنیا واکسینه شوند تا ایمنی از کرونا ایجاد شود و دوم رابطه خوبی است که چین با دولت آقای رئیسی دارد. این رابطه در دوران حسن روحانی وجود نداشت و حالا چینی‌ها راحت‌تر به ایران واکسن می‌دهند».

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1554591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    17 21
    فكر مي كرديم فحش دادن به دولت قبلي تمام شده است ولي گويا هنوز هم استراتژي خوبي است؟
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    60 4
    نقش مخبر و وزیر بهداشت فعلی چی بوده در واردات واکسن تو دولت قبلی؟؟؟؟
  • محمدرضا کیانفر IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    38 7
    . موسی غضنفرآبادی نماینده بم در مجلس گفت: قوه قضاییه و مجلس باید با دولت گذشته به خاطر کارشکنی‌ها و بی‌رغبتی‌هایش در واردات واکسن کرونا برخورد کنند. آقای غضنفرآبادی، در طول حیات جمهوری اسلامی دولتها در تمام اعمال و کردار و رفتارشان به قول تقی‌زاده نه موجد، نه مبتکر، نه عاقد بلکه فقط آلت فعل بوده‌اند. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی، 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی، با تشکر از توجه شما،
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    20 37
    وزیر بدون هماهنگی حسن روحانی می تونه تصمیم بگیره واکسن وارد بکنه یا نکنه؟ چرا روحانی را در ۵ موج کشنده کرونا تطهیر میکنید. هر ۲ مقصرند. روحانی بیشتر چون رئیس نمکی بود
  • پویا IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    35 3
    دکتر تاجر نیا : علت این مسئله هم تغییر رویکرد آقای نمکی بود؛ ایشان دیگر عملا وزیر بهداشت دولت حسن روحانی نبود و در مرحله‌ای به صورت جدی طرفدار واکسن برکت شده بود. خوب طبق تحقیق و تعریف شما شخص دکتر نمکی می بایست به عنوان خیانت در امانت محاکمه شود چراکه ایشان بعنوان وزیر بهداشت امین سلامت و جان مردم بود که به دلیل سود و نفع شخصی تغییر رویکرد داد و مانند سریال ضخم کاری شخصیت نمکی به مثابه شخصیت مالک درآمد هرچند مالک توبه کرده و خطای خود را پذیرفت و درصدد جبران آن برآمد اما متأسفانه و صد افسوس که نمکی قصه دردناک کرونا نه توبه و نه معذرت خواهی و نه متحول شد و در آخر داستان دولت روحانی هم متأسفانه بجای توبیخ و استیضاح از ایشان تقدیر و قهرمان قصه کرونایی ایران شد .
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    53 3
    نمکی برای ممانعت ورود واکسن ومرگ دهها هزار ایرانی باید محاکمه ومجازات شود.نمکی وتیم او برای جلوگیری از خراب شدن بازار واکسنهای تولید داخل کارخانجاتی که درآنها مافیای دارو و واکسن سهامدارعمده بوداز ورود واکسن خارجی جلوگیری کردند.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    54 2
    خب اگه اینجور نمکی و همدستانش در ریاست جمهوری و بنیاد برکت به اتهام قتل عمدی چندین هزار نفر که اثر عدم واردات واکسن فوت کردند محاکمه و قصاص شوند. البته اگر قراره عدالت اجرا بشه وگرنه که با گزارش یوسف سلامی از خبر بیست و سی ماله کشیش کنن.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    36 1
    چرا نمکی محاکمه نمی شه پیت رذل
  • بینام IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    39 1
    اینو اکثر مردم میدونن حالا موضوع اینه چرا آقایونی که باعث مرگ هزاران نفر شدن نباید جوابگو باشن و حالا خفه شدن؟؟؟؟؟!!!!!!!چرا نباید دادگاهی بشن؟؟؟؟!!!ازمانیکه نامه دادن که واکسن وارد نشه به حرف یک مشت بی مغز بها دادن. حالا که نامه داده شده که کسانیکه مانع ورود واکسن شدن محاکمه بشن بندگان خدارو مجرم تلقی و به حبس انداختن. جای آدما چرا عوض شده الان مانعان ورود واکسن باید در حبس باشن. واقعا جای تاسفه که جرم در مملکت ما نامش عوض شده!!!!
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    46 3
    همین آقای نمکی شهید زنده این کارها رو کرده ؟روزی حداقل 600 خانواده رو داغدار کرده ؟ پول چه کارها که نمی کنه!!
  • محمد سلطان IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    39 12
    هم روحانی لعین و هم وزرای خائن ایشان را باید محاکمه و زندانی کنند تا دل مردم آرام بگیرد .تا کی به ملت بدبخت ایران ظلم میکنید؟
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    55 0
    لعنت خدا بهتون.. بلاخره جواب سیاه پوش شدن مردمو میدید تک تک. جواب آه و ناله پدر مادر هارو میدید بلاخره،جواب یتیم شدم فرزندان رو میدید بلاخره