افزایش احتمال درگیری بین چین و آمریکا بر سر تایوان

ایرنا نوشت: اقدامات آمریکا در خصوص اعزام مقام های رسمی به تایوان و افزایش فروش های تسلیحاتی به این جزیره، در کنار حضور ناوها و کشتی های آمریکایی در تنگه تایوان خطر بروز درگیری نظامی با چین را افزایش داده است.

 به تازگی اخباری مربوط به بازگشت نظامیان آمریکایی به تایوان منتشر شده است درست پس از آنکه ارتش چین رزمایش هایی را در مخالفت با مداخله خارجی در تنگه تایوان برگزار کرد و به تجزیه طلبان تایوان هشدار داد که نباید پیرو سیاست های مداخله جویانه آمریکا باشند.

در مقاله ای که اخیراً در یک مجله نظامی آمریکا منتشر شده این کشور ترغیب می شود نیروهای نظامی اش را به جزیره تایوان بازگرداند، اقدامی که سه بیانیه و اعلامیه مشترک بین چین و آمریکا را مبنی بر اینکه همه نیروها و تاسیسات نظامی آمریکایی از جزیره تایوان برچیده شده است، نقض می کند و می شکند.  

در همین حال شماری از تحلیلگران در چین با استناد به قانون ضد تجزیه طلبی در چین اعلام کرده اند پیشنهاد بازگشت نیروهای آمریکا به تایوان، جنون آمیز بوده و فایده ای برای مردم تایوان ندارد زیرا اگر این طور شود ارتش چین قاطعانه دست به اقدام نظامی خواهد زد و تایوان را به زور متحد سرزمین مادری (چین) خواهد کرد.  

در همین حال گزارش ها حاکی است که دو ناو هواپیمابر ارتش چین اخیراً  تمرینات منظم و آزمایش های دریایی در منطقه انجام داده اند ناوهایی که می توانند نقش موثری در تصرف جزیره تایوان ایفا کنند.

در مقاله ای تحت عنوان «متوقف کردن اژدها: بازگشت نیروهای آمریکایی به تایوان»  که در مجله تخصصی ارتش آمریکا در سپتامبر منتشر شد، کاپیتان «واکر دی میلز» از سپاه تفنگداران آمریکا گفته است که ایالات متحده نیاز دارد آرایش نیروی نظامی در تایوان را مدنظر قرار دهد زیرا تعادل نیروها در شرق آسیا همچنان به نفع  ارتش چین است.

میلز ادعا کرده که حضور نیروهای پیاده نظام آمریکا نه تنها می تواند عملیات ارتش چین در تنگه تایوان را دفع کند در واقع یک نیروی بازدارنده قوی در مقابل پکن محسوب می شود در مقاله دیگری در این ژورنال آمده است که ارتش آمریکا باید نیروهایی را برای بازگشت به تایوان آماده کند.

روزنامه گلوبال تایمز چین هم در واکنش به این مقالات نوشته است: اگر ایالات متحده نیروهایش را به تایوان اعزام کند نه تنها سه بیانیه مشترک در روابط دیپلماتیک چین و آمریکا را نقش کرده بلکه علیه قانون ضد تجزیه چین اقدام نموده و این باعث بکارگیری روش های غیرصلح آمیز برای حل مساله تایوان خواهد شد.

«سونگ جونگ پینگ» تحلیلگر مسایل نظامی چین در پکن می گوید که آمریکا مدت هاست همکاری نظامی با تایوان را افزایش داده و حتی اقدام به اعزام مشاوران نظامی کرده است اما بازگرداندن نیروها فرق دارد زیرا روابط را به سطح قبل از سال ۱۹۷۹ میلادی باز می گرداند که چین و امریکا دارای روابط رسمی نبودند.  

این تحلیلگر گفت: این شرایط به منزله وضعیت رویارویی است آمریکا باید توازن را سنجیده و اقدامی درست انجام دهد این کشور باید در راهبردهایش بازنگری کرده و چین را در خصوص تایوان به چالش نکشد.  او هشدار داد: آمریکا نباید اشتباه راهبردی کند ارتش چین از جنگ بخاطر تایوان دریغ نخواهد کرد.

در قانون ضد تجزیه چین آمده است در صورتی که نیروهای جدایی طلب در تایوان تحت هر نامی و روشی به دنبال جدا کردن و استقلال تایوان از چین باشند، یا حوادث عمده ای منجر به جدایی تایوان از چین شود، یا احتمالا اتحاد صلح آمیز عملی نشود، چین باید از روش های غیر مسالمت آمیز و سایر اقدامات لازم برای محافظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود استفاده کند با این حساب هر اقدامی از سوی آمریکا برای آرایش نیروی نظامی در تایوان به منزله این است که ارتش چین می تواند برای اتحاد با تایوان به زور متوسل شود.  

شماری از کارشناسان چینی در مصاحبه با این روزنامه از طرح ها و برنامه های احتمالی ارتش چین برای مقابله با آمریکا در این منطقه و همین طور اقدامات ارتش برای محاصره تایوان و قطع ارتباط آن با جهان برای جلوگیری از مداخله آمریکا پرده برداشته اند اینکه در نهایت جزیره تایوان با قدرت نظامی چین با چین متحد خواهد شد یکی از این برنامه ها است.  

از دیدگاه چین، آمریکا و جزیره تایوان باید از همه توهمات در مورد اعزام مجدد نیروهای آمریکایی به تایوان صرف نظر کنند زیرا این معنایی جز جنگ نمی دهد این قمار برای آنها گران تمام خواهد شد پاسخ سرزمین اصلی چین به تحرکات آمریکا و تایوان قطعی و قاطعانه است.

گلوبال تایمز نوشته است چین سال ها است با صبر و حوصله سیاست اتحاد مسالمت آمیز را به پیش می برد اما آنان که سرسختانه در مسیر «استقلال تایوان»  گام برمی دارند و خود را طعمه راهبردهای آمریکا برای مهار چین می کنند و اوضاع تنگه را به نقطه بحران نزدیک می کنند بر اساس هشدارهای مکرر پکن،  باید بدانند که اگر سرانجام جنگی بین تنگه ها آغاز شود، مقامات دولت «تسای اینگ ون» (رهبر تایوان) به عنوان گروه گناهکاران هستند که مجازات خواهند شد.

311311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1436523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =