با توجه به شهریه بالای دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی به دنبال ایجاد رقیبی برای آنها هستیم تا شاید مبلغ شهریه این دانشگاه‌ها کاهش یابد.

دانشجویانی که در دانشگاههای دولتی شهریه پرداخت می کنند به طور قطع با مدرک دانشگاه دولتی و ممهور به مهر وزارت علوم فارغ التحصیل می شوند.

چندی پیش مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آغاز پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاه‌های دولتی در سال 90 خبر داد در این باره سعدالله نصیری قیداری نایب رئیس فراکیسون دانشگاهیان در مجلس به خبرآنلاین اظهار داشت:راه اندازی این دانشگاه فواید فراوانی برای دانشجویان دارد. 

اما در حالیکه وزیر علوم گفت: نوع مدرکی که به دانشجویان پولی داده می‌شود، متفاوت است و هنگامی که این‌گونه از دانشجویان روانه بازار کار می‌شوند، کارفرما باید بداند که این دانشجو از چه مسیری به دانشگاه ورود پیدا کرده است اما مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجلس گفت:هیچ تفاوتی بین این دانشجویان وجود ندارد و محتوای کتب و فرآیند کار دانشجویی آنان با سایر دانشجویان دولتی هیچ فرقی ندارند.

 وی درباره علت راه اندازی ورود دانشجویان شهریه ای افزود: وقتی عده ای از دانشجویان نمی‌توانند در دانشگاه قبول شوند 3 راه را پیش روی خود می بینند؛ یا ترک تحصیل می کنند، یا به دانشگاه های آزاد می روند و یا رفتن به خارج از کشور را انتخاب می کنند. از همین رو ما به دنبال این هستیم که وقتی دانشجویی توان این را دارد که با پرداخت شهریه به دانشگاه دولتی برود به جای رفتن به خارج از کشور با پرداخت شهریه به دانشگاه های دولتی داخل کشور رود.

وی با اشاره به اینکه در باره شهریه هایی که دانشگاه آزاد از دانشجویان دریافت می کند نقد وارد است ،درباره تفاوت‌های دانشجویان شهریه ای با سایرین اظهار داشت:  تنها تفاوتی که بین این 2 قشر از دانشجویان وجود دارد پرداخت شهریه است؛ بنابراین مدرک این دسته از دانشجویان با دولتی ها هیچ فرقی ندارد و من نمی دانم چرا بین این 2 گروه تفاوت قائل می شوند.

اما نصیری از فواید دیگر این طرح را  کسب شهریه از این دانشجویان موجب کسب درآمد برای دانشگاه ها دانست و افزود: با توجه به شهریه بالای دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی به دنبال ایجاد رقیبی برای آنها هستیم تا شاید مبلغ شهریه این دانشگاه‌ها کاهش یابد.

حالا با این حساب مشخص نیست که قرار است شهریه دانشگاه های دولتی در حد و اندازه دانشگاه های خارج از کشور باشد یا اهرمی برای کم کردن شهریه های دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی؟

اما نصیری ،عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره احتمال وجود تفاوت در مدرک فارغ التحصیلی دانشجویان شهریه ای با دانشجویان دولتی عنوان کرد: ممکن است فقط قید پرداخت شهریه در مدارک این دانشجویان ثبت شود که این بخش مثبت این امر است. اما بخش منفی آن که نباید هم اتفاق بیافتد این است که شاید مدارک آنها از درجه ی کمتری نسبت به دانشجویان دولتی برخوردار باشد که ما به هیچ عنوان اجازه چنین حرکتی را نخواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط مطلوب این است که کنکور از بین برود گفت: اما عملا امکانات ما  اجازه چنین چیزی نمی دهد گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم یک عده از ورود به دانشگاه باز می مانند و نمی توان این عده را رها کرد. از همین رو شرایطی فراهم کرده ایم که این عده با پرداخت رقم کمتری نسبت به آنچه قرار است در دانشگاه ازاد هزینه کنند به دانشگاه دولتی بیایند.

45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كاربر جديد IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۴
    1 1
    بله با اين كارهايي كه انجام داديد وميدهيد سطح علمي را بدجوري پايين اورديد ومي اوريد. لطفا اول به كساني كه فارغ التحصيل شده اند كار بوجود بياوريد بدا به فكر كسب درامد از ما ملت بدبخت باشيد.انشالله كه كامنتم را ميگذاريد.
    • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      0 0
      پذیرش دانشجوی پولی تعداد دانشجو و تعداد مقاله ها و پروژه های کارشناسی و کارشناسی ارشد رو افزایش میده و این چند مورد 1 تعداد دانشجو 2 سهولت ثبت نام و دسترسی به دانشگاه 3 میزان خروجی دانشگاه، همه رنک دانشگاه را افزایش میده. در ضمن الان شریف رنکی بین 400 تا 600 داره. سوال اینجاست که اگر دانشجوی با رتبه کنکور زیر 1000 اعتبار میاورد چرا رنک دانشگاه انقدر خراب هست. نکته آخر اینکه برترین دانشگاه های جهان همچون هاروارد و ام آی تی همه پولی هستند. و این هم از یاد نباید بره که پول نتیجه زحمت و تلاش انسان هست و بادآورده نیست.