وجود ۲۰۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار در استان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی از وجود ۲۰۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار در حوزه جنوبی استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از بجنورد، مهدی اله پور در نشست خبری به مناسب روز هوای پاک گفت: علیرغم اینکه دور از ذهن است اما در حال حاضر خراسان شمالی با ۲۰۰ هزار هکتار جزو کانون های گرد و غبار در کشور به شمار می رود.
وی با بیان اینکه این میزان کانون در حوزه جنوبی استان شامل شهرستان های جاجرم، گرمه و اسفراین قرار دارد، اظهار کرد: مطالعات بررسی این کانون ها توسط ستاد ملی گرد و غبار کشور انجام شده، نتایج این مطالعات به استان ارسال شده و از طریق محیط زیست استان هم به دستگاه های مرتبط برای مدیریت و کاهش سطح کانون ها ارسال شد.
اله پور مدیریت و کنترل برداشت آب های زیرزمینی و سطحی در این مناطق را از جمله راهکارهای مدیریت کانون ها عنوان و اضافه کرد: در این مناطق باید چرای دام به شدت کنترل و محدود شده و عملیات نهال کاری، اقدامات فنی و مهندسی و قرق نیز انجام شود.
وی با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش میان دشت جاجرم که زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است در حریم این کانون های تولید گرد و غبار استان است، اظهار کرد: سال گذشته از محل اعتبارات ملی، در این پناهگاه حیات وحش ۱۰۰ هکتار نهال کاری، ۸۰ هکتار واکاوی و هشت هزار هکتار از عرصه این منطقه از وجود چرای دام نیز آزادسازی شد.
به گفته وی، امسال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید حقوق عرفی پروانه های چرای دام دامداران مستقر در این منطقه همچنین انجام قرق ، آبیاری نهال های کاشته شده در این پناهگاه هزینه خواهد شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1478051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =