بعد از استاد شجریان هم، کسانی هستند که آواز بخوانند

مهدی امامی، خواننده، در نشست زنده و آنلاین «آهنگ»، تاکید کرد امروزه، بسیاری از علاقه‌مندان و مخاطبان موسیقی سنتی، به دلیل ضعف تبلیغات، با آلبوم‌ها و آثار منتشر شده، آشنا نمی‌شوند و چه بسا فکر می‌کنند، پس از استاد شجریان، دیگر کسی نیست که آواز بخواند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفتمین گفت‌وگوی زنده و آنلاین «آهنگ» به همت خانه هنرمندان، به بهانه انتشار آلبوم «هزاران»، با موضوع «نسبت موسیقی سنتی با جامعه امروز ایران»، انجام شد.

مهدی امامی ،خواننده موسیقی اصیل ایرانی، در این نشست گفت: «در آلبوم «هزاران» از شش خواننده موسیقی اصیل ایرانی درخواست شد که آوازی با خصیصه نزدیک به شیوه آواز قدیمی خوانندگانی چون اقبال آذر، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، سلمان امیرقاسمی و... بخوانند. پوریا اخوان، مجتبی عسگری، سجاد مهربانی، حسین علیشاپور، حمید اثنی عشری و بنده، اجرای این موسیقی را بر عهده داشتیم و هدف از این کار، زنده نگه داشتن موسیقی اصیل ایرانی با یاد و خاطره خواننده‌های مطرح بود.»

او با بیان این‌که ساز و آواز از بین نرفته، بلکه کم رنگ شده است، ادامه داد: «اگر آواز از بین رفته بود، شعر غزل هم از بین رفته بود اما همچنان شاعران از غزل استفاده کرده و مردم از آن لذت می‌برند. آنچه که در کم رنگ شدن موسیقی سنتی نقش دارد، رسانه است که شاید کار خود را در زمینه تبلیغات درست انجام نداده است.»

این خواننده موسیقی اصیل ایرانی ادامه داد: «به جز رسانه، موزیسین‌ها نیز درست عمل نکرده و با سلیقه مردم پیش نرفته‌اند. شاید بتوان گفت مردم این روزها به دنبال موسیقی‌های پیچیده نیستند و موزیسین‌ها باید تغییراتی را در این زمینه ایجاد کنند.»

وی با اشاره به این‌که آواز، اوضاع خوبی ندارد، افزود: «من از وجه موزیسین‌ها که به موسیقی ایرانی نگاه می‌کنم، به نظر می‌رسد موسیقی دستگاهی و آوازی، اوضاع خوبی ندارد. نمی‌گویم که مرده است چون هیچگاه چنین اتفاقی نمی‌افتد اما برای بهبود وضعیت در بستر خود نیاز به تغییر و همراهی با فضای جامعه دارد که بیشتر در دل و ذهن مردم جای بگیرد.»

امامی در پاسخ به این سوال که چرا در سه دهه گذشته، موسیقی ایرانی در زندگی مردم نقش پررنگی داشته اما اکنون جایگاه خود را از دست داده است، اظهار داشت: «اگرچه آواز فرهنگ شفاهی با قدمت بالاست اما باید دنبال راهکار بود، باید بررسی کرد که چرا تا سه دهه پیش آواز در زندگی مردم نقش داشته است اما اکنون اینگونه نیست؟ و باید بررسی کرد مهمترین آسیب از کجا وارد شده است.»

وی ادامه داد: «به اعتقاد من رسانه مهم‌ترین عامل است که اگر همچون دهه‌های قبل به مردم خوراک می‌داد، اکنون آواز اوضاع بهتری داشت. امروزه مخاطبان تبلیغات آلبوم‌های منتشر شده را نمی‌بینند و آشنایی ندارند و معتقد هستند بعد از استاد شجریان، دیگر کسی نیست که آواز بخواند. به اعتقاد من اگر بخواهیم آسیب‌شناسی کنیم می‌توان موزیسین‌ها را نیز در این زمینه مقصر دانست. در بستری همچون اینستاگرام هر هنرمند می‌تواند یک رسانه داشته باشد و اثر خود را تبلیغ کند.»

این خواننده با بیان این‌که مخاطب‌شناسی در این زمینه بی‌تاثیر نیست، گفت: «آوازهای تکراری، صداهای تکراری و نگاه‌های تکراری به آوازهای سنتی که در لحن و صدا اتفاق می‌افتد مخاطب را خسته می‌کند و این باعث افول موسیقی سنتی ایرانی خواهد شد.»

بخش دوم نشست تخصصی نسبت موسیقی سنتی با جامعه امروز ایران، با حضور حسین علیشاپور، خواننده موسیقی اصیل ایرانی ادامه یافت.

علیشاپور در این نشست به شکل‌گیری آلبوم «هزاران» اشاره کرد و گفت: «حدود یک سال گذشته، پیشنهادی به مدیر انجمن موسیقی دادم که آلبومی از خوانندگان عرصه موسیقی سنتی با نگاهی به موسیقی سنتی آلبومی در این زمینه تهیه شود. رویکرد مبتنی بر سبک‌شناسی خواننده‌ها که سبک خود را در معرض عموم بگذارند. این پیشنهاد پذیرفته شد و با همراهی شش خواننده موسیقی اصیل ایرانی، آلبوم تهیه شد.»

وی ادامه داد: «ما در آواز ایرانی رنگ‌ها و سبک‌های گونانی داریم و افراط در یک سبک آواز می‌تواند افول ایجاد کند و ایجاد تک رنگی در موسیقی باعث ضرر است و من همیشه رویکرد خودم در خواندن این بوده است که با تاثیر و توسل به همه روش‌ها به یک لحن و روش جدید برسیم.»

علیشاپور در بخش پایانی این نشست بیان کرد: «این روزها اوضاع موسیقی ایرانی را در جامعه شاهد هستیم و حتی بخشنامه‌ای داریم که آموزش موسیقی در مدارس ممنوع است و وقتی این چنین چیزهایی را در جامعه می‌بینیم معلوم است که جامعه امروزی با موسیقی آشنایی نخواهد داشت. کلید موسیقی باید در آموزش و پرورش زده شود و خانواده‌ها موسیقی را به عنوان ارزش باور کرده و موسیقی در جامعه ارزش شناخته شود.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1531402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اهورا IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    17 8
    واقعا نگران کننده است که بعد از شجریان پدر و پسر و سالار عقیلی، بر سر موسیقی سنتی ایران چی میاد
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      3 0
      هیچی
    • فاطمه IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      2 1
      و سالار عقیلی؟؟؟؟؟
  • اکبر IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    17 10
    استاد شجریان تا زمانی که زنده بود قدر او را ندانستید و به او توهین و اهانت کردید و حالا که در بین ما نیست دنبال کسی میگردید که بهتر از او یا مثل او برایتان آواز بخواند حداقل در این قرن در موسیقی سنتی مانند او پیدا نخواهید کرد
  • حسن بیرانوند IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    23 10
    مادردهر مثل استادشجریان نخواهدزایید...من هیچ خواننده ی جدیدی روقبول ندارم حتی همایون هم به گردپای شجریان پدر نمیرسد
    • احمد یالت IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      2 0
      شجریان فقط شجریان است و شما هم خودتونید مثل اثر انگشت منتها هنرمندان باید خودشونو پیدا کنند
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      1 1
      تحجّر را کنار بگذاریم
  • محمدرضا IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    13 5
    نمی‌دونم چرا شاگردان استاد شجریان خودشون نیستند فقط تقلید از استاد میکنند
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      3 0
      خب چون شاگرد ایشون بودن دیگه
  • اقیانوس IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 5
    دست بالای دست بسیار است،خیلی بهتر داریم ،فقط تا از دست می‌دهیم میشناسیم
  • کوروش IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    4 1
    حالا که این استاد مردن به فکرشون افتادید؟ قبل از مرگشون مدام اثر هاشون رو توی صدا و سیما سانسور می کردین که چی شد حالا فهمیدید ارزش این استاد بزرگ رو؟
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    5 1
    مگر دیگه به خواب ببینید استاد پر آوازه ایران را خدا رحمتش کند روحش در آرامش
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    4 1
    تا قرن ها کسی مثل استاد نخواهد آمد اگر هم باشد اصلا به چشم نخواهد آمد. شجریان به جز شخص خودشون همزمان بودن با فریدون مشیری محمد رضا لطفی علی علیزاده موسوی کلهر. کسی به این ترکیب نزدیک هم نخواهد شد. فقظ خود همایون میتونه تا حدی جای استاد رو پر کنه
  • ایرانی IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 2
    با احترام به همه‌ی کسانی که برای موسیقی ملی ایران می‌کوشند، سبک شادروان شجریان چنان بر سر دیگر خوانندگان سایه انداخته که می‌توان گفت دیگر سبک‌ها یا فراموش شده و یا تقلید از ایشان سکه‌ی رابج است. در حالی که هر صدایی یا سبکی برای خودش لطفی دارد.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    5 1
    در زمان خودش استاد هم کسانی بودند که آواز میخواندند ... الان هم میخوانند ... مهم این است که چه میخوانند و چگونه میخوانند ؟!‌ استاد شجریان به گفته خودش همه سبکهای موسیقی موجود در دویست ساله اخیر را خواند و نشر داد و با انواع آوازها و لحن ها و اشعار پر مغز شد شجریان که هربار گوش میکنید باز تازگی دارد و پیام! ... و باز به گفته خودش برای عبور از شجریان باید بتوانید همه این سبکها را بخوانید و کاری را بکنید که شجریان نکرد ... این گوی و این میدان ... چرا برای مطرح کردن خودتان بیراهه میروید ... شجریان تخریب شدنی نیست!!!
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 3
    جناب میشه اسم دوتا خواننده بعداز شجریان و ناظری تو کشور بگی؟ یه سفر به مشهد هم جایزته،
  • فرید IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    4 2
    واقعاً کسی بعد از استاد شجریان نمی تواند در عرصه آواز ایرانی خودی نشان دهد
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 1
    موسیقی سنتی ایران فقط تکنیک نیست استعداد هم می خواهد استاد شجریان هم استعداد بی نظیر داشت و هم تکنیک ها را کامل و بدون نقص اجرا می کرد کاش این هنرمند را سیاسی نمی کردید و حق صدای استاد را ادا می کردید
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    4 0
    شبی مجنون به لیلی گفت کای عاشق بی همتا تورا عاشق شود پیدا ولی مجنون نخواهد شد
  • سعید IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 0
    جناب امامی اگر یک آواز خلاقانه و یا حتی به سبک قدما که قابل شنیده شدن باشد ارائه فرمایند ، سپس داعیه ی بودن آوازخوان قدَر داشته باشند. نمیشود همه مشکلات را از رسانه ها و تبلیغات دانست، چه بسا خواننده اگر اثر ارزشمندی تولید کند مخاطب آن را دیر یا زود پیدا خواهد کرد ...
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 2
    دلتون خوشه مردم دارن از گرسنگی تلف میشن شما فکر شجریان هستید اون که تا بود خوشی کرد