تاریخ برای ایران در حال تکرار است؟

اسرائیل به دنبال حمله نظامی به ایران است امریکا به دنبال کشاندن ایران پای میز مذاکره است چرا مدام تاریخ برای ایران دائما در حال تکرار است؟ سوالی که در هر دولتی تازه نفس چه در امریکا چه در ایران پرسیده می شود جنگ می شود؟ مذاکره می شود؟ چه خواهد شد؟تحریم ها لغو می شود؟

زهره نوروزپور: یکسال پس از خروج آمریکا از برجام در پی فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا دست‌نوشته ای را عمدا مقابل دوربین خبرنگاران گرفت که حاکی از اعزام ناو لینکن به منطقه بود. اردیبهشت 1398 اوج فشار ایالات متحده به دولت روحانی برای مذاکره بود و درخواست های ترامپ برای یک دیدار به بن بست خورده بود. حالا یک کاغذ دست بولتون خودنمایی می کرد که بر روی آن نوشته شده بود: ناو هواپیمابر یو.اس.اس آبراهام لینکلن راهی خلیج فارس شد. بولتون در واکنش به این نوشته‌ای که در دست داشت گفت که الزاما به معنای جنگ با ایران نیست این یک هشدار است!

اتفاق سال 98 مشابه این اتفاق (اقدام عمد) زمانی بود که در هفته گذشته قبل از  حوادث کشتی در دریای عمان بایدن در دیدار با الکاظمی عملا دست نوشته ای را مقابل عکاسان خبری گرفت که مضمون آن تهدید ایران بود.

دو اقدام مشابه علیه ایران آنهم در شرایط فعلی خبر از اتفاقی می دهد. پیام های که هردوی آن در راستای مذاکرات هسته ای بود و فشاری که آمریکا علیه ایران وارد کرده بود. بولتون اصرار بر مذاکره مجدد داد حالا بایدن با زبان دیپلماتیک تر به دنبال بازگشت به برجام است. توافقی که در وین حاصل شد اما با مشکلاتی در ایران و در آمریکا مواجه شد. در داخل کشور طرح مجلس که یک درخواست فوق برجامی از مذاکره کنندگان ایرانی طلب کرد مانع از توافق نهایی شد و داخل امریکا نیز درخواست برای گسترده کردن مذاکرات برجامی اعم از موشکی و منطقه ای سبب شد که مذاکره کنندگان توافق نهایی را موکول به دور هفتم مذاکره کنند که همزمان با انتقال قدرت در ایران شد.

ایالات متحده در حالی این ایران را تحت فشار گذشته است که ظریف در اخرین نامه خود به دبیرکل سازمان ملل اسناد شش سال بدعهدی امریکایی ها را در دبیرخانه سازمان ملل ثبت کرد.

محمد جواد ظریف» در این نامه به «آنتونیو گوترش» افزود: ۶ سال پیش در همین روز شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه (۲۰۱۵) ۲۲۳۱ را تصویب کرد به رغم مخالفت های جدی و مشروع ما نسبت به بد رفتاری تاریخی شورای امنیت در قبال ایران - به ویژه در طور هشت سال تجاوز صدام حسین و همچنین در جریان یک بحران هسته ای غیر ضروری - ایران با شرکت در مذاکرات، حسن نیت خود را برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای نشان داد.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۴ پس از  ۱۳ سال مذاکرات پیچیده ایران و پنج عضو دائمی این شورا به علاوه آلمان برنامه جامع اقدام مشترک را منعقد کردند که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ تایید و به آن قطعنامه ضمیمه شد.

ظریف تاکید کرد: شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ خود تایید کرده است که انعقاد برجام نشان دهنده یک تغییر بنیادین در بررسی این موضوع توسط شورای امنیت است، هدف غایی ادعایی تمام قطعنامه های لغو شده شورای امنیت ملل متحد در مورد مساله هسته ای  ایران دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک، است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد همچنین تاکید می کند که برجام موجب تقویت و تسهیل توسعه همکاری و تعاملات اقتصادی و تجاری با ایران می شود و این که کشورهای عضو باید توجه مقتضی به لغو تحریم ها داشته باشند. شرکت کنندگان برجام تاکید کردند که لغو تحریم ها از جمله منفعت اقتصادی ناشی از آن، بخشی اساسی از برجام است.

ظریف افزود: با  این حال آمریکا با کمک و تشویق همدستان اروپایی خود، هرگز این‌ها و بسیاری از  مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام را با حسن نیت اجرا نکرد، مشارکت کنندگان غربی برجام همچنان به استفاده از فشار اقتصادی برای دستیابی به اهداف سیاسی نامشروعی که در طی مذکرات طولانی و خسته کننده برجام نتوانسته بودند به آن دست یابند ادامه می دهند،

وی خاطر نشان کرد: ایران مواضع خود را در جلسه شورای امنیت در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ و بلافاصله پس از تصویب قطعنامه به وضوح بیان کرد با این حال تمام تعهدات خود ذیل برجام را با حسن نیت انجام داد که توسط گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی – حتی ۱۵ ماه پس از خروج غیر قانونی آمریکا – تایید شده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: آمریکا و سه کشور اروپایی، بارها سوء نیت خود را برای وادار کردن ایران به مذاکره مجدد درباره آن مفاد از طریق فشار اقتصادی و باج خواهی اعلام کرده اند، چنین مقاصدی – که به خودی خود نقض فاحش بندهای ۲۸ و ۲۹ برجام است – به صورت خصوصی  و حتی عمومی،  پس از روز اجرایی شدن برجام بیان شده اند و توسط رییس جمهوری پیشین آمریکا ترامپ  - و متاسفانه سه  کشور اروپایی  - از سال ۲۰۱۷ تکرار شده اند.

ظریف تصریح کرد: دولت بایدن دوباره با کمک و هم دستی سه کشور اروپایی از زمان آغاز به کار خود در ژانویه ۲۰۲۱ تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایرانیان را به عنوان اهرم فشار خیالی برای دستیابی به همان اهداف، داده است.

حادثه کشتی‌ها و امتیاز گرفتن غربی‌ها

قبل تر نیز کارشناسان حوزه دیپلماسی درباه تاخیر در روند مذاکرات هشدار داده بودند. ان ها معتقد بودند که اگر مذاکره به تاخیر بیفتند طرف غربی با زمان خریدن امتیاز بیشتری را از ایران طلب کرد خواهد کرد. این امتیاز نیاز به یک اتفاق داشت. اتفاقی از جنس تهدیدهای نظامی یا بار دیگر فصل هفتم منشور؟ طرف امریکایی به همراه همپیمانان اروپایی در هفته های گذشته بارها این جمله را تکرار کردند و به تهران هشدار دادند که تا ابد فرصت مذاکره ندارید!

انها در حالی به تهران هشدار می دهند که رئیسی این روزها مشغول چیدن کابینه است و هنوز مشخص نیست وزیر خارجه دولت سیزدهم و تیم مذاکره کننده چه کسانی هستند و آیا مذاکره را ادامه خواهند داد یا خیر؟ رئیسی در دو روز گذشته در صفحه توئیتر خود در پاسخ به این دل مشغولی ها نوشت: تحریم ها باید لغو شوند و هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند مورد حمایت ماست.

این روزها حادثه دریای عمان و گرفتاری کشتی ها همگی گویا تکرار سال های دوره زمامداری ترامپ است. از همان روزی که وزیر خارجه ژاپن در دیدار با مقام معظم رهبری که برای میانجیگری آمده بود دریای عمان شاهد درگیری گسترده نفتکش ها شد چه این زمان که دولت بایدن همان روش را در پیش گرفته است.

تاخیر در مذاکرات وین سبب شده که آمریکا با زبان دیپلماتیک تر فشار حداکثری را علیه ایران ادامه دهد از فشار نظامی تا تحریم هایی که این روزها چین را برای خرید نفت از ایران تهدید می کند.

زبان دموکرات ها

کلاس ادبیاتی و دیپلماتیک باراک اوباما را کمتر رئیس جمهوری در تاریخ امریکا داشته است. او که یکی از دموکرات ترین سیاستمداران آمریکایی بود و با ژست جهانی شدن درهای دنیا را بار دیگر به روی یکدیگر باز کرد مسبب توافقی بود که امروز به نام برجام از ان یاد می شود. اما در دوره همان رئیس جمهوری که به دنبال دنیای عاری از جنگ و جهانی شدن در راستای صلح، دوستی و اقتصاد در حال گردش بود گروه های تروریستی در خاورمیانه با نام های مختلف یکی پس از دیگری اعلام موجودیت کردند. مرزهای ایران در خطر هجوم تروریستی قرار گرفت و اوباما مدام به طرف ایرانی هشدار می داد که همه گزینه ها روی میز است. بهار عربی در جریان بود و مشخص نبود که ایا ایران هم در این قطار قرار خواهد گرفت یا خیر تا اینکه سال 2015 برجام شکل گرفت و باقی قضایا....

دموکرات ها قانون پنبه سر بریدن را بسیار رعایت کرده اند بر خلاف جمهوریخواهان که همیشه شمشیر را از رو بسته اند. سیاستی که بایدن به مانند اسلاف خود در پیش گرفته خبرهای خوشی از اینده و منطقه نمی دهد. فعال شدن داعش در افغانستان و تغییر ماهیت نظامیان امریکایی در عراق و همزمان هشدار به ایران و دست نوشته ای که روی به ایران می گوید: آمریکا آماده است تا به حملات (علیه خود در خاک عراق) واکنش نشان دهد.‏ایران ⁩ باید توقف حملات (به نیروهایی آمریکایی در خاک عراق) را مدنظر قرار دهد.

به نظر می رسد دولت بایدن در صورت توقف مذاکرات سیاست فشار حداکثری را به شیوه دموکرات ها در پیش گرفته است:

اول: همسایگان گرفتار تروریسم در افغانستان و عراق؛تقویت شدن مجدد داعش و گروه جیش العدل در منطقه بلوچستان پاکستان هم‌مرز افغانستان و ایران و شبکه حقانی/طالبان به خودی خود شاید برای ایران تهدید نباشد اما ممکن است پوششی شوند بر فعالیت های تروریستی داعش و دیگر گروه های فعال،کما اینکه طالبان این تجربه را با القاعده در زمان رهبری اسامه بن لادن تجربه کرده بود.

دوم: فشار نظامی در اب های خلیج فارس و ایران هراسی در دل عرب های منطقه

سوم : صدامیزاسیون کردن ایران  (اینجا)

چهارم: کشاندن ایران زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل که تهران درطی سال های گذشته بدون شلیک یک گلوله توانست خود را از شر حمله نظامی گسترده خلاص کند.

نتیجه : دموکرات ها جنگ طلب تر از جمهوریخواهان؛تاریخ جنگ‌ها این استراتژی را ثابت کرده است.حرف های آنها روی کاغذ است به روش های مختلف... به هرحال به گفته مقام معظم رهبری «نه جنگ خواهد شد نه مذاکره» اما ممکن است لغو تحریمی در کار نباشد و با شدت بیشتر علیه ایران ادامه پیدا کند که نیاز به یک واقعه برای توجیه افکار عمومی دارد و انهم شرور خواندن ایران در منطقه است با دست نوشته های تکراری...

>>> این مطالب را هم بخوانید:
پشت پرده اتهامات رژیم صهیونیستی به ایران؛آیا جنگی در راه است؟
وقتی ایران در شرایط اضطراری قرار بگیرد آمادگی هرگونه حادثه را دارد؟
آیا آمریکا « پروژه عراق » را درباره ایران در پیش گرفته است؟
یادداشت بایدن در دیدار با الکاظمی درباره ایران

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    در این میان ضرر را مردم بیچاره و بی پناه ایران می کنند ولاغیر!
    • DE ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      3 19
      سلام تا ضرر رو چی تعریف کنیم. امام فرمودن مقاومت هزینه داره اما تسلیم شدن هزینه ای به مراتب بیشتر. اگر تسلیم فشارها شده بودیم الان به کشورمون حمله و اونو تجزیه و ویران کرده، ناموسمون رو در بازار خرید و فروش می‌کردند. چیزی مشابه لیبی، سوریه، عراق، افغانستان. موضوع فقط جمهوری اسلامی نیست، مگر عراق صدام کم خدمت کرد به آمریکا و غرب. عاقبتش چی شد. مگر همین اردوغان کم به اسرائیل و آمریکا خدمت کرد اما توطئه کودتای عبداَََ... گلان با حمایت آمریکا برعلیه ترکیه انجام شد و چه خسارت سنگینی به اون کشور و مردمش وارد شد. خلاصه کلام‌؛ ‌همه این مصیبتهایی که ملت‌های منطقه می‌کشند معلول طرح خاورمیانه جدیده که غرب و در راسش آمریکا برای تجزیه کشورهای منطقه کشیدن.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      7 3
      شما اونور اب نشستی با پول مردم ایران زندگی میکنی ودم از مقاومت میزنی مردم ایران حاضرند مقاومت کنند به شرط اینکه سنگینی مقاومت بر دوش همه باشد نه اینکه امثال تو با پول مردم ایران در کشورهای متخاصم در حال خوشگذرانی باشند وبه مردم داخل ان هم قشر مظلوم وبیچاره بگویند مقاومت کن دیگر دوران گوش کردن به خدعه های شما تمام شده .
  • ناشناس IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    همه چیز را تحلیل کرده اید الا هسته سخت قدرت و اشتباهات تکراری همیشگی !!!
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    اسراعیل تو فلسطین مونده چطور تو فکر حملست
    • مجتبی TR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      4 0
      جنگ ادامه نیافت چون انگار به فکر منافعشون هستن،چیزی که ما گند زدیم بهش
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    نه جنگ خواهد شد نه مذاکره .فقط مردم بدبخت تر از گذشته و کاسبان تحریم خوشبخت و خوشحال
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
      2 19
      از آلبانی چه خبر؟؟؟
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      1 4
      توی اینترنت عازاد جملات جدید پیدا نمیشه؟
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      1 0
      امثال تو که باید بدبخت تر بشند، همین که زنده اید باید خدا رو شکر کنید
  • یک ایرانی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    ما یا بتنهایی به جای اعرابی با آمریکا و اسرائیل میجنگیم که خود آنها نه با آمریکا و نه با اسرائیل سر جنگ دارد به خدا پناه می بریم به خدا پناه می بریم از این کج فکری ها
  • مجید IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    155 9
    چون‌ سران ایران از تجربه تاریخی کشور درس نمی‌گیرند وکشور ایران وملت بزرگ ایران را باور ندارند همیشه تاریخ برای ایران تکرار می‌شود ودر این تکرار از زمان قاجار تا کنون مردم بوده اند که ضرر کرده اند
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      2 0
      ملت بزرگ ایران ((: همونایی که میرند لوگوی پپسی روی کره ماه ببینند و فکر میکنند پهلوی ابر قدرت بوده و پراید توی عراق ۹۰۰ دلاره
  • مرتضی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    کو درس عبرت مگر الان تحریم نیستیم ما را از تحریم می ترسانید دست بردارید از این همه ترس و دروغ پردازی
    • مجتبی TR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 0
      وقتی دلار ۴تومنی حذف شد برنج ۱۰کیلو رو خریدی ۱/۵میلیون تومان بکه شاید بعیدم نباشه،اونوقت بازم میگی،تازه اونموقع اگه پیدا بشه!همین چند ماه دیگه انگار حذف میشه مصوبش هست انگار،نه فقط برنج چای شکر و... دارو و...
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    سیاست های جهانی و منطقه ایران مثل مائده بهشتی برای آمریکا و اسراییل و عربستان بوده است ،هر آن چیزی را می‌خواستند و هر هدفی که داشتند با ایران هراسی و با کمک بیخردی های داخلی بدست آورده اند
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
      10 0
      همش ساست روسیه است .هر چه میکشیم از دوستان شرقی میباشد .کاسبان تحریم هم پشت سر روسها حرکت میکنند ننگ بر همشان که این ملت بدبخت را نیم قرن است چپاول میکنند ومردم از بدبختی رنج میبرند کو سیاست مداران ایران !!
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      1 0
      بلاشک این ۱۸:۴۱ از اونجایی که فکر! میکنند زمان پهلوی نصف خزر مال ایران بوده و به روسیه باج داده شده و همش دم از اینترنت عازاد میزنند درحالی که فراتر از تلگرام و اینستاگرام وتوییتر و سایت های درپیتی هیچ جا نرفتند
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    95 7
    هعیی خدا کی اینجا ضرر میکنه ...مای بدبخت ..مگه مظلوم تراز ما جای دیگه هست؟ فلسطینو که میگی اونا که مثل ما یکدلو متحد نیستن..ماییم که کنار خوبی هامون رنجم میبریم ...ماییم که کل کشور ها به ما پشت کردنو مارو تروریست میخونن والا دیگه چی بگیم
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 1
      اینترنت آزاد را اینجوری مینویسند .ضمنا دریای خزر هم پنجاه درصدش متعلق به ایران بوده وهست .التماس تحقیق وتفکر
  • محسن IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    13 0
    این دولت بیاد و اون دولت بره، این مجلس عوض بشه و افراد دیگه ای بیان، بازهم هیچ فرقی به حال مردم نمیکنه. انگار تنها چیزی که برای بزرگان کشور اهمیت نداره خیر و صلاح مردم و مملکته.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    13 0
    این مردم است که زیر پا له میشود
  • رضا GB ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    2 14
    امریکای تروریست ونوچه هاش هیچ غلطی نمتوانند بکنند هرچی بکنند نفوذی های داخلی
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      1 0
      آمریکا نفوذی زیادی توی ایران نداره، بیشتر اینایی که زیر علمش سینه میزنند مشتی انعام کوک شده و شستشو داده شده عقب مانده هستند که اتفاقا آمریکا با تمام وجود آدم حسابشون نمیکنه و حکایت همون گاو شیرده بودن رو دارند
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    6 0
    ببینید مردم دیگه واقعا دارند کم میارند خواهش مردم اینه کاری کنید هر چه سریعتر تحریمها برداشته بشه یا اجازه ندهید کاسبان تحریم با این بهانه پدر مردم را در بیاورند خواهش برجام‌ به نفع مردم هر دو طرف احیا شود فقط تعطیل نکنید راه حل پیدا کنید این قیمتها که الان همه کالاها دارند باید ۱۰ برابر پایین بیاد یعنی چه مردم مسخره شماست روغن خودرو هر دقیقه میره بالا بیمه خودرو ه سال فلان قدر !!!!!! نون باید ۱۵ درصد گرون میکردید نه ۱۰۰ در ۱۰۰
  • محمد IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    2 2
    این آمریکایی‌ها خیلی خرند منافع ملت را بر اسرایل‌ هزینه میکنن
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    5 1
    آقا تحریم کجا بود با این بهانه دارند خون مردم را تو شیشه میکنند هیچ کس به فکر مردم نیست مگه مبشه بدلیل پیدا نشدن دارو مردم از بین بره هیچ کشوری به تنهایی نیازهای مردمش را نمیتونه برآورده کنه مگر با همکاری دنیا با هم!!!! بسه سر قدرت پدر مردم در اومد مگه مبشه یک متر سنگ ۱۰۰ هزار تومن ؟؟؟!!!! آقا بسه مردم تا کی باید این ظلم را تحمل کنه
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    1 2
    دینداری خردگرایانه، همنوا با عقل و دانش مدرن و همسو با ارزش های جهان‌شمول چون حقوق بشر، آزادی و دموکراسی ضرورت اجتناب ناپذیر در جهان امروز است. بویژه در شرایط کنونی که با تهدید بنیادگرایی خشن دینی مواجه هستیم، راه‌حل این است که با توسل به رویکرد معرفت اندیشانه دینی امکان همزیستی مسالمت آمیز با جهان مدرن و نگرش تساهل گرایانه را برقرار بسازیم؛ که در معنای فربه‌تر آن مستلزم گذار از جزم اندیشی به معرفت اندیشی است. از این طریق، بنیادهای فکری رادیکالیزم خشونت طلب و سنت گرائی متمایل به نقل و خرد ستیز را به چالش کشیده، در پرتو آن به قرائت ملایم و خردورزانه از دین دست یابیم که مبتنی بر عرفان عاشقانه ، کثرت گرایانه و انسان مدارانه باشد. در غیر این‌صورت نسل اندر نسل مجبور خواهیم شد تا جور جهل مقدس را بر دوش بکشیم؛ پیامد آن خون‌آشامی، کشتار و درماندگی بیشتر خواهد بود. بقول مولانا سنگ را صدسال گویی لعل شو کهنه را صد سال گویی باش نو هرنفس نو میشود دنیا و ما بی خبر از نوشدن اندر بقا وعده اهل کرم گنج روان وعده نا اهل شد رنج روان
  • حسین IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    4 0
    باباشماقدرت دنیا بادست خالی اقتصاد سرطانی نمی توانید ادامه دهید تکنولژی پپهاد پیشرفته نونوآب نمیشه برید تحریمهارو لغوکنید قدرت بگیرید بخدا پذیرفتن شرایط لغوتحریمها ضروریه تاقدرت بگیرید مامردم منتظر میمونیم اول لبنان سوریه عراق بعد مردم ایران
  • من IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    6 0
    مردم هم گوشت قربانی بین دو دسته یک قیچی. یک سرش دست آمریکا و سر دیگه دست مسئولین محترم. حالا هی فشار بدید. خدای ما هم بزرگه.
  • محمد شکری IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    2 7
    به کوری چشم شما هیچ اتفاقی نمی افتد و هیچ کس جرات نگاه چپ به ایران ندارد، پس اراجیف نبافید.
  • هم میهنی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    7 0
    بااین موش وگربه بازی ها مشکل ما حل نمیشود .بنظر من ایران و اسراییل یکبار برای همیشه با یک جنگ تمام عیار تکلیف همدیگر را روشن کنند درنتیجه هم تکلیف ما روشن میشود وهم تکلیف دنیا.
  • حسین اسلامی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    5 12
    ایران ن عراق هست ن سوریه ن لیبی ن افغانستان ن ویتنام هست ن کشور های ضعیف خاورمیانه ایران باتلاق وقتلگاه متجاوزان هست شما می‌دانید طرح نابودی اسرائیل تبدیل ب قانون شده آمریکایی ها میدانن ک اگر ب خاک ما حمله کند خاکش درامان نیست اینها واقعیت های اصلی این بحث هستن جنگ با ایران دنیارو در لبه پرتگاه سقوط قرارخواهد داد فکر نکنم صهیونیست های تروریست وامریکایی های وحشی دنبال نابودی باشند
  • ناصر۲ IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    3 2
    این تحلیل از روی ترس نوشته شده ، متاسفم که غیرت ایرانی در برخی آدمها کمرنگ شده و حاضرند بخاطر بخاطر مال دنیا همه چیز رو زیر پا بزارند .
  • رضا IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    3 3
    خیالتان راحت باشد امریکا اروپا انگلیس واسراییل هیچ غلطی نمی توانند بکنند
  • جانباز شیمیایی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    4 3
    دولت مردان ایرانی باسپاه و ارتش ایران باید هماهنگ باشند که آمریکا و اروپا و اسرائیل نتواند از مردم ایران امتیاز بگیرد
  • محمود IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    3 4
    طرح مجلس ترمز ذلت توسط روحانی عاشق مذاکره برای هیچ را کشید! چطور متوجه نیستید!
  • مهدی IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    4 2
    ایران = ویران
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    4 0
    جنگ بشه با این وضعیت اقتصادی هم که داریم حال روزی خیلی خیلی بدتر از این خواهیم داشت
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    3 0
    با این وضعیت فقط جنگ کم داریم
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    1 1
    ای کاش هیچوقت به دنیا نمیومدم که این روزگار سخت رو تو ایران تحمل کنم
  • ناشناس IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    2 0
    کشور رو در حالت جنگی قرار دادن وملت رو دوشیدن هم به نفع دولتمردان امریکا وهم کاسبان قدرت وثروت در ایران است وهمینطور تکرار و تکرار.....
  • Hope IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    3 4
    مردمی رو که ۸ ساااااااااال حسن روحانی رو تحمل کردن رو از امریکا نترسونین /=
  • محسن IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    3 3
    آمریکاه هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • امیر ت IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    4 0
    حالا دیگه دولت مجلس قضائیه رهبر همه یگدست شدن حالا مشکلات گردن کی میندازید لابد دولت قبل اهمتون دستتون تو یک کاسه هست
  • فرشید IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    18 2
    هر موقع ایران از اسرائیل دست برداشت آن موقع ملت ایران روی خوش زندگی رو خواهند دید وگرنه همین آش و همین کاسه ای که هست خواهد بود و البته روز به روز بدتر خواهد شد وسلام نامه تمام
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 0
      کامنتی برآمده از اینترنت عازاد
  • ابوالقاسم کیوانزاده IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    3 3
    سالها ما عادت به تهدیدات آمریکا واروپا کرده ایم تا بحال جرات هیچ کاری نداشته اند اسرائیل هم بهتر است کمتر لفاظی کند ودم از حمله نظامی نزند .
  • Reza IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 5
    نه جنگ میشه نه تحریم جدید
  • مصطفی IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    5 3
    داداش تو این۸ سال خسته نشدید انقدر مذاکره کردین حالا یه مقدار استراحت کنین همه چیز بدون مذاکره خودش حلش میشه مسئولین خبر آنلاین هم زیادی به مذاکره دل خوش نکنن آخه یه کشتی گیر نباید از یه فن دوبار زمبن بخوره.
    • مجتبی TR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 0
      میخوای دیکتاتوری بشه؟یعنی چی،مثل این میمونه منوبگم حق با منه با هیچ کس هم مذاکره نمیکنم تو هم باید حرف منو بپذیری،نه تنها هسته ای بلکه ایران باید در تمام موضوعات با کشورها مذاکره و تعامل داشته باشه
  • ایرانی بزرگ IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    3 0
    باید یه جنگ بین ایران و اسرائیل و آمریکا بشه تا در این وسط معلوم بشه کی قویتره هر کشوری که شکست خورد هرچی کشور پیروز گفت گوش کنه همه چی درست میشه. من بعنوان یک ایرانی موافقت جنگ هستم چون از معلومه برند این جنگ کیه!؟
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    2 0
    آمریکا به ژاپن بمب اتمی زد و اون فاجع بوجود اومد حالا ژاپن با رابطه با کل دنیا حتی با آمریکا،مردم ژاپن در بهترین وضع زندگی در دنیا هستند حالا چرا ما با کل دنیا سر جنگ داریم؟ واقعا چرا؟
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      2 0
      بهترین وضعیت ((: احتمالا منظورت کپسول هتل ها و آپارتمان های ۸ متری ۷۰۰ دلاریشونه شونه ، البته اونا متاسفانه مثل شما به اینترنت عازاد دسترسی ندارند تا مثل شما آگاه باشند و بفهمند بقیه دنیا چخبره و خزعبلات درست شده براشون رو کپی نکنند
  • مهدی IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    1 0
    دیگه خسته شدیم
  • ناشناس IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    4 2
    اینها همش نمایش آمریکاست بااین تحدیدها میخواهد در پای میز مذاکره از ایران امتیاز بیشری بگیرد و ویا امتیازی هم نتونست بگیره به همین برجام قبلی ایران را راضی کرده و خیلی از تحریمها را برای فشار آوردن به کشورمان در دست داشته باشد والا اسرائیل با غزه نتوانست بیش از یک هفته جنگ را ادامه دهد وبه آتش بس تن داد مگر عرضه جنگ کردن با ایران را دارد تازه چند روز پیش حزب الله چند موشک از دست پا افتاده به اسرائیل شلیک کرد رژییم کودک کش فوراً اعلام کرد که ما نمی خواهیم با حزب الله وارد جنگ شویم شما در مورد این عقب نشینی چه فکر میکنید آیا این بزرگ ترین شکست برای اسرائیل نیست آیا این رژیم میتواند در برابر موشکهایی که با کلاهکهای نیم تنی به سوی این رژیم در عرض چند ثانیه صدها فروند شلیک خواهد شد مقاومت کند که صددرصد جواب نه است پس عزیزان این تهدیدها دیگر عادی شده نمی توانند با ایران وارد جنگ شوند اگر چنین شود خدشان میدانند که دیگر اسرائیلی وجود نخواهد داشت پس آمریکا هم برای امنیت اسرائیل اینهمه به کشور ما فشار میاورد تا موجودیت اسرائیل حفظ شود پس در این صورت جنگی نخواهد شد
  • یه بنده خدا IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    4 2
    اسرائیل زیر موشک های ایرانی که فلسطین پرتاب کرد با اونهمه ادعای گنبد اهنین و دفاع مطلق و فلان و فلان،زایید و از ترسش سریع آتش بس داد بعد توی فکر حمله به ایرانه؟ آخه یه چیزی بگن به قد و قواره شون بخوره همین الان هم به خاطر لبنان ارتششون توی حالت آماده باش کامله :-))))))))))
  • تاریخی IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    2 0
    _جنگ بشه با این گرونی چی میشه فشنگ دونه ای بیست هزارتومان بگه میشه تیرشلیک کردولی ازجیب مردم میشه
  • دریکوند IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    3 0
    بازنده همیشگی ملتی هستند که به شام شب محتاجند و همیشه روزگارشان سخت تر از روز قبل است
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    2 5
    همه اینها جنگ زرگری هست و آقایون با دولت آمریکا هیچ مشکلی ندارند.چونکه خروجی منفعت در این قضایا برای آمریکا و قدرت‌های بزرگ هست و این میان ایران و منابعش داره قربانی میشه
  • صدر IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    1 0
    تاریخ برای آدم نادان تکرار می شود
  • kg IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    بازم خوبه این کرونا هست ویه تعداد انسان راحت میشن از دست این همه بدبختی.
  • احمد IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    فقط بحث اینجا است جوانی ما فقط می گذاره
  • محمد... IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    اینا میخوان حمله کنند اسرائیل هنوز نتونسته کل فلسطین را بگیرد حالا میخواد به ایران حمله کنه !!!! خیلی خوب میشه اکر حمله رو اغاز کنن دیگه یا ما میمونیم یا اونا میمیونن تکلیف معلوم میشود . ولی خدا همیشه پشتیبان اسلام هست
  • علي 110 IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    دیگه کدام، فشار، ،جایی نمانده است، ،دولت روحانی، تمام تلاشش را کرد که ایران را به زمین بزند، ،نشد و نخواهد شد، ،
  • ابوالفضل IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    ما اگر هم به میرم وطن خود را به دشمن نمی میرم
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    آنقدرازشنیدن نام اسراییل ناراحت میشوم خدا میداند من نمی دانم چرابرای نابودی شهرستان اسراییل حکمی صادرنمی شود