۰ نفر
۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
ده ویژگی‌ رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت جدید

تاکنون و در طول نیم‌قرن فعالیت سازمان حفاظت محیط‌زیست، نهاد متولی طبیعت ایران ده رییس را تجربه کرده که حتی یکی از آنها متخصص حوزه محیط‌زیست نبوده! چرا؟

چون اصولاً از دیدگاه حاکمیت، محیط‌زیست موضوع چندان مهم یا پیچیده‌ای نیست که متخصصی کارآمد بخواهد. مقایسه کنید با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که بعید است به یک غیر پزشک، در صدرش فکر کنند.
چرا؟ چون حوزه پزشکی را کاملاً تخصصی می‌دانند. در شماره امروز - ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - روزنامه سراسری خوزی‌ها کوشیده‌ام تا از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر ششدانگ در سازمان حفاظت محیط‌زیست رونمایی کنم؛ مدیری که به سازمان متولی محیط‌زیست ایران اعتبار دهد و نه برعکس!
امیدوارم رییس یازدهم ده ویژگی زیر را دارا باشد:

1️⃣ متخصص محیط‌زیست باشد.
2️⃣ از بدنه سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده و نسبت به ساختار اداری، سازمانی و شرح وظایفش اشراف داشته باشد.
3️⃣ سابقه فعالیت در تشکل‌های محیط‌زیستی داشته، اهل تعامل با کنشگران و جامعه محلی بوده و خود یک سرمایه اجتماعی قابل اعتماد و احترام محسوب شود.
4️⃣ از وسایل حمل و نقل عمومی یا دوچرخه استفاده کرده و خواهان تغییر مبلمان شهری از خودرومحوری به بوم‌محوری باشد. کوتاه آنکه خود به آنچه می‌گوید، عمل کند. رییس کنونی سازمان حفاظت محیط‌زیست از درون خودرو شاسی‌بلندش مردم را دعوت می‌کرد تا از خودرو شخصی در ترددهای درون‌شهری استفاده نکنند! آن یکی، حتی یک سطل تفکیک زباله در منزلش نداشت و دیگری نسبت به کاهش پروتئین حیوانی در سبد غذایی بی‌تفاوت بود و ... مگر یک پدر سیگاری می‌تواند به فرزندش بگوید: سیگار نکشد؟
5️⃣ نسبت به ورود گونه‌های غیربومی و محصولات تراریخته به شدت حساس بوده و استانداردهای این حوزه را افزایش دهد.
6️⃣ برای مدیریت زباله، پسماند، تفکیک از مبدا و ریشه‌کنی شیرابه برنامه جدی داشته و خودش پیشگام اجرایی‌اش از سطح پردیسان، ادارات کل و منازل پرسنل باشد.
7️⃣ مخالف غلبه تفکر سازه‌ای در مدیریت آب بوده و از بازچرخانی آب عملاً حمایت کند.
8️⃣ حامی واقعی استحصال انرژی‌های نو، به‌ویژه خورشیدی و بادی بوده و در سرمایه‌گذاری این حوزه مانع‌زدایی کند.
9️⃣ در انتخاب همکاران و معاونینش بکوشد با نظر صاحبنظران، بهترین‌ها، کارآمدترین‌ها، خلاق‌ترین‌ها و شجاع‌ترین‌ها را انتخاب کند نه آنهایی که صرفا به او وفادارند.
و دهم آنکه به رونق بوم‌گردی مسوولانه و ترویج ردپای طبیعت در دوره ابتدایی و متوسطه متعهد باشد.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1531849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =