۱۱ نفر
۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
ناله کاسبان تحریم در عزای باخت ترامپ

مقام معظم رهبری در سخنرانی 18 تیر 1370 خویش برای مسئولان وزارت امور خارجه، بر رعایت مثلث الزامی «عزت، حکمت و مصلحت» در سیاست خارجی کشور برای تنظیم ارتباطات بین المللی، تاکید فرمودند.

ایشان در دیدار 22 مرداد 1393 با مسئولان وزارت خارجه، سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور هم طی بیاناتی فرمودند: «یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال، می‌تواند دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، انسانی و اجتماعی به همراه بیاورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگ‌های پرهزینه و پرخطر نیز حاصل نمی‌شود و این واقعیت نشان‌دهنده‌ی وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه‌ی مدیریت یک کشور است. قدرت‌هایی تلاش کردند با زور و اسلحه منافع خود را تأمین کنند که ناکام ماندند، اما کسانی با ظرافت، هوشمندی و تحرک، توانستند منافع خود را به‌خوبی تأمین کنند.» ایشان «هوش و مهارت دیپلماتیک»، «انعطاف در جای لازم»، «نفوذ ناپذیری در مواقع ضروری» و «پایبندی صادقانه و عمیق به اهداف» را بعنوان عناصر دیپلماسی موفق معرفی کرده و درتشریح «هوش و مهارت دیپلماتیک» به «نرمش قهرمانانه» اشاره داشتند که «صلح امام حسن مجتبی علیه‌السلام پرشکوه‌ترین نمونه‌ی تاریخی آن به شمار می‌رود.»

بر این مبنا، مذاکرات با آمریکا که از قبل در عمان آغاز شده بود، در قالب مذاکره ایران با 1+5 پیگیری شد و در سال 1394 به توافق موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و صدور قطعنامه 2231 شورای امنیت منتهی گردید. برجام و قطعنامه 2231 از همان ابتدا علاوه بر دشمنان خارجی چون تندروهای آمریکا، نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید، دشمنان داخلی نیز داشت که برای به زمین زدن آن از هیچ کوششی دریغ نکردند. همکاری نانوشته و پاس گل آنها به همدیگر، نهایتا به خروج ترامپ از این توافقنامه و نقض قطعنامه 2231 در اردیبهشت 1397 گردید. مخالفتهای ترامپ، پمپئو، بولتون، نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید، با برجام که آن را بدترین توافقنامه برای دشمنان ایران توصیف کرده و می کنند، قابل درک بود؛ ولی مخالفتهای داخلی هرگز قابل هضم نبوده و نیست. برجام در نتیجه حفظ عزت، با در نظر داشتن مصلحت و مطابق با حکمت و با توسل به نرمش قهرمانانه بدست آمده بود. این در حالی بود که بواسطه ی صدور قطعنامه های 16 گانه شورای امنیت سازمان ملل و آژانس انرژی اتمی، اعمال تحریمهای سازمان مللی، قرار گرفتن ایران ذیل فصل 7 شورای امنیت سازمان ملل و نهایتا بوجود آمدن اجماع امنیتی بین المللی علیه کشورمان در زمان دولت مورد حمایت مخالفین برجام، هر سه اصل مخدوش شده بودند.
نرمش قهرمانانه برای رهایی از چنین وضعیتی مطرح گردید و بخوبی هم جواب داد. برجام تصمیم نظام بود و بسیاری از افرادی که اکنون بواسطه ی منافع شخصی و جناحی، در کنار مخالفین دائمی برجام قرار گرفته اند، هم بر این امر تاکید داشته اند. برای نمونه لاریجانی رئیس وقت قوه قضائیه در این باره گفت: «برجام با شرایطی که پذیرفته شده، تصمیم عاقلانه نظام بود که برای انجام آن تیم مذاکره کننده و بویژه رئیس جمهور محترم تلاش زیادی کردند.» ولایتی تصریح کرد: «ما حتما باید مذاکره می کردیم. این تصمیم، تصمیم نظام بود و تصمیم فرد نبود. نظام طرفدار مذاکره بود، چه در دولت قبلی و چه در این دولت و اگر این مذاکرات انجام نمی شد، گزینه دیگر جنگ بود.» آقای قالیباف رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی، در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 1396 گفت: «توافقنامه امروز یعنی برجام، تعهد کشور و حاکمیت است و هیچ دولتی نمیتواند به هم بزند. اگر من توفیق خدمت پیدا کنم، حتما پاسداری می‌کنم از این توافقنامه ای که انجام شده و این را هم مردم عزیز بدانند هر دولتی غیر از دولت فعلی هم بود، همین مسیر را طی می‌کرد، چرا که مجموعه ای از نظام و حاکمیت تصمیم به مذاکره داشتند.»
حجت الاسلام رفیعی اخیرا بدرستی عنوان کرد: «اگر برجام کامل اجرا می شد و ترامپ آن را پاره نمی کرد، شرایط کشور اینگونه نبود، نگاه ما به برجام باید منصفانه باشد.» البته آنچه موجب دوری از انصاف می شود، منافع جناحی و شخصی است. کاسبان تحریم هرگز نمی پذیرند که منافع آنها با عادی شدن وضعیت کشور، به خطر افتد. منافع سیاسی و مالی آنها زمانی تامین می شود که تحریم برقرار باشد و ایران در انزوای سیاسی و امنیتی قرار گیرد، در اصطلاح عامیانه «آنها لات کوچه خلوتند».
بر این اساس است که با شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و بوجود آمدن بارقه های امیدی برای رفع تحریمها با بازگشت آمریکا به برجام، مخالفین داخلی برجام عزا گرفتند. آنها بدون توجه به اینکه ترامپ با جنگ اقتصادی و درمانی خود علیه کشورمان، بزرگترین عامل درد و رنج کنونی مردم کشورمان بوده و دستور قتل قهرمان ملی کشورمان سردار شهید سلیمانی را صادر کرده است، در عزای شکست او ناله ها سر می دهند. هنوز هم در رسانه ملی به نفع ترامپ مرثیه سرایی می شود و مشاور معجزه هزاره سوم او را نعوذ بالله در جایگاه «حر» قرار می دهد یا او را حزب خدا در مقابل حزب شیطان معرفی می کند. نمایندگان تندرو و ضد برجامی مجلس شورای اسلامی بدون توجه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر رایزنی با وزارت امور خارجه «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را تصویب کردند. این اقدام، علی رغم نظر مخالف رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور و بنابر قول واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری، تنها طی «هماهنگی یواشکی» با «چند کارمند» دبیرخانه که «هیچ شأنی ندارند»، صورت گرفت. حال پشت پرده چه اتفاقی افتاده که شورای نگهبان نیز آن را فوری تایید کرد و سخنگوی قوه ی قضائیه تهدید به برخورد با مقاماتی کرد که مصوبه مجلس را اجرا نکنند، معلوم نیست.
اگر حکمت و مصلحت در نظر گرفته می شد، در زمانی که مردم ایران بخاطر حماسه ی صبر سه ساله در آستانه ی گرفتن پاداش بودند، چنین اقدامی صورت نمی گرفت. ترامپ با تمامی تلاشهای خود نتوانست برجام را بکلی تخریب و نابود کند و مشاهده کرد که بخاطر همین برجام به اغما رفته، سه بار در شورای امنیت شکست خورد و نتوانست اراده ی خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به کرسی بنشاند. حالا در ایران قصد این است که کار ناتمام ترامپ را تمام کنند و مردم ایران نتوانند پاداش گرفته و نفس راحتی بکشند. با توجه موضعگیریهای مثبت بایدن و همراهانش قبل و بعد از پیروزی در انتخابات، علاوه بر ایران، امیدهایی در میان کشورهای دیگر از جمله اروپا برای رفع تحریمهای ظالمانه علیه مردم کشورمان بوجود آمده بود، بر این اساس قرار بود 24 آذر نشست "مجمع تجاری اتحادیه اروپا و ایران" بصورت مجازی با حضور سفرای کشورهای اروپایی و سخنرانی وزیر امور خارجه شروع شود. اعدام شتاب زده روح ا... زم که حتی به خود او محکومیتش اعلام نشده بود، موجب ایجاد موج گسترده ی منفی علیه کشورمان در رسانه ها و افکار عمومی سایر کشورها از جمله اروپا گشت و نشست مذکور نیز لغو گردید. از سوی دیگر اعدام شتاب زده ی زم موجب قرار گیری مجدد ایران در جایگاه متهم گردید، در حالیکه با ترور ناجوانمردانه ی دانشمند شهید دکتر فخری زاده، نوعی سمپاتی به نفع کشورمان اتفاق افتاده بود.
ظاهرا تلخکامی بعضی، از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 از بین نرفته و آنها بدون در نظر داشتن سرنوشت مردم و درد و رنجی که بخاطر تداوم تحریمهای ظالمانه، بویژه در دوره ی پاندمی کرونا متحمل می شوند، بدنبال خنثی سازی هر گونه احتمال بازگشایی ها در روزهای باقی مانده از دولت فعلی هستند.  
شایسته است که بخاطر جمهوری اسلامی ایران و رهایی مردم کشورمان از درد و رنج فراوانی که مستحق آن نیستند، به سیاست اعلام رهبر معظم مبنی بر «عزبت، حکمت و مصلحت» چنگ بزنیم و بخاطر منافع مالی و سیاسی شخصی و جناحی بیش از این منافع، امنیت و یکپارچگی ایران را در معرض خطر قرار ندهیم. باید «هوش و مهارت دیپلماتیک»، «انعطاف در جای لازم»، «نفوذ ناپذیری در مواقع ضروری» و «پایبندی صادقانه و عمیق به اهداف» را بعنوان عناصر دیپلماسی موفق بکار گرفت و حافظ منافع، امنیت و یکپارچگی سرزمینی بود.

*کارشناس روابط بین الملل

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 58
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    الان برجام بر ضد اقتصاد و امنیت کشور کار می کند .. حالا شما با چه راز ورمزی به برجام رسیدید دستتون درد نکنه ولی اون چیزی که ما داریم می بینیم پس از برجام فقط فشار تحریمی حداکثری است . برجام بر تار وپود اقتصاد کشور و قیمت ارز و طلا اثر منقی گذاشته ... ای کاش این همه که به برجام تعصب نشون می دهید به احیای منابع داخلی برنامه اجرایی داشتید و پیش می رفتید درست دراین موقع برجام هم به ثمر می نشست .
    • GB ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      6 0
      شما کوچولو بودی دوره کوتاه بعد از برجام وعادی شدن روابط با دیگر کشورها و هجوم شرکت های خارجی برای عقد قرارداد و ثبات ارزش پول ملی و رونق زندگی و کسب و کار مردم یادت نمیاد.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      4 0
      تو هم مثه کاسبان تحریم حرف میزنی
    • آسو IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      5 0
      کدام برجام همان که با موشک نویسی به فنا دادین تا برادران قاچاقچی ادامه بدن و بچه هاشون ویلای لواسان و لامبورگینی بخرن،برجام فقط یک سال و نیم بود که تو همین مدت از واردات بنزین راحت شدیم،و بعد بازگشت تحریم رفقا شد همین،
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      6 21
      یه جوکی درست کردین به اسم کاسبان تحریم....شما اگه راست میگفتیید تا الان با رسانه های داخلی و خارجی تون اونا رو ترکونده بودید..واردات !!!!
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      1 0
      فشار حداکثری ایجاد شده ولی نتیجه برجام نیست بلکه نتیجه سیاست اشتباه ایران در ارتباطات بین المللی بوده است. احیای منابع داخلی هم شعاری برای صدها و بلکه هزاران رانت خوار عزیزدردانه است که همانند خودروسازان و تولید کنندگان لوازم خانگی بی کیفیت، تنها در صورت تزریق بی حساب پول نفت و بسته نگهداشتن مرزهای رقابت توان حیات دارند. آیا مدیر تولید کننده داخلی، یخچال ایرانی و خودرو ایرانی در منزل دارند؟
    • روتردام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      1 1
      مگه گذاشتن برجام اجرا بشه درست موقع امضا یه عده داشتن موشک ازمایش می کردن این تایمینگ نشون میده یه عده نمی خوان تحریما برداشته بشه نونشون تو تحریم و جدایی از جهان بیرونه که قراردادای اقتصادی و... بدون رقیب باشن ما خودمون زدیم زیرش نه کس دیگه ای الانم مردمن که زیر فشار اقتصادی دارن خفه میشن بقیه و خانواده محترمشون که اتفاقا تو اغوش شیطان بزرگ یا استعمار پیرن دارن عشق و حال می کنن
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      1 1
      اونقدر موشک هوا نمیکردید و با موشک و تهدید موشکی برجام رو سیخ نمیزدید تا عواقب برجام رو هم می دیدید، خودمون نخواستیم چون کنار اومدن با دنیا برای این عده سم هستش، و دنبال ارمان هاشون با ملت حتی گرسنه هستند
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    حالا همه اينها يك طرف، جفنگ گوئى اون که تو خراسان نشسته هم يك طرف ! فقط در چهل سطر حرف با حساب و بى حساب چهارصد تا فحش و ناسزا نثار روحانى كرده ، انگار نه انگار اين رئيس جمهور مملكته !
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      4 1
      علم ااهدی = ترامپ
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      4 0
      جفنگ گویی رو خوب اومدی
    • احسان IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      15 26
      همونی که تو خراسانه اگه یکی از حرفاش ناسزا باشه میشوننش سر جاش. حرف حساب زده حالا چه خوب چه برای بعضیا تلخ
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    کاسب تحریم اونیکه با وعده برداشتن تحریم سر کار اومد و حالا هم دنبال اینه که با وعده مذاکرات مجدد دنبال رای آوردنه. مردم ، مردم ۸ سال پیش نیستند.
    • احسان IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      11 19
      موافقم
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      1 1
      هستيم همون مردم ٨ سال پيشيم بازم به اعتدال راي ميديم
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    کجای برجام عزت و حکمت داشت جناب کارشناس بین الملل ؟ از ما عمل کردن از اونا طفره رفتن و بد عهدی ؟؟ برجام تبدیل به آلت دست تحریم کنندگان شده که هر وقت بخواهند با حرف زدن و صرفا گفتن اینکه به برجام بر می گردیم و یا برنمی گردیم دلالان و سوداگران ارزی کشور در وسط معرکه به بالا پایین کردن مایحتاج زندگی مردم می پردازند . این گره نحس رو اول از پای اقتصاد کشور باز کنید بعدا با دقت لوایح ای اف تی اف و ... بررسی کنید .
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    خوب با کلمات قاتل شهید سلیمانی و کاسبان تحریم برای خودتون زره وجدان پوش می بافید . همه دلسوزان و عقلای واقعی کشور مخالف برجام یک طرفه بودند و هستند وجدانتان را بیخود بااین این حرف ها آرام می کنید ؟؟؟
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    فقط میتونم بگم احسنت به شما و این قلم رسا اما متاسفانه همون کاسبی برجام حسابی زیر دندون تیز آقایون مزه کرده
  • احمد IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    این جماعت تندرو و تمامیت خواه اندیشه شان مثل منافقین هست که میگن (هدف وسیله رو توجیه می کنه) حالا این گروه شده به قیمت جان و مال و از دست دادن امید مردم تلاش می کنن تا به خواسته شون برسن.
    • امیرحسین IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      38 72
      نه بابا....هر منافقی همون اصلاح طلب های ....هستن...اکثرا فاسدن و در دوره اونها مملکت به فنا رفته..
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      0 1
      احمد آقا اینجور نظر ندهید که طرف مقابل تندرو و منافق هستند ..... قدرت دیپلماسی و سیاست خارجی با محکم کردن بنیه داخلی بوجود می اید نه با سیاست لبخند .... این استقلال ملی است که هر چه بیشتر شود کشور قوی تر در عرصه جهانی ظاهر میشود .. اینقدر که به مذاکره اهمیت می دهیم به افزایش توان داخلی اهمیت نمی دهیم اونجور که به انتخاب بایدن منتظر بودیم به نتایج تلاش قرار گاه اقتصادی دولت اصلا اهمیت هم نمی دهیم پیگیرش هم نیستیم مطالبه گر این مسئله مهم ملی هم نیستیم این را بدانیم هم در میان مخالفان و هم در میان موافقان کاسبانی هستند که از خلا استقلال معقول و ضعف های متراکم داخلی سوء استفاده می کنند
    • گازانبر GB ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      1 0
      "شایسته است که بخاطر جمهوری اسلامی ایران و رهایی مردم کشورمان از درد و رنج فراوان...." افراد نفوذی که برای ضربه زدن به این مملکت و ملت با تصویب طرح های اسراییلی عربستانی و اعدام های دستپاچه ای سعی در انجام نقشه های شوم دشمنان در این کشور دارند، "شایسته است..." سرشان میشود آقای نویسنده خوش خیال؟
    • احمد IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      1 1
      آقا امیرحسین کسانی که برای زدن زمین زدن و خراب کردن دولت هر کاری تونستن کردن و براشون مهم نیست که دود این همه مصیبت به چشم مردم میره . همون کسایی هستن که من میگم . حالا چه روحانی رئیس جمهور باشه که هر شخص دیگه . چون خودشون راس اجرا نیستن هر کی غیر از خط خودشون باشه رو به هی قیمتی می زنن. اینها از رهبری هم جلو تر میرن . یعنی کاتولیک تر از پاپ!
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    79 14
    باید خود مردم کاملا این کاسبان تحریم رو از رسیدن به قدرت ناامید کنند یعنی امکان نداره اون آدم دو رویی که قبلا از برجام دفاع کرد و حالا قانون تحریم رو در مجلس تصویب کرد رییس جمهور بشه باید آب سردی بر جماعت کاسب تحریم ریخت
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      2 0
      احسنت به شما کاملا باهاتون موافقم دورویی رو خوب اومدی
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    28 51
    دروغ هم حدی دارد برای همه آدمها ولی برای شماها هیچ حدی ندارد وشاید هم حد آن در قدرت ماندن تان هست وگرنه هیچ خاصیتی حتی برای خودتان هم ندارید.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    75 18
    واقعا انسان باید خون گریه کنه که حتی جان مردم هم برای کاسبان تحریم بی ارزشه
    • GB ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      2 0
      برای اون ها پول در اوردن مهمه که برای اقازاده هایشان در کانادا بفرستند
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    2 0
    تا زمانی که این تندروهای بی سوات تو مجلس و دستگاه هستن وضع همینه واقا مشتی بی سوات کله خشک بدون مغز که هزینه حرفاشون رو مردم ضعیف باید بپردازن همیم ممد باقر مگه پرونده نداره افراد نزدیک وابسه به بیت ایشون پرونده ندارن ممد باقر میخاد ریس جمهور بشه
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    2 0
    کاسبان تحریم برادران قاچاقچین که رو همه اجناس به خاطر تحریما 10 برابر پول می خورند
  • ابراهیم IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 1
    بعد از چهار سال صبر میخوان گلابی برجام بچینن ، از باغ کی ، بایدن ، هسته ای رو دادن یه دونه گلابی هم نصیبشون نشد حالا میخوان موشکی و همکاری با مقاومت رو بدن گلابی بگیرن ، زهی خیال باطل
  • طاهری IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 1
    کارشناس محترم در تایید برجام نظرات مقامات مختلف حتی حجه الاسلام رفیعی را عینا آوردید ولی هنگامی که نوبت به عزاداری دلواپسان در سوگ ترامپ رسید هیچ داده ای ارائه نکردید. فقط ادعا کردید بدون هیچ مدرکی لطفا عین متن سوگنامه ها را بیاورید من که یک نمونه ندیده ام ثانیا فرض کنید در برجام قرار بود 1000 تن طلا به ما بدهند از این بالاتر! وقتی تضمینی وجود ندارد و رییس جمهور آمریکا بدون هیچ تبعاتی میتواند از آن خارج شود چه سودی از آن حاصل است؟ اینکه ترامپ یک استثنا بود جواب حقوقی ای نیست که عاقلان را قانع کند میشود با هوچیگیری فضاسازی کرد ولی خروج یکطرفه ترامپ نشان داد برجام هیچ سازوکاری برای عهدناشکنی غربیها در نظر نگرفته است امیدوارم منتشر شود
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    1 0
    موافقم کار رو کسبشون می خوابه
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    1 0
    بدهکار پررو و بی حیا طلبکار هم میشود
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 1
    عاشقان واقعی قاسم سلیمانی همون هوایی هستند که بهشون میگید کاسب برجام. ولی در واقع کاسب واقعی خودتونید که زندگی ما رو به این روز انداختید.
  • حیدر IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    1 0
    آقا مذاکره نمیکنیم.به نظر شما ها چطور باید اینهمه فشار رو از روی مردم برداشت؟چطور وقتی موافق لایحه fatf که ضد فلان و بمان هست رو قبول نداریم با دنیا مثل آدم میتونیم مراوده داشته باشیم.ایا این جز وابسته کردن کشور بجای فلان و فلان به چین و روسیه کثیف و ونزوئلا نیست؟کشور و ملت تا کی باید تاوان خود خواهی یک عده قلیل را بدهد.
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    1 0
    با شهادت سردار سلیمانی جبهه طرفداران واقعی انقلاب یکی از یاران بسیار قدرتمند خود را از دست داد و پس از آن با انفعال مجلس شورای اسلامی را به دشمنان سردار شهید واگذار کرد. امروز می بینیم که این جماعت حتی از تشبیه ترامپ قمارخانه دار به حضرت عیسی ابائی ندارند. دین آقایان در حساب های بانکی شان است که فقط با ادامه تحریم پر می شود.
  • مهین دخت IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 1
    لطفا از سردار دلها هزینه نکنین کاش به آخرین مصاحبه دخترشان نگاه کنین سرداری که در جبهه مقاومت به گفته خود آمریکاییها سه با نامه براش فرستادن اصلا باز نکرده پس فرستاد گفت ما با امریکا حرفی نداریحرف ما در همین میدان است اصلا دقت کردین تواین یک سال حتی یکبار رییس جمهور و دولتمردان اسمی از سردار وانتقامش نزدن وبرعکس جلسه ای نبود که رهبری صحبت کنن وبه این اسطوره اشاره ای نکنن پس وجداننا اسم سردار رو بر زبانتان نیارین
  • ایرانی IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    1 0
    چرا بعضی خودشان را به اون راه زدن و فکر میکنند که مردم نمیفهمند که کار شکنی آنها بعد از تصویب برجام باعث افزایش تحریمها شد. اگر نه که همین برجام بود که باعث آزاد سازی دارائی های بلوکه شده ایران شد.نمایندگان کشور در برجام از صلح امیز بودن سیاست های اتمی کشور میگفتند و در داخل مخالفان برجام و کاسبان تحریم رزمایش محو کردن اسرائیل را اجرا میکردند . با اینهمه بدبختی که برای ملت آوردید طمع ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم دارید.
  • مسعود IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    10 5
    خدالعنت کنه هررکسی که برای مال و مقام مردم رو گول میزنه بالاخره اخرتی هست که خیلیاتون فراموش کردین و حتما باید جواب این تیترهای دروغ و فجایع مذاکره و نابودیه تولید و اشتغال و فرهنگ رو بدید و البته مردمی که هنوز گول میخورن هم سهیم در این اکاذیبن و الله شدید العقاب
  • مهران FR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    10 16
    الان چندساله ک چیزی از برجام تو سفره ملت نیومده و نخواهد آمد و اینکه هیچ کشوری پایبند ب برجام نبوده و نخواهد بود فقط ما داوطلبانه بیشتراز برجام هم انجام دادیم و اینکه مث کره شمالی باشیم فقط توان جنگی رو زیاد کنیم کل منطقه مال ما هست ترس نداشته باشیم خدایی ایران قویه ول کنین برجام یا هر چیز دیگه ای ک بخوادمارو محدود کنه باجنگ مخالفم ولی قوی باشیم ک جرات این کاررو نداشته باشن ودر آخر اینکه ماملت صبوریم و خداهم بزرگ ...
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    13 30
    واقعا اونایی که منفی زدن یا از برجام دفاع میکنن با چه معیاری و اساسی اینجوری نظر میدن ؟ واقعا برجام چه فایده ای داشت جزء خسارت و توقف هسته ای کشور و دادن کلی امتیاز نقد در مقابل نسیه ای که هیچوقت نقد نشد و نمیشه؟ واقعا طرح مجلس رو با چه معیاری بضرر کشور میدونین در حالی که غرب و آمریکا از این طرح بشدت تو وحشت افتاده و کم کم دارن به التماس میافتن که برگردن به اصل برجام ؟ میدونین دولت از کجا محکم و قاطع میگه که سال بعد روزی بیش از دو میلیون و پانصد هزار بشکه نفت میفروشیم؟ بله از همین طرح مجلس که آمریکا مجبور هست که برجام رو حفظ کنه در عوض بعضی از امتیازات که یکی رفع تحریم نفتی هست. کاری به اینکه چکسانی و چه حزبی تو مجلس هستن ندارم و از حزب و جناح متنفرم ولی بسیار طرح خوب و بموقع ای هست ، میگی نه، پس کمی منتظر باش، واین هیاهوی غرب برا اینست که آمریکا رو بدن هزینه بیارن تو برجام. واقعا اگه با این دید پیش بریم دور بعد ریاست جمهوری هم نمیشه چهره های جدید و دلسوز و افراد با نشاط و شیفته خدمت رو انتخاب کنیم که غیر از این افرادی باشن که از اول انقلاب تا امروز سر کار بودن و درست کار نکردن.
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      1 0
      داداش گلم خوب چشاتو باز کن و ببین وقتی برجام امضا شد حداقل یه سال و نیم ثبات اقتصادی داشتیم اما بعضی ها نذاشتن. روز بعد از امضا موشک هوا کردن به زبان عبری که اسرائیل را محو می کنیم. واقع بین باشیم داداش گل
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    11 1
    یعنی اگردرداخل مخالفت نمیشدالان برجام برقراربود؟
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    4 16
    دقیقا از کدوم عزت حرف میزنی برجام ؟ عزت؟ حتما شما کاسب برجامی میگی اگه اجرا میشد از اول هم قرار نبود اجرا بشه و از این به بعد هم قرار نیست اجرا بشه بن‌سلمان و نتانیاهو ترامپ و اوباما همش با برنامه دارند پیش میرند همشون وظیفشون رو طبق قرار قبلی دارند پیش میبرند و این شمایید که خوابید
  • محمد IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 4
    اگر واقعا راه های برای واردات هست که این به قول شما "کاسبان تحریم" از آن سود آوری می‌کنند پس چرا برای آزاد شدن واردات و صادرات مذاکره کنیم؟
  • محمد IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 12
    یک سوال؟ آقای ترامپ حاج قاسم را شهید کردند آقای بایدن برای ایشان گریه کردند؟ برای ما پیام تسلیت فرستادند؟ کار ترامپ را محکوم کردند؟ اگر ترامپ مرتکب قتل شده چرا بایدن آدم خوبه س؟
  • لعنت و نفرین IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    6 1
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم. یا الله به حق محمد و آل محمد هر شخص و سازمانی ظلم می کنه لعنتش کن و آن به آن بیشتر. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم.
  • مهدی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    14 1
    دعوای شما مثل جنگ مغول می مونه آخرش هم ایران رو ویران میکنید خیالتان راحت میشه
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    25 1
    خدا شر سو استفاده کنندگان تحریم را کم کنه که با جان و ناموس و مال مردم بازی می کنن و ازاب گل آلود ماهی صید می کنن
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    33 4
    برجام عالی بود ولی صدحیف که افرادی در داخل به خاطر منافعشان و دشمنانی در خارج اجازه ندادند به نتیجه برسد ..جالبه که همین افراد دم از مردمی بودن می زنند..شادی مردم رو بعد از برجام دیدند ولی به خاطر هوای نفس چشمشان رابستند
  • حسین IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    9 20
    چند میگیرید که وجدانتون رو لگد مال کنید؟؟ روح الله ز م هم اعدام نمیشد همین آش بود و همین کاسه...قرار بود تمام تحریم ها نه فقط هسته ای در روز امضای توافق برداشته بشه... حرف خود ظریفه فیلمش رو هم همه دیدن....قرار بود تمام اموال بلوکه شده ایران آزاد بشه.... خب چی شد؟... از اول هم قرار نبود این اتفاقها بیفته خودشون هم میدونستن... همه این دروغ ها واسه این بود که مخالفین برجام رو ساکت کنن مبادا مانع این قرارداد ننگین و خوشخدمتیشون به اربابان غربیشون بشن... مردم آگاه باشید... عملیات روانی جدید اینه... بایدن با ترامپ فرق میکنه #سگ زرد برادر شغاله
  • محمد IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 1
    خدا را شکر رهبری زنده هستند و سخنان ایشان مبنی بر تاکید بر خنثی سازی تحریم ها و نگاه به توانایی داخل را از تلویزیون می بینیم
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 0
    اصلاح‌طلب‌ اصول‌گرا‌ همه‌ فاسدن‌ همه‌شون‌ دنبال‌ کاسبی‌ خودشون‌ تو کشور‌ بحال‌ مردم‌ فرق‌ نکرده‌ هردو‌شونو‌ دیدیم‌ درهر‌دورشون‌ دزدی‌ از‌بیت‌المال‌ بوده
  • ناشناس IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 1
    شماها همه چیزا بندازید گردن کاسبان تحریم . حالا که اونا به هدف خود نرسیدند وبایدن شما اومده . ببینیم شماها چه گلی به سر مردم میزنید در دوران کدخدایتان بایدن . اگه تونستید مملکت را گل وبلبل کنید حق با شماست
  • صدر IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    1 0
    خدا ریشه ی کاسبان تحریم را بکند که ۴۱ ساله دارند جنایت میکنند و ظاهرا خیلی هم ضد استکبار و غرب ستیز هستند
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 1
    ۷ ماه دیگه بهتون حالی می کنیم کاسب تحریم کیه.
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 1
    کاسب تحریم هم رمز مفسدان برا فرافکنی و فساد است ‌‌ . هنوز هم با این حرفها عوام را فریب میدن . برجام زمان اوباما زیر پا گذاشته شد ولی کاسبان برجام هنوز دست از تلاش و فریب بر نداشتن